AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #61 Skrevet 25. desember 2023 issoras skrev (2 timer siden): Å måtte bli inne mens de andre er ute er ikke en naturlig eller logisk konsekvens med mindre utetøyet er ødelagt. Det er en ren straff, og det er en ganske idiotisk straff også, ettersom et utagerende barn gjerne vil ha godt av å være ute, ikke inne. Et barnehagebarn er heller ikke i stand til å reflektere over hvorfor det må være inne, det vil i stedet boble over av vonde følelser som vil forverre atferden. Du er jo fullstendig inkompetent og har ingenting i en barnehage å gjøre hvis du tror en fireåring vil kunne "tenke over" noe som helst ved å bli nektet å gå ut. Hvorfor kaller du andre for hårsåre når det er du som kvier deg for å bruke det mest presise begrepet her - straff? Hvorfor skal jeg spare deg for de harde realitetene? Realiteten er at du bedriver med straff, og du bedriver til og med med dårlig straff som vil forverre atferd. Det er nok du som burde bli inne med en voksen og tenke (kanskje studere?) , og overlate arbeidet til noen med mer kompetanse - sånn for å bruke din egen retorikk og logikk. Dette omhandler overhodet ikke generasjoner, inkompetente tullinger finner du i alle generasjoner, og kloke voksne med forståelse for barns kognitive evner finner du også i alle generasjoner. Du må gjerne spørre min mor på 80 hva hun syns om straffen du bedriver med fireåringer, hvis du tror det handler om generasjoner her... Så du er altså en av disse som tror det er mer nyttig å si «stakkars deg som hadde så mange følelser at du slo de andre. Det går helt fint, bare lek videre sånn du gjorde. Og forresten ikke gjør det igjen.», enn å faktisk lære barn at du ikke kan gjøre som du vil. Og ja, det har alltid vært mennesker som ikke evner å lære barna sine at handlinger har konsekvenser. Der de arver ned holdningen om at det er greit å ture på akkurat som man selv vil. Anonymkode: 37e42...1a5 1 2
sommerfugl154 Skrevet 25. desember 2023 #62 Skrevet 25. desember 2023 Hva hvis man kan praktisere omsorgsfull ledelse sammen med time-out? Snakke med barnet og se på time-out som en pause til å samle tankene og samtidig snakke med barnet om hva som skjedde? Kan være enig i at time-out uten noen form for regulering/samtale med voksne er dysfunksjonelt, men kommer det ikke bare an på hvordan man kommuniserer time-outen ovenfor barnet? Jeg tenker det kan være hensiktsmessig å fjerne seg fra en vanskelig situasjon/ta et pust i bakken/samle tankene og at en time-put KAN være et middel til å gjøre dette - gitt det brukes på riktig måte? mulig jeg ikke kan nok, men kan noen som er belest på dette forklare?
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #63 Skrevet 25. desember 2023 Som barnehagelærer blir jeg veldig skuffet over kollegaer! Dette finnes ikke pedagogisk og kan aldri rettferdiggjøres. Små barn klarer ikke regulere følelser eller handlingsmønster. De trenger veiledning, ikke straff. Dette er hva de tok feil av i alle år, før forskning endelig ble tatt i bruk. Her hadde jeg sendt klage til kommune og barnehage. Anonymkode: 37a19...5ee 1
katties Skrevet 25. desember 2023 #64 Skrevet 25. desember 2023 Har du spurt de hvorfor de bruker denne typen straff, og hva de har brukt FØR noen evt. blir satt på alenerom? Hva er bsrnegsgeannsattes hensikt med å sette noen alene på et rom? Hva mener de barna som får denne straffen lærer?
~white lady~ Skrevet 26. desember 2023 #65 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 24.12.2023 den 18.04): Det handler om å "forstå" barn i hjel, og det er heller på ingen måte bra. Barn trenger grenser og oppdragelse like mye som kjærlighet, vi er foreldre først og fremst, ikke venninner. Å ha kunnskap om psykologi og atferd er kjempebra og et nyttig verktøy. Men det nytter ikke å snakke til poden når den f.eks står og slår andre barn med "Mamma forstår at du er sint og usikker på følelsene dine vennen, men kan du være så snill å slutte å slå Tobias?" Disiplin er vanlig hos alle pattedyr, barn har sine grunner, men realiteten er en annen og det må de lære seg til å forstå. Ved å ikke gjøre det så gjør man dem en bjørnetjeneste. Det er stor forskjell på en liten time out til å regulere følelsene sine og lære seg konsenkvenser frem til det går an å ha en samtale, og neglisjering.... Se på generasjonen nå kontra noen tiår siden. Det er så mange som mangler oppdragelse, disiplin og grenser. Det går utover andre også, men spesielt barna som blir dullet med og ikke lærer seg hvordan verden er. Noen ganger må man bare, selv om man vet hvorfor barna oppfører seg som de gjør. Å dulle med voldelige og utagerende barn er helt feil. De har allerede gått for lenge uten grenser eller regler og da ser man hva som skjer. Anonymkode: b7270...f2e Jeg skrev kun om regulering, ikke grensesetting, som er en stor del av en autoritativ, pedagogisk oppdragelse. Både barnehageansatte, lærere og foreldre skal selvfølgelig sette aldersadekvate grenser for barna. Å samregulere et barn betyr ikke å dulle med det. Faktisk er det ofte de utagerende barna som har størst behov for hjelp med å utvikle reguleringsevnen sin, da de ofte ikke får dette hjemme, eller har en diagnose som gjør at de trenger mer støtte enn andre barn. Jeg vet ikke hvorfor du mener tidligere generasjoner var så mye bedre oppdratt. Barn som blir slått eller neglisjert lærer å undertrykke følelser, som kommer til utrykk i diverse former senere. Mange menn som strever med uregulert sinne kunne hatt behov for å bli sett, forstått og møtt emosjonelt som barn. Kvinner som undertrykker følelser og utvikler autoimmune sykdommer på grunn av et kronisk forhøyet stressnivå koster samfunnet mange millioner i året. Jeg kunne gått enda mer detaljert i dette, men poenget gjenstår; barn trenger hjelp av de voksne til å regulere følelsene sine, slik at de gradvis kan regulere seg selv på en sunn og hensiktsmessig måte. Barn trenger også uredde voksne som setter tydelige grenser ved behov. Dette skaper trygge rammer for barna å vokse opp i. Det du refererer til, er uengasjerte foreldre som ikke tør å være en tydelig voksen og ta avgjørelser for barna. DET skaper utrygge barn som utagerer. Som nettopp er et stort problem i dag. 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #66 Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 21.12.2023 den 22.23): Ka e galt med den «straffen»? Synes dagens foreldre er veldig hårsåre og burde ta seg ei real bolle Anonymkode: e36a1...5af Forstår ungene den metoden? Vet de som har brukt den, og ungene får spørsmål om de har tenkt seg om. Svaret har vært ala; Ja, har tenkt på hva vi skal ha til middag. Når skal vi til bestefar. Kan x komme hit? Ikke mange småunger skjønner de skal tenke over hva de har gjort, ei heller er de i stand til å tenke «Nå gjorde jeg noe dumt, jeg slo hen, neste gang skal jeg løse det ved å snakke med hen, eller be om hjelp fra voksne. Straffen min er fortjent, så det er greit jeg sitter her. Funker muligens på et stort barn, men ikke på et barnehagebarn. (-jobbet over tjue år i bhg) Anonymkode: 67dc4...a02
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #67 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 21.12.2023 den 21.35): Fant nylig ut at barnehagen vår bruker time out som straff/reaksjon på uønsket adferd. Jeg trodde dette var helt avleggs og syns veldig lite om det. Jeg tror jeg kommer til å ta det opp med barnehagen, eller overreagerer jeg? Anonymkode: 04388...9ec Det er IKKE greit. Anonymkode: b2ad4...e4e
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #68 Skrevet 22. februar 2024 Det virker som ikke bare time out, men barneoppdragelse i seg selv er gammeldags og gått ut på dato. Hvordan syns dere det går? Hvordan tror dere skoleansatte syns det går? Anonymkode: b9550...dd3 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #69 Skrevet 22. februar 2024 On 12/21/2023 at 10:46 PM, AnonymBruker said: Spørsmål til dere som synes det er urimelig med timeout i barnehagen… Sender dere aldri deres barn på rommet hvis de gjør noe skikkelig dumt hjemme? -Gå på rommet til du blir snill igjen? Dersom dere ikke gir timeout hjemme? Hva er deres triks til å få barn til og oppføre seg penere? Anonymkode: e36a1...5af Jeg har aldri gitt time-out til mitt barn. ALDRI! Han har aldri blitt sendt på rommet sitt i løpet av sine 5 år på jorden. Trikset er å connecte med sitt barn, validere, anerkjenne, vise empati og forståelse. Forstå følelsene bak en atferd. Barn ønsker ikke å være vanskelig med vilje, de har det vanskelig inne i seg. Og om du som voksen ikke klarer å håndtere ditt barn, så tar du kontakt med en barnepsykolog for hjelp. Barn lærer ingenting med time-out. De sitter kun alene med følelser, der de kjenner på skam og skyld. Anonymkode: 3bc99...037 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #70 Skrevet 22. februar 2024 On 12/21/2023 at 10:26 PM, AnonymBruker said: Dersom et barn er fysisk eller psykisk mot andre barn, bør de kanskje få en tenkepause dersom de ikke sier unnskyld og stopper. Anonymkode: e36a1...5af Man kan ikke tvinge et barn til å forstå betydningen av empati og unnskyld. Det tar flere år å utvikle dette. Den raskeste løsningen er om du selv går foran som et godt eksempel. Anonymkode: 3bc99...037 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #71 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg har aldri gitt time-out til mitt barn. ALDRI! Han har aldri blitt sendt på rommet sitt i løpet av sine 5 år på jorden. Trikset er å connecte med sitt barn, validere, anerkjenne, vise empati og forståelse. Forstå følelsene bak en atferd. Barn ønsker ikke å være vanskelig med vilje, de har det vanskelig inne i seg. Og om du som voksen ikke klarer å håndtere ditt barn, så tar du kontakt med en barnepsykolog for hjelp. Barn lærer ingenting med time-out. De sitter kun alene med følelser, der de kjenner på skam og skyld. Anonymkode: 3bc99...037 Her er det snakk om barnehage. Det er ikke bare ditt ene barn,men flere å ta hensyn til. Hvis et barn ødelegger feks samlingsstund,eller er fysisk mot andre barn,må det faktisk fjernes vekk fra situasjonen av hensyn til de andre barna. Anonymkode: b9550...dd3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #72 Skrevet 22. februar 2024 10 minutter siden, AnonymBruker said: Her er det snakk om barnehage. Det er ikke bare ditt ene barn,men flere å ta hensyn til. Hvis et barn ødelegger feks samlingsstund,eller er fysisk mot andre barn,må det faktisk fjernes vekk fra situasjonen av hensyn til de andre barna. Anonymkode: b9550...dd3 Jeg jobber som lærer. Jeg bruker ikke time-out der eller. Anonymkode: 3bc99...037
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #73 Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg jobber som lærer. Jeg bruker ikke time-out der eller. Anonymkode: 3bc99...037 Hva eksakt gjør du hvis en av dine elever utagerer i klasserommet? Anonymkode: b9550...dd3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #74 Skrevet 22. februar 2024 issoras skrev (På 24.12.2023 den 21.50): Det er jo bare et mer fancy ord for straff. 😅 Kall nå en spade for en spade. Det er jo direkte feil også å forfine ordet straff med ordet konsekvens. Konsekvens er en naturlig følge av noe som har forekommet først. F eks. Konsekvensen av minusgrader gir glatte veier Anonymkode: 93bd3...a9d
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #75 Skrevet 22. februar 2024 Jeg jobber I bhg,og vi bruker ikke time out på den måten at barnet må sitte alene. Men en voksen tar med barnet på et annet rom. Anonymkode: b9550...dd3 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #76 Skrevet 22. februar 2024 Plutselig_gravid skrev (På 25.12.2023 den 4.21): Kjempelurt... Jeg forstyrrer, bråker og ødelegger i samlig. Jeg hører heller ikke på det de voksne sier til meg gjentagende ganger. Men det går fint for min dårlige atferd blir belønnet med at jeg får gjøre det jeg vil, leke og kose meg. Sorry altså, men her må dere heller være i forkant, for med denne pedagogikken opprettholder og forsterker dere uønsket atferd. Også lurer man på hvorfor skolebarna er så urolige og ikke klarer og sitte på stolen sin i mer enn 3 minutter? Anonymkode: b9550...dd3
-lykke- Skrevet 22. februar 2024 #77 Skrevet 22. februar 2024 ~white lady~ skrev (På 22.12.2023 den 21.59): Barneoppdragelse er i stadig endring. I riktig gamle dager skulle barna ses men ikke høres. De fikk juling og ble slått med stokk om de ikke hørte etter. Grining ga sterke lunger, mente de. I takt med forskning endret man synet på barn. Man forstod mer og mer av hvordan barn utvikler seg, og hva som er bra og utviklingsstøttende, og hva som er dårlig og nedbrytende. Det er for eksempel ikke så fryktelig lenge siden man oppdaget at et nyfødt barn utvikler nevrologiske forbindelser basert på stimuli fra omsorgspersoner rundt seg, da i form av kroppskontakt, øyekontakt og stell. Man har sammenlignet røntgenbilder av småbarn med en kjærlig oppvekst og småbarn som har blitt alvorlig neglisjert. Hjernene var utrolig ulike. Barnet som hadde blitt møtt og elsket, hadde nesten en dobbelt så stor hjerne, med mange, mange flere forbindelser enn det neglisjerte barnet. Så hvorfor ikke time out? Fordi å sende et lite barn vekk når det er dysregulert (klarer ikke å kontrollere/styre seg) forteller barnet at: jeg er kun elsket når jeg viser «snille» følelser og er glad. Betinget kjærlighet med andre ord. Og; barnet lærer ikke å sette ord på følelsene og forstå dem. Og de får heller ingen hjelp til å regulere seg. Små barn trenger en voksen de er trygg på som kan hjelpe dem å roe seg ned. Man kaller det co-regulering eller samregulering. Dette skaper nye nevrologiske forbindelser, og hjelper barnet å utvikle reguleringsevnen sin. Om den voksne også klarer å sette ord på følelsene, og grave litt i hva som skjedde: «hvorfor slo du Per? Å, sparka han deg på foten? Og så slo du tilbake? Jeg skjønner at det gjorde vondt å bli sparka. Men det er ikke greit å hverken slå eller sparke. Da får man vondt og blir lei seg. Har du vondt ennå? Kan jeg få se? Vil du ha en klem? Ok, da går vi ut til Per.» Barnehager skal ikke praktisere time-out. Det er avleggs. Takk! Kjente jeg ble helt matt av mange av svarene her, så det var deilig å lese noe så fornuftig og godt forklart. 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #78 Skrevet 22. februar 2024 Time-out er bare en litt mer nymoderne form for ‘skamme-krok’ og det er IKKE greit å påføre barn skam på den måten i plenum. Mange kan bli redde og føle seg forlatt også. Dette MÅ du melde fra om at ikke er greit. Gå gjerne sammen med flere foreldre. Tviler på flertallet syns dette er en god ting. Anonymkode: 9261d...cf9 1
Filifjonkamor Skrevet 23. februar 2024 #79 Skrevet 23. februar 2024 Det trodde jeg ingen bhg drev med lengre, er ihvertfall ikke innenfor Man tar gjerne barnet ut av situasjonen og har en samtale med barnet om det som skjedde og da gjerne ikke foran de andre barna Ville tatt det opp med bhg, da er de pliktig til å følge dette opp
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #80 Skrevet 23. februar 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hva eksakt gjør du hvis en av dine elever utagerer i klasserommet? Anonymkode: b9550...dd3 Bruker sikkert hele timen på å hysje på de urolige så alle de andre mister læringen, bare fordi hun ikke tør å ta i et tak å gi barna konsekvenser. Anonymkode: 37e42...1a5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå