AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #1 Skrevet 7. desember 2023 Hva er deres meninger om alkohol på julaften? Selv mener jeg dette er noe som bør holdes utenfor julen og ikke foran barn. Dere som ikke ønsker alkohol tilstede, gir dere beskjed til dem dere skal feire jul med? Selv husker jeg det var ubehagelig når mine foreldre var brisen/full. Anonymkode: 22786...50a 2 4
Pillarguri Skrevet 7. desember 2023 #2 Skrevet 7. desember 2023 I vårt hus er det tilgang på alkohol på julaften for de som vil ha. Men, det er selvfølgelig ingen som drikker seg brisen eller full. 37 1 6
sicario Skrevet 7. desember 2023 #3 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva er deres meninger om alkohol på julaften? Selv mener jeg dette er noe som bør holdes utenfor julen og ikke foran barn. Dere som ikke ønsker alkohol tilstede, gir dere beskjed til dem dere skal feire jul med? Selv husker jeg det var ubehagelig når mine foreldre var brisen/full. Anonymkode: 22786...50a Har aldri opplevd fulle voksne på juleaften. Nå som voksen har juleaften blitt feiret hjemme hos meg familien. Vi er 14-15 stykker, 2 av dem barn. Ingen av de voksne drikker alkohol på juleaften. 3 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #4 Skrevet 7. desember 2023 Julaften er som en vanlig søndagsmiddag her. Det serveres vin men ingen blir fulle. Hadde noen i min nære familie ikke klart å beherske seg måtte vi gjort endringer, men det er det ikke behov for. Anonymkode: add0a...5d5 20 1 1
Bigote Skrevet 7. desember 2023 #5 Skrevet 7. desember 2023 (endret) Foran små barn kan man jo selvsagt begrense seg fra å bli veldig synlig påvirket, men selvsagt skal man få kose seg med noen glass. Det er ikke ikke slik at det gagner ungene at de skal skjermes for alt her i livet heller. Man er heller ikke en bedre forsørger fordi man kjører forbud på alkohol selv om enkelte tror det. Svart/hvitt tankegangen til oss nordmenn. Endret 7. desember 2023 av Bigote 22 2 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #6 Skrevet 7. desember 2023 Jeg har vokst opp under stor omsorgssvikt pga alkohol, begge mine foreldre drakk, mye. Så jeg "har vel ikke lov" å svare på slike tråder, da jeg har sterke meninger om barn og alkohol. Jeg har bla cptsd pga oppveksten min. Samtidig så er det en grunn til at de alltid har kampanjer ifbm med bla julen, påsken og sommerferien, fordi altfor mange barn er utrygge, spesielt på slike dager. For voksne må jo få den kosen sin, ellers blir ikke julen og alle sånne dager bra for dem🤷♀️ Men uansett, foreldrene mine valgte å aldri drikke på julaften, og jeg er så takknemlig for det, at de aldri ødela julen for oss barn. Anonymkode: f98f1...331 7 8 3
Sofakona Skrevet 7. desember 2023 #7 Skrevet 7. desember 2023 Vin/ akevitt...aldri fulle. Dette har levd med i snart 40 juler...og aldri opplevd fulle mennesker. Bare kos 10 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #8 Skrevet 7. desember 2023 Vi drikker fra lunsj til langt på natt. Blir ganske så fulle hele gjengen. Et av årets høydepunkter. (Det er ingen barn tilstedet.) Anonymkode: af293...544 4 1 3
aksase Skrevet 7. desember 2023 #9 Skrevet 7. desember 2023 Barn er veldig sensitive på endringer hos voksne som skyldes rus. Jeg tenker et bittelitt alkohol på julaften sjelden skader noen, men hvis det er barn til stede, bør mengden være svært begrenset. Klar du ikke begrense mengden, så dropp det helt. 2 8
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #10 Skrevet 7. desember 2023 Sofakona skrev (2 minutter siden): Vin/ akevitt...aldri fulle. Dette har levd med i snart 40 juler...og aldri opplevd fulle mennesker. Bare kos Signerer denne. Anonymkode: d5cf4...169 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #11 Skrevet 7. desember 2023 Samme her, tilgang på vin og øl og akevitt. Vi er tre familier som feirer sammen. Barna er fra 4 til 14 år. Har aldri opplevd noen bli synlig brisen, engang. Det er fullt kjør med middag og hjelping av barn som skal forsynes osv, rekker kanskje å skåle et par ganger før barna vil ha gaveåpning og vi rydder av, setter på oppvasken, tar en slurt av mitt fremdeles halvfulle vinglass etter middagen mens jeg dekker på til dessert/multekrem, har kanskje rukket å ta to slurker til innen desserten er oppspist, så snak gaver åpnes, jeg hjelper et av barna med å lese gavelapper, vi pakker opp (da er det i alle fall ikke tid til å drikke), rydder sammen gavepapir, rydder opp fat og bestill fra desserten, lager ny kaffe, maser på mannen min om at han kanskje også kan bidra litt med det som skal gjøres, han bygger lego med minsten mens jeg prøver å skaffe meg en oversikt over hvem vi fikk hva fra, mens barna leker med gavene sine. Kanskje får jeg drukket opp vinglasset og den halve akevitten jeg ikke drakk opp under julemiddagen. Så skal barna legges, ordner med soveposer etc hvis noen overnatter, og ENDELIG utpå kvelden er det voksentid med brettspill og et nytt glass vin. Helt til det får gått en time og alle er kjempetrøtte. Drikker mer alkohol på en vanlig fredag/lørdag med barna til stede enn det jeg gjør på julaften. Anonymkode: 15c41...c30 13 1 2
Mrs Kaizer Skrevet 7. desember 2023 #12 Skrevet 7. desember 2023 Ikke alkohol her i huset på julaften. Og det er ingen av de vi feirer jul med som forventer å få alkohol servert heller. Kan godt ta meg et glass eller fire andre dager, men akkurat julaften er alkoholfri for oss. 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #13 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi drikker fra lunsj til langt på natt. Blir ganske så fulle hele gjengen. Et av årets høydepunkter. (Det er ingen barn tilstedet.) Anonymkode: af293...544 Altså hvorfor? Det er jo trist at et av årets høydepunkter er å bli dritings på julaften, men for all del, om dere forbinder julen med fyll, så er det jo bare til å kjøre på. Anonymkode: f98f1...331 7 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #14 Skrevet 7. desember 2023 Jeg drikker ikke, mannen tar vel noe, er vant med foreldre som har drukket, men har aldri sett mine foreldre påvirket så jeg bryr meg ikke. men jeg vet det finnes barn som lider, men verden er ikke svart hvitt på alkohol Anonymkode: 42746...e9a 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #15 Skrevet 7. desember 2023 Just now, AnonymBruker said: Altså hvorfor? Det er jo trist at et av årets høydepunkter er å bli dritings på julaften, men for all del, om dere forbinder julen med fyll, så er det jo bare til å kjøre på. Anonymkode: f98f1...331 Fordi det er gøy? Vi hører på musikk, spiller brettspill eller kort, og har quiz. Anonymkode: af293...544 7 1 4
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #16 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi det er gøy? Vi hører på musikk, spiller brettspill eller kort, og har quiz. Anonymkode: af293...544 Du er uten barn, men du høres ut som et barn som har sneket alkohol med deg Anonymkode: 42746...e9a 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #17 Skrevet 7. desember 2023 Jeg har vokst opp med foreldre som har vist meg et moderat og fornuftig alkoholbruk, noe jeg er glad for. Det var alltid øl eller vin til maten på julaften, men det var aldri fyll. Hadde ikke problemer med det. Anonymkode: 1fc34...4bd 15 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #18 Skrevet 7. desember 2023 Jeg drikker ikke, så den er grei. Samboeren min drikker og tar seg nok øl/vin/akevitt til maten uten å bli påvirket på noe vis. Som i helgene egentlig. Han drikker 1-2 halvlitere fredag og søndag. Helt uproblematisk. Jeg er sterk motstander av voksne som blir påvirket, også før de blir brisne og fulle. Barn plukker opp atferdsendringen kjapt, akkurat som dyr. Man ler høyere, snakkere høyere, får et annet uttrykk i ansiktet ++ Anonymkode: 48f13...a22 2 4
Boetica Skrevet 7. desember 2023 #19 Skrevet 7. desember 2023 Jeg drikker vin til maten, også da ungene mine var små. Siden vi voksne hadde kontroll på konsumet er det helt uproblematisk. Aldri beruselse foran unger. 5
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #20 Skrevet 7. desember 2023 Just now, AnonymBruker said: Du er uten barn, men du høres ut som et barn som har sneket alkohol med deg Anonymkode: 42746...e9a Hva behager? Fordi vi liker godt drikke og godt selskap? Anonymkode: af293...544 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå