Gå til innhold

Noen som vokste opp på søttitallet her? Kjenner du deg igjen i denne filmen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Tiden før sosiale medier var Kjell da

Anonymkode: 05887...86b

Kjell?

Anonymkode: dc224...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 hours ago, AnonymBruker said:

 

Men veldig mange hadde også slike, som umulig kan ha holdt særlig godt på verken kulde eller varme.:

image.thumb.png.beffca94e8ba2886e3fa2eada8c47a6d.png

Anonymkode: 44f33...f8c

Ja, akkurat en sånn en hadde jeg.

Anonymkode: adfb4...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Var det skolemelk-ordning alle andre steder enn i Oslo? Gikk på skole fra 1981-1993, og det fantes ingen skolemelk-ordning på noen av de skolene jeg gikk på. Vi hadde med oss en slags termos/drikkeflaske med saft. 

Anonymkode: 44f33...f8c

Bodde i større tettsted og der var det i hvertfall melkeordning når jeg gikk på skole (1985-1994)

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Vi hadde skolemelk i Oslo. Tror ikke det gikk an å melde seg av. Allergier og intoleranser var omtrent ikke oppfunnet, bare å trykke det i seg uansett hvor dårlig man ble. Husker også det ikke var lov å ha godteri i sekken, selv om man ikke rørte det. Skulle du ha med en twistpose til bursdagen til bestemor måtte det bekreftes med melding hjemmefra og frøken låste den ned til skoledagens slutt. 😅

Anonymkode: 2dc68...2a0

Som barn hadde vi ingenting vi skulle ha sagt når de voksne hadde bestemt noe. Jeg vet ikke om det var obligatorisk eller ikke, men jeg tryglet og ba og gråt om å få lov å slippe uten at det hjalp….
 

Anonymkode: 66841...988

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi hadde skolemelk i Oslo. Tror ikke det gikk an å melde seg av. Allergier og intoleranser var omtrent ikke oppfunnet, bare å trykke det i seg uansett hvor dårlig man ble. Husker også det ikke var lov å ha godteri i sekken, selv om man ikke rørte det. Skulle du ha med en twistpose til bursdagen til bestemor måtte det bekreftes med melding hjemmefra og frøken låste den ned til skoledagens slutt. 😅

Anonymkode: 2dc68...2a0

Men hvilke år var dette? Jeg vet det har vært skolemelkordning tidligere i Oslo-skoler, men i løpet av min tid fra 81-93 eksisterte det ikke på noen av de 3 skolene jeg gikk på.

Anonymkode: 44f33...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kjip tid å være barn :( 

Anonymkode: 05887...86b

Tøv, å vokse opp på den tiden var supert. Er fortsatt god venn med de fleste som var gode venner da, til tross for at vi studerte på ulike steder i landet, eller ikke studerte i det hele tatt. Det å være utenfor, uten voksne tilstede, mesteparten av tiden i oppveksten skapte sterke bånd, noe som mange unger i dag aldri vil oppleve.

Anonymkode: 7967c...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Men hvilke år var dette? Jeg vet det har vært skolemelkordning tidligere i Oslo-skoler, men i løpet av min tid fra 81-93 eksisterte det ikke på noen av de 3 skolene jeg gikk på.

Anonymkode: 44f33...f8c

Slutten av 70- og begynnelsen av 80-tallet. 

Anonymkode: 2dc68...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De plastflaskene vist på bildet her tok til seg smaken av det du hadde oppi, så to dager med rød saft, og alt du drakk derfra senere smakte rød saft. 🤢 Husker lunken skolemelk. Flirte godt av deg over her med tannlegen og amalgam 😁 Jeg vokste opp i familien Orheim. (Kompani Orheim, Jarle Klepp er meg, i kvinnelig form) ingen lærte meg å pusse tenner hjemme, de var for opptatt med å sloss. Så jeg og skoletannlegen ble godt kjent. Jeg hadde en trofast venninne som sørget for at jeg lever i dag. Resten er smådronninger av typen alle kjenner til så det gidder jeg ikke utbrodere. Noen av gutta var realt greie og noen var svin. Det har ikke endret seg på 35 år heller. Bortsett fra ølmagene da. 

Anonymkode: af156...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

image.thumb.png.beffca94e8ba2886e3fa2eada8c47a6d.png

Anonymkode: 44f33...f8c

Vi hadde slike. Før skolemelken (som alltid var iskald hos oss), hadde vi med melk i en sånn flaske. Bare ved å se et bildet så kjenner jeg smaken og lukten av lunken melk. Æsj!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kryneren skrev (På 7.12.2023 den 7.02):

Ja, eller dynkimg.  " kjært barn har mange navn " 😉

Metoden var til å kjenne igjen. Gutta krynte hverandre, men også jentene de likte godt. Noen tok igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.12.2023 den 15.41):

Kjell?

Anonymkode: dc224...5ca

Kjekk. 

AnonymBruker skrev (På 7.12.2023 den 18.10):

Tøv, å vokse opp på den tiden var supert. Er fortsatt god venn med de fleste som var gode venner da, til tross for at vi studerte på ulike steder i landet, eller ikke studerte i det hele tatt. Det å være utenfor, uten voksne tilstede, mesteparten av tiden i oppveksten skapte sterke bånd, noe som mange unger i dag aldri vil oppleve.

Anonymkode: 7967c...40b

Neida, unger vil alltid oppleve sånt

Kryneren skrev (På 10.12.2023 den 9.31):

Metoden var til å kjenne igjen. Gutta krynte hverandre, men også jentene de likte godt. Noen tok igjen. 

Dette er ikke snøball tråden 

Anonymkode: 05887...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Kjekk. 

Neida, unger vil alltid oppleve sånt

Dette er ikke snøball tråden 

Anonymkode: 05887...86b

Anonym moderator? Sorry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.12.2023 den 16.21):

Men hvilke år var dette? Jeg vet det har vært skolemelkordning tidligere i Oslo-skoler, men i løpet av min tid fra 81-93 eksisterte det ikke på noen av de 3 skolene jeg gikk på.

Anonymkode: 44f33...f8c

Jeg var med og styrte melkeordningen på vår skole da jeg gikk i 6.klasse. De som skulle ha melk betalte for denne med melkemerker vi solgte. Ca 82-86 tenker jeg.

Anonymkode: 7707a...f96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...