Gå til innhold

Drikker dere alkohol i løpet av julen?🍷🍾🥂


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, og her i familien er det ingen problem å drikke alkohol selv med barn rundt bordet. Det er forskjell på noe drikke til maten og hygge utover kvelden, og det som jeg kaller "grøftefylla" slik som på en ordinær fest. Dessuten er det ingen her som blir kranglete eller endrer personlighet til det verre under alkoholpåvirkning.

Undersøkelser har vist at hvilke holdninger foreldre har til alkohol rundt barn, er mye avhengig av egen opplevelse med foreldrene fra barndommen. Jeg og min bror har ingen dårlige minner i så måte, og har alltid vært overrasket over at mange er så restriktive på det med alkohol rundt barn.

Men for å svare på spørsmålet: Det pleier å bli rødvin og rødvinsgløgg på kjøkkenbenken mens man holder på med julemiddagen og lager til julestemningen. Samt at det serveres rødvin, akevitt, bokkøl, og noe litt mer "lettdrikkelig" som sider til maten. Alt drikkes i moderasjon.

Anonymkode: bde2a...cb7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, tradisjon tro så blir dette den 34 julen på rad uten alkohol. Ikke fordi jeg har ett problemfylt forhold med det, men det har liksom bare blitt slik.

Anonymkode: 0c224...601

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada.

Et glass bobler eller svigerfars  hjemmelaga juleøl imens vi venter på.middagen.  

Drikker  brus til selve maten ( liker ikke akevitten  selv om svigers tilbyr hvert år)

Et glass rødvin eller baileys  når pakkene åpnes  (  holder meg til kaffe  om jeg er for mett )

Vi har barn 5 kids til middagsbordet  fra 6 til 14  år .

Fatter ikke folk som rekker/ gidder å bli berusa  av alkohol  på de timene? Man har da nok med å passe potetene  , lufte kidsa i akebakken og ordne seg på badet 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, kutta ut i 2019 :) Beste valget med tanke på helse og livsstil. Aldri følt meg bedre, men drakk lite.

Anonymkode: 608cb...600

Man skulle ikke tro at det hadde så mye å si helsemessig hvis du drakk lite fra før, slik at det er rart hvis du da skulle merke så utrolig mye på hvordan du føler deg. Jeg kjenner ingen forskjell på hvordan jeg føler meg om jeg er avholds et år eller om jeg drikker en enhet eller to i måneden.

Anonymkode: 4d000...ef0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker aldri lengre, bortsett fra på større fester en gang i året eller så, så jeg tror ikke det med mindre vi skal på bygdafest en kveld. Har ekstrajobb som bartender så kommer nok til å eksperimentere en del med mocktails i jula, da. 🙂

Vi har barn. 

Anonymkode: 1f53f...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant med de i tråden som skriver at de drikker alkohol men «har et sunt forhold til alkohol». Hvordan er det mulig? Alkohol er jo vitterligen usunt helt fra første dråpe.

Anonymkode: 5f3ac...e65

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MarianneE skrev (23 minutter siden):

Ja, har et veldig sunt forhold til alkohol. Blir kanskje en likør til kaffen og HusetsHerre liker en øl til maten og en akevitt 

Det sunneste forholdet til alkohol er ikke å drikke det. 

Skjønner hva du mener altså, men den frasen der om et sunt forhold til alkohol bør pensjoneres med den nye kunnskapen man har nå. 

Jeg har lagt bort all alkohol for godt. 

Anonymkode: 24d11...a25

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor mange tråder skal vi ha om dette?

Anonymkode: 01cdc...ed5

Det ligger en tråd på "barn og familie" der de i den tråden er mest opptatt av å krangle seg i mellom om hva som er best å gjøre i forhold til barn.

Det ligger en tråd her inne på høytid der ts har en konkret problemstilling og ønsker mest råd i forbindelse med sin egen familie og alkohol.

Det er ikke så mange andre tråder enn det. Jeg (ts) stillte bare et åpent spm til alle. Ikke ønsker jeg råd og alle er velkommen til å svare, både barnefamilier og de uten barn.  Om du mener det er for mange tråder om dette er det jo bare til å bla forbi disse trådene

Anonymkode: ca1a9...2a8

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi skal ikke være med noen barn i julen. Hvis alt går etter planen er det en sjanse for at jeg har en liten en i magen neste år, og skulle vi være så heldige så blir dette siste jul med alkohol på meg på lenge, sannsynligvis samboer og for ingen av oss synes det er noe særlig å drikke alene 😊

Anonymkode: 68781...d45

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Det sunneste forholdet til alkohol er ikke å drikke det. 

Skjønner hva du mener altså, men den frasen der om et sunt forhold til alkohol bør pensjoneres med den nye kunnskapen man har nå. 

Jeg har lagt bort all alkohol for godt. 

Anonymkode: 24d11...a25

Hvis man drikker for helsas skyld er man idiot. Selv drikker jeg fordi det er fryktelig moro å være påseilet. 

Anonymkode: 2d302...da8

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, drikker sjeldent alkohol 😅 Jeg liker best å være edru.

Anonymkode: f63c2...29e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt vin og hjemmelaget kirsebærlikør etter at barna har sovna. Helt alkoholfritt på alle så lenge det er våkne barn. ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn er dobbeltmoralske alkoholikere. Alkohol skal drikkes i store mengder hver gang man har en unnskylding. Du blir sett ned på om du ikke drikker og du presses til å drikke. Stort alkohol konsum er normalisert og forventes. Polet ble ansett som en samfunnskritisk bedrift og fikk holde åpent under covid nedstigningen. 

 

Men bruk et mindre skadelig rusmiddel, eller foreslå legalisering og alkoholiserte middelaldrende mennekser med 24 aktive resepter kaller deg narkoman søppel som ikke fortjener en plass i samfunnet.

Skulle du innrømme bruk eller bli tatt vil Førerkort ditt ryke, barna dine blir tatt ifra deg, våpen blir inndratt, du blir nektet psykiatrisk behandling frem til du har pisset rent en stund, politiet vil fingerpule deg, ransaket mobilen din, rasere boligen din, tvinge deg til "frivillig" ruskontrakt der en pervers betjent kan se på deg tisse i en kopp over flere år 

Anonymkode: ccf3b...c06

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nordmenn er dobbeltmoralske alkoholikere. Alkohol skal drikkes i store mengder hver gang man har en unnskylding. Du blir sett ned på om du ikke drikker og du presses til å drikke. Stort alkohol konsum er normalisert og forventes. Polet ble ansett som en samfunnskritisk bedrift og fikk holde åpent under covid nedstigningen. 

 

Men bruk et mindre skadelig rusmiddel, eller foreslå legalisering og alkoholiserte middelaldrende mennekser med 24 aktive resepter kaller deg narkoman søppel som ikke fortjener en plass i samfunnet.

Skulle du innrømme bruk eller bli tatt vil Førerkort ditt ryke, barna dine blir tatt ifra deg, våpen blir inndratt, du blir nektet psykiatrisk behandling frem til du har pisset rent en stund, politiet vil fingerpule deg, ransaket mobilen din, rasere boligen din, tvinge deg til "frivillig" ruskontrakt der en pervers betjent kan se på deg tisse i en kopp over flere år 

Anonymkode: ccf3b...c06

Ingen her i denne tråden som har nevnt en eneste setning om "alkohol i store mengder" enn deg selv.  Men i all denne teksten har du jo ikke evnet å svare på det tråden handler om.

Anonymkode: 48520...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Ja, og her i familien er det ingen problem å drikke alkohol selv med barn rundt bordet. Det er forskjell på noe drikke til maten og hygge utover kvelden, og det som jeg kaller "grøftefylla" slik som på en ordinær fest. Dessuten er det ingen her som blir kranglete eller endrer personlighet til det verre under alkoholpåvirkning.

Undersøkelser har vist at hvilke holdninger foreldre har til alkohol rundt barn, er mye avhengig av egen opplevelse med foreldrene fra barndommen. Jeg og min bror har ingen dårlige minner i så måte, og har alltid vært overrasket over at mange er så restriktive på det med alkohol rundt barn.

Men for å svare på spørsmålet: Det pleier å bli rødvin og rødvinsgløgg på kjøkkenbenken mens man holder på med julemiddagen og lager til julestemningen. Samt at det serveres rødvin, akevitt, bokkøl, og noe litt mer "lettdrikkelig" som sider til maten. Alt drikkes i moderasjon.

Anonymkode: bde2a...cb7

Du er klar over at barn kan påvirkes negativt av det selv om folk ikke er mer enn småbrisne og selv om ingen blir aggressive eller slikt? 

Av-og-til anbefaler MAKS 2 enheter med barn tilstede.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Både i advent, på julaften, nyttårsaften og noe i mellom. Er oppvokst med alkohol til mat og innenfor rimelighetens grenser, og har aldri tatt noen skade av den grunn.

Anonymkode: db2c7...9ec

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt! T.o.m. fatters drikker alkohol i løpet av julen (eneste gangen/e i løpet av et år han gjør det) 

MariaIsabel skrev (4 minutter siden):

Du er klar over at barn kan påvirkes negativt av det selv om folk ikke er mer enn småbrisne og selv om ingen blir aggressive eller slikt? 

Hva med når barn "positivt påvirkes" da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...