Gå til innhold

Noen som vokste opp på søttitallet her? Kjenner du deg igjen i denne filmen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det stemmer at det ikke var lov å sykle til skolen. Sånn var regelen. Og ikke var det lov å være inne i friminuttene, uansett hvor kaldt det var.

 

Anonymkode: adfb4...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stemmer. Jeg måtte gå i 4. klasse før vi fikk lov til å sykle til skolen. Litt surt for  jeg hadde 2 km å gå hver. Måtte også ut hvert friminutt, men det var helt ok. 

Anonymkode: f98de...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Stemmer. Jeg måtte gå i 4. klasse før vi fikk lov til å sykle til skolen. 

Anonymkode: f98de...b8d

Ja, fra 4. klasse var det plutselig lov.

Anonymkode: adfb4...449

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde det vært nå også. Men nå kan skolen kun oppfordre til å vente. Synes mange barn ikke er modne nok til å sykle ute i trafikken.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at man måtte bo i en viss avstand fra skolen for å få sykle til skolen. Kan ikke huske at det var en aldersgrense, men det høres jo rimelig ut. Men det var på begynnelsen av 80-tallet, da.

Anonymkode: 44f33...f8c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensatt skrev (5 minutter siden):

Det burde det vært nå også. Men nå kan skolen kun oppfordre til å vente. Synes mange barn ikke er modne nok til å sykle ute i trafikken.

Men veiene er blitt mye tryggere, det er bygd gang/sykkelveier, og heldigvis blir det svært sjeldent drept barn i trafikken.

Anonymkode: 5c452...871

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men veiene er blitt mye tryggere, det er bygd gang/sykkelveier, og heldigvis blir det svært sjeldent drept barn i trafikken.

Anonymkode: 5c452...871

Kommer vel an på hvor du bor. Der jeg bodde er veiene fortsatt helt lik, men tryggere før, da det nesten ikke fantes bil

Anonymkode: a3866...2ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født på 70 tallet, begynte på skole tidlig 80 tallet. Vi fikk ikke lov å sykle til skolen før vi fikk sykkelknapp i 4 eller 5 klasse. Jeg av en eller annen grunn, skjønte aldri at forbudet gjalt meg også,  før det var et tema på sykkel knappen.  Sett i retrospekt, så husker jeg at noen lærere sa jeg ikje fikk lov å sykle til skolen, og at jeg ikke fikk parkere på sykkel parkeringen. Uten at jeg helt skjønte at de sa det pga forbudet. Jeg bare lurte på hvor jeg skulle parkere da, også forsto jeg ikke hvorfor min sykkel ikke skulle få stå i skolens sykkelstativ. Så jeg la den ved siden av.

Mamma hadde nok også fått en tlf. Og jeg skjønte fortsatt ikke at det var noe forbud. Jeg hadde syklet siden jeg var 3, så et forbud var jo helt utenkelig eksisterte. Så uansett hvordan jeg fikk beskjed,  så tok jeg ikke at det var noe forbud der🤣

Anonymkode: a3866...2ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var russ i 1974.  Men nei, det var ikke helt sånn som videoen din viser :)  

Ingen brydde seg om hvordan du kom på skolen, eller om du kom i det hele tatt.  Ikke som i dag, hvor skoleadministrasjonen ringer til elever for å få dem til å våkne (!)  Jeg var en av dem som satt i elevrådet.  Vi gikk til streik.  Ikke sikker nå på hva vi streiket for, men det var noe med rektor...  I alle fall så ble vi alle sittende igjen i kantina, og møtte ikke opp på klasserommet.  Husker at rektor tok båndopptak av talen han holdt til oss da vi satt der i kantina.  

Det hele gikk seg til.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykle var ikke lov før i 4. klasse, ja. Og jeg husker bare en gang vi fikk være inne i friminuttene. Da var det orkan og takstein blåste av det ene skolebygget. Da vi skulle hjem måtte vi gå ut lærerinngangen på kortsida av bygget. Det er en av svært få ganger jeg ble hentet med bil på skolen, ellers var det å gå eller sykle uansett vær og temperatur (bodde for nær skolen til å ta buss, vi fikk ikke være med selv om bussen bare var halvfull og kjørte rett forbi huset).

Vi gikk også til skoletannlegen alene fra 2. klasse. Tannlegen var på en annen skole, ca 2 km unna. For å komme dit måtte vi krysse den mest trafikkerte veien i mils omkrets.

Og fluorbørsting! Er det flere som husker det? Grøss & gru! Plutselig sto en tannpleier i døra og hentet halve klassen ned til helsesøsters kontor der vi fikk utlevert små kopper med noe fluorgreier som smakte død og fordervelse. Tannbørster hadde vi i skuffene våre i klasserommet. Min var gul, så vidt jeg husker.

Anonymkode: e2199...ca8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på samme alder som de gutta der, og jeg kjenner meg godt igjen i deres beskrivelse.

Anonymkode: 6f53e...d47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Men veiene er blitt mye tryggere, det er bygd gang/sykkelveier, og heldigvis blir det svært sjeldent drept barn i trafikken.

Anonymkode: 5c452...871

Ingen forandring på skoleveien her siste 50 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søttitalls-kameratene! ❤️

Kjenner igjen det med at vi måtte være ute i friminuttene samme hvordan været var. Jeg husker en sprengkald vinter med 20 kuldegrader hvor vi flokka oss rundt en panelovn inne på jentedoen for å holde varmen. 

Jeg kan ikke huske at det ikke var lov å sykle til skolen, men jeg vokste opp på bygda hvor de fleste bodde såpass langt unna skolen at de måtte ha buss. Det eneste jeg husker angående sykling, var at man helst skulle ha fylt ti år for å sykle alene på veiene. 

Husker også diskusjonen om musikk i friminuttene. På ungdomsskolen ble det spilt musikk i storefri + et av de andre friminuttene.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var fortsatt ikke lov å sykle til skolen før 4 klasse når mine gikk på skolen, de er 2002 barn.

Anonymkode: 26375...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Og fluorbørsting! Er det flere som husker det? Grøss & gru! Plutselig sto en tannpleier i døra og hentet halve klassen ned til helsesøsters kontor der vi fikk utlevert små kopper med noe fluorgreier som smakte død og fordervelse. Tannbørster hadde vi i skuffene våre i klasserommet. Min var gul, så vidt jeg husker.

Anonymkode: e2199...ca8

Husker de tannbørstene. Tror de ble oppbevart i et skap klasserommet. Lurte på om noen hadde byttet om på børstene på kødd. Fysj. Var samme børsten i årevis.

Anonymkode: adfb4...449

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, serien er helt tatt på kornet. Inkludert de noget spesielle lærerne. 

Anonymkode: 2dc68...2a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Husker de tannbørstene. Tror de ble oppbevart i et skap klasserommet. Lurte på om noen hadde byttet om på børstene på kødd. Fysj. Var samme børsten i årevis.

Anonymkode: adfb4...449

Hadde vel samme børsten gjennom hele barneskolen (6 år).

Og skoletannlegen pleide å smøre noe fluorgreier på tennene. Det smakte banan, jeg klarer fremdeles ikke smaken av banan.

Anonymkode: e2199...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg var det tvangsdrikking av melk, som var et must den gangen. Og det var en regel at vi måtte gå rett hjem etter skolen, selv om noe annet var avtalt med foreldrene våre. 

Anonymkode: 2dc68...2a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

I tillegg var det tvangsdrikking av melk, som var et must den gangen. 

Anonymkode: 2dc68...2a0

Og den var som oftest alt annet en kald.

Anonymkode: adfb4...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...