Gå til innhold

Drikker dere alkohol i løpet av julen?🍷🍾🥂

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, vi skal ikke drikke i julen.

Ikke er vi avholds, ikke har vi et problematisk forhold til alkohol, ikke har vi barn i huset, men vi har alltid hatt "hvit jul", og ser ingen grunn til å forandre på det :)

Anonymkode: cfc23...714

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

MariaIsabel skrev (11 timer siden):

Du er klar over at barn kan påvirkes negativt av det selv om folk ikke er mer enn småbrisne og selv om ingen blir aggressive eller slikt? 

Av-og-til anbefaler MAKS 2 enheter med barn tilstede.

Her må man kjenne sine barn, tenker jeg. Jeg har vokst opp med alkoholikerforeldre, har opplevd litt av hvert (ikke vold). Jeg og mine søsken hadde likevel ingen problemer med at foreldrene mine tok seg 1-2 glass vin, det var når det ble mer enn det at det ble ubehagelig. Barn flest har ingen problemer med at foreldre tar 1 glass vin eller 2. Mine foreldre drikker aldri foran barna våre, og det er ikke fordi de er redd for at barna skal se dem ta ett glass, men fordi de vet de ikke alltid klarer å stoppe. Vi andre tar oss gjerne en øl eller litt vin - helt udramatisk. 

Anonymkode: 98831...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Interessant med de i tråden som skriver at de drikker alkohol men «har et sunt forhold til alkohol». Hvordan er det mulig? Alkohol er jo vitterligen usunt helt fra første dråpe.

Anonymkode: 5f3ac...e65

Tror du forstår hva de mener…. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, vokste opp med en far som hadde alkoholproblem og vet hvor usikker et barn kjenner seg så snart alkohol kommer på bordet, og det skal aldri mine barn måtte oppleve🧡

Anonymkode: 2e247...881

Du mener hvor usikker et barn kan kjenne seg. Jeg husker alkohol som morsomme foreldre og jeg hadde mange gode samtaler med pappa etter at han hadde hatt et glass vin eller to. Så for meg er det gode minner. Men jeg drikker sjelden selv, syns ikke jeg er den beste mammaen etter to glass vin, så drikker ikke mer enn ett glass om det er barn der,  og isåfall skal mannen være edru

Anonymkode: c4e4c...467

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok et glass vin eller to. Drikker ikke til julematen, men et glass foran peisen om kvelden kan jeg ta. 

Anonymkode: 3cb95...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Har aldri drukket alkohol til julemiddagen, for eksempel. Men i yngre dager stakk jeg og venner gjerne på byen i romjula, og da ble det drikking, ja. Men det er mange, mange år siden nå. De siste 20-25 årene har jeg ikke drukket noe i jula.  

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.12.2023 den 21.47):

Sjokolade er usunt fra første rute, men i moderate mengder så har man ikke et usunt forhold til sjokolade.

Anonymkode: 166f8...04d

Sammenligningen med sjokolade er latterlig. Alkohol er kreftfremkallende og øker markant kreftrisikoen for mange kreftformer. Det samme kan ikke sies om sjokolade. Tvert i mot er det studier som viser at mørk sjokolade i moderate mengder kan være sunt pga høyt innhold av antioksidanter i kakaostoffet. Alkohol er kreftfremkallende fra første dråpe, og det finnes ingen nedre, trygg grense for alkohol som kan gi et «sunt» forbruk av alkohol.

Endret av Nordis
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror du forstår hva de mener…. 

Nei, jeg forstår faktisk ikke hva de mener når de sier at de «har et sunt forhold til alkohol» og velger å drikke. Et sunt forhold til alkohol har man når man ikke drikker overhode.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har helseplager som gjør at jeg har det best uten å drikke. Men i år har jeg oppdaget alkoholfri juleøl og koser meg med det i stedet. Jeg har opplevd familiemedlemmer med alkoholproblemer, så er ekstra oppmerksom på dette uansett. Mannen min og moren min tar en øl til julematen, det er alt, 

Anonymkode: 80a3b...14e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravid i år, så nei. Bruker å ta noen glass rødvin eller litt rødvinsgløgg, ingen fyll.

Anonymkode: def98...0fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Nei, jeg forstår faktisk ikke hva de mener når de sier at de «har et sunt forhold til alkohol» og velger å drikke. Et sunt forhold til alkohol har man når man ikke drikker overhode.

Det er din subjektive mening om hva uttrykket betyr. For de fleste betyr det uttrykket at man drikker alkohol med måtehold.

Selv om alkohol objektivt sett ikke er sunt, er det mange som liker alkoholholdige drikker og drikker det for smakens skyld. Tror de fleste også liker den milde rusen vi ofte kaller å være brisen. Men de fleste liker ikke å være fulle i barns selskap. Derfor er de fleste som har barn relativt måteholdne.

Argumentet om at vi endrer oss så mye kjøper jeg ikke for det store flertallet. Det er barn som har dårlige erfaringer fra før som bekymrer seg over alkoholbruk. Se for øvrig også hva @Druidskriver i et tidligere innlegg. Vi voksne endrer væremåte ut fra sinnsstemning og form. Hvorfor er det bare alkohol som trekkes frem. Mangel på søvn gjør oss eksempelvis langt mer irriterte enn lav promille. Om mangel på søvn er også langt farligere når en kjører bil enn å ha 0,6 i promille.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (4 minutter siden):

Det er din subjektive mening om hva uttrykket betyr. For de fleste betyr det uttrykket at man drikker alkohol med måtehold.

Selv om alkohol objektivt sett ikke er sunt, er det mange som liker alkoholholdige drikker og drikker det for smakens skyld. Tror de fleste også liker den milde rusen vi ofte kaller å være brisen. Men de fleste liker ikke å være fulle i barns selskap. Derfor er de fleste som har barn relativt måteholdne.

Argumentet om at vi endrer oss så mye kjøper jeg ikke for det store flertallet. Det er barn som har dårlige erfaringer fra før som bekymrer seg over alkoholbruk. Se for øvrig også hva @Druidskriver i et tidligere innlegg. Vi voksne endrer væremåte ut fra sinnsstemning og form. Hvorfor er det bare alkohol som trekkes frem. Mangel på søvn gjør oss eksempelvis langt mer irriterte enn lav promille. Om mangel på søvn er også langt farligere når en kjører bil enn å ha 0,6 i promille.

Det er ikke min subjektive mening, men en objektiv sannhet. Å drikke alkohol med måtehold kan aldri være «sunt». Det samme kan sies om sigaretter. En som røyker med måtehold har ikke et «sunt» forhold til sigaretter. Han har da et usunt forhold til sigaretter, selv om han kun røyker 1 om dagen. Et sunt valg ville være å ikke røyke i det hele tatt. Akkurat som et sunt valg ift alkohol vil være å ikke drikke alkohol i det hele tatt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (14 minutter siden):

Så jeg som bare tar kokain i helgene har "et sunt forhold" til narkotika? Kategoriseringen av rusmidler er jo helt arbitrær, alkohol er ikke noe mindre skadelig bare fordi noen har bestemt at det skal være lovlig.

Anonymkode: e1704...5bd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ahhh det er ingenting som smaker så godt som å være moralens høye vokter. Det er en skikkelig digg og god årgang med ettersmak av langtidslagring glorie på eikefat. 

Ja jeg tar meg noen glass vin i julen Ja, ingen grunn til å ikke nyte alkohol da

Anonymkode: 08aa7...4ed

´Hvorfor tenker du at man er moralens høye vokter når man objektivt opplyser om skadevirkningene av alkohol? Moralens høye vokter er man først når man retter pekefingre mot andre og ber dem gjøre som en selv. Ser ingen i tråden som gjør dette.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så jeg som bare tar kokain i helgene har "et sunt forhold" til narkotika? Kategoriseringen av rusmidler er jo helt arbitrær, alkohol er ikke noe mindre skadelig bare fordi noen har bestemt at det skal være lovlig.

Dette blir OT, så jeg svarer bare denne gangen :

Når vi snakker om et "sunt forhold" til noe, snakker vi mindre om fysiologisk sunt og mer samfunnsstrukturelt sunt. De er faktisk få ganger vi bryr oss om hva som er som er fysiologisk sunt, og vår problem med røyking, alkohol eller for den saks skyld, narkotika, har ingenting med den fysiologiske sundheten å gjøre.

Vi bryr oss ikke om at du dør av kols, men av samfunnskosten av å holde deg i live opp mot din mennesklige selvstendighet. Og i dette bildet er mye av grunnlaget for begrensningen av røyking fokusert rundt den fysiologiske helsen til de rundt de som røyker, på ulike nivåer. 

Det finnes områder der vi faktisk lovpålegger fysiologisk sundhet, som for eksempel kjøre/hviletid, og hva som er akseptabel sykemeldingårsak i kritiske yrker, men dette er ikke normalen. Du kan sitte på et kontor å takle at du ikke har sovet i hele natt på grunn av at kolikk, men vi vil ikke ha deg i en operasjonsal. Din funksjonelle arbeidskapasitet er den samme, utfordringen med risikoen for feil er monumentalt større. 

Vi har også mye det samme på den motsatte siden : mye av det vi kaller dopingmidler KUNNE gitt bedre fysiologisk helse, spesielt for eldre. Vi velger bort individuell fysiologisk sundhet i et perspektiv av total samfunnshelse.

Samfunnstrukturelt sliter vi med rusmidler. Det er fordi vi ikke kjenner til en eneste fungerende samfunnsstruktur som utvikler seg og  fungerer UTEN rusmidler. Og samtidig kjenner vi til ulempene både fysiologisk og disiplinært. Det tilsier at rusbruk har en dyp funksjon samfunnsstrukturelt for oss som mennesker, som vi ikke forstår.

Så når vi snakker om "sunt forhold til alkohol" har det ingenting med kostholdsråd å gjøre, men kun betydningen av rusmiddelbruk innen samfunnssammenheng. 

Denne diskusjonen blir spesielt nyttesløs i jula : både jul og påske og høstmarkeringer er tradisjonelle feiringer som alle er fysiologisk usunne pr definisjon : de er alle  blot ment til å takle  utfordringene med usunne rammebetingeser for samfunnets kosthold. I vårt moderne samfunn, har de ingen funksjon, og det ville vært ekstremt mer fysiologisk nyttig å avvikle disse feiringene i sin helhet, enn å avskaffe alkohol. 

De er også feiringer der alkohol har overordnet symbolbetydning. 

Endret av Druid
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (14 minutter siden):

Dette blir OT, så jeg svarer bare denne gangen :

Når vi snakker om et "sunt forhold" til noe, snakker vi mindre om fysiologisk sunt og mer samfunnsstrukturelt sunt. De er faktisk få ganger vi bryr oss om hva som er som er fysiologisk sunt, og vår problem med røyking, alkohol eller for den saks skyld, narkotika, har ingenting med den fysiologiske sundheten å gjøre.

Vi bryr oss ikke om at du dør av kols, men av samfunnskosten av å holde deg i live opp mot din mennesklige selvstendighet. Og i dette bildet er mye av grunnlaget for begrensningen av røyking fokusert rundt den fysiologiske helsen til de rundt de som røyker, på ulike nivåer. 

Det finnes områder der vi faktisk lovpålegger fysiologisk sundhet, som for eksempel kjøre/hviletid, og hva som er akseptabel sykemeldingårsak i kritiske yrker, men dette er ikke normalen. Du kan sitte på et kontor å takle at du ikke har sovet i hele natt på grunn av at kolikk, men vi vil ikke ha deg i en operasjonsal. Din funksjonelle arbeidskapasitet er den samme, utfordringen med risikoen for feil er monumentalt større. 

Vi har også mye det samme på den motsatte siden : mye av det vi kaller dopingmidler KUNNE gitt bedre fysiologisk helse, spesielt for eldre. Vi velger bort individuell fysiologisk sundhet i et perspektiv av total samfunnshelse.

Samfunnstrukturelt sliter vi med rusmidler. Det er fordi vi ikke kjenner til en eneste fungerende samfunnsstruktur som utvikler seg og  fungerer UTEN rusmidler. Og samtidig kjenner vi til ulempene både fysiologisk og disiplinært. Det tilsier at rusbruk har en dyp funksjon samfunnsstrukturelt for oss som mennesker, som vi ikke forstår.

Så når vi snakker om "sunt forhold til alkohol" har det ingenting med kostholdsråd å gjøre, men kun betydningen av rusmiddelbruk innen samfunnssammenheng. 

Denne diskusjonen blir spesielt nyttesløs i jula : både jul og påske og høstmarkeringer er tradisjonelle feiringer som alle er fysiologisk usunne pr definisjon : de er alle  blot ment til å takle  utfordringene med usunne rammebetingeser for samfunnets kosthold. I vårt moderne samfunn, har de ingen funksjon, og det ville vært ekstremt mer fysiologisk nyttig å avvikle disse feiringene i sin helhet, enn å avskaffe alkohol. 

De er også feiringer der alkohol har overordnet symbolbetydning. 

Dette var et kreativt forsvar for alkoholbruk. Selv om man tradisjonelt, i eldre tider, har drukket alkohol i tilknytning til juleblot, så betyr ikke det at man nødvendigvis bør videreføre denne tradisjonen etter hvert som man har fått økt kunnskap om alkoholens skadevirkninger. Vi som samfunn utvikler oss (heldigvis) etter hvert som vi får økt kunnskap. Det er fint, hvis ikke hadde vi nok alle fortsatt røyket for å «utvikle lungene». Det er ikke mange tiår siden man faktisk mente at røyking gav sterkere lunger, og det var derfor anbefalt. I dag vet man bedre. Jeg tipper at alkoholbruk om 15 år er akkurat så «ut» som røyking er i dag.

Men om noen ønsker å feire juleblot ala år 1000 e Kr, så må de selvsagt få lov til det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke min subjektive mening, men en objektiv sannhet. Å drikke alkohol med måtehold kan aldri være «sunt». Det samme kan sies om sigaretter. En som røyker med måtehold har ikke et «sunt» forhold til sigaretter. Han har da et usunt forhold til sigaretter, selv om han kun røyker 1 om dagen. Et sunt valg ville være å ikke røyke i det hele tatt. Akkurat som et sunt valg ift alkohol vil være å ikke drikke alkohol i det hele tatt.

Dere forstår ikke forskjellen på virkningene av alkohol på lang sikt og hva folk mener med uttrykket. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (3 minutter siden):

Dere forstår ikke forskjellen på virkningene av alkohol på lang sikt og hva folk mener med uttrykket. 

Jeg forstår forskjellen, men mener at uttrykket «sunt forhold til alkohol» bør kasseres i avfallsdunken i lys av ny kunnskap vi har fått.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...