Gå til innhold

Time out i barnehage

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Husarrest tenker jeg kan være greit, det betyr vel bare at du ikke får finne på noe ute/aktiviteter. Mest sannsynlig brukt på eldre barn.

Time out brukes på yngre barn, og grunnen til at det er feil er at barnet blir overlatt til seg selv med reaksjonen sin og å takle følelsene. Ta et kjapt googlesøk så ser du hvorfor de advarer mot dette. 

Anonymkode: 04388...9ec

Offfff- stakkars små… de blir nok skadet for livet av en time-out

Anonymkode: e36a1...5af

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du tror og tipper enormt mye om meg basert på et innlegg. Barna våre gjør feil, og de er fremdeles veloppdragne, selv om de gjør feil. Å gjøre feil, er ikke synonymt med å være uoppdragen. Ingen av oss er perfekte. Hvorfor tror du jeg driter i de andre barna? Hvilke barn er det du snakker om? Du virker helt fjern. 

Anonymkode: c62e6...c53

De andre barna = barn dine barn omgås med. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvorfor skulle vi sendt dem på rommet til de blir snille igjen? Lærer de noe av det? Annet enn at de får en straff - og at foreldre ofte sender dem på rommet av irritasjon og sinne? Vi bruker dialog her fra de kan forstå, som har vært ganske tidlig. Til og med 1 åringen forstår man ikke skal kaste leker på andre. Vi forklarer hva de har gjort som ikke er riktig oppførsel, spør hva de tenker om det, og snakker om hvordan de kan gjøre annerledes neste gang. Barn gjør feil. Barn lærer av feil. Jeg sender ikke mannen min på rommet når han gjør feil heller. Vi snakker om det. De gjør sjelden noe veldig ille, så i alle situasjoner jeg kan tenke, hadde «gå på rommet» vært en enormt voldsom straff. 

Eg reknar med at du e TS. Vakent tell hårsåra foreldra 

Skrevet

Det er jo bare New Public Management sin versjon av skammekroken. 

• Nyttig 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Eg reknar med at du e TS. Vakent tell hårsåra foreldra 

Da kan du lære deg å lese AB koder først. 

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

De andre barna = barn dine barn omgås med. 

Hva mener du at barna mine gjort andre barn? Jeg lurer også på hvilke handlinger du mener er riktig for å sende et barn på rommet. List dem gjerne opp.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Regner med de barna som får time-out er uoppdragne, og hører ikke på tilsnakk av voksne. Her har nok foreldrene svikter i oppdragelsen.

🤦🏻‍♀️

Anonymkode: e3a4b...314

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Spørsmål til dere som synes det er urimelig med timeout i barnehagen… Sender dere aldri deres barn på rommet hvis de gjør noe skikkelig dumt hjemme? -Gå på rommet til du blir snill igjen? 

Dersom dere ikke gir timeout hjemme? Hva er deres triks til å få barn til og oppføre seg penere? 

Nei selvsagt gjør vi ikke det

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du tror og tipper enormt mye om meg basert på et innlegg. Barna våre gjør feil, og de er fremdeles veloppdragne, selv om de gjør feil. Å gjøre feil, er ikke synonymt med å være uoppdragen. Ingen av oss er perfekte. Hvorfor tror du jeg driter i de andre barna? Hvilke barn er det du snakker om? Du virker helt fjern. 

👏

• Liker 3
Skrevet

Hadde absolutt sagt ifra hvis barnehagen praktiserte timeout, hadde sagt ifra på høyere nivå også. Helt uakseptabelt, men ikke minst et varsel om at barnehagen har svak kompetanse. 

Timeout forsvant med nannyprogrammene på tv for 15 år siden. 

Veloppdragne barn er ikke noe man får med "enkle tips", og ingen barn i barnehage er ferdig oppdratt. Time out fungerer ikke og gjør vondt verre. 

Skrevet

Barneoppdragelse er i stadig endring. 
I riktig gamle dager skulle barna ses men ikke høres. De fikk juling og ble slått med stokk om de ikke hørte etter. Grining ga sterke lunger, mente de.
I takt med forskning endret man synet på barn. Man forstod mer og mer av hvordan barn utvikler seg, og hva som er bra og utviklingsstøttende, og hva som er dårlig og nedbrytende. 
Det er for eksempel ikke så fryktelig lenge siden man oppdaget at et nyfødt barn utvikler nevrologiske forbindelser basert på stimuli fra omsorgspersoner rundt seg, da i form av kroppskontakt, øyekontakt og stell. Man har sammenlignet røntgenbilder av småbarn med en kjærlig oppvekst og småbarn som har blitt alvorlig neglisjert. Hjernene var utrolig ulike. Barnet som hadde blitt møtt og elsket, hadde nesten en dobbelt så stor hjerne, med mange, mange flere forbindelser enn det neglisjerte barnet.

Så hvorfor ikke time out?
Fordi å sende et lite barn vekk når det er dysregulert (klarer ikke å kontrollere/styre seg) forteller barnet at: jeg er kun elsket når jeg viser «snille» følelser og er glad. Betinget kjærlighet med andre ord. Og; barnet lærer ikke å sette ord på følelsene og forstå dem. Og de får heller ingen hjelp til å regulere seg. Små barn trenger en voksen de er trygg på som kan hjelpe dem å roe seg ned. Man kaller det co-regulering eller samregulering. Dette skaper nye nevrologiske forbindelser, og hjelper barnet å utvikle reguleringsevnen sin. Om den voksne også klarer å sette ord på følelsene, og grave litt i hva som skjedde: «hvorfor slo du Per? Å, sparka han deg på foten? Og så slo du tilbake? Jeg skjønner at det gjorde vondt å bli sparka. Men det er ikke greit å hverken slå eller sparke. Da får man vondt og blir lei seg. Har du vondt ennå? Kan jeg få se? Vil du ha en klem? Ok, da går vi ut til Per.»

Barnehager skal ikke praktisere time-out. Det er avleggs.

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet

I min barnehage bruker vi begrepet timeout eller pause, men det har en helt annen betydning hos oss. Dersom et barn gjentatte ganger forstyrrer andre barns lek, ikke finner seg til rette i aktiviteter, «flyter» på avdelingen eller har reguleringsvansker tar vi barnet med ut av avdelingen (sammen med en voksen!). Vi kan gå for å lete etter pålegg på felleskjøkkenet, gå på besøk på en annen avdeling, skrive ut noe og hente det på kopirommet, you name it. Det fungerer best på småbarnsavdeling der voksentettheten er større, men er det behov på storavdelingene løser vi det. Kanskje vi tar med en hel gruppe utendørs, spiller et brettspill eller lignende.

Husk at barn også kan kjede seg, ikke bli inkludert, ikke finne seg til rette. Da kommer gjerne den uønskede atferden frem. Det er de voksnes ansvar å hjelpe barnet til å regulere følelsene og finne ut hvilket behov som ikke blir dekt. Timeout i gammeldags form er uakseptabelt, nettopp fordi barn i barnehagealder ikke har samme evne til å «tenke over» konsekvenser og regulere følelser slik voksne kan.

TS, det høres ut som barnehagen din enten er fastlåst i gamle rutiner (sånn har vi alltid gjort det, så sånn skal vi gjøre det) eller at de ansatte mangler kompetanse om barns utvikling. Antakeligvis en kombinasjon av begge. Ta det opp med ped. leder, og hvis det er ped. leder som driver med denne praksisen, ta det opp med styrer. Eller enda høyere opp. SU kan også være en vei å gå for å alliere seg med andre foreldre. Jeg ville ikke stoppet før jeg fikk en slutt på det.

Anonymkode: 78395...922

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Voldsom straff? Regner med du har et meget veloppdragent barn bestandig, og tipper du er en av de foreldrene som alltid tror på ditt barns versjon. Du er nok en av de foreldrene som ikke tror på andre dersom de sier noe negativt om barnet ditt heller. 

Merkelig at det har blitt folk uten traumer i generasjoner.. Før var det vanlig med husarrest til og med. Vanvittig mange sneversynte foreldre i dagens samfunn som tenker slik: Bare mitt barn har det bra og blir pakket inn i bomull og bobleplast så driter vi i de andre barna. Nei, vet du hva.. Neste gang du pakker barnet ditt inn i bomull igjen, håper jeg mannen din sender deg inn på rommet!!!!!

Er du virkelig sikker på utsagnet «merkelig det har blitt folk uten traumer i generasjoner»? Så vidt jeg vet har køene til psykisk helsehjelp aldri vært lengre og selvmordsstatistikken går helt feil vei. Det er en grunn til at oppdragerstilen har endret seg siste åra, det er fordi alle som vokste opp under forhold som du beskriver ser at dette funka ikke, man må prøve noe nytt.

Anonymkode: 56ae1...6f0

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvordan vet du at de bruker time out, og hvordan vet du at barnet må gå på eget rom alene? Vi bruker også en form for time out, men da sitter vi sammen med barnet og bruker tiden på å forklare hvorfor vi har en time out. Du bør hvertfall spørre ped leder før du trekker konklusjoner, og hvis det stemmer at barnet må være på et rom alene så er det ikke riktig måte å gjøre ting på. 

Anonymkode: bc9cb...d74

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.12.2023 den 21.38):

At de må sitte på et rom for seg selv som straff på uønsket handling. Usikker på hvor lenge og alvorlighetsgrad av handling. Uansett virker det rart og gammeldags å håndtere adferd på den måten

Anonymkode: 04388...9ec

Trenger absolutt ikke være i et annet rom. De må sitte på en stol like lenge som de som aldren sin, altså må en 3 åring sitte 3 minutter på stolen. 

Anonymkode: 8d203...223

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Trenger absolutt ikke være i et annet rom. De må sitte på en stol like lenge som de som aldren sin, altså må en 3 åring sitte 3 minutter på stolen. 

Ikke greit 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Håper du ikke jobber i barnehage. 

Skrevet

Jeg sender min 5-åring på rommet sitt hvis hun ikke hører etter. Men det er alltid siste utvei, hvis hun f.eks etter gjentatte beskjeder ikke hører og bare tuller og tøyser tilbake igjen. Hun er der aldri lenge, kanskje fem-ti minutter, og det er for oss alle sammen en måte å puste ut på og roe litt ned. Går alltid opp etter kort tid, prater med henne rolig og gir henne en lang og god klem etterpå. Jeg ser ikke problemet med det. Regner med barnehagen i dette tilfellet også bruker time-out som en siste løsning, når ingenting annet fungerer. Og det ser jeg ikke problemet med. 

Anonymkode: 28e5b...6cb

Skrevet

Støtter ikke time-out eller husarrest. Det jeg støtter er å miste goder hvis du ikke oppfører deg. Det de istede kan gjøre i barnehagen er å flytte de vekk fra vennen sin rundt bordet, at de må leke inne når de andre leker ute og sånne ting. Og selvfølgelig med en voksen med seg.

Anonymkode: 37e42...1a5

Skrevet
On 12/21/2023 at 10:42 PM, AnonymBruker said:

Regner med det er noen få barn som får den «time-outen»? Da tenker jeg det barnet har noen form for problemer… med tanke på atferden. Antageligvis er barnet ikke som «vanlige barn». Noen ganger bør de andre barna skjermes for barn som utøver fysisk vold eller mobber.. De fleste barn stopper uønsket atferd etter visse korrigeringer fra voksne. 

Det er jo ikke time out og skjerming av andre barn som er problemet her.

Problemet er hvis barnet som får time out må håndtere det alene og ikke for hjelp til å håndtere disse "problemene."

Alle barn slår seg jo vrange en gang iblant, spesielt i trygge omgivelser. Vi gir da typisk barna en time out fra situasjonen, men da er de sammen med en rolig voksen som hjelper de å håndtere følelsene sine.

Anonymkode: a7e38...cce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...