AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #41 Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg sender min 5-åring på rommet sitt hvis hun ikke hører etter. Men det er alltid siste utvei, hvis hun f.eks etter gjentatte beskjeder ikke hører og bare tuller og tøyser tilbake igjen. Hun er der aldri lenge, kanskje fem-ti minutter, og det er for oss alle sammen en måte å puste ut på og roe litt ned. Går alltid opp etter kort tid, prater med henne rolig og gir henne en lang og god klem etterpå. Jeg ser ikke problemet med det. Regner med barnehagen i dette tilfellet også bruker time-out som en siste løsning, når ingenting annet fungerer. Og det ser jeg ikke problemet med. Anonymkode: 28e5b...6cb Det er et stort problem, ingen . Oppegående bruker timeout og lar barn sitte alene lengre Anonymkode: e3a4b...314
Gjest Arnhiild Skrevet 23. desember 2023 #42 Skrevet 23. desember 2023 (endret) Overhode Ikke greit. At barn må sitte for seg selv, og påføres skam er ikke greit. Endret 23. desember 2023 av Arnhiild
Gjest issoras Skrevet 24. desember 2023 #43 Skrevet 24. desember 2023 On 12/23/2023 at 12:25 PM, AnonymBruker said: Støtter ikke time-out eller husarrest. Det jeg støtter er å miste goder hvis du ikke oppfører deg. Det de istede kan gjøre i barnehagen er å flytte de vekk fra vennen sin rundt bordet, at de må leke inne når de andre leker ute og sånne ting. Og selvfølgelig med en voksen med seg. Anonymkode: 37e42...1a5 Du praktiserer straff i stedetfor altså. Flott.
Gjest Kanino Skrevet 24. desember 2023 #44 Skrevet 24. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 21.12.2023 den 22.21): Hører barna bedre på de voksne når de sitter alene på et rom uten noen andre? Eller kunne man løst det på en annen måte? Anonymkode: c62e6...c53 Kommunikasjon er nøkkelen. Straff og konsekvenser har bare motsatt effekt
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #45 Skrevet 24. desember 2023 Du overreagerer ikke. Timeout har lite hensikt, da bør det i det minste sitte en person med barnet. Forklare hva som ikke var greit i situasjonen. Spørs jo også hva som har skjedd. Jeg (ped) tar noen ganger barnet bort fra en situasjon, f.eks at den kan sitte med meg i et par minutter på benken. Men da forklarer jeg jo rolig, blant annet hva som ikke var greit og gir de en ny sjanse til å til å kanskje hjelpe dem med å finne på noe annet å leke med. Avlede dem. Anonymkode: 3d7b8...fdd
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #46 Skrevet 24. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 22.12.2023 den 6.42): Nei selvsagt gjør vi ikke det Anonymkode: e3a4b...314 Du straffer barnet med å overlate dem til seg selv på rommet sitt, et fristed? Smart. Be dem heller finne på noe annet. Og for all del - husk å rose dem når de gjør noe bra. Anonymkode: 3d7b8...fdd
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #47 Skrevet 24. desember 2023 issoras skrev (37 minutter siden): Du praktiserer straff i stedetfor altså. Flott. Nei, de får konsekvenser for handlinger. Anonymkode: 37e42...1a5
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #48 Skrevet 24. desember 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Du straffer barnet med å overlate dem til seg selv på rommet sitt, et fristed? Smart. Be dem heller finne på noe annet. Og for all del - husk å rose dem når de gjør noe bra. Anonymkode: 3d7b8...fdd Hæ? Anonymkode: e3a4b...314
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #49 Skrevet 24. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hæ? Anonymkode: e3a4b...314 Hæ, hva da? Anonymkode: 2c820...923
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #50 Skrevet 24. desember 2023 Helt utrolig! Skulle tro en bhg i 2023 visste bedre. Det hadde jeg nektet at de gjorde med mine små. Anonymkode: e926c...1a9
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #51 Skrevet 24. desember 2023 Barnehagen gjør det de mener best, ua hengig av mine metoder eller overbevisninger hjemme. Om jeg ikke oppdrar godt nok, og barnet drar på seg noe slikt borte så er drt greit. Da får de lære til neste gang. Anonymkode: 4898f...671
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #52 Skrevet 24. desember 2023 On 12/22/2023 at 9:59 PM, ~white lady~ said: Barneoppdragelse er i stadig endring. I riktig gamle dager skulle barna ses men ikke høres. De fikk juling og ble slått med stokk om de ikke hørte etter. Grining ga sterke lunger, mente de. I takt med forskning endret man synet på barn. Man forstod mer og mer av hvordan barn utvikler seg, og hva som er bra og utviklingsstøttende, og hva som er dårlig og nedbrytende. Det er for eksempel ikke så fryktelig lenge siden man oppdaget at et nyfødt barn utvikler nevrologiske forbindelser basert på stimuli fra omsorgspersoner rundt seg, da i form av kroppskontakt, øyekontakt og stell. Man har sammenlignet røntgenbilder av småbarn med en kjærlig oppvekst og småbarn som har blitt alvorlig neglisjert. Hjernene var utrolig ulike. Barnet som hadde blitt møtt og elsket, hadde nesten en dobbelt så stor hjerne, med mange, mange flere forbindelser enn det neglisjerte barnet. Så hvorfor ikke time out? Fordi å sende et lite barn vekk når det er dysregulert (klarer ikke å kontrollere/styre seg) forteller barnet at: jeg er kun elsket når jeg viser «snille» følelser og er glad. Betinget kjærlighet med andre ord. Og; barnet lærer ikke å sette ord på følelsene og forstå dem. Og de får heller ingen hjelp til å regulere seg. Små barn trenger en voksen de er trygg på som kan hjelpe dem å roe seg ned. Man kaller det co-regulering eller samregulering. Dette skaper nye nevrologiske forbindelser, og hjelper barnet å utvikle reguleringsevnen sin. Om den voksne også klarer å sette ord på følelsene, og grave litt i hva som skjedde: «hvorfor slo du Per? Å, sparka han deg på foten? Og så slo du tilbake? Jeg skjønner at det gjorde vondt å bli sparka. Men det er ikke greit å hverken slå eller sparke. Da får man vondt og blir lei seg. Har du vondt ennå? Kan jeg få se? Vil du ha en klem? Ok, da går vi ut til Per.» Barnehager skal ikke praktisere time-out. Det er avleggs. Det handler om å "forstå" barn i hjel, og det er heller på ingen måte bra. Barn trenger grenser og oppdragelse like mye som kjærlighet, vi er foreldre først og fremst, ikke venninner. Å ha kunnskap om psykologi og atferd er kjempebra og et nyttig verktøy. Men det nytter ikke å snakke til poden når den f.eks står og slår andre barn med "Mamma forstår at du er sint og usikker på følelsene dine vennen, men kan du være så snill å slutte å slå Tobias?" Disiplin er vanlig hos alle pattedyr, barn har sine grunner, men realiteten er en annen og det må de lære seg til å forstå. Ved å ikke gjøre det så gjør man dem en bjørnetjeneste. Det er stor forskjell på en liten time out til å regulere følelsene sine og lære seg konsenkvenser frem til det går an å ha en samtale, og neglisjering.... Se på generasjonen nå kontra noen tiår siden. Det er så mange som mangler oppdragelse, disiplin og grenser. Det går utover andre også, men spesielt barna som blir dullet med og ikke lærer seg hvordan verden er. Noen ganger må man bare, selv om man vet hvorfor barna oppfører seg som de gjør. Å dulle med voldelige og utagerende barn er helt feil. De har allerede gått for lenge uten grenser eller regler og da ser man hva som skjer. Anonymkode: b7270...f2e 2 2
Gjest issoras Skrevet 24. desember 2023 #53 Skrevet 24. desember 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Nei, de får konsekvenser for handlinger. Anonymkode: 37e42...1a5 Det er jo bare et mer fancy ord for straff. 😅 Kall nå en spade for en spade.
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #54 Skrevet 24. desember 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Det handler om å "forstå" barn i hjel, og det er heller på ingen måte bra. Barn trenger grenser og oppdragelse like mye som kjærlighet, vi er foreldre først og fremst, ikke venninner. Å ha kunnskap om psykologi og atferd er kjempebra og et nyttig verktøy. Men det nytter ikke å snakke til poden når den f.eks står og slår andre barn med "Mamma forstår at du er sint og usikker på følelsene dine vennen, men kan du være så snill å slutte å slå Tobias?" Disiplin er vanlig hos alle pattedyr, barn har sine grunner, men realiteten er en annen og det må de lære seg til å forstå. Ved å ikke gjøre det så gjør man dem en bjørnetjeneste. Det er stor forskjell på en liten time out til å regulere følelsene sine og lære seg konsenkvenser frem til det går an å ha en samtale, og neglisjering.... Se på generasjonen nå kontra noen tiår siden. Det er så mange som mangler oppdragelse, disiplin og grenser. Det går utover andre også, men spesielt barna som blir dullet med og ikke lærer seg hvordan verden er. Noen ganger må man bare, selv om man vet hvorfor barna oppfører seg som de gjør. Å dulle med voldelige og utagerende barn er helt feil. De har allerede gått for lenge uten grenser eller regler og da ser man hva som skjer. Anonymkode: b7270...f2e Hvorfor nytter ikke det å fjernet barnet fra situasjonen og si «Jeg forstår du er sint, men det er ikke lov å slå andre». Der mister du meg. Anonymkode: c62e6...c53
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #55 Skrevet 24. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hæ, hva da? Anonymkode: 2c820...923 Hvorfor svarte du meg det svarer der? Har da sldri sendt barnet på rommet Anonymkode: e3a4b...314
Plutselig_gravid Skrevet 25. desember 2023 #56 Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 21.12.2023 den 22.46): Syns ikke det er greit. Vi kan ta et barn ut av samling dersom det bare forstyrrer de andre og ikke hører på beskjeder, men bare hvis det er en ansatt som er sammen med barnet i den tida. Aldri som straff, men barnet er jp da ikke interessert i samlinga og får heller leke på et annet rom så de andre får med seg det som skjer. Anonymkode: b4f92...8b8 Kjempelurt... Jeg forstyrrer, bråker og ødelegger i samlig. Jeg hører heller ikke på det de voksne sier til meg gjentagende ganger. Men det går fint for min dårlige atferd blir belønnet med at jeg får gjøre det jeg vil, leke og kose meg. Sorry altså, men her må dere heller være i forkant, for med denne pedagogikken opprettholder og forsterker dere uønsket atferd. 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #57 Skrevet 25. desember 2023 issoras skrev (8 timer siden): Det er jo bare et mer fancy ord for straff. 😅 Kall nå en spade for en spade. Det er mye du kan kalle straff uten at det har negativ virkning. Å slå noen er også straff, som kan skape store negative ettervirkninger. Å måtte være inne med en voksen den neste timen, mens de andre er ute, får barnet til å tenke. Den nye generasjonen foreldre er så hårsåre, og oppfostrer en gjeng veikinger. Barn lærer ikke lenger at det ikke lønner seg å gjøre dumme ting, alt skal strykes og koses vekk. Alt skal tilrettelegges for at den nye generasjonen ikke skal føle på noe motgang. Spar meg for å bruke ordet straff på noe som veldig enkelt er en konsekvens av handling. Du høster det du sår. Anonymkode: 37e42...1a5 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #58 Skrevet 25. desember 2023 Plutselig_gravid skrev (3 timer siden): Kjempelurt... Jeg forstyrrer, bråker og ødelegger i samlig. Jeg hører heller ikke på det de voksne sier til meg gjentagende ganger. Men det går fint for min dårlige atferd blir belønnet med at jeg får gjøre det jeg vil, leke og kose meg. Sorry altså, men her må dere heller være i forkant, for med denne pedagogikken opprettholder og forsterker dere uønsket atferd. Tull. Håper du ikke jobber i bhg Anonymkode: e3a4b...314 1
Gjest issoras Skrevet 25. desember 2023 #59 Skrevet 25. desember 2023 (endret) 3 hours ago, AnonymBruker said: Det er mye du kan kalle straff uten at det har negativ virkning. Å slå noen er også straff, som kan skape store negative ettervirkninger. Å måtte være inne med en voksen den neste timen, mens de andre er ute, får barnet til å tenke. Den nye generasjonen foreldre er så hårsåre, og oppfostrer en gjeng veikinger. Barn lærer ikke lenger at det ikke lønner seg å gjøre dumme ting, alt skal strykes og koses vekk. Alt skal tilrettelegges for at den nye generasjonen ikke skal føle på noe motgang. Spar meg for å bruke ordet straff på noe som veldig enkelt er en konsekvens av handling. Du høster det du sår. Anonymkode: 37e42...1a5 Å måtte bli inne mens de andre er ute er ikke en naturlig eller logisk konsekvens med mindre utetøyet er ødelagt. Det er en ren straff, og det er en ganske idiotisk straff også, ettersom et utagerende barn gjerne vil ha godt av å være ute, ikke inne. Et barnehagebarn er heller ikke i stand til å reflektere over hvorfor det må være inne, det vil i stedet boble over av vonde følelser som vil forverre atferden. Du er jo fullstendig inkompetent og har ingenting i en barnehage å gjøre hvis du tror en fireåring vil kunne "tenke over" noe som helst ved å bli nektet å gå ut. Hvorfor kaller du andre for hårsåre når det er du som kvier deg for å bruke det mest presise begrepet her - straff? Hvorfor skal jeg spare deg for de harde realitetene? Realiteten er at du bedriver med straff, og du bedriver til og med med dårlig straff som vil forverre atferd. Det er nok du som burde bli inne med en voksen og tenke (kanskje studere?) , og overlate arbeidet til noen med mer kompetanse - sånn for å bruke din egen retorikk og logikk. Dette omhandler overhodet ikke generasjoner, inkompetente tullinger finner du i alle generasjoner, og kloke voksne med forståelse for barns kognitive evner finner du også i alle generasjoner. Du må gjerne spørre min mor på 80 hva hun syns om straffen du bedriver med fireåringer, hvis du tror det handler om generasjoner her... Endret 25. desember 2023 av issoras
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #60 Skrevet 25. desember 2023 Vi bruker time out som en pause for barnet, sammen med en voksen. Hos noen barn "koker " det i hodet og de trenger en pause. Da blir de tatt ut av situasjonen. Vi kan gå inn på stillerommet og finne en bok, vi kan tegne, pusle etc. Kanskje blir barnet sendt ut på kjøkkenet og får hjelpe til. Dette for å kunne snakke om det som skjedde og få barnet til å tenke selv og komme med tanker, vi kan feks lese en bok om vennskap eller sinne. Dette er jo på de dagene med best bemanning. Vi har og barn som må sendes vekk fra feks bordet pga tøys og at de forstyrrer andre. Det blir jo som mer straff, eller en konsekvens. De blir ikke stengt inne på ett rom, men de får ikke være i fellesrommet. De kan fint komme inn, og de vet hvor vi er. Anonymkode: 54eea...0cf
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå