Gå til innhold

Drikker dere alkohol i løpet av julen?🍷🍾🥂


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dette var et kreativt forsvar for alkoholbruk. Selv om man tradisjonelt, i eldre tider, har drukket alkohol i tilknytning til juleblot, så betyr ikke det at man nødvendigvis bør videreføre denne tradisjonen etter hvert som man har fått økt kunnskap om alkoholens skadevirkninger. Vi som samfunn utvikler oss (heldigvis) etter hvert som vi får økt kunnskap. Det er fint, hvis ikke hadde vi nok alle fortsatt røyket for å «utvikle lungene». Det er ikke mange tiår siden man faktisk mente at røyking gav sterkere lunger, og det var derfor anbefalt. I dag vet man bedre. Jeg tipper at alkoholbruk om 15 år er akkurat så «ut» som røyking er i dag.

Men om noen ønsker å feire juleblot ala år 1000 e Kr, så må de selvsagt få lov til det.

Anonymkode: 5f3ac...e65

Dette er en antakelse du har null belegg for. Interessen for vin, øl og sprit av god kvalitet blant pengesterke mennesker er eksplosiv. I motsetning til røyking, som i dag nesten bare bedrives av folk fra enkle kår, er det de med mest penger som er mest interessert i vin og annen kvalitetsalkohol. Poenget er å drikke høy kvalitet i begrenset volum. Selv om alkohol ikke er sunt, er veldig mange av de som drikker mer enn gjennomsnittet (men ikke alt for mye) i god fysisk form. De prioriterer sunn mat. Ser man på totalinntaket er det sunnere enn for mange som ikke drikker alkohol.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg forstår forskjellen, men mener at uttrykket «sunt forhold til alkohol» bør kasseres i avfallsdunken i lys av ny kunnskap vi har fått.

Anonymkode: 5f3ac...e65

Da får du mene det. For øvrig er det en egenverdi å hygge seg. Hvem vil bli 105 år og leve et liv fullt av begrensninger?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

?

Anonymkode: ca1a9...2a8

JA

Anonymkode: 77c12...ea0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dette var et kreativt forsvar for alkoholbruk.

Tror du skal lese innlegget en gang til, fordi det innholder ingen forsvar for alkoholbruk, hverken generelt eller spesifikt for jula. Faktisk var eneste relle tilknytningen til jula, at DEN er usunn og har utspilt sin rolle. 

Det kan tolkes som forsvar av samfunnstrukturell rusbruk, men det er uansett for generisk for å kunne brukes i denne spesifikke diskusjonen. Det var grunnen til at det var merket OT 

Det var en forklaring om hvorfor vi bruker begrepet "sunt forhold til <et eller annet>" på ting som pr def ikke er fysiologisk sunt.

Og at vi er nødt til å ha dette begrepet også, fordi det har en viktig funksjon for oss som mennesker, helt uavhengig av hva det brukes på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 time siden):

Da får du mene det. For øvrig er det en egenverdi å hygge seg. Hvem vil bli 105 år og leve et liv fullt av begrensninger?

Her forutsetter du at de som avstår fra alkohol lever et liv fullt av begrensninger og ikke kan hygge seg. Hvordan vet du det? Du tenker ut fra deg selv - at dette ville vært begrensende for DEG. Har det falt deg inn at noen mennesker rett og slett ikke ønsker å drikke alkohol? Hvorfor tror du at de går rundt og nekter seg selv noe? Og at de ikke hygger seg? Du forbinder alkohol med hygge. Andre kan forbinde alkohol med uhygge, eller rett og slett ønske å hygge seg på andre måter. De kan f eks se en egenverdi i å våkne frisk og opplagt på morgenen og ta seg en løpetur uten hangover.

Anonymkode: 5f3ac...e65

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (1 time siden):

Dette er en antakelse du har null belegg for. Interessen for vin, øl og sprit av god kvalitet blant pengesterke mennesker er eksplosiv. I motsetning til røyking, som i dag nesten bare bedrives av folk fra enkle kår, er det de med mest penger som er mest interessert i vin og annen kvalitetsalkohol. Poenget er å drikke høy kvalitet i begrenset volum. Selv om alkohol ikke er sunt, er veldig mange av de som drikker mer enn gjennomsnittet (men ikke alt for mye) i god fysisk form. De prioriterer sunn mat. Ser man på totalinntaket er det sunnere enn for mange som ikke drikker alkohol.

Jeg tror det kommer til å bli sterkere statlig regulering av alkoholbruk etter hvert. Dette fordi alle sykdommene alkoholbruk fører til koster samfunnet for mye. Vi kommer til å få lovverk som regulerer dette mer, ala røykeloven. Det kommer ikke til å bli populært, men det kommer. Dessuten: Selv om det finnes pengesterke snobber som drikker «kvalitetsalkohol « (hva er det?), så ser vi allerede at fulle folk som raver rundt anses som blodharry. Det kommer til å bli skikkelig lavstatus etter hvert, enda mer enn det er i dag.

Anonymkode: 5f3ac...e65

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker 42 skrev (På 7.12.2023 den 21.34):

Selvsagt! T.o.m. fatters drikker alkohol i løpet av julen (eneste gangen/e i løpet av et år han gjør det) 

Hva med når barn "positivt påvirkes" da? 

Påvirkes positivt av at de voksne drikker?? Dersom alkohol skaper en positiv forandring for barna i familien, så har dere mye større problemer enn at dere drikker i jula. 

Ser også at du bare sletta den delen om at Av-og-til anbefaler maks 2 enheter når man er med barn ... 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

 

 

Ahhh det er ingenting som smaker så godt som å være moralens høye vokter. Det er en skikkelig digg og god årgang med ettersmak av langtidslagring glorie på eikefat. 

 

Ja jeg tar meg noen glass vin i julen Ja, ingen grunn til å ikke nyte alkohol da

Anonymkode: 08aa7...4ed

Siden min kommentar var en av de du siterte, antar jeg at du mener det er "ingen grunn til å ikke nyte alkohol" selv om det er barn der? 

Det handler ikke om å være "moralens høye vokter" å mene at man holder barn og alkohol adskilt. Jula er ofte det barna gleder seg mest til hele året, ofte mer enn sin egen bursdag, også skal vi voksne gjøre det til en skuffende og utrygg opplevelse for dem? Nei, ærlig talt! Skjerp deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MariaIsabel skrev (5 minutter siden):

Påvirkes positivt av at de voksne drikker?? Dersom alkohol skaper en positiv forandring for barna i familien, så har dere mye større problemer enn at dere drikker i jula. 

Ser også at du bare sletta den delen om at Av-og-til anbefaler maks 2 enheter når man er med barn ... 

JA.

Interessant... Hvilke problemer (evt. "mye større problemer") hadde vi i julen, tenker du? :nissevink:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, MariaIsabel said:

Siden min kommentar var en av de du siterte, antar jeg at du mener det er "ingen grunn til å ikke nyte alkohol" selv om det er barn der? 

Det handler ikke om å være "moralens høye vokter" å mene at man holder barn og alkohol adskilt. Jula er ofte det barna gleder seg mest til hele året, ofte mer enn sin egen bursdag, også skal vi voksne gjøre det til en skuffende og utrygg opplevelse for dem? Nei, ærlig talt! Skjerp deg.

En god del av dere nordmenn har et virkelig rart og usunnt forhold til alcohol. Jeg var født og levde med en helt vanlig fransk familie som drakk alcohol stor sett hverdag, Jul inkludert men jeg har aldri sett noen av dem overstadig fulle. Jeg hadde en veldig god barndom men jeg drikker ikke selv, rart nok, jeg bare liker ikke smaken

Endret av NatNat
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir det nok. Bok, teppe på beina og et glass rødvin .. det er planen for kveldene. Et par juleøl og en avec til kaffen kan det også bli ... men alt etter leggetid. Alkohol er en voksen-greie, for voksen-tiden av døgnet. Det går i julebrus mens ungene er våkne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NatNat skrev (5 minutter siden):

En god del av dere nordmenn har en virkelig rar og usunn forhold til alcohol. Jeg var født og levde med en helt vanlig fransk familie som drakk alcohol stor sett hverdag, Jul inkludert men jeg har aldri sett noen av dem overstadig fulle. Jeg hadde en veldig god barndom men jeg drikker ikke selv, rart nok, jeg bare liker ikke smaken

Det er ikke usunt å mene at det ikke har noe i nærheten av barn å gjøre. Rusmidler generelt har ingenting i nærheten av barn å gjøre, og å drikke hver dag er aldeles ikke sunt ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker 42 skrev (8 minutter siden):

JA.

Interessant... Hvilke problemer (evt. "mye større problemer") hadde vi i julen, tenker du? :nissevink:

Nøyaktig hva vet jeg ikke, men det er jo et kjempestort rødt flagg at du sier alkoholbruken har en positiv effekt for barna ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, MariaIsabel said:

Det er ikke usunt å mene at det ikke har noe i nærheten av barn å gjøre. Rusmidler generelt har ingenting i nærheten av barn å gjøre, og å drikke hver dag er aldeles ikke sunt ...

Min far døde i en alder av 89. Den eldste kvinne i verden het Jeanne Calment, hun ble nesten 124 år gammel og hun var fransk som meg. Og ja, hun drakk. Ikke mye sikker men litt som de fleste franskmenn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

NatNat skrev (2 minutter siden):

Min far døde i en alder av 89. Den eldste kvinne i verden het Jeanne Calment, hun ble nesten 124 år gammel og hun var fransk som meg. Og ja, hun drakk. Ikke mye sikker men litt som de fleste franskmenn.

Det betyr ikke at alkohol er sunt ... 🤦🏻‍♀️

Det er så idiotisk når folk skal argumentere for en sak med "men det gikk fint med meg" eller "han klarte seg likevel han", "det ble folk av dem og" osv ... 

Det finnes folk som røyker hele livet uten å få hverken kols eller lungekreft, og som lever lenge, men det betyr ikke at røyking er sunt. 

Det finnes folk som drikker cola hver dag, men er slanke og friske, men det betyr ikke at cola er sunt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MariaIsabel skrev (Akkurat nå):

Nøyaktig hva vet jeg ikke, men det er jo et kjempestort rødt flagg at du sier alkoholbruken har en positiv effekt for barna ... 

Du må jo vite hva når du så freidig påstår og/eller insinuerer at det må være  "mye større problemer" inne i bildet... 😄 Hva er "varselsignalet"? 

...  Jeg har ikke påstått at det har, kjære stråkvinne... Jeg har faktisk ikke påstått (sagt) noe som helst...   Jeg stilte deg et meget enkelt spørsmål vedrørende OM noen skulle ha en positive assosiasjoner til alkoholkonsumet til foreldre, og spesielt rundt juletider. Hva da da da?

Ifølge deg så er det altså djuuuptliggende "problemer" innad i familien,  forstår jeg deg rett?  :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, MariaIsabel said:

Det betyr ikke at alkohol er sunt ... 🤦🏻‍♀️

Det er så idiotisk når folk skal argumentere for en sak med "men det gikk fint med meg" eller "han klarte seg likevel han", "det ble folk av dem og" osv ... 

Det finnes folk som røyker hele livet uten å få hverken kols eller lungekreft, og som lever lenge, men det betyr ikke at røyking er sunt. 

Det finnes folk som drikker cola hver dag, men er slanke og friske, men det betyr ikke at cola er sunt. 

Nei og ingen sier at det er sunt men det må være noe som gjør at folk flest liker det. Smaken mener jeg, i Frankrike ingen drikker for å være full. Det er faktisk i meget dårlig smak. Jeg tror de fleste som liker å drikke vin med maten ville heller leve 5 år mindre enn å leve et liv med kun vann.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, masse. Det er en av de store drikkehøytidene. Julebord, julefest, familie, venner. Gleder meg hvert eneste år.

Anonymkode: 43398...dad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...