Gå til innhold

Hvorfor er det så mange på KG som ikke drikker alkohol?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg skjønner så klart de som har helseproblemer/går på medisiner og sånt, men virker som veldig mange bare er imot alkohol av en eller annen grunn her. Hvorfor? Mange religiøse her fra bygda? 

Anonymkode: 0f631...bd9

Synes jeg er rart. Selv drikker jeg et glass vin til alle måltider. 

Anonymkode: e59c4...4ae

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan svare for meg selv. Jeg drakk mye som ung, mye fest og fyll. Endt på sykehus i oppkast, brukket bein, sovnet ute i en busk på vinteren osv osv. Hadde en sykt gøy ungdomstid. 

Men så har jeg funnet ut at jeg har det enkelt for å havne i avhengighet (tobakk, spill og annet) og ønsker ikke å bli alkoholiker. Det er alt for ødeleggende, for helsen og livet og relasjoner og alt. Jeg har aldri brukt narkotika fordi jeg har ikke ønsket å bli avhengig av det, så av samme grunn "sluttet" jeg å drikke. Jeg drikker kanskje 2x 33 cl øl I året og ett glass vin. Og kun hvis jeg mår bra mentalt. 

Anonymkode: ded16...b6b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Lea said:

Sånn er det her også. ❤️

Takk og leit at det er slik.  Håper 2025 blir året hvor vi får det bedre sosialt.  :hjerte:

Anonymkode: dfa3f...3c3

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ikke drikker alkohol er veldig opptatt av at de er avholds. Det blir en identitets-greie som de liker å prate om. Selvfølgelig fordi de går mot normen og sikkert har opplevd mange irriterende kommentarer fra folk om "hvorfor drikker du ikke?". Men at mange avholdsfolk henger her fordi mye sosialt, spesielt på denne tiden, involverer alkohol, så da er det gjerne tryggere å ikke delta, men å heller være hjemme og poste på forum. 

Anonymkode: 40b71...ebf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg skjønner så klart de som har helseproblemer/går på medisiner og sånt, men virker som veldig mange bare er imot alkohol av en eller annen grunn her. Hvorfor? Mange religiøse her fra bygda? 

Anonymkode: 0f631...bd9

Tror nok heller det er fasaden. Mange som faktisk har problemer med alkohol er avholds. 

Jeg har et sunt forhold til alkohol og nekter ikke at jeg har meg ei øl eller to i uka eller von. Hvorfor ikke innrømme det enn å skjule det? Er 36

Anonymkode: 3fd91...42d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei, men veldig mange er veldig formanende og dømmende mot oss som drikker. Jeg jobber med ei fra Nord-Afrika og hun er sykt frekk mot spesielt mine yngre kolleger som liker å ta seg en fest. "DERE nordmenn lever haram. DERE nordmenn drikker for mye, DERE nordmenn lever ikke bra". Det er ikke så hyggelig altså, da kan man heller snurpe igjen smella si. Og det er ikke noe drikkepress der jeg jobber, ofte er det folk som skal kjøre hjem etter vi har hatt middager osv. Ingen som syns det er rart. Så da burde den respekten gå begge veier. 

Anonymkode: 0f631...bd9

Da har du hatt uflaks. Jeg har hatt perioder hvor jeg drikker og perioder hvor jeg ikke drikker. Når jeg har vært avholds er jeg blitt spurt mange ganger hvorfor jeg ikke drikker. Når jeg har drukket har jeg aldri blitt spurt om hvorfor jeg drikker.

Andre er fryktelig opptatt av manglende drikkevaner.

Anonymkode: f5bd0...72c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De som ikke drikker alkohol er veldig opptatt av at de er avholds. Det blir en identitets-greie som de liker å prate om. Selvfølgelig fordi de går mot normen og sikkert har opplevd mange irriterende kommentarer fra folk om "hvorfor drikker du ikke?". Men at mange avholdsfolk henger her fordi mye sosialt, spesielt på denne tiden, involverer alkohol, så da er det gjerne tryggere å ikke delta, men å heller være hjemme og poste på forum. 

Anonymkode: 40b71...ebf

For noe tøv. Jeg informerer ingen om at jeg ikke drikker alkohol. Med mindre de prøver å presse på meg alkohol. Noe mange gjør.

Anonymkode: c50de...479

  • Liker 5
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drakk og festet som de fleste andre i tjueårene. Liker dog ikke smaken eller rusen nok til at jeg gidder å drikke i godt voksen alder. Synes faktisk rusen er kjip og den gir meg lite. Alkohol er jo i tillegg sterkt helseskadelig, så da dropper jeg det.

Anonymkode: 82768...2e5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev rett over her, jeg drikker med sunn fornuft. Hadde en bestefar som var alkoholiker i mange år, da jeg var liten måtte vi passe på å ikke komme på besøk da hsn var full på dagtid. Kan likevel håndtere alkohol fint, men har det i bakhodet at vi har en nær slektning med alkohol problemer. Han var verdens beste bestefar for det❤️

Anonymkode: 3fd91...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Spørsmålet er ikke hvorfor så mange ikke drikker. Spørsmålet er hvorfor så mange drikker. Når man vet hvor helseskadelig det er.

Anonymkode: c50de...479

Og intetsigende.

Anonymkode: 27133...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluttet å drikke da jeg var 23. Ble dopet ned og voldtatt

Og med tanke på at en av fem jenter har opplevd det så er det ikke rart man slutter å drikke om det skjedde i en sånn sammenheng. 

 

Anonymkode: 685fd...7a2

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For noe tøv. Jeg informerer ingen om at jeg ikke drikker alkohol. Med mindre de prøver å presse på meg alkohol. Noe mange gjør.

Anonymkode: c50de...479

Samme her, men blir sjelden spurt for alle jeg kjenner vet jeg ikke drikker. Blir overasket når jeg blir spurt og syns det er ekkelt å unnskylde at jeg ikke drikker, vet aldri hva jeg skal si. 

Anonymkode: bff59...6fc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror nok heller det er fasaden. Mange som faktisk har problemer med alkohol er avholds. 

Jeg har et sunt forhold til alkohol og nekter ikke at jeg har meg ei øl eller to i uka eller von. Hvorfor ikke innrømme det enn å skjule det? Er 36

Anonymkode: 3fd91...42d

«Sunt forhold til alkohol»? Hva er det? Har du et «sunt forhold» til sigaretter også? Alkohol er skadelig for deg fra første slurk. Du kan dermed ikke drikke og ha et «sunt forhold til alkohol». Det er en umulighet.

Jeg drikker ikke alkohol. Eneste årsaken til det er at jeg ble vettskremt da det gikk ordentlig opp for meg hvor skadelig det er. Har aldri hatt problemer med alkohol, som du skriver at mange har. Er heller ikke religiøs eller noe annet mystisk.

Anonymkode: c50de...479

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ingen venner og jeg har ikke lyst til å drikke alkohol alene. 

Anonymkode: dfa3f...3c3

Det gjør jeg😁

Anonymkode: 2caa6...59b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mange avholds her? 

For min del liker jeg ikke alkohol noe særlig, foretrekker faktisk brus istedenfor. Jeg liker heller ikke at alkoholen endrer meg. 

Anonymkode: 20639...161

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De som ikke drikker alkohol er veldig opptatt av at de er avholds. Det blir en identitets-greie som de liker å prate om. Selvfølgelig fordi de går mot normen og sikkert har opplevd mange irriterende kommentarer fra folk om "hvorfor drikker du ikke?". Men at mange avholdsfolk henger her fordi mye sosialt, spesielt på denne tiden, involverer alkohol, så da er det gjerne tryggere å ikke delta, men å heller være hjemme og poste på forum. 

Anonymkode: 40b71...ebf

Noen er nok det, men de er gjerne av typen som har opplevd alkoholavhengighet selv eller i nær familie.

Synes øl- og vinentusiaster er ekstremt slitsomme.

Anonymkode: 82768...2e5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Samme her, men blir sjelden spurt for alle jeg kjenner vet jeg ikke drikker. Blir overasket når jeg blir spurt og syns det er ekkelt å unnskylde at jeg ikke drikker, vet aldri hva jeg skal si. 

Anonymkode: bff59...6fc

Jeg sier bare: «Nei, takk. Jeg drikker ikke.» Du trenger ikke unnskyld noe som helst. Vanvidd at du føler du må unnskylde deg for å ikke ville helle et toksisk stoff i kroppen.

Anonymkode: c50de...479

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drakk tidligere i livet, men ikke e dråpe nå.

 Det skal lite alkohol til for å affektere treningsformen og dessuten rykker det ved livsbalanse. 

Hvis jeg vil ha noe rus, så tar jeg en blås Cannabis i Thailand. Ingen probemer og en kan tiligmed løpe bra på det. 

    Jeg liker ikke å ha sosial omgang med de som drikker heller, selvsagt eget valg.  

 Til slutt er det vel liten tvil om hvor ødeleggende det er for godt sexliv.

  Null alkohol, 7 timer god søvn, daglig morgenyoga og stramt Vegansk kosthold. 

    Blir ofte tilbydd både alkohol og kjøtt, som alle på død og liv SKAL få meg til å ta, men det er alltid høfig og bestemt nei.

 

     

    

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det mange avholds her? 

For min del liker jeg ikke alkohol noe særlig, foretrekker faktisk brus istedenfor. Jeg liker heller ikke at alkoholen endrer meg. 

Anonymkode: 20639...161

Forstår ikke dem som får noe ut av alkoholrusen. Den gjør deg bare daff og klønete. Selv kunne jeg aldri ha blitt avhengig, ikke minst pga. bakrusen.

Anonymkode: 82768...2e5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...