Gå til innhold

Hvorfor er det så mange på KG som ikke drikker alkohol?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er en kvinne på 26 år. Ikke religiøs. Har aldri skjønt helt vitsen og greia med alkohol. Det smaker dritt.

Anonymkode: 15279...cb2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nordis skrev (2 timer siden):

En klok person sa en gang at å drikke alkohol er å stjele fra morgendagen.

Jeg pleier å tenke på alkoholdrikking som å tisse i buksa for å holde seg varm. Behagelig der og da. Svært ubehagelig etter ei stund.

Grattis med en klok avgjørelse!

Også er det noe med å leve livet når man har det. Plutselig en dag er det over. For noen er det å leve å kunne nyte alkohol i gode lag, for andre ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever aldri at det er et problem at jeg ikke drikker. "Å, ja" er som regel reaksjonen. Så er det ikke mer snakk om det. Ingen som graver og spør om noe mer.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (38 minutter siden):

Også er det noe med å leve livet når man har det. Plutselig en dag er det over. For noen er det å leve å kunne nyte alkohol i gode lag, for andre ikke.

 Jeg føler absolutt at jeg «lever livet» uten alkohol. Faktisk mer nå enn da jeg pleide å drikke. Jeg er mer tilstede for dem rundt meg, har bedre tid, bedre søvn, bedre helse, bedre humør, mer energi og mer penger. What`s not to like? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det kommer selvsagt an på mengde

Anonymkode: d6aed...5e0

Akkurat. Det er ikke alle som drikker seg sørpe dritings når man drikker.

Anonymkode: 1a106...7ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva-Lena skrev (På 16.12.2023 den 15.51):

Jeg er ikke religiøs og heller ikke motstander av alkohol. Har vært godt påseilet flere ganger, men helt ærlig så er jeg ikke spesiellt glad i smaken av alkohol.

Ei venninne av meg drikker alt som er flytende og ber meg og andre damer på vinkveld etc. Jeg liker ikke vin og frister lite å drikke overhode. Jeg velger heller å være hjemme enn å være den eneste som ikke drikker på disse vinkveldene.

Det er mye vindrikking blant damer. Har ei venninne selv som er i overkant pushy på at jeg skal drikke. Akkurat som at det ikke går an å treffes uten å drikke alkohol. Etter at jeg sluttet å drikke forsvant hun. Tar aldri kontakt mer.

Anonymkode: c50de...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nordis skrev (18 minutter siden):

 Jeg føler absolutt at jeg «lever livet» uten alkohol. Faktisk mer nå enn da jeg pleide å drikke. Jeg er mer tilstede for dem rundt meg, har bedre tid, bedre søvn, bedre helse, bedre humør, mer energi og mer penger. What`s not to like? :) 

Og det er deg. Andre har det annerledes. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Akkurat. Det er ikke alle som drikker seg sørpe dritings når man drikker.

Anonymkode: 1a106...7ae

Trenger ikke å være sørpe dritings for at alkohol skal gjøre dagen derpå ugrei. En annen gevinst er bedre helse, sparer penger, kan kjøre bil. 

Anonymkode: d6aed...5e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Trenger ikke å være sørpe dritings for at alkohol skal gjøre dagen derpå ugrei. En annen gevinst er bedre helse, sparer penger, kan kjøre bil. 

Anonymkode: d6aed...5e0

Men da lar du jo bare være å drikke da, men jeg velger å ta meg ett glass eller to innimellom.

Anonymkode: 1a106...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (15 timer siden):

Og det er deg. Andre har det annerledes. 

Andre har det annerledes? Så du mener at de som drikker får bedre helse, bedre søvn, mer penger, mer energi, mer tid enn de som ikke drikker? Hvordan kan det ha seg? Spør fordi jeg er genuint interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordis skrev (5 timer siden):

Andre har det annerledes? Så du mener at de som drikker får bedre helse, bedre søvn, mer penger, mer energi, mer tid enn de som ikke drikker? Hvordan kan det ha seg? Spør fordi jeg er genuint interessert.

Regner med det menes at man heller ikke nødvendigvis får (merkbart) dårligere helse, dårligere søvn, mindre tid og energi selv OM man har et moderat alkoholforbruk. Den eneste negative konsekvensen av det du nevner jeg merker er "mindre penger" i form av at jeg i snitt kjøper én flaske vin til 150-200 kroner i uka, men det er jo ikke akkurat et beløp som gjør at jeg ikke får kjøpt mat til ungene mine. 

"Jeg er mer tilstede for dem rundt meg, har bedre tid, bedre søvn, bedre helse, bedre humør, mer energi og mer penger" - om du opplevde alle disse negative konsekvensene har du utvilsomt drukket mer enn godt er, så da skjønner jeg godt at du opplever positive endringer av å slutte å drikke alkohol. 

 

Anonymkode: ecc20...79e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Regner med det menes at man heller ikke nødvendigvis får (merkbart) dårligere helse, dårligere søvn, mindre tid og energi selv OM man har et moderat alkoholforbruk. Den eneste negative konsekvensen av det du nevner jeg merker er "mindre penger" i form av at jeg i snitt kjøper én flaske vin til 150-200 kroner i uka, men det er jo ikke akkurat et beløp som gjør at jeg ikke får kjøpt mat til ungene mine. 

"Jeg er mer tilstede for dem rundt meg, har bedre tid, bedre søvn, bedre helse, bedre humør, mer energi og mer penger" - om du opplevde alle disse negative konsekvensene har du utvilsomt drukket mer enn godt er, så da skjønner jeg godt at du opplever positive endringer av å slutte å drikke alkohol. 

 

Anonymkode: ecc20...79e

Jeg hadde det folk kaller et «moderat alkoholforbruk» tidligere. Det gjorde meg definitivt trøtt og mer energiløs, og det fant jeg først ut når jeg stoppet å ha et «moderat alkoholforbruk». Trøttheten ble en slags normaltilstand, men først senere forstod jeg at man ikke trenger å være trøtt og energiløs hele tiden. Noen reagerer sterkere på alkohol enn andre. Det kan godt være at enkelte strutter av energi selv ved et jevnt «moderat alkoholforbruk». Vel, jeg gjorde ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordis skrev (7 timer siden):

Andre har det annerledes? Så du mener at de som drikker får bedre helse, bedre søvn, mer penger, mer energi, mer tid enn de som ikke drikker? Hvordan kan det ha seg? Spør fordi jeg er genuint interessert.

Du glemte også "bedre humør" fra det forrige innlegget. Er der en positiv oppside ved alkohol er det nettopp det, nemlig at den får oss i godt humør. Mer tid kan diskuteres. Mer tid til hva? Jeg kan fot så vidt være enig i at hvis man dropper alle festlige lag har man bedre tid til å være hjemme. Men det er ikke nødvendigvis noe mål for alle?

At de fleste i Norge ikke er avholds henger jo sammen med at de veier oppside ved å ta seg et par glass i ny og ne som bedre enn å aldri gjøre det. Det handler ikke om at de ikke vet baksiden ved alkohol. Også er det jo også sånn at alkohol påvirker oss forskjellig. Jeg hadde heller ikke drukket alkohol hvis jeg ble dårlig av det, eller oppførte meg på en måte som jeg skjemmes av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Example skrev (42 minutter siden):

Du glemte også "bedre humør" fra det forrige innlegget. Er der en positiv oppside ved alkohol er det nettopp det, nemlig at den får oss i godt humør. Mer tid kan diskuteres. Mer tid til hva? Jeg kan fot så vidt være enig i at hvis man dropper alle festlige lag har man bedre tid til å være hjemme. Men det er ikke nødvendigvis noe mål for alle?

At de fleste i Norge ikke er avholds henger jo sammen med at de veier oppside ved å ta seg et par glass i ny og ne som bedre enn å aldri gjøre det. Det handler ikke om at de ikke vet baksiden ved alkohol. Også er det jo også sånn at alkohol påvirker oss forskjellig. Jeg hadde heller ikke drukket alkohol hvis jeg ble dårlig av det, eller oppførte meg på en måte som jeg skjemmes av.

https://www.modum-bad.no/hjernen-blir-deprimert-av-alkohol/

Det er godt dokumentert at alkoholbruk øker risikoen for depresjon og angst og psykiske lidelser generelt. Mitt humør er definitivt bedre og mer stabilt uten alkohol. Alkohol virker sånn at man får et kortvarig løft etter ca ett glass, det mange kaller «lykkepromillen». Når alkoholen forsvinner ut av kroppen blir man nedstemt, og mange får angstsymptomer. Rart at du ikke har fått med deg det. Det er godt kjent. Å drikke alkohol for å liksom «bedre humøret» er galematias.

Når det gjelder det med tid: Jeg dropper ikke festlige lag.  Jeg får mer tid av å ikke drikke, bl a fordi jeg orker å stå tidligere opp i helgene.

Du virker å være veldig i forsvar av alkoholbruk. Er alkoholen så viktig for deg at du lett gir avkall på bedre søvn, bedre helse, bedre psyke, mer penger, lettere kropp, mer energi? Samt godtar økt risiko for en rekke alvorlige sykdommer og død? Håper du synes det er verdt det :) 

Endret av Nordis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordis skrev (4 timer siden):

https://www.modum-bad.no/hjernen-blir-deprimert-av-alkohol/

Det er godt dokumentert at alkoholbruk øker risikoen for depresjon og angst og psykiske lidelser generelt. Mitt humør er definitivt bedre og mer stabilt uten alkohol. Alkohol virker sånn at man får et kortvarig løft etter ca ett glass, det mange kaller «lykkepromillen». Når alkoholen forsvinner ut av kroppen blir man nedstemt, og mange får angstsymptomer. Rart at du ikke har fått med deg det. Det er godt kjent. Å drikke alkohol for å liksom «bedre humøret» er galematias.

Når det gjelder det med tid: Jeg dropper ikke festlige lag.  Jeg får mer tid av å ikke drikke, bl a fordi jeg orker å stå tidligere opp i helgene.

Du virker å være veldig i forsvar av alkoholbruk. Er alkoholen så viktig for deg at du lett gir avkall på bedre søvn, bedre helse, bedre psyke, mer penger, lettere kropp, mer energi? Samt godtar økt risiko for en rekke alvorlige sykdommer og død? Håper du synes det er verdt det :) 

Det er jo ikke sånn at man drikker daglig, eller hver helg for den saks skyld, men at man kan gjøre det av og til. Og ja, jeg personlig synes det er verdt det, absolutt. 

Lykkepromillen kan godt holdes forøvrig. Det gjelder bare å drikke i et passende tempo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...