Gå til innhold

Hvem betaler?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei det er helt vanlig i dagens samfunn at man deler regningen på restaurant. Kvinner flest har jo normal lønn. Selv om en mann skulle ha bedre lønn betyr det ikke at han skal betale alt.

Anonymkode: 04a6d...623

Men da trenger ikke han å invitere på en bestemt restaurant. Da bør han la kvinnen få ord med i laget om hvilket spisested de skal gå til. Og da AVTALER man å gå ut og spise sammen.

Anonymkode: 41f08...873

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Har du tenkt å støtte ham på en regnværsdag da? Symbolikken i din holdning er at du mener at kvinner er priviligerte og trenger bare å møte opp mens mannen skal gjøre de tunge løftene. Samtidig tipper jeg du er frekk nok til å påberope deg feminisme når det passer deg 😉

Hvis mannen dater 2-4 damer i løpet av en måned ås snakker vi om kostnader på 3-6000kr i måneden for å finne ut om en fremmed person passer med deg eller ikke. Vi lever i en tid hvor de fleste av oss har presset økonomi. Hvis dere vil ha gode menn ut på dating markedet så må dere kvinner ta et oppgjør med dere selv om hvordan to parter skal bidra i et moderne forhold. Stadig færre menn gidder mer av priviligerte prinsesser og forblir single eller sitter i ro til de møter en voksen dame med beina på bakken. 

Jeg spanderer riktignok alltid i starten når det er jeg som inviterer men jeg har 100% forståelse for de som heller vil dele. Det er en effektiv måte å avsløre holdningene til daten. Jeg har brent meg på damer som viser seg at de permanent forventer at jeg skal betale for moroa i livene deres hver gang. Sånt gidder jeg ikke å bruke energi på. 

Anonymkode: 48758...856

Men ingen trenger å date 4 damer i måneden! Da er du en seriedater uten hensikt til å etablere noe seriøst. Slutt å date for å øke bodycount, og konsentrer deg om en dame om gangen. Slutt å være på datingMARKEDET. Gode menn er ikke en del av noe marked, og trenger ikke å seriedate hele tiden.

• Liker 1
Skrevet

Den som inviterer, betaler

Anonymkode: 8d355...c77

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror han var forberedt på å betale. Høres sånn ut.

Sist date delte vi, men han var også forberedt på å betale. Jeg fikk det inntrykket. Jeg sliter med å bli spandert på, så jeg sa at vi deler når regningen kom. Dette er vanskelig egentlig. Men jeg forventer aldri å bli spandert på, da vil jeg heller dele eller bytte på det. 

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Men ingen trenger å date 4 damer i måneden! Da er du en seriedater uten hensikt til å etablere noe seriøst. Slutt å date for å øke bodycount, og konsentrer deg om en dame om gangen. Slutt å være på datingMARKEDET. Gode menn er ikke en del av noe marked, og trenger ikke å seriedate hele tiden.

Det er ikke snakk om å seriedate. Hvis jeg ber en ut på date, finner ut at det var dårlig kjemi, skal jeg vente en måned til neste gang da? Eller hvis jeg dater samme dama to ganger, spanderer begge, men får høre at hun "ikke er klar for noe seriøst nå", skal man vente en mnd da? Nei, når man ikke har forhold med noen så starter man med å komme seg ut og treffe folk. Skal man spandere alt hver eneste gang så begrenser det seg naturlig og man går lei til slutt av damer som føler seg priviligerte og forventer at mannen skal brekke ryggen for å "fortjene hennes nærvær" 

Min løsning er at jeg dater ganske sjelden. Jeg må overbevises om at det er verd det. (jeg sa overbevises - ikke overtales).  Men egentlig er den sunneste måten er at man dater low-budget i starten, spleiser og fokuserer på å bli kjent med hverandre og driter i å spille spill. 

• Liker 1
Skrevet

Den som inviterer betaler. Da han betalte, hadde jeg sagt at neste middag er på meg

Anonymkode: 56d30...511

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ganske aktiv på dating og jeg lar alltid mannen betale.
I starten vil menn vise seg fra sin beste side, så hvis han ikke betaler i starten er det en av to grunner: han liker deg ikke godt nok eller han er gjerrig. Begge deler hadde vært turnoff for meg.

og til dere som snakker om likestilling, menn tjener fortsatt mer enn kvinner..!

Hvis han inviterer er det han som betaler, så enkelt er det. Det er helt normal kutyme. Det er ikke en kompis man er ute å spiser med, men en dame man forhåpentligvis vil imponere. Ingen blir imponert av 50/50 splitt, hvertfall ikke jeg. 

Anonymkode: 87bc6...74c

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg er godt voksen og i femtiårene, men jeg forventer ikke at en mann skal betale for meg på noen date. Faktisk vil jeg ikke det, for jeg vil ikke at han skal bruke penger på meg sånn at jeg føler jeg "skylder han noe". Jeg er i stand til å betale for min egen mat og drikke, og foretrekker å betale for meg selv på dater.

Om en mann insisterte å skulle betale for meg, hadde jeg fått på følelsen av forventningspress, at han mente at da "skylder" jeg han sex eller noe etterpå. Den følelsen vil jeg ikke ha. Så da betaler jeg selv.

Uansett lever vi i en verden der kvinner og menn har inntekt selv, begge to, og vi kvinner er i stand til å betale selv. Ikke nødvendig å leve i fortiden og la menn betale/spandere hele tiden.

Endret av Million
  • Hjerte 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

I starten vil menn vise seg fra sin beste side, så hvis han ikke betaler i starten er det en av to grunner: han liker deg ikke godt nok eller han er gjerrig. Begge deler hadde vært turnoff for meg.

og til dere som snakker om likestilling, menn tjener fortsatt mer enn kvinner..!

Hvis han inviterer er det han som betaler, så enkelt er det. Det er helt normal kutyme. Det er ikke en kompis man er ute å spiser med, men en dame man forhåpentligvis vil imponere. Ingen blir imponert av 50/50 splitt, hvertfall ikke jeg. 

Og hva gjør du for å imponere ham da? 

(Og, ja, statistisk sett tjener menn noe mer, men det betyr ikke at han foran deg er rik eller tjener mer enn deg. Og uansett har dere begge råd til dette ellers burde du holde deg hjemme og slutte og være gold-digger og forvente at fremmede menn skal spandere på deg.) 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å invitere dama på en svindyr restaurant og forlange at hun betaler, uten å ha avklart at hun har råd til det på forhånd, er bare råttent. Han har nok testet om du var "god" nok som koneemne.

TS har vel ikke oppgitt om det var en kostbar restaurant eller annet om prisnivået?

Anonymkode: f0c07...331

Skrevet

Jeg kan godt spandere, men jeg inviterer kun på kaffedate, tur i skogen eller grandis hos meg. Verste fall taper jeg 50 spenn, det går fint.

kunne aldri invitert til dyr restaurant date, det høres helt sinnsykt ut.

Skrevet

Røde flagg er når han får deg til å føle deg utrygg. Eller liten og ubetydelig. Eller helt gal. Det er også et rødt flagg hvis han i starten overøser deg med alt for mye komplimenter og oppmerksomhet, og oppfører seg som om du er midtpunktet i  livet hans. 

Han han forventer at du betaler, betyr at han mer sannsynlig enn ikke ser på deg som likeverdig, og det er alt annet enn rødt flagg. Han her fortjener en sjanse, og høres ikke farlig ut :) 

Anonymkode: c05ea...788

Skrevet
Jadzia skrev (3 timer siden):

Jeg er veldig selvstendig og synes fort det blir ubehagelig hvis den andre spanderer for mye. Men første gang ut og spise, forventer jeg at han spanderer. Eller i det minste tilbyr seg det. Der er jeg litt gammeldags muligens. Men det sier litt om interessen han har i meg. 

Hva er dette for noe tull? Hva med andre veien, hvilken interesse har du i en mann som du ikke vil betale for? Du tenker kun din vei, skjerp deg!

Topsi skrev (3 timer siden):

Jeg er ikke akkurat aktiv på dating-fronten, men hvorfor skulle han betale betale for deg på første date? Jeg synes det er mer Rødt flagg at man forventer at mannen skal betale

Enig, flaut med kvinner som ikke kan betale for seg selv i datingfasen. I forhold er det naturlig å kunne spandere litt på hverandre.

Gøyerepålandet skrev (2 timer siden):

Kelner leverte regningen til han. Han tok frem kortet sitt. Da sa jeg at jeg vippser deg. Og han sa ikke nei til det. Så da gjorde jeg jo det.

Ikke sagt noe om golddiggers eller noe. Tror han har datet lite også. 

Ja, så hva er problemet? Du var jo med på dette selv, så kommer du etterpå. Fint at du ville vippse å dele :) 

Dine venninner er røde flagg for alle menn.

Anonymkode: aa01e...a5c

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og hva gjør du for å imponere ham da? 

(Og, ja, statistisk sett tjener menn noe mer, men det betyr ikke at han foran deg er rik eller tjener mer enn deg. Og uansett har dere begge råd til dette ellers burde du holde deg hjemme og slutte og være gold-digger og forvente at fremmede menn skal spandere på deg.) 

Jeg pynter meg for han, ser bra ut for han og byr på meg selv så han har en bra date.

Og det «holder» 10/10 ganger for mine dates. Jeg har aldri blitt bedt om å dele. Nå foretrekker jeg riktignok menn som ønsker å imponere meg, framfor de som ikke bryr seg om sånt.

Det er ikke å være golddigger å forvente å bli påspandert når man blir invitert ut. Har ikke han råd til å spandere burde han heller valgt en restaurant innenfor sitt budsjett eller foreslått noe annet enn en restaurant. Og nei, jeg mener ikke at det alltid skal være mannen som betaler gjennom hele forholdet, men hvis han ikke vil/kan gjøre det i starten er vi for forskjellige til at vi er kompatible i et langvarig forhold også. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Den som inviterer betaler. Da han betalte, hadde jeg sagt at neste middag er på meg

Men er vel liten sjanse for at det bli noen neste? :) Jeg liker ikke på holde menn for narr, er 100% seriøs under dating. Betaler for meg selv, spanderer gjerne! På tide at kvinner også tar den metoden.

Er så lei av kvinner som forventer at en mann skal spandere fra starten av. Det bør være rødt flagg for alle menn! Tenk på alt annet denne kvinnen kommer til å kreve i fremtiden....bare vent! Alt skal gå hennes vei.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg syntes det var helt greit å betale selv de første gangene. Evt. at vi betalte annen hver gang. 

Tenker det er litt vel mye av venninnene dine å kalle det rødt flagg. Han ba deg jo tross alt ikke om å vippse eller å få regninga delt på to, og dessuten er vel betydningen av rødt flagg noe helt annet. 

Endret av Blåjojo
  • Liker 1
Skrevet

Men da trenger ikke han å invitere på en bestemt restaurant. Da bør han la kvinnen få ord med i laget om hvilket spisested de skal gå til. Og da AVTALER man å gå ut og spise sammen.

Jeg tenker at hvis du takker ja til å gå på en bestemt restaurant har du også råd til å betale for deg selv. Hvis du ikke har råd sier du nei. Så enkelt er det. Og de færreste inviterer vel på en michelinrestaurant med 9 retter til 3000 kroner på tredje date, så det er vel sjeldent en problemstilling. 

Jeg tenker at både kvinner og menn bør tilby seg å betale sin del av regningen. Det er utrolig frekt å forvente at den andre skal betale.

Anonymkode: 04a6d...623

• Liker 2
Gjest theTitanic
Skrevet

Har du tenkt å støtte ham på en regnværsdag da? Symbolikken i din holdning er at du mener at kvinner er priviligerte og trenger bare å møte opp mens mannen skal gjøre de tunge løftene. Samtidig tipper jeg du er frekk nok til å påberope deg feminisme når det passer deg 😉

Hvis mannen dater 2-4 damer i løpet av en måned ås snakker vi om kostnader på 3-6000kr i måneden for å finne ut om en fremmed person passer med deg eller ikke. Vi lever i en tid hvor de fleste av oss har presset økonomi. Hvis dere vil ha gode menn ut på dating markedet så må dere kvinner ta et oppgjør med dere selv om hvordan to parter skal bidra i et moderne forhold. Stadig færre menn gidder mer av priviligerte prinsesser og forblir single eller sitter i ro til de møter en voksen dame med beina på bakken. 

Jeg spanderer riktignok alltid i starten når det er jeg som inviterer men jeg har 100% forståelse for de som heller vil dele. Det er en effektiv måte å avsløre holdningene til daten. Jeg har brent meg på damer som viser seg at de permanent forventer at jeg skal betale for moroa i livene deres hver gang. Sånt gidder jeg ikke å bruke energi på. 

Til eksempel så hadde mannen lite når jeg traff ham, men betalte likevel på date. Mange av gangene vi var sammen var også aktiviteter som ikke kostet noe. En date må ikke være restaurant. Når vi ble sammen så har jeg støttet og bidratt og også lånt ham en sekssifret sum på ubestemt tid til oppstart av firma. Bokstavelig talt var det en regnværsdag der ting holdt på å gå skeis for ham. I dag tjener han minst 4 ganger av hva jeg gjør.  

Så ja, jeg har nok mitt på det tørre. Og nei, jeg er ikke for feminisme og rigide kjepphester. Kvinner og men  er ikke like og våre roller er ikke like. 

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Men er ikke du gjerrig da, hvis du forventer at han skal ta regningen?

Anonymkode: 2d951...a5e

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Men er vel liten sjanse for at det bli noen neste? :) Jeg liker ikke på holde menn for narr, er 100% seriøs under dating. Betaler for meg selv, spanderer gjerne! På tide at kvinner også tar den metoden.

Er så lei av kvinner som forventer at en mann skal spandere fra starten av. Det bør være rødt flagg for alle menn! Tenk på alt annet denne kvinnen kommer til å kreve i fremtiden....bare vent! Alt skal gå hennes vei.

Man inviterer ikke på middag med mindre man har råd til det. Så får han spør om en gåtur eller annet gratis

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...