Gå til innhold

Noen som vokste opp på søttitallet her? Kjenner du deg igjen i denne filmen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Født i -78. Fikk først lov å sykle til skolen etter bestått sykkelprøve på vårparten i 4-klasse. Ikke tillatt å være inne i friminutter, samt siste halvdel av spisepause, da var det allemann ut og alle vinduer på vidt gap. Vi frøs mye på vinteren. Melk ble delt ut, litt sånn halvlunken på sommerhalvåret, og småfrossen på vinterhalvåret. Den skulle drikkes opp, ingen nåde om man var mett- kartongene skulle skylles, brettes og legges fint stablet tilbake i melkebøtta. Fikk ikke lov med oboy-pulver heller, så jeg har ikke drukket melk siden barneskolen… klarer det rett og slett ikke…

Anonymkode: 66841...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Født i -78. Fikk først lov å sykle til skolen etter bestått sykkelprøve på vårparten i 4-klasse. Ikke tillatt å være inne i friminutter, samt siste halvdel av spisepause, da var det allemann ut og alle vinduer på vidt gap. Vi frøs mye på vinteren. Melk ble delt ut, litt sånn halvlunken på sommerhalvåret, og småfrossen på vinterhalvåret. Den skulle drikkes opp, ingen nåde om man var mett- kartongene skulle skylles, brettes og legges fint stablet tilbake i melkebøtta. Fikk ikke lov med oboy-pulver heller, så jeg har ikke drukket melk siden barneskolen… klarer det rett og slett ikke…

Anonymkode: 66841...988

Kjip tid å være barn :( 

Anonymkode: 05887...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bedre for miljøet å sykle enn å kjøre da

Anonymkode: 05887...86b

Ingen ble kjørt, vi gikk. Helt greit at barn fra 6-12 år ikke kunne sykle i trafikken. Det fantes verken fartshumper eller sykkelhjelmer den gangen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjip tid å være barn :( 

Anonymkode: 05887...86b

Jeg begynte på skolen i -79 og ville aldri vært den tiden foruten. Hadde jeg fått valget i dag ville jeg fortsatt valgt 70/80 talls varianten.

Ja, vi frøs ute på vinteren, melken var av og til varm og vi måtte respektere lærerne. Men alle timene sammenlagt med, strikkhopping, kongen befaler, fotball, paradis, sprettball, mm hadde jeg aldri byttet ut med tasting på mobil.

Husker hvordan vi samlet oss i friminuttene dagen etter at Dynastiet hadde gått på tv for å diskutere og konspirere :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Født i -78. Fikk først lov å sykle til skolen etter bestått sykkelprøve på vårparten i 4-klasse. Ikke tillatt å være inne i friminutter, samt siste halvdel av spisepause, da var det allemann ut og alle vinduer på vidt gap. Vi frøs mye på vinteren. Melk ble delt ut, litt sånn halvlunken på sommerhalvåret, og småfrossen på vinterhalvåret. Den skulle drikkes opp, ingen nåde om man var mett- kartongene skulle skylles, brettes og legges fint stablet tilbake i melkebøtta. Fikk ikke lov med oboy-pulver heller, så jeg har ikke drukket melk siden barneskolen… klarer det rett og slett ikke…

Anonymkode: 66841...988

Vi smalt melkekartongene 😂 men da fikk vi kjeft av læreren. 

Endret av Boetica
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Født i -78. Fikk først lov å sykle til skolen etter bestått sykkelprøve på vårparten i 4-klasse. Ikke tillatt å være inne i friminutter, samt siste halvdel av spisepause, da var det allemann ut og alle vinduer på vidt gap. Vi frøs mye på vinteren. Melk ble delt ut, litt sånn halvlunken på sommerhalvåret, og småfrossen på vinterhalvåret. Den skulle drikkes opp, ingen nåde om man var mett- kartongene skulle skylles, brettes og legges fint stablet tilbake i melkebøtta. Fikk ikke lov med oboy-pulver heller, så jeg har ikke drukket melk siden barneskolen… klarer det rett og slett ikke…

Anonymkode: 66841...988

Jeg var «rebell» og sa stort sett nei til skolemelkordningen. Har aldri klart smaken av melk og mamma sa det var greit og jeg ikke ville ha det. Men ja, det var sosialt press og press fra lærere og ledelse. 

Anonymkode: dc224...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Kjip tid å være barn :( 

Anonymkode: 05887...86b

Nei, det var fint. Mye lek. Og vi tåler en støyt. 

Anonymkode: dc224...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg var «rebell» og sa stort sett nei til skolemelkordningen. Har aldri klart smaken av melk og mamma sa det var greit og jeg ikke ville ha det. Men ja, det var sosialt press og press fra lærere og ledelse. 

Anonymkode: dc224...5ca

Kan ikke huske at skolemelkordningen var obligatorisk hos oss. Vi fikk med penger fra foreldrene og kjøpte «melkekort»😂 så var det å rive av en lapp hver dag og gi til den som skulle gå og hente melken den dagen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det var fint. Mye lek. Og vi tåler en støyt. 

Anonymkode: dc224...5ca

Ja det var gøy, fantasien fikk utfolde seg og det var ingen curlingforeldre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boetica skrev (1 minutt siden):

Kan ikke huske at skolemelkordningen var obligatorisk hos oss. Vi fikk med penger fra foreldrene og kjøpte «melkekort»😂 så var det å rive av en lapp hver dag og gi til den som skulle gå og hente melken den dagen. 

Det var ikke obligatorisk. Vi meldte oss på to ganger i året. 

Anonymkode: dc224...5ca

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det skolemelk-ordning alle andre steder enn i Oslo? Gikk på skole fra 1981-1993, og det fantes ingen skolemelk-ordning på noen av de skolene jeg gikk på. Vi hadde med oss en slags termos/drikkeflaske med saft. 

Anonymkode: 44f33...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Var det skolemelk-ordning alle andre steder enn i Oslo? Gikk på skole fra 1981-1993, og det fantes ingen skolemelk-ordning på noen av de skolene jeg gikk på. Vi hadde med oss en slags termos/drikkeflaske med saft. 

Anonymkode: 44f33...f8c

Jada. Bodde på bygda. 

Anonymkode: dc224...5ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Født i -78. Fikk først lov å sykle til skolen etter bestått sykkelprøve på vårparten i 4-klasse. Ikke tillatt å være inne i friminutter, samt siste halvdel av spisepause, da var det allemann ut og alle vinduer på vidt gap. Vi frøs mye på vinteren. Melk ble delt ut, litt sånn halvlunken på sommerhalvåret, og småfrossen på vinterhalvåret. Den skulle drikkes opp, ingen nåde om man var mett- kartongene skulle skylles, brettes og legges fint stablet tilbake i melkebøtta. Fikk ikke lov med oboy-pulver heller, så jeg har ikke drukket melk siden barneskolen… klarer det rett og slett ikke…

Anonymkode: 66841...988

Jeg er født i 1997 og synes min skolegang på barne- og ungdomsskolen er veldig lik du beskriver. Eneste var om man hadde med seg melding hjemmefra om at man var småsyk, da kunne man få lov til å være inne i friminuttet den dagen. Jeg fikk heldigvis foreldrene mine til å ikke skrive meg opp på "melkeprogrammet", så den slapp jeg å drikke, men jeg måtte iblant være med på å hente melken fra et mørkt kjellerrom (ikke noe kjølerom).

Anonymkode: 9a947...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og apropos drikkeflasker så hadde jeg en slik i blå variant:

 image.png.8797ebef62cfc43814f6050b9996bf98.png

Men veldig mange hadde også slike, som umulig kan ha holdt særlig godt på verken kulde eller varme.:

image.thumb.png.beffca94e8ba2886e3fa2eada8c47a6d.png

Anonymkode: 44f33...f8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Og apropos drikkeflasker så hadde jeg en slik i blå variant:

 image.png.8797ebef62cfc43814f6050b9996bf98.png

Men veldig mange hadde også slike, som umulig kan ha holdt særlig godt på verken kulde eller varme.:

image.thumb.png.beffca94e8ba2886e3fa2eada8c47a6d.png

Anonymkode: 44f33...f8c

Den øverste var lekk og holdt dårlig på varmen, ja. 

Anonymkode: dc224...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte i 1.klasse i 1975 og da var det ikke lov å sykle før i 4.klasse og vi måtte være ute uansett vær ja.... så mye gjenkjennlig her. Merkelig nok så har mitt barn, som begynte i 2011, hatt akkurat samme regler så ikke veldig unikt for 70-tallet vil jeg si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

den skrev (2 timer siden):

Jeg begynte på skolen i -79 og ville aldri vært den tiden foruten. Hadde jeg fått valget i dag ville jeg fortsatt valgt 70/80 talls varianten.

Ja, vi frøs ute på vinteren, melken var av og til varm og vi måtte respektere lærerne. Men alle timene sammenlagt med, strikkhopping, kongen befaler, fotball, paradis, sprettball, mm hadde jeg aldri byttet ut med tasting på mobil.

Husker hvordan vi samlet oss i friminuttene dagen etter at Dynastiet hadde gått på tv for å diskutere og konspirere :)

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, det var fint. Mye lek. Og vi tåler en støyt. 

Anonymkode: dc224...5ca

Tiden før sosiale medier var Kjell da

Anonymkode: 05887...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boetica skrev (2 timer siden):

Kan ikke huske at skolemelkordningen var obligatorisk hos oss. Vi fikk med penger fra foreldrene og kjøpte «melkekort»😂 så var det å rive av en lapp hver dag og gi til den som skulle gå og hente melken den dagen. 

De lappene hadde vi på ungdomsskolen. En lapp til melk, to lapper yoghurt. Elever drev melkebua, tok betalt for melkekortene og delte ut. To gutter i min klasse hadde ansvar for bua en periode, da fikk vi mye yoghurt og bua gikk konkurs 😂 Vi var klassen ingen lærer fikk skikk på.

Anonymkode: 26375...b02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen som barna mine går på nektet småbarna å sykle til skolen inntil for 5(?) år siden. Jeg tror konklusjonen var at skolen ikke kan legge seg opp i hva barna gjør utenfor skolegården og utenfor skoletiden. De «oppfordrer sterkt» til å vente til man har tatt sykkellappen da.

Anonymkode: 2eeb2...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Var det skolemelk-ordning alle andre steder enn i Oslo? Gikk på skole fra 1981-1993, og det fantes ingen skolemelk-ordning på noen av de skolene jeg gikk på. Vi hadde med oss en slags termos/drikkeflaske med saft. 

Anonymkode: 44f33...f8c

Vi hadde skolemelk i Oslo. Tror ikke det gikk an å melde seg av. Allergier og intoleranser var omtrent ikke oppfunnet, bare å trykke det i seg uansett hvor dårlig man ble. Husker også det ikke var lov å ha godteri i sekken, selv om man ikke rørte det. Skulle du ha med en twistpose til bursdagen til bestemor måtte det bekreftes med melding hjemmefra og frøken låste den ned til skoledagens slutt. 😅

Anonymkode: 2dc68...2a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...