Gå til innhold

"Du kan ikke være sliten med mindre du har barn"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette er den dårligste unnskyldningen jeg hører. Hva slags erfaring mener du at du har fått som gjør deg universelt smartere på andres liv enn de uten barn? Ingen. Absolutt ingen. Du har ikke opplevd mitt liv, hverken med eller uten barn. Det er ingen magisk erfaring du får av å få barn, annet et annet perspektiv på kanskje ditt eget liv. Jeg har både egentid, ro og hvile, også med barn, og tre dyr. Jeg går ut på restaurant med venner, jeg drar på fester, jeg drar på ferier, jeg sover til 10 en lørdag hvis jeg ønsker og må - vi er et team her i huset, som også setter individet og parforholdet høyt. Vi er ikke bare foreldre. Jeg er ikkr bare mamma. Det er hva man gjør det til, og hvordan man takler livsendringer i livet også.

Anonymkode: 52c2c...64e

Fordi vi har opplevd begge deler. Så dere uten barn har ikke noe sammenligningsgrunnlag. Men har to demente foreldre til adopsjon 😉

Anonymkode: ae834...dde

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du skjønner ikke at vi med barn har opplevd livet både med og uten barn, og dermed har et referansepunkt for hvor sliten man ble før og etter barn? Fordi når du har barn så har du fortsatt det samme i livet som alle andre, bare med barn i tillegg.

Klart det er individiuelle forskjeller her, men totalt sett så har folk med barn større belastninger  og færre muligheter til avslappning enn folk uten barn. De uten barn kan ha fylt kalender med masse aktiviteter som de blir slitne av, men veldig ofte kan dette velges bort. Du kan ikke velge bort barnet ditt som våkner på natten eller gråter fordi de får tenner.

 

Anonymkode: ccf2e...705

 

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Fordi vi har opplevd begge deler. Så dere uten barn har ikke noe sammenligningsgrunnlag. Men har to demente foreldre til adopsjon 😉

Anonymkode: ae834...dde

Jeg har barn. To til og med. 

Anonymkode: 52c2c...64e

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, jeg mener at folk med barn i gjennomsnitt har mer totalbelastning i livet som ikke kan velges bort enn en barnløs. Såklart er det individuelle forskjeller her, men du kan ikke velge bort å ta vare på barnet ditt.

Anonymkode: ccf2e...705

Selvfølgelig har man ikke en større totalbelastning i livet bare fordi man har barn. 

Anonymkode: 52c2c...64e

  • Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anononyma skrev (12 minutter siden):

Ingen har sagt noe om lidelse. Det er ekstremt givende. Ville ikke byttet tilbake til serier på sofaen og lange helgemorgener i sengen for alt i verden. Men sliten? Ja, utvilsomt, til det punkt at det er ufatterlig at man fremdeles henger sammen.

Ja stakkars dere som har en selvmelidenshetkonkurranse dere imellom om å være mest sliten. Og bare dere selv kan vinne gull i den konkurransen. Snakk om å opphøye seg selv, fullstendig uten sidestykke for andre enn nettopp dere selv.

Anonymkode: 19b61...fc2

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sliten akkurat nå jeg og barnløs som bare rakkeren. Jeg tror det beste er å bare si "det der har vi allerede snakket om, så den diskusjonen orker jeg ikke ta" eller noe lignende. Bytte tema. La være å gi motsvar. Og forøvrig ta litt mental avstand fra familiemedlemmer som behandler deg sånn. Hva skal man med nære relasjoner til folk som bruker enhver anledning til å invalidere din opplevelse og heve seg selv over, om det så er snakk om barn eller noe annet. I mitt stille sinn tenker jeg foreldre som oppfører seg sånn sliter litt med sin identitet og rolle som forelder. Hvorfor ellers ha slik behov for å hevde seg til stadighet? 

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig har man ikke en større totalbelastning i livet bare fordi man har barn. 

Anonymkode: 52c2c...64e

Jo, har du Lisa og Trine på 27 år som jobber i samme jobben. De har omtrent samme familiesituasjon og de har omtrent de samme hobbyene. Eneste forskjellen er at Lisa har barn og Trine har ikke barn. Jeg vil påstå at Lisa har mye større totalbelastning enn Trine. Lisa har aldri fri når hun kommer hjem fra jobb, da starter jobben med barna og hun er også våken 3 ganger pr natt. Trine kan gjøre hva hun ønsker etter jobb og hun kan sove natten gjennom uten å bli vekket av hyling.

Anonymkode: ccf2e...705

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har barn selv og det der irriterer meg. Å være sliten er for det første ikke en konkurranse. I tillegg er det en individuell følelse. Den kan ikke veies i hvor mye man har gjort, hvor mange barn, hvor mange jobber man har osv. 

Jeg er nok oftere sliten nå enn før jeg fikk barn, men livshendelser og stress kunne gjøre med like sliten før jeg fikk barn. Det er dog litt mer slitsomt å være sliten nå, da det ikke er like mye rom for å slappe av. Samtidig som barna er et valg jeg har tatt. Og det valget gir meg ikke rett til å bagatellisere andre sin følelse av å være sliten. 

  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker*** skrev (1 minutt siden):

Jeg er sliten akkurat nå jeg og barnløs som bare rakkeren. Jeg tror det beste er å bare si "det der har vi allerede snakket om, så den diskusjonen orker jeg ikke ta" eller noe lignende. Bytte tema. La være å gi motsvar. Og forøvrig ta litt mental avstand fra familiemedlemmer som behandler deg sånn. Hva skal man med nære relasjoner til folk som bruker enhver anledning til å invalidere din opplevelse og heve seg selv over, om det så er snakk om barn eller noe annet. I mitt stille sinn tenker jeg foreldre som oppfører seg sånn sliter litt med sin identitet og rolle som forelder. Hvorfor ellers ha slik behov for å hevde seg til stadighet? 

Kanskje fordi det kan være irriterende å være sammen med familie som sover lenge på morgenen og klager over hvor slitne der er, når man selv er foreldre og har stått opp kl 5 hver dag i flere år? Da blir man litt usensitiv.

Anonymkode: ccf2e...705

  • Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jo, har du Lisa og Trine på 27 år som jobber i samme jobben. De har omtrent samme familiesituasjon og de har omtrent de samme hobbyene. Eneste forskjellen er at Lisa har barn og Trine har ikke barn. Jeg vil påstå at Lisa har mye større totalbelastning enn Trine. Lisa har aldri fri når hun kommer hjem fra jobb, da starter jobben med barna og hun er også våken 3 ganger pr natt. Trine kan gjøre hva hun ønsker etter jobb og hun kan sove natten gjennom uten å bli vekket av hyling.

Anonymkode: ccf2e...705

Hvorfor er det en konkurranse mener du? Kanskje Lisa drar hjem med masse energi, og elsker det høye tempoet, mens Trine er fysisk kronisk syk, med påfølgende depresjon, som gjør at hun kan ikke gjøre noe som helst. Hele livet hennes sirkler rundt at hun prøver å stå i en jobb og leke normal for alle rundt seg. 

Anonymkode: 52c2c...64e

  • Liker 13
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja stakkars dere som har en selvmelidenshetkonkurranse dere imellom om å være mest sliten. Og bare dere selv kan vinne gull i den konkurransen. Snakk om å opphøye seg selv, fullstendig uten sidestykke for andre enn nettopp dere selv.

Anonymkode: 19b61...fc2

😂😂😂 

Beklager, men du er latterlig morsom i din lengsel etter å være den mest slitne, barn eller ei. 

Anonymkode: 06d33...afa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er det en konkurranse mener du? Kanskje Lisa drar hjem med masse energi, og elsker det høye tempoet, mens Trine er fysisk kronisk syk, med påfølgende depresjon, som gjør at hun kan ikke gjøre noe som helst. Hele livet hennes sirkler rundt at hun prøver å stå i en jobb og leke normal for alle rundt seg. 

Anonymkode: 52c2c...64e

Jeg sier det ikke er en konkurranse, men jeg sier at totalbelastningen man ikke kan velge bort i gjennomsnitt er større hos foreldre enn barnløse. Det virker mer som dere barnløse vil bagatellisere slitenheten vi foreldre opplever, fordi jeg opplever svært lite forståelse for at jeg nesten sovner stående av barnløse.

Anonymkode: ccf2e...705

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå er det straks hjem til jul, og visse familiemedlemmer er veldig glade i å begynne med "Du kan ikke være sliten/ikke ha tid/være stresset fordi du ikke har barn"-krangling, om så av en uskyldig bisetning om at jeg ikke har hatt tid til noe. Det er også som om de mener de er moralsk overlegne alle andre ettersom de har barn, og at de uten barn ikke skjønner noe som helst om livet. Jeg prøver å trå varsomt, men det er ikke alltid mulig. Har noen tips til hvordan jeg skal shutte det ned når det kommer opp?

Nei, jeg kan ikke forestille meg hvor mye det krever av en å ha et eller flere barn som krever ens fulle oppmerksomhet og sjonglere det med jobb, samboerskap eller ekteskap, husvedlikehold og hva enn. Men jeg, som absolutt alle andre, kan også bli sliten, ha dårlig tid, eller være stresset. Det er ikke en konkurranse, og jeg misliker sterkt når andre invaliderer ens følelser på den måten. Og ja, jeg tror absolutt at det å få barn er livsforandrende og at man får helt andre verdier og syn på livet, men jeg er ikke der enda (om jeg noen gang både ønsker og har mulighet til å få barn). Selv om jeg ikke har perspektivet man får av å få barn, har jeg fortsatt perspektiv som er verdt å lytte til.

 

Anonymkode: 0bb92...c1b

Sånne uttalelser er på linje med "Hvis du ikke selv har barn, så vet du ingenting om barn / om hvordan jeg har det/ om hvordan det er".
Gjelder det alle jordmødre, barnepsykologer og barnehageansatte også.?
Jeg svarer som regel med: "Det er så mange mennesker som aaaldri skulle hatt barn!! Men det kan man aldri se, så jeg vet ikke hvem som er hvem". De pleier å ta den.
 

Anonymkode: 0560b...fc0

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg sier det ikke er en konkurranse, men jeg sier at totalbelastningen man ikke kan velge bort i gjennomsnitt er større hos foreldre enn barnløse. Det virker mer som dere barnløse vil bagatellisere slitenheten vi foreldre opplever, fordi jeg opplever svært lite forståelse for at jeg nesten sovner stående av barnløse.

Anonymkode: ccf2e...705

Du er også veldig opptatt av at det er «oss» og «dere». Men jeg er dessverre en av «oss foreldre». Det passer bare ikke inn i virkelighetsbildet ditt, så det unngår du å få med deg. 

Anonymkode: 52c2c...64e

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg er faktisk en av de som blir provosert når søsteren min uten barn hele tiden klager på at hun er såååå sliten! Mens hun ligger å slapper av hele ettermiddagen på sofa etter jobb! Jada her sitter jeg da med 2 små. Våkner flere gang om natten, står opp 05:30. mas å fjas å finne klær å frokost og full fart på jobb. Kommer sliten fra jobb å da er det fult med mas å aktiviteter å fredsmekling. Er jeg heldig å får satt rompa ned i sofa så tar det 1 min maks før jeg hører: mamma jeg har bæsja! Jaja opp igjen. Så er det endelig kveldsmat å legging. Så er kl 20 å må få rydda opp etter galskapen før det kommer en ny natt med oppvåkninger og opp kl 05:30. så kan du slenge på litt sykdom i miksen i tillegg. Eneste avslappingen jeg har er i bilen til å fra jobb. 
søsteren min kjenner godt til situasjonen min og er frisk  å oppegående. Likevel må hun bare fortelle meg hvor sliten hun er hele tiden. Så ja jeg blir provosert. 
ikke hennes skyld da for nei man kan faktisk ikke vite hvor slitsomt det er med små barn før man har vært der selv. 

Anonymkode: 8ea07...263

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du er også veldig opptatt av at det er «oss» og «dere». Men jeg er dessverre en av «oss foreldre». Det passer bare ikke inn i virkelighetsbildet ditt, så det unngår du å få med deg. 

Anonymkode: 52c2c...64e

Noen foreldre har sikkert enkle barn, eller trives med 1000 baller i luften. Men det jeg ser i samfunnet rundt meg er stort sett foreldre som er på felgen hvor de såvidt klarer å komme seg gjennom ukens gjøremål. Så får det være deg om ditt.

Anonymkode: ccf2e...705

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om vi alle kunne vært litt rause og greie med hverandre i stede for å hele tiden konkurrere i å ha det verst. 

(Hilsen sliten trebarnsmor)

Anonymkode: 18475...93e

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ikke barn, men jeg har kronisk sykdom. Tro meg, jeg kan være mye mer sliten enn en ung, frisk mor. 

  • Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er disse folka som påstår at man ikke kan være sliten uten å ha barn? 

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Vi som har barn har opplevd begge deler. Livet uten barn og livet med barn. Så vi har jo litt erfaring å snakke utifra. Den store forskjellen er at de som er barnløse har mange flere muligheter å finne tid til å slappe av litt enn de med barn. For så bare 5 minutter. La meg si det slik, for meg er det en luksusferie å kunne gå på butikken alene å kjøpe middag, fordi da får jeg 5 minutter fri fra mas. Eller de 10 sekundene med fred du får når du har festet barnet ditt i bilsolen og går rundt bilen for å gå inn din egen bildør. Det er pausene vi får. Jeg får stort sett ikke tisset i fred engang. Det å kunne sove 30 minutter lengre en lørdag er en luksus en barnløs har som kan være utenkelig for en med småbarn. De uten barn setter ikke pris på de små rolige pausene man får.

Anonymkode: ccf2e...705

Hva da med oss som har kronisk syke barn. Kanskje vi kan si at de som bare har funksjonsfriske barn, ikke aner hva det vil si å faktisk være sliten da? For det blir jo faktisk det samme som du skriver her. Mange av oss har opplevd å ha funksjonsfriske barn, og vet hvor lite slitsomt det er kontra kronisk sykt barn. Når du skriver at barnløse ikke setter pris på de rolige små pausene man får, kan jeg si at de med funksjonsfriske barn virkelig ikke setter pris på hvor enkelt det de har det. 
 

Eller så kan vi si at vi alle kan være veldig sliten ut fra situasjonen man er i. At man ikke nødvendigvis føler seg mer sliten med barn enn uten, fordi man ikke aner hvordan en situasjon man ikke har prøvd er. Dessuten har vi alle ting i livene våre som påvirker hvor sliten man er, helt uavhengig av om man har barn eller ikke. Med andre ord: det er helt idiotisk å påberope seg å være mer sliten enn andre. 

Anonymkode: 72147...c3e

  • Liker 10
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Noen foreldre har sikkert enkle barn, eller trives med 1000 baller i luften. Men det jeg ser i samfunnet rundt meg er stort sett foreldre som er på felgen hvor de såvidt klarer å komme seg gjennom ukens gjøremål. Så får det være deg om ditt.

Anonymkode: ccf2e...705

Og deg om ditt :) 

Anonymkode: 52c2c...64e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja jeg er faktisk en av de som blir provosert når søsteren min uten barn hele tiden klager på at hun er såååå sliten! Mens hun ligger å slapper av hele ettermiddagen på sofa etter jobb! Jada her sitter jeg da med 2 små. Våkner flere gang om natten, står opp 05:30. mas å fjas å finne klær å frokost og full fart på jobb. Kommer sliten fra jobb å da er det fult med mas å aktiviteter å fredsmekling. Er jeg heldig å får satt rompa ned i sofa så tar det 1 min maks før jeg hører: mamma jeg har bæsja! Jaja opp igjen. Så er det endelig kveldsmat å legging. Så er kl 20 å må få rydda opp etter galskapen før det kommer en ny natt med oppvåkninger og opp kl 05:30. så kan du slenge på litt sykdom i miksen i tillegg. Eneste avslappingen jeg har er i bilen til å fra jobb. 
søsteren min kjenner godt til situasjonen min og er frisk  å oppegående. Likevel må hun bare fortelle meg hvor sliten hun er hele tiden. Så ja jeg blir provosert. 
ikke hennes skyld da for nei man kan faktisk ikke vite hvor slitsomt det er med små barn før man har vært der selv. 

Anonymkode: 8ea07...263

Dette!

Anonymkode: ccf2e...705

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...