Gå til innhold

Drikker dere alkohol i løpet av julen?🍷🍾🥂


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 7.12.2023 den 20.38):

Man skulle ikke tro at det hadde så mye å si helsemessig hvis du drakk lite fra før, slik at det er rart hvis du da skulle merke så utrolig mye på hvordan du føler deg. Jeg kjenner ingen forskjell på hvordan jeg føler meg om jeg er avholds et år eller om jeg drikker en enhet eller to i måneden.

Anonymkode: 4d000...ef0

Det tror jeg du er alene om. Jeg deler erfaringen til hun/han du svarer. Drikker sjelden, men merket stor forskjell på helsen det året jeg ikke drakk i hele hele tatt.

Anonymkode: d4288...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I år blir det nok et glass vin på julaften (siden vi overnatter) og litt bobler på nyttprsaften Jeg får hodepine og feberfølelse av rødvin, feberfølelse av noen hvitvin, vondt i magen av cider, liker ikke øl eller med høyt alkoholinnehold. Søte drinker som jeg liker og tåler passer ikke med julemat så de dropper jeg. Litt kjedelig å ikke kunne drikke noe som er tilpasset maten,  men sånn kan det være.

 

Anonymkode: 40b2d...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker ikke alkohol i jula. Det har jeg aldri gjort. Mannen tar seg av og til en liten akevitt til pinnekjøttet. Det er mange år siden sist nå, men han snakket om at han ville det i år. Det er det eneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.12.2023 den 15.16):

Jeg tror det kommer til å bli sterkere statlig regulering av alkoholbruk etter hvert. Dette fordi alle sykdommene alkoholbruk fører til koster samfunnet for mye. Vi kommer til å få lovverk som regulerer dette mer, ala røykeloven. Det kommer ikke til å bli populært, men det kommer. Dessuten: Selv om det finnes pengesterke snobber som drikker «kvalitetsalkohol « (hva er det?), så ser vi allerede at fulle folk som raver rundt anses som blodharry. Det kommer til å bli skikkelig lavstatus etter hvert, enda mer enn det er i dag.

Anonymkode: 5f3ac...e65

Det tror jeg og.

Anonymkode: d4288...cfb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnløst par, vi skal nok helt sikkert nye et glass eller to i lag. :) I tillegg skal vi på fest med venner i romjula, blir jo alkohol da også. :)

Anonymkode: dd621...895

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.12.2023 den 1.58):

Det tror jeg du er alene om. Jeg deler erfaringen til hun/han du svarer. Drikker sjelden, men merket stor forskjell på helsen det året jeg ikke drakk i hele hele tatt.

Anonymkode: d4288...cfb

Han/hun er ikke alene om det nei .. Har gått lange perioder uten å drikke i det hele tatt (et år +- et par ganger ihvertfall), men har ikke merket noen forskjell på helsa kontra når jeg drikker lite. 

Tror muligens det har å gjøre med hva man definerer som lite. For et voksent menneske (altså eldre enn 25), så anser jeg f.eks fest hver 3. helg som relativt mye - ikke bekymringsfullt mye, men mye.

Anonymkode: a04e9...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir masse juleøl, cider og vin her! + favoritten prosecco. Skål! 

Anonymkode: d7f4f...70c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei :) ikke noe glad i smaken. Og bor på pikerommet med samboer og to barn hele julen😆

Anonymkode: 16912...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.12.2023 den 20.19):

Nei, vokste opp med en far som hadde alkoholproblem og vet hvor usikker et barn kjenner seg så snart alkohol kommer på bordet, og det skal aldri mine barn måtte oppleve🧡

Anonymkode: 2e247...881

En far med et alkohol prblem vil gi slike følelser til et barn, men ikke en far/mor som nyter et glass vin til maten pluss et glass etter. Stor forskjell. Mye handler om å være en anstendig og modig voksen som ikke endrer seg stort, til tross for en flaske vin. 

Anonymkode: b0af4...464

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (På 8.12.2023 den 11.36):

 

Argumentet om at vi endrer oss så mye kjøper jeg ikke for det store flertallet. Det er barn som har dårlige erfaringer fra før som bekymrer seg over alkoholbruk. Se for øvrig også hva @Druidskriver i et tidligere innlegg. Vi voksne endrer væremåte ut fra sinnsstemning og form. Hvorfor er det bare alkohol som trekkes frem. Mangel på søvn gjør oss eksempelvis langt mer irriterte enn lav promille.

Mye som er verre enn å slå unger sine og. whataboutism. Tegn på at du går tom for argumenter. Saken er at det ikke er en eneste god grunn til å drikke alkohol. 

Les studier som viser at det er mange barn som opplever at voksne endrer seg etter drikking. Så kan du tro hva du vil. 

Anonymkode: d4288...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.12.2023 den 23.51):

En far med et alkohol prblem vil gi slike følelser til et barn, men ikke en far/mor som nyter et glass vin til maten pluss et glass etter. Stor forskjell. Mye handler om å være en anstendig og modig voksen som ikke endrer seg stort, til tross for en flaske vin. 

Anonymkode: b0af4...464

Rart promillegrensen for å kjøre er så streng når man ikke endrer seg av alkohol da. Kan du forklare det?

Anonymkode: d4288...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.12.2023 den 22.43):

 

 

Ahhh det er ingenting som smaker så godt som å være moralens høye vokter. Det er en skikkelig digg og god årgang med ettersmak av langtidslagring glorie på eikefat. 

 

Ja jeg tar meg noen glass vin i julen Ja, ingen grunn til å ikke nyte alkohol da

Anonymkode: 08aa7...4ed

Ingenting smaker så godt som kunnskapsløshet og ignoranse. Man må ha misset hele grunnskolen om man ikke har fått med seg dette. Du er så lite opplyst altså? 

Anonymkode: d4288...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Drikker ikke i år pga graviditet, men til vanlig tar jeg noen glass vin. 

Anonymkode: 529e9...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/7/2023 at 8:06 PM, AnonymBruker said:

?

Anonymkode: ca1a9...2a8

selvsagt!

Anonymkode: bf8b1...505

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rart promillegrensen for å kjøre er så streng når man ikke endrer seg av alkohol da. Kan du forklare det?

Anonymkode: d4288...cfb

Fordi alkohol er målbart. Hadde mangel på søvn vært målbart, hadde det også blitt slått ned på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...