drohatha Skrevet 1. desember 2023 #21 Skrevet 1. desember 2023 Problemet med den som inviterer betaler, er at det er typisk en forventning om at det er mannen som tar insj og inviterer, som betyr at mannen ender opp med å betale uansett, så er ikke helt enig i den på generelt grunnlag. Tenker det også avhenger hvordan man ordlegger seg. Forskjell på: "Jeg vil ta med deg ut å spise" (spanderer) og "Lyst til å finne på noe i kveld? Middag kanskje?" (mer åpent etter min mening) 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #22 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jeg har møtt en veldig bra fyr via Tinder. Vi har gått 3 turer sammen i løpet av de 2 siste ukene. I går ba han meg ut på restaurant. Han spanderte ikke. Vi er begge godt voksne. Jeg har helt ok økonomi. Han har nok veldig god økonomi. Jeg er uerfaren med dating. Vært i laaangt forhold. Men et par venninner mener det er veldig unormalt at mannen ikke betaler. Omtrent rødt flagg og at jeg bør droppe han. Er det så unormalt at mannen ikke betaler ?! Anonymkode: 5de65...7ba For min del er det en regel at den som inviterer, betaler. Jeg har praktisert det med dater, venninner, kolleger og så videre. Når man INVITERER noen, så holder man mat. Hvis man FORESLÅR "skal vi gå ut på en restaurant?", der begge kan ha innvirkning på valg av sted og lignende, så deles regningen. Anonymkode: 41f08...873 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #23 Skrevet 1. desember 2023 Traktor skrev (43 minutter siden): Spørsmålet er egentlig om du er for likestilling eller ikke. Dersom du er for likestilling, må du også godta situasjoner der dette ikke gagner deg selv. Jeg er for likestilling, likevel holder jeg meg til regelen om at den som inviterer, betaler. Regelen gjelder begge veier, uavhengig av kjønn på den som inviterer. Anonymkode: 41f08...873 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #24 Skrevet 1. desember 2023 Overhodet ikke rødt flagg. Da jeg møtte min, splittet vi alltid regningen, det var hans forslag å gjøre det slik. Jeg må innrømme at jeg stusset litt basert på hva jeg er vant til tidligere, men det var ikke et problem sånn generelt. Eneste gangen jeg reagerte negativt var da han ville overraske meg en kveld og hadde booket bord til oss på dyr resturant. Når han setter i gang et slikt opplegg hvor jeg blir fratatt muligheten til å si nei, eller foreslå noe annet, da kan han godt stå for den dyre regningen altså, jeg hadde aldri satt mine fot i den resturanten frivillig - ikke hadde jeg økonomi til å bruke så mye penger på et måltid ute på den tiden heller - maten var ikke god engang 😅 Nå har det blitt en historie vi ler av, selv om han enda blir litt flau. Dette viste seg å være verdens mest rause og omsorgsfulle mann, vi har i dag fellesøkonømi - etter hans ønske, og han tjener mye mer enn meg. Han er bare god og fin, og sammen er vi et supert team som løfter hverandre opp og støtter hverandre. Anonymkode: cfca7...9d1 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #25 Skrevet 1. desember 2023 ClausSaus skrev (29 minutter siden): Dette er grunnen til at du holder dating enkelt, i hvert fall inntil hun har gjort seg fortjent til noe mer og det dermed er en selvfølge at du tar regningen. Forhold er ikke noe man "fortjener". Ingen kvinner anno 2023 gidder å kjempe for å FORTJENE en pikk. Anonymkode: 41f08...873 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #26 Skrevet 1. desember 2023 drohatha skrev (4 minutter siden): Problemet med den som inviterer betaler, er at det er typisk en forventning om at det er mannen som tar insj og inviterer, som betyr at mannen ender opp med å betale uansett, så er ikke helt enig i den på generelt grunnlag. Tenker det også avhenger hvordan man ordlegger seg. Forskjell på: "Jeg vil ta med deg ut å spise" (spanderer) og "Lyst til å finne på noe i kveld? Middag kanskje?" (mer åpent etter min mening) Jeg er kvinne, og i 8 av 10 tilfeller var det jeg som inviterte (og betalte). Anonymkode: 41f08...873
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #27 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Overhodet ikke rødt flagg. Da jeg møtte min, splittet vi alltid regningen, det var hans forslag å gjøre det slik. Jeg må innrømme at jeg stusset litt basert på hva jeg er vant til tidligere, men det var ikke et problem sånn generelt. Eneste gangen jeg reagerte negativt var da han ville overraske meg en kveld og hadde booket bord til oss på dyr resturant. Når han setter i gang et slikt opplegg hvor jeg blir fratatt muligheten til å si nei, eller foreslå noe annet, da kan han godt stå for den dyre regningen altså, jeg hadde aldri satt mine fot i den resturanten frivillig - ikke hadde jeg økonomi til å bruke så mye penger på et måltid ute på den tiden heller - maten var ikke god engang 😅 Nå har det blitt en historie vi ler av, selv om han enda blir litt flau. Dette viste seg å være verdens mest rause og omsorgsfulle mann, vi har i dag fellesøkonømi - etter hans ønske, og han tjener mye mer enn meg. Han er bare god og fin, og sammen er vi et supert team som løfter hverandre opp og støtter hverandre. Anonymkode: cfca7...9d1 Å invitere dama på en svindyr restaurant og forlange at hun betaler, uten å ha avklart at hun har råd til det på forhånd, er bare råttent. Han har nok testet om du var "god" nok som koneemne. Anonymkode: 41f08...873
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #28 Skrevet 1. desember 2023 Nei det er helt vanlig i dagens samfunn at man deler regningen på restaurant. Kvinner flest har jo normal lønn. Selv om en mann skulle ha bedre lønn betyr det ikke at han skal betale alt. Anonymkode: 04a6d...623 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #29 Skrevet 1. desember 2023 Jeg kan ikke tenke meg noe småligere enn å dele en restaurantregning med en romantisk partner eller andre man treffer ofte ute. Noe så kleint. Skal man også da sitte og regne på hvor mange øl hver har tatt og hvem som spiste dyrest hovedrett? For det blir jo logikken. Nei, det er ikke sånn det gjøres. Derimot så kan man bytte på å spandere (forutsatt at begge har sånn noenlunde lik økonomi). Det bare virker så mye rausere enn å dele regningen. Riktig av TS å tilby seg å betale, men han burde selvsagt takket nei til det. Da kunne TS svart: «Tusen takk! Det var et nydelig måltid! Og så vil jeg gjerne få invitere deg neste gang». Da blir det mer enn nok likestilling for de som er opptatt av det, pluss at ingen virker smålige. Anonymkode: 969e0...1a1 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #30 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Å invitere dama på en svindyr restaurant og forlange at hun betaler, uten å ha avklart at hun har råd til det på forhånd, er bare råttent. Han har nok testet om du var "god" nok som koneemne. Anonymkode: 41f08...873 Gode «koneemner» trenger ikke å finne seg i sånn oppførsel, så da bommet han grovt. Anonymkode: 969e0...1a1 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #31 Skrevet 1. desember 2023 1 hour ago, Gøyerepålandet said: Jeg reagerte egentlig ikke så veldig på det. Men har 2 venninner som dater en del som mener jeg bør droppe han pga det. De syns det var veldig spesielt at han ikke betalte. Jeg er overrasket over det. Sånne venninner har alle, og selv om de kanskje mener det godt, så saboterer de som regel bare. De vil alltid finne ting å plukke på med menn du dater. Anonymkode: 2d951...a5e
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #32 Skrevet 1. desember 2023 Jeg tenker at det er normalt å betale for seg selv, med mindre det er en svindyr restaurant og du ikke hadde noe å si på hvor dere skulle. Men hvor går grensa på invitasjon dere som mener at den som inviterer betaler? Jeg spør gjerne: vil du være med ut og spise/bowle/ gå på kino. Er dette en invitasjon der jeg burde spandert på den/de jeg spør? Det har aldri vært et problem her, men jeg er nysgjerrig på om jeg burde ordlegge meg annerledes? Anonymkode: 38acf...30f 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #33 Skrevet 1. desember 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Men hvor går grensa på invitasjon dere som mener at den som inviterer betaler? Jeg spør gjerne: vil du være med ut og spise/bowle/ gå på kino. Er dette en invitasjon der jeg burde spandert på den/de jeg spør? Det har aldri vært et problem her, men jeg er nysgjerrig på om jeg burde ordlegge meg annerledes? Anonymkode: 38acf...30f "Den som inviterer betaler" er en KG-greie, og ikke noe som skjer i det virkelige liv. Det er en slags forsvarsmekanisme som lar brukere stemple andre som gjerrige. Jeg har aldri i hele mitt lange liv opplevd at det har vært en selvfølge at den som foreslår å finne på noe også tar regninga, enten det er bytur, middag, bowling, minigolf eller kino, med date, venninne, kollega eller for den saks skyld kjæreste. Det varierer hva som er naturlig og praktisk fra situasjon til situasjon, og dette mantraet til enkelte her inne er bare tull. Anonymkode: 2d951...a5e 4
Brunello Skrevet 1. desember 2023 #34 Skrevet 1. desember 2023 Gøyerepålandet skrev (1 time siden): Kelner leverte regningen til han. Han tok frem kortet sitt. Da sa jeg at jeg vippser deg. Og han sa ikke nei til det. Så da gjorde jeg jo det. Ikke sagt noe om golddiggers eller noe. Tror han har datet lite også. Da er jo premisset i hi feil. Siden det er 50% for at dama blir sur om man ikke spander og 50% sjanse for at hun blir sur om man spanderer, valgte mannen å la deg bestemme. Og du ville betale. Hadde du ikke sagt noe, hadde han sikkert ikke spurt. 2 1
svartkatt Skrevet 1. desember 2023 #35 Skrevet 1. desember 2023 Det er best å avklare på forhånd. Uansett forventer jeg ikke å bli spandert på. På første date synes jeg det er best å betale hver for seg. Man vet ikke hvordan daten går eller ender, om det blir mer. Men det er jo de som ikke godtar deling, om det er en macho eller gentleman greie vet jeg ikke, men da skal de få lov til det. Det er ikke noe p krangle om. Etterhvert kan vi bytte på betalingen.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #36 Skrevet 1. desember 2023 42 minutter siden, theTitanic said: Tenker at den som inviterer betaler. Dessuten så er det en symbolsk handling. En mann som er gjerrig og lite spandabel i datingprosessen kan potensielt være en skikkelig kjip "redebygger". Symbolikken sier at et forhold med en slik mann vil bety at du ikke har en å stå sammen med i tykt og tynt, men kun har et selskap. At du ikke kan forvente at han skal støtte deg om livet skulle by på en regnværsdag. Har du tenkt å støtte ham på en regnværsdag da? Symbolikken i din holdning er at du mener at kvinner er priviligerte og trenger bare å møte opp mens mannen skal gjøre de tunge løftene. Samtidig tipper jeg du er frekk nok til å påberope deg feminisme når det passer deg 😉 Hvis mannen dater 2-4 damer i løpet av en måned ås snakker vi om kostnader på 3-6000kr i måneden for å finne ut om en fremmed person passer med deg eller ikke. Vi lever i en tid hvor de fleste av oss har presset økonomi. Hvis dere vil ha gode menn ut på dating markedet så må dere kvinner ta et oppgjør med dere selv om hvordan to parter skal bidra i et moderne forhold. Stadig færre menn gidder mer av priviligerte prinsesser og forblir single eller sitter i ro til de møter en voksen dame med beina på bakken. Jeg spanderer riktignok alltid i starten når det er jeg som inviterer men jeg har 100% forståelse for de som heller vil dele. Det er en effektiv måte å avsløre holdningene til daten. Jeg har brent meg på damer som viser seg at de permanent forventer at jeg skal betale for moroa i livene deres hver gang. Sånt gidder jeg ikke å bruke energi på. Anonymkode: 48758...856 2 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #37 Skrevet 1. desember 2023 TS: Du har veldig dårlige venninner. Hvis du vil vite om denne mannen er bra for deg så investerer du tid i å bli kjent med ham i stedet for å henge deg opp i en filleting. Du tilbød deg faktisk å spleise selv og han kan ha syntes det var voksent og likestilt av deg. Det kan fort bli kleint å sitte og diskutere frem og tilbake på det. Det er for pokker bare noen kroner for mat. Det finnes viktigere ting i en relasjon. Jeg, som nevnt, har for vane å spandere selv i starten. Men jeg synes det er problematisk. Mest fordi det tåkelegger hvordan vi faktisk og praktisk vil fungere sammen. Jeg vil ha en med moderne tenkesett. Jeg vil spandere, jeg vil spleise og jeg vil bli spandert på. Men mest av alt vil jeg at ingen stresser over dette men at det bare flyter. Som andre har nevnt velger noen å løse det ved at de spanderer om hverandre. Jeg og min eks pleide alltid å spleise for da er terskelen alltid lavest for oss begge for å finne på ting sammen. Anonymkode: 48758...856 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #38 Skrevet 1. desember 2023 Jeg tenker at verden er der i dag at det er mer uvanlig å treffe en mann / kvinne som spanderer siden alle er selvsentrerte så langt det er mulig uten å få kritikk for det og ses på som gnien.. Anonymkode: ba6f3...34a
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #39 Skrevet 1. desember 2023 Gøyerepålandet skrev (1 time siden): Kelner leverte regningen til han. Han tok frem kortet sitt. Da sa jeg at jeg vippser deg. Og han sa ikke nei til det. Så da gjorde jeg jo det. Ikke sagt noe om golddiggers eller noe. Tror han har datet lite også. Da er det jo greit da? Hvis du sa etter at han hadde fått regningen "jeg vippser deg". Noen hadde kanskje sagt "ikke tenk på det", andre hadde sagt "fint", andre igjen sier ingenting. Folk er forskjellige. Det er ikke noe å tenke på etter første daten. Dette er tross alt første middagsdaten deres. Ikke overtenk. Dersom det etter flere middagsdater ender med at han ALDRI spanderer, så er han kanskje litt gnien. Husk også at dette bør og skal gå begge veier. Vi lever i 2023 og likestillingen er veldig i fokus, så begge skal spandere. Anonymkode: b0b89...399 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #40 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er vant til at menn spanderer og liker det Hadde også reagert. Anonymkode: 9ef38...88c Så ubeskrivelig gammeldags...1960-tallet liksom....Vi lever tross alt i 2023... Anonymkode: 12dc1...c26 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå