Gå til innhold

Noen som vokste opp på søttitallet her? Kjenner du deg igjen i denne filmen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Just now, AnonymBruker said:

Og den var som oftest alt annet en kald.

Anonymkode: adfb4...449

Sur og klumpete, men ned skulle den, om den så måtte tygges 😋🤢

Anonymkode: 2dc68...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

altså… jeg er født i 91 og disse reglene gjaldt for meg og da jeg begynte på skolen i 97. Ikke lov å sykle til skolen med mindre man bodde lengre enn 3km(?) fra skolen og etter 4.klasse. 
 

Å være inne i friminuttene var utenkelig. Kan ikke huske at det noensinne forekom at vi fikk lov til det, samme hvordan været var. 
 

Skjønner ikke helt hvorfor folk tror dette var unikt for 70-tallet.

Anonymkode: 5973a...760

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I tillegg var det tvangsdrikking av melk, som var et must den gangen. Og det var en regel at vi måtte gå rett hjem etter skolen, selv om noe annet var avtalt med foreldrene våre. 

Anonymkode: 2dc68...2a0

Melk slapp jeg heldigvis unna pga laktoseintoleranse, men jeg husker fremdeles lukta der kjøleskapet sto og ordenselevene hentet melk til klassen. Vi andre hadde flasker med saft (med sukker!). Og utrolig nok tok vi ikke skade av det. Som voksen drikker jeg ikke saft.

Husker at mor måtte skrive i meldingsboka hvis jeg skulle gå til mormor etter skolen og ikke hjem (motsatt vei).

Anonymkode: e2199...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født på 70-tallet og jeg syklet til skolen fra 1. klasse. Ingen lærere sjekket oss der vi parkerte syklene. Hadde bilfri vei hele veien så ingen grunn til å ikke la meg sykle. 2-3 minutter å sykle til skolen.

Eneste time vi fikk være inne i friminutt mellom i 1-9 trinn var forming på ungdomsskolen- da fikk vi være inne i dobheltimen.  Jo, den uka man hadde melketjeneste på ungdomsskolen fikk man være inne i storefri og levere ut melk/yoghurt OG styre musikken i ungdomsskolen.  Fikk lov å spille Sterk Naken og biltyvene en gang. 

1-6 trinn aktiv i alle friminutt. 7-9 trinn bare stå og henge. 

Husker mest overgangen fra barneskole til ungdomsskole var at skolen byttet ut stensilmaskinen med kopimaskin og slapp at alle ukeplaner og ark var blå. 

Husker nitidig lufting av klasserom i alle friminutt.  

Anonymkode: bd23f...91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Alle episodene.

 

Anonymkode: adfb4...449

Masse døping I snø om vinteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre som også ble tvunget med i skolepatruljen og flaggborgen? 

Anonymkode: 2dc68...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Haugmannen said:

Masse døping I snø om vinteren. 

Såkalt kryning.

Anonymkode: adfb4...449

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Vi gikk også til skoletannlegen alene fra 2. klasse. Tannlegen var på en annen skole, ca 2 km unna. For å komme dit måtte vi krysse den mest trafikkerte veien i mils omkrets.

Anonymkode: e2199...ca8

Tannlegen ja. Grøss. Det var ikke snakk om bedøvelse den gangen nei. Og det skulle borres dypt, tannlegen jobbet etter prinsippet "det blir ikke hull i en tann stappfull av amalgam".

Anonymkode: adfb4...449

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ut av ungdomsskolen i 1970.  Og nei, jeg kjenner meg ikke igjen i filmen.  Der jeg bodde gikk man til skolen, eller man tok skolebuss.  I friminuttene måtte vi ut.  Husker at jeg brukte å gå arm i arm med venninner rundt skolen.  Vi var kled for været. 

I barneskolen fikk vi melk og tran.  Det var i årene 1960-1967.  Det var nok en forsikring for at barn fikk de mest nødvendige næringsstoffer.  

Faktisk synes jeg at det er trist at så mye er forandret for ungdom i dag.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Såkalt kryning.

Anonymkode: adfb4...449

Ja, eller dynkimg.  " kjært barn har mange navn " 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sånn var det. Ikke lov å sykle til skolen før på ungdomsskolen og ikke lov å være inne i friminuttene. Det er vel ikke så rare regler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker både sykkelknappen og det å ikke være inne, samt melken og tannbørsten.. 🤮

Men vi hadde også sjokolade og jordbær milkshake 😂 husker den var nydelig. Og noen av ungene tok med oboy pulver til melken 😂 tider asså.. Gikk på barneskolen fra 1987 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boetica skrev (3 timer siden):

Ja sånn var det. Ikke lov å sykle til skolen før på ungdomsskolen og ikke lov å være inne i friminuttene. Det er vel ikke så rare regler?

Bedre for miljøet å sykle enn å kjøre da

Anonymkode: 05887...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt likt på 90-tallet da jeg gikk på barneskolen.

Anonymkode: d3873...b01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måtte gå til skole frem til 4 klasse, det måtte førøvrig mine barn som ble født på 90 tallet og 2000 tallet også :P og vi fikk ikke være inne i friminuttet uten at vi hadde "erklæring" fra lege eller helsesøster.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte på skolen på begynnelsen av 80-tallet. Fikk heller ikke sykle dit de første årene. Og -15 var grensen for å være inne om vinteren i friminuttene. Vet om andre skoler som hadde -20. 

Anonymkode: dc224...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det med syklingen har med skolens forsikring å gjøre. Barna er forsikret slik at hvis de skades på skoleveien så er det skolens forsikring som gjelder og forsikringen gjelder ikke når barna sykler under en viss alder.

Anonymkode: 26375...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i 1966. Fikk sykle til skolen. Måtte ut i friminuttene på barneskolen, men ikke på ungdomsskolen. Husker også de fluorgreiene. Og vi satt som tente lys i timene. Argumenterte ikke, og ikke noe støy. Ikke noe mild overgang til skolen, som nå. Bare vanlig undervisning. Bortsett fra at vi hadde en "leketime" hver fredag de første årene. I førsteklasse gikk jeg på skole lørdager. Det likte jeg ikke. Butikkene stengte kl 13, så fikk aldri bli med på butikk og kafe med resten av familien.

Anonymkode: dba58...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Begynte på skolen på begynnelsen av 80-tallet. Fikk heller ikke sykle dit de første årene. Og -15 var grensen for å være inne om vinteren i friminuttene. Vet om andre skoler som hadde -20. 

Anonymkode: dc224...5ca

Jeg satt akkurat og forfattet et tilsvarende innlegg. Jeg begynte også på skolen tidlig 80-tallet. Grensen på vår skole var minus 20. Kan kun huske én eneste gang hvor det var så kaldt at vi fikk være inne. 

Jeg havnet i rullestol da jeg var rundt 10-11 år, så etter det fikk jeg alltid være inne sammen med et par venninner :D Det var luksus. Det hendte det var flere som lurte seg inn, men da var det jeg som fikk kjeft av vår forferdelig kjipe vaktmester fordi jeg liksom skulle ha gitt flere enn 2 venninner tillatelse til å henge med meg. 

Har inntrykk av at alle vaktmestere på skoler den gangen var noen skikkelige assholes. Vi hadde en like kjip fyr på ungdomsskolen også.

 

Anonymkode: 44f33...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det med syklingen har med skolens forsikring å gjøre. Barna er forsikret slik at hvis de skades på skoleveien så er det skolens forsikring som gjelder og forsikringen gjelder ikke når barna sykler under en viss alder.

Anonymkode: 26375...b02

Er bra for miljøet med

Anonymkode: 05887...86b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...