Gå til innhold

Hvorfor er det så mange på KG som ikke drikker alkohol?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg skjønner så klart de som har helseproblemer/går på medisiner og sånt, men virker som veldig mange bare er imot alkohol av en eller annen grunn her. Hvorfor? Mange religiøse her fra bygda? 

Anonymkode: 0f631...bd9

Fordi alkohol er gift og skader kroppen fra første dråpe. Folk blir sløve, fyllekjører, begår vold og kriminalitet når de drikker, så det er bare meningsløst. Ikke er det godt heller.

Anonymkode: c853c...0f6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at de som ikke klarer å forstå og akseptere at noen velger å ikke drikke alkohol må ha et problem i forhold til alkohol selv. Kanskje de ikke klarer sosiale settinger uten alkohol feks og er bitter fordi andre klarer det. Alkohol er jo et rusmiddel. 

Anonymkode: 43217...22f

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg har barn, og ønsker ikke å være den forelderen som ikke kan hente en lørdagskveld, eller at de skal merke at mamma er annerledes. 

Anonymkode: 27d4a...504

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke å kaste bort penger på noe som ikke gir meg noe glede. Jeg legger pengene mine i reiser og opplevelser utenfor Norge. 

Har ikke rørt alkohol siden jeg var 18 og nå er jeg 36. Misliker hvordan enkelte blir når de drikker. 

Har blitt kalt både det ene og det andre av folk pga at jeg er avholds, men kunne ikke brydd meg mindre egentlig, er ikke jeg som tilfører kroppen min noe den ikke har godt av 🙂 

Her i Norge er folk mer dømmende ovenfor andre folk som har valgt å være avholds enn i andre land. 

Endret av Lillemy_87
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker nesten ikke, og avstår fra fyll. Det er bare ikke gøy og det koster for mye energi både der og da og i ettertid🤷‍♀️

Jeg er for lat og gjerrig.

Anonymkode: 249ca...749

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det er så mange flere enn ellers, da? Det er ikke bare at det er mer tematisert her?

Jeg bruker ikke annonsere mitt ikke-alkoholinntak, sånn med mindre jeg blir spurt direkte. Er ellers en høyst urban hedning. Har til og med venner. 

Anonymkode: 2a30a...dfe

80% drikker alkohol, samtidig som under 20% definerer seg som avholds. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

På KG er det mange "perfekte". De drikker aldri alkohol, de lager all mat fra bunnen av, de har en buffer på 150K, trener tre-fire dager i uka, tjener 800K minimum og oppdrar barna alltid etter boka.

Anonymkode: 69cac...bcd

Drikker ett glass i året og har buffer men det andre gjelder ikke for meg. Trener aldri jeg, jobber deltid og tjener godt under snittet og er ikke så flink med barn heller tror jeg. Spiser stort sett halvfabrikata, som fiskeboller fordi det er det barna liker. 

Anonymkode: d8119...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du fremstår jo veldig dømmende selv, så du kan jo begynne med deg selv når du sier at respekten burde gå begge veier. 

Jeg drikker alkohol,men har venner som ikkje gjør det. Begge deler er ok å alle blir invitert på de samme greiene uansett. 

Anonymkode: 2978a...9db

Vel, jeg har ALDRI kommentert at noen ikke har drukket alkohol. Syns det er frekt å blande seg i hva andre spiser og drikker. Og jeg prøver heller aldri å tvinge på folk alkohol. Men har opplevd at avholdsfolket ofte er nedlatende og dømmende mot oss som drikker.. Du er gjerne sånn selv? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må huske på at det er mange ressurssvake mennesker på KG. Fu ser det av svarene de gir i alkoholtråder også. «Man må ikke drikke alkohol i nærheten av barn for barn blir redde når du spyr i fylla!» De tror all alkohol handler om fyll, for det er det de er vant til. 

Anonymkode: 32f8b...734

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemy_87 skrev (18 minutter siden):

Her i Norge er folk mer dømmende ovenfor andre folk som har valgt å være avholds enn i andre land. 

Jeg tror at Norge lenge var monokulturel (og monoetnisk). For oss er det uvant med en muslim, en veganer og en avholds. Det har endret seg mye på 30 år og kommer til å endre seg mye.

Selv om jeg er glad i både vin og øl (sprit har jeg fått nok av) så har jeg virkelig ikke noe behov for at andre skal drikke. Noe mer enn at andre skal kjøpe bukser samme sted som meg eller male huset i samme farge som meg.

Anonymkode: 0d7eb...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men veldig mange er veldig formanende og dømmende mot oss som drikker. Jeg jobber med ei fra Nord-Afrika og hun er sykt frekk mot spesielt mine yngre kolleger som liker å ta seg en fest. "DERE nordmenn lever haram. DERE nordmenn drikker for mye, DERE nordmenn lever ikke bra". Det er ikke så hyggelig altså, da kan man heller snurpe igjen smella si. Og det er ikke noe drikkepress der jeg jobber, ofte er det folk som skal kjøre hjem etter vi har hatt middager osv. Ingen som syns det er rart. Så da burde den respekten gå begge veier. 

akkurat denne tråden viser jo at det gjelder like mye andre veien. TS mener jo at man må være religiøs og fra bygda for å ikke drikke, og det er jo åpenbart veldig sneversynt og feil. det er uten tvil like mange fordommer andre veien.

selv drikker jeg og er glad i en fest, men kan tenke meg å slutte å drikke fordi jeg ser mange fordeler med det og gode grunner til å slutte. jeg drikker ikke hjemme for "kosen", og om jeg går på fest, blir det mer enn et par øl, så derfor er alternativet for meg å slutte helt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mange har blitt mer opptatt av å være sunne. Og nei, ikke trøst det med at du får så mye antioksidanter av rødvin. 

Anonymkode: 27d4a...504

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overhode ikke avholds enda, men drikker bare mindre og mindre. Grunnen er at jeg har begynt å fundere, hva er vitsen egentlig? Det er dyrt, gift for kroppen, og personlig syns jeg et glass brus smaker bedre enn nesten all alkoholholdig drikke. Etter å ha vært på fler og fler fester/sammenkomster uten å drikke alkohol selv kan jeg med sikkerhet si at jeg fint kan ha det vel så gøy uten alkohol i kroppen. 

Så poenget mitt er at jeg skjønner veldig godt alle de som tar totalt avstand fra alkohol.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må huske på at det er mange ressurssvake mennesker på KG. Fu ser det av svarene de gir i alkoholtråder også. «Man må ikke drikke alkohol i nærheten av barn for barn blir redde når du spyr i fylla!» De tror all alkohol handler om fyll, for det er det de er vant til. 

Har ikke sett noen som har skrevet det. Har derimot sett at flere mener at barn merker på foreldrene at de har drukket før foreldrene merker det selv. Og det er jo gjerne sånn. Barn kan synes at det er ubehagelig å se foreldrene oppføre seg litt annerledes, selv om de ikke tør si ifra om at det er ubehagelig. Jeg tenker at det sikkert går greit for en del foreldre å ta et glass selv om det er barn til stede, men i min familie så drikker vi ikke i selskap der barna er med.  Og det er jeg glad for, for noen blir mer fnisete og høylytte og litt "rare", og det er ikke sikkert det er så morsomt for barna at de voksne får latterkrampe uten at barna skjønner hvorfor. 

Anonymkode: d8119...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er tydelig noen som har vokst opp med foreldre som raver rundt og spyr, og det er ikke rart om disse har sterke følelser knyttet til alkohol.

Med det virker som om noen har et «naturlig binært» syn på livet. Enten er man avholds eller så drikker man til man spyr. Enten behandler man kroppen sin som et tempel eller så dør man av skrumpelever som 40-åring. Eller er det bare argumentene som blir sånn når man prøver å vinne fram?

Selv så spiser jeg avogtil potetgull. Jeg spiser for mye kjøtt og fett. Jeg burde ha trent mer. Jeg ser på en mobilskjerm som kan gjøre meg nærsynt. Jeg er på konsert og utsetter hørselen min for høy lyd. Det er en rekke ting i livet mitt som neppe er bra for helsa. Jeg prøver å finne en balanse mellom det som gjør meg lykkelig nå og at jeg fortsatt har det bra som 80-åring. Et glass vin i ny og ne kommer langt ned på lista mi over bekymringer.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på ingen måte alkoholiker, men etter at jeg ble enslig fra et langt samboerskap, så tydde jeg til et par glass alkohol hver kveld for å bøte på min egen selvmedlidenhet. Etter en stund ble det slik at jeg følte jeg "måtte" drikke et par glass før jeg la meg, der ingen dag var unntak. Da innså jeg det uheldige drikkemønsteret, og at det hadde gått for langt. Jeg måtte "venne" meg av uvanen, så jeg kuttet alkohol helt ut. Selv om jeg ikke hadde som mål å bli helt avholds, så forble jeg edru mens tiden gikk, og nå har det vel gått 7 år siden siste glasset. 

Jeg kjøpte meg faktisk vin i februar i år, for jeg hadde lyst til å smake alkohol igjen. Som helgekos. Men når helga kom så glemte jeg av at jeg hadde kjøpt vinen, og selv om jeg stadig klarte å minne meg selv på at jeg hadde vin stående klar til å åpnes på dagtid, så tenkte jeg aldri på vinen når kveldene kom og den kunne drikkes. Det endte med at jeg ga vinflaska til mamma her i høst, for jeg hadde visst ikke særlig lyst på vinen likevel :D 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner så klart de som har helseproblemer/går på medisiner og sånt, men virker som veldig mange bare er imot alkohol av en eller annen grunn her. Hvorfor? Mange religiøse her fra bygda? 

Hva tror du selv?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker ikke pga mange ting. Er egentlig glad i en øl eller et glass med god rødvin.

Men etter at jeg fikk barn er det ikke anledning til det (aldri barnefri) og jeg  ønsker å ta vare på helsa; Gjør for hjernen i dag det den vil takke deg for i morgen, lever jeg etter. (Nei, er ikke religiøs) Da er ikke alkohol noe å innta da det ødelegger hjerneceller og er ren gift mot kroppen. 
Forskning viser også at det er kreftfremkallende, øker faren for demens, slag, depresjon etc

En annen ting er at alkohol er veldig uheldig på utseendet.

Det er dyrt, da er en brusflaske eller blåbærsaft billigere… 

Ønsker også å være et godt forbilde, da er det ikke å supe i seg rødvin foran ungene et alternativ. 

Et glass vin er kos og hygge, men det koster mer enn det smaker.

Anonymkode: 05da1...a94

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har et par kolleger som unngår jobb-arrangementer hvis det serveres alkohol. Det er synd at de ikke vil komme, samtidig så synes jeg at det er urimelig at hele jobben skal ha det mindre gøy for at to skal ha det mer gøy.

Jeg inviterer dem og passer på at vi også har arrangementer som er uten alkohol, og prøver å bidra til at julebord og lignende er sivilisert til å begynne med, og så kan de som vil henge i taklampa kl 2 på natta. Da har jeg som regel lagt meg uansett.

Det er som du sier urimelig at alle skal kutte alkohol på grunn av noen få. Individet må tilpasse seg fellesskapet, ikke motsatt. Som samfunn er vi på vei i motsatt retning, og det vil på sikt føre til et kjøligere samfunn med færre sosiale opplevelser totalt sett.

Alkoholfrie julebord for eksempel. Da kan man like greit droppe hele greia og kjøre en julelunsj i arbeidstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...