Gå til innhold

Hvem betaler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har møtt en veldig bra fyr via Tinder. Vi har gått 3 turer sammen i løpet av de 2 siste ukene. I går ba han meg ut på restaurant. Han spanderte ikke. 
Vi er begge godt voksne. Jeg har helt ok økonomi. Han har nok veldig god økonomi. 
Jeg er uerfaren med dating. Vært i laaangt forhold. Men et par venninner mener det er veldig unormalt at mannen ikke betaler. Omtrent rødt flagg og at jeg bør droppe han. 
Er det så unormalt at mannen ikke betaler ?!

Anonymkode: 5de65...7ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er veldig selvstendig og synes fort det blir ubehagelig hvis den andre spanderer for mye. Men første gang ut og spise, forventer jeg at han spanderer. Eller i det minste tilbyr seg det. Der er jeg litt gammeldags muligens. Men det sier litt om interessen han har i meg. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg er ikke akkurat aktiv på dating-fronten, men hvorfor skulle han betale betale for deg på første date? Jeg synes det er mer Rødt flagg at man forventer at mannen skal betale

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I går ba han meg ut på restaurant. Han spanderte ikke. 

Litt blandet. Her tenker jeg at siden han inviterte, betaler han. Sånn operer jeg. Når jeg inviterer, betaler jeg.

Men siden det er snakk om dating, tenker jeg alltid at jeg betaler for meg selv med mindre det er noe helt spesielt eller avklart på forhånd.

Hvordan gikk samtalen da regningen kom? Har han uttrykt noe om at han er redd for 'gold diggers' eller noe slikt?

Anonymkode: f0c07...331

• Liker 4
Skrevet

Du betaler for deg, han betaler for seg. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Litt blandet. Her tenker jeg at siden han inviterte, betaler han. Sånn operer jeg. Når jeg inviterer, betaler jeg.

Men siden det er snakk om dating, tenker jeg alltid at jeg betaler for meg selv med mindre det er noe helt spesielt eller avklart på forhånd.

Hvordan gikk samtalen da regningen kom? Har han uttrykt noe om at han er redd for 'gold diggers' eller noe slikt?

Tenker det samme.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har møtt en veldig bra fyr via Tinder. Vi har gått 3 turer sammen i løpet av de 2 siste ukene. I går ba han meg ut på restaurant. Han spanderte ikke. 
Vi er begge godt voksne. Jeg har helt ok økonomi. Han har nok veldig god økonomi. 
Jeg er uerfaren med dating. Vært i laaangt forhold. Men et par venninner mener det er veldig unormalt at mannen ikke betaler. Omtrent rødt flagg og at jeg bør droppe han. 

Spørsmålet er egentlig om du er for likestilling eller ikke. Dersom du er for likestilling, må du også godta situasjoner der dette ikke gagner deg selv. 

Endret av Traktor
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kelner leverte regningen til han. Han tok frem kortet sitt. Da sa jeg at jeg vippser deg. Og han sa ikke nei til det. Så da gjorde jeg jo det.

Ikke sagt noe om golddiggers eller noe. Tror han har datet lite også. 

Skrevet
Traktor skrev (2 minutter siden):

Spørsmålet er egentlig om du er for likestilling eller ikke. Dersom du er for likestilling, må du også godta situasjoner der dette ikke gagner deg selv. 

Jeg reagerte egentlig ikke så veldig på det. Men har 2 venninner som dater en del som mener jeg bør droppe han pga det. De syns det var veldig spesielt at han ikke betalte. Jeg er overrasket over det. 

• Liker 1
Skrevet

Synes det kommer litt an på egentlig

Var invitasjonen til type date mer av typen "hmm hva skal vi finne på neste gang? Har du lyst til å gå ut å spise kanskje?" eller av typen "Hei, jeg har booket bord til oss på "restaurant" på torsdag"?

Om det var sistenevnte og i tillegg en dyr restaurant så ville jeg også forventet å bli påspandert for da er det tydelig han som har bestemt budsjettet for kvelden

Anonymkode: fe0ba...0d9

• Liker 4
Skrevet
Gøyerepålandet skrev (6 minutter siden):

Kelner leverte regningen til han. Han tok frem kortet sitt. Da sa jeg at jeg vippser deg. Og han sa ikke nei til det. Så da gjorde jeg jo det.

Da var han jo klar for å betale for dere begge. Synes det var helt greit at du sa at du ville vippse ham for deg. Og klart at han ikke sa noe imot det du sa. Det ville blitt litt for dumt. 

Dette er ingenting som skal avgjøre om du vil gå videre med ham. Synes dine venninner høres tåpelig ut ved å være kritisk.

• Liker 6
Skrevet

Dette er grunnen til at du holder dating enkelt, i hvert fall inntil hun har gjort seg fortjent til noe mer og det dermed er en selvfølge at du tar regningen.

• Liker 2
Skrevet
Gøyerepålandet skrev (17 minutter siden):

Høres jo fint ut det. Helt normalt. Det er så klart helmaks å bli spandert på men.. Jeg vil heller ikke at noen jeg bryr meg om skal betale mer enn meg. Jeg pleide å dele regninger i to med min eks. 

Skrevet

For min del er det uaktuelt å date noen som forventer at jeg skal betale, og har til gode at damene ikke tilbyr seg å dele. 

Når det er sagt kan jeg godt spandere, og fører aldri regnskap, selv om jeg alltid prøver å gi mer en jeg får!

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at man deler regningen den første gangen :)

• Liker 1
Skrevet
Gøyerepålandet skrev (24 minutter siden):

Men i alle dager, du kan jo ikke holde det imot han når du selv tilbyr deg å vippse?

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet

Er vant til at menn spanderer og liker det :) Hadde også reagert. 

Anonymkode: 9ef38...88c

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Gøyerepålandet skrev (26 minutter siden):

Tenker det er helt innafor. I utgangspunktet ikke noe rødt flagg sett isolert sett. Vennene dine høres gammeldagse ut.

Men man må se alt under ett. Følte du at han forventet at du skulle betale din del? Har han uttrykt annet du synes er rart? Hvordan er hans holdninger til kvinner generelt? Var han høflig mot de som jobba på restauranten? osv osv.

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Tenker at den som inviterer betaler. 

Dessuten så er det en symbolsk handling. En mann som er gjerrig og lite spandabel i datingprosessen kan potensielt være en skikkelig kjip "redebygger". Symbolikken sier at et forhold med en slik mann vil bety at du ikke har en å stå sammen med i tykt og tynt, men kun har et selskap. At du ikke kan forvente at han skal støtte deg om livet skulle by på en regnværsdag. 

Skrevet
theTitanic skrev (1 minutt siden):

Tenker at den som inviterer betaler. 

Dessuten så er det en symbolsk handling. En mann som er gjerrig og lite spandabel i datingprosessen kan potensielt være en skikkelig kjip "redebygger". Symbolikken sier at et forhold med en slik mann vil bety at du ikke har en å stå sammen med i tykt og tynt, men kun har et selskap. At du ikke kan forvente at han skal støtte deg om livet skulle by på en regnværsdag. 

Nettopp!

Anonymkode: 969e0...1a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...