Gå til innhold

Ingen elsker Bamsegutt


tøttaa

Anbefalte innlegg

Nettrollet skrev (13 minutter siden):

Hvorfor er det ikke flere som ber om penger tilbake?!? Man kan vel heller donere til ofrene? Granfoss selv burde donere til ofrene. Nå ble jeg skuffa over "det norske folk" (eller 16000 av oss). Han trenger hjelp til å komme seg hjem og evt dekke noe gjeld. Det holder. 

Det er sikkert mange ulike årsaker. Noen har ikke fått med seg de nye opplysningene, noen mener at Granfoss fortjener pengene til tross for de nye opplysningene, noen orker ikke ta seg bryet med å kreve pengene tilbakebetalt, og noen vet kanskje ikke at de har muligheten eller synes det er for vanskelig. Jeg tror også det har blitt litt sånn klubb-stemning, at det er "oss mot alle de slemme folkene som ikke bryr seg om Granfoss og familien hans". Det er fort gjort å bli ansett som slem og følelseskald om man krever pengene tilbake da. Spesielt etter at dama bak Spleisen hadde sin lille tordentale på TV.

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, Ardwinna said:

Det er sikkert mange ulike årsaker. Noen har ikke fått med seg de nye opplysningene, noen mener at Granfoss fortjener pengene til tross for de nye opplysningene, noen orker ikke ta seg bryet med å kreve pengene tilbakebetalt, og noen vet kanskje ikke at de har muligheten eller synes det er for vanskelig. Jeg tror også det har blitt litt sånn klubb-stemning, at det er "oss mot alle de slemme folkene som ikke bryr seg om Granfoss og familien hans". Det er fort gjort å bli ansett som slem og følelseskald om man krever pengene tilbake da. Spesielt etter at dama bak Spleisen hadde sin lille tordentale på TV.

Jeg så ikke tordentalen dama bak Spleisen holdt. Det er tragisk om det skulle være en "oss mot dem"-greie som gjør at altfor mange velger å la Granfoss beholde pengene. Jeg syns synd på han men fordømmer samtidig handlingene hans. Jeg leste et av ofrene sa et sted at han selv hadde slitt på en lignende måte som Granfoss (tror neppe det dreier seg om overgrep mot andre, men at han også hadde klussa til livsløpet sitt).

Jeg liker generelt ikke konseptet bak Spleis til vanlig. Vi lever i en velferdsstat. Kan man ikke heller kjempe på et prinsipielt og systemnivå for endringer av NAV og andre tjenester som skulle fanget opp Granfoss (og evt ofre som hadde trengt hjelp) enn å gi noen kroner til en fyr som neppe er i stand til å forvalte de på en god måte enn gang? Nordmenn er late, ass! Jeg har ei fransk venninne som sier dette ofte til meg. At det er så ofte sånne sippe-historier i norske aviser om enkeltskjebner, men sjeldent folk gidder engasjere seg noe særlig for ting på et overordna nivå. Det er synd for andre Granfoss'er som ikke har begått overgrep og/eller trenger å komme seg hjem men har klussa det til noe voldsomt.

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frivis skrev (44 minutter siden):

Når man har 1 oppgave i livet som fattig, og det er å sørge for at man får med riktige opplysninger, men ikke klarer det. Vet ikke jeg, men hva kaller man slikt egentlig? 

Det er vel samme greien som med alle som nå sliter økonomisk fordi dem ikke har forsøkt eller vært interessert i å være i forkant før nå plutselig. Hva kaller man slikt?

Er det samfunnets ansvar å holde hendene på folk som ikke har en gang interesse av å løse sitt viktigste problem i livet?

Synes bamsegutt slipper veldig billig unna bak ulike "diagnoser" og fortid. Det er et hån mot alle de som har tatt tak i livet sitt å si at man forblir et "offer" resten av livet pga hendelser i barndommen.

 

Nå har jeg ikke fått sett denne dokumentarserien selv om jeg har lagret den, så jeg skal ikke uttale meg spesifikt om Bamsegutt, men vil bare kommentere generelt på bakgrunn av menneskene jeg har kjent, og det er det at noen klarer å ta tak i livet sitt, mens andre ikke klarer det uansett hvor mye de enn forsøker; opplevelsene de har hatt, er simpelthen så mørke at livet blir en evig flukt fra mareritt og vonde minner, og døden til slutt en lettelse.

Dessuten spørs det også om man kan få hjelp i tide i form av trygghet, og selv da kan det ofte ta mange år med behandling før livet kan komme på rett spor igjen.

Som sagt vil jeg ikke uttale meg spesifikt om Bamsegutt da jeg ikke har satt meg inn i saken og jeg er heller ikke den rette til å sette meg til doms over ham eller for den saks skyld andre, men inntrykket jeg har fått fra det jeg har lest i løpet av de siste dagene, er at livet hans ser ut til å være preget av kaos og at han på sett og vis flykter fra seg selv, der resten av verden blir en motstander.

For et menneske med et stort innvendig kaos nytter det bare ikke å si "rydd opp" eller "ta deg sammen"; de kan prøve og prøve uten å klare det, på samme vis som det finnes narkomane som klarer å komme videre i livet, mens andre bukker under eller forblir på gata til døden innhenter dem.

Det kan være enkelt å sette seg til doms over andre, men hadde man selv opplevd marerittene de opplever om nettene og kaoset som fyller psyken deres, tror jeg ingen av oss ville ha vært i deres sted.

Endret av - Brian
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettrollet skrev (27 minutter siden):

Jeg så ikke tordentalen dama bak Spleisen holdt. Det er tragisk om det skulle være en "oss mot dem"-greie som gjør at altfor mange velger å la Granfoss beholde pengene.

Hun ble intervjuet under Debatten på NRK, og sa blant annet at hun synes dommen i fortiden burde vi være ferdig med og at det er ulovlig å dømme folk dobbelt. Ingen tvil om at hun mente at de som ikke unner Granfoss pengene mangler empati.

Jeg mener Granfoss trenger hjelp til å forvalte de pengene han allerede får utbetalt, og ikke bare få flere millioner rett i hendene. Når han har skakkjørt økonomien sin allerede og anses som et barn mentalt, er det litt naiv å tro at han skal klare å forvalte så mange penger på en fornuftig måte.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (3 timer siden):

Nei vi som har trådd feil i livet kjenner på dette hver dag. Denne tråden viser bare det jeg har følt hvordan andre (de som ikke har trådd feil) ser på meg sånn innerst inne. Og maskinfører er ett eksempel til som sikkert har kjent på dette når denne saken kom opp. 

Derfor vært flott at folk kunne ha besinnet seg litt.  Media stormen og oppførselen blant folk på sosiale medier etter bamsegutt skremmer folk som meg så jævlig. 
 

Samtidig evner ikke folk å tenke fornuftig når de rives med i sosiale medier over dette. Jeg kan forstå at det er lett å la seg rive med men håper folk tenker seg om litt mer.

Derfor jeg skulle likt å lest dommen og sett om det stemmer alt det folk skriker om i denne tråden.

Nå har de kun hengt seg opp i disse 6 barna som  han skulle ha klådd på ikke under tvang. Dvs ingen penetrering mens bamsegutt selv ble penetrert mange ganger  da han var ung og alene på et kaldt barnehjem og ingen trygge voksne og forholde seg til. Han fikk penger men hva skulle han med det når han ikke hadde snøring på økonomi? Hva med psykolog hjelp ??oppfølging? 
 

Ikke rart han rømte Norge den gangen. Norge hadde ingenting positivt å by han. At han vil tilbake nå når han er blitt syk er forståelig. Han er heller ikke alene lengre. Han har familie rundt seg noe som er viktig for folk. 
 

Skulle ikke skrive noe mer i denne tråden men denne saken engasjerer meg sterkt og det er flere av oss som kjenner på at Norge kommer aldri til bli ett sted man kan få hjelp som norsk statsborger hvis man ikke sitter på Stortinget og kan trå så mye feil du vil uten konsekvenser og får så mange nye sjanser. Eller tilhører grupoen som aldri tro feil.

Bamsegutt serien åpnet ett håp om at det skulle kommet på bordet igjen en diskusjon hvorfor norske myndigheter ikke gidder å hjelpe etniske nordmenn men kun nordmenn som har fått statsborgerskap som innvandrer … Gaza er ett godt eksempel .. IS damer… er d for at d skal se fint ut på papiret for resten av verden at Norge er så flinke???

 

Når en voksen mann kjører inn fingrene sine vaginalt på en liten jente, så er det korrekt å skrive voldta og ikke klå på.

Igjen så er det helt uklart hvilke nye lover og regler som dere ønsker.

Skal lov om helsepersonell endres slik at vi ikke lengre skal ha opplysningsplikt til barnevernet. Opplysningsretten ønsker vel dere også skal fjernes. Barnevernet bør vel endres til foreldrevernet, og Norge bør vel fjerne landets signatur til barnekonvensjonen. 

Med tanke på det siste du skriver så tror jeg ikke at du ønsker økt adgang til å eksportere trygderettigheter. Eller kanskje du tenker at vi skal ha endre folketrygdloven slik at kun etniske norske skal kunne ha medlemskap i folketrygden. 

Nei, stanser her. Denne merkelige suppen til Tore, som folk har kastet seg over, henger ikke sammen. 

PS. Mitt stolteste øyeblikk i yrkeskarrieren var ikke når jeg fikk en topplederstilling. Det var når jeg hadde motet til å hjelpe enn rusmisbruker å komme bort fra et liv liggende på mage uten noen form av verdighet. Kirurgien var det som mange skulle si eksperimentell, men etter å ha blitt sviktet av velferdsstaten i så mange år, så fortjente han å bli tatt på alvor. Vet ikke hvor mange ganger jeg har blitt truet av folk jeg har etter beste evne hjelpe, eller alle ganger jeg har tatt meg tid til å forklare ulike regler og ordninger. Syns jeg har vært heldig som har hatt mange gode og mindre gode samtaler med mennesker som vært mye mindre heldige i livet enn jeg har vært. 

  • Liker 6
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge blir igjen latterliggjort i det store utland. Teddybearman, mannen som får millioner for å begå overgrep mot barn, og sender drapstrusler når han ikke får viljen sin. Igjen ler verden av lille Norge som skal hjelpe alle samme hva. Men gjør lille Norge det? Nå finnes det to spleiser, en til Bamsegutt og en til Landsforeningen mot seksuelle overgrep. Bamsespleisen øker og øker igjen, og bikka nå 3,8 mill igjen, mens den andre har stusselige 17.000 samlet inn. 
 

Så flere i Norge velger heller å støtte en som har begått overgrep, uviss hvor mange men minst 6 stk, enn å gi millioner til en landsforening som hjelper offere til sånne som Bamsegutt. 
 

ikke rart verden ler.. vi belønner de som begår lovbrudd, mens offere står igjen og ser forgriperen hylles og gis millioner. 
 

 

Endret av Lileep
  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lileep skrev (4 minutter siden):

Norge blir igjen latterliggjort i det store utland. Teddybearman, mannen som får millioner for å begå overgrep mot barn, og sender drapstrusler når han ikke får viljen sin. Igjen ler verden av lille Norge som skal hjelpe alle samme hva. Men gjør lille Norge det? Nå finnes det to spleiser, en til Bamsegutt og en til Landsforeningen mot seksuelle overgrep. Bamsespleisen øker og øker igjen, og bikka nå 3,8 mill igjen, mens den andre har stusselige 17.000 samlet inn. 
 

Så flere i Norge velger heller å støtte en som har begått overgrep, uviss hvor mange men minst 6 stk, enn å gi millioner til en landsforening som hjelper offere til sånne som Bamsegutt. 
 

ikke rart verden ler.. vi belønner de som begår lovbrudd, mens offere står igjen og ser forgripende hylles og gis millioner. 
 

 

For meg er det ukjent at noen har hyllet Granfoss. Derimot er det mange av oss som hyller Strømøy. Videre er nok ikke den omtalte spleisen en sak som opptar verdenssamfunnet i nevneverdig grad. Å sette ofre opp imot hverandre er smakløst. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

liil skrev (2 timer siden):

Hva betyr det?

Beklager skrev feil latinsk endelse. Statsborgerskap blir gitt etter to hoved prinsipper. Den som for eksempel vi og Filippinene har, der man arver det fra en eller begge foreldre. Den andre prinsippen er at man har rett til statsborgerskap der man er født. USA er et land som praktiserer dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, anonym 4545 said:

For meg er det ukjent at noen har hyllet Granfoss. Derimot er det mange av oss som hyller Strømøy. Videre er nok ikke den omtalte spleisen en sak som opptar verdenssamfunnet i nevneverdig grad. Å sette ofre opp imot hverandre er smakløst. 

Det som er smakløst er at en dømt overgriper får all fokus, at innsamling til flybilletter har gått over til å se hvor mange millioner vi klarer å få inn. Det er direkte kvalmt og jeg føler veldig med ofrene hans som må oppleve dette. 

  • Liker 11
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lileep skrev (8 minutter siden):

Det som er smakløst er at en dømt overgriper får all fokus, at innsamling til flybilletter har gått over til å se hvor mange millioner vi klarer å få inn. Det er direkte kvalmt og jeg føler veldig med ofrene hans som må oppleve dette. 

Det er ikke riktig at ofrene til Granfoss ikke har fått oppmerksomhet eller støtte, jf all omtale og diskusjon i media.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (17 timer siden):

 

Jeg forstår ikke hvorfor overgrep som ble begått mot Granfoss for 60 år siden er relevante, og ikke overgrep han har begått for 30 år siden, ikke er det – da det er så lenge siden.

 

Dette er det beste jeg har lest i hele denne tråden! Det er så utrolig rart og uforståelig for meg at de som forsvarer han kommer med akkurat disse argumentene! 

  • Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym 4545 skrev (2 minutter siden):

Det er ikke riktig at ofrene til Granfoss ikke har fått oppmerksomhet eller støtte, jf all omtale og diskusjon i media.

Det å få omtale i media uten at de selv har ønsket dette, er ikke støtte og oppmerksomhet.

  • Liker 7
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (1 minutt siden):

Det å få omtale i media uten at de selv har ønsket dette, er ikke støtte og oppmerksomhet.

Man må faktisk være klar over en urett for å kunne støtte ofre!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lileep skrev (45 minutter siden):

Norge blir igjen latterliggjort i det store utland. Teddybearman, mannen som får millioner for å begå overgrep mot barn, og sender drapstrusler når han ikke får viljen sin. Igjen ler verden av lille Norge som skal hjelpe alle samme hva. Men gjør lille Norge det? Nå finnes det to spleiser, en til Bamsegutt og en til Landsforeningen mot seksuelle overgrep. Bamsespleisen øker og øker igjen, og bikka nå 3,8 mill igjen, mens den andre har stusselige 17.000 samlet inn. 
 

Så flere i Norge velger heller å støtte en som har begått overgrep, uviss hvor mange men minst 6 stk, enn å gi millioner til en landsforening som hjelper offere til sånne som Bamsegutt. 
 

ikke rart verden ler.. vi belønner de som begår lovbrudd, mens offere står igjen og ser forgriperen hylles og gis millioner. 
 

 

Det er typisk Norge. I USA kan barneovergripere få livstid, men her i landet får de en klapp på skulderen og millioner av kroner.

Jeg er sjokkert over hvor mange naive (les: dumme) mennesker som finnes her i landet.

Tore Strømøy burde tilbudt fyren til å bo hos seg siden han har slik "omtanke".

  • Liker 13
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (4 timer siden):

Nei vi som har trådd feil i livet kjenner på dette hver dag. Denne tråden viser bare det jeg har følt hvordan andre (de som ikke har trådd feil) ser på meg sånn innerst inne. Og maskinfører er ett eksempel til som sikkert har kjent på dette når denne saken kom opp. 

Derfor vært flott at folk kunne ha besinnet seg litt.  Media stormen og oppførselen blant folk på sosiale medier etter bamsegutt skremmer folk som meg så jævlig. 
 

Samtidig evner ikke folk å tenke fornuftig når de rives med i sosiale medier over dette. Jeg kan forstå at det er lett å la seg rive med men håper folk tenker seg om litt mer.

Derfor jeg skulle likt å lest dommen og sett om det stemmer alt det folk skriker om i denne tråden.

Nå har de kun hengt seg opp i disse 6 barna som  han skulle ha klådd på ikke under tvang. Dvs ingen penetrering mens bamsegutt selv ble penetrert mange ganger  da han var ung og alene på et kaldt barnehjem og ingen trygge voksne og forholde seg til. Han fikk penger men hva skulle han med det når han ikke hadde snøring på økonomi? Hva med psykolog hjelp ??oppfølging? 
 

Ikke rart han rømte Norge den gangen. Norge hadde ingenting positivt å by han. At han vil tilbake nå når han er blitt syk er forståelig. Han er heller ikke alene lengre. Han har familie rundt seg noe som er viktig for folk. 
 

Skulle ikke skrive noe mer i denne tråden men denne saken engasjerer meg sterkt og det er flere av oss som kjenner på at Norge kommer aldri til bli ett sted man kan få hjelp som norsk statsborger hvis man ikke sitter på Stortinget og kan trå så mye feil du vil uten konsekvenser og får så mange nye sjanser. Eller tilhører grupoen som aldri tro feil.

Bamsegutt serien åpnet ett håp om at det skulle kommet på bordet igjen en diskusjon hvorfor norske myndigheter ikke gidder å hjelpe etniske nordmenn men kun nordmenn som har fått statsborgerskap som innvandrer … Gaza er ett godt eksempel .. IS damer… er d for at d skal se fint ut på papiret for resten av verden at Norge er så flinke???

 

Leser jeg riktig her?

JEG er unnskyldt fordi han selv ble misbrukt som barn? Det der er en holdning mot oss som har opplevd seksuelle overgrep som barn i et lys der vi selv var villige til å være med på overgrepet og vi har ingenting vi skulle sagt fordi vi ikke satte oss til motverge? Det var heller ikke et overgrep fordi kun fingrene ble brukt?

Som et offer for en barneovergriper kan jeg fortelle deg at endel av oss ikke setter oss til motverge fordi vi går inn i en passiv tilstand når dette skjer. Vi blir følelsesløse når vi blir tuklet med. Det betyr slettes ikke at vi er med på det. Å være følelsesløs og ikke gjøre motstand er fordi hjernen kobler ut og vi tenker at akkurat den handlingen snart går over.

At du våger å påstå at vi er med på det siden det ikke er "tvang" er så f.....net skremmende at jeg ikke vet hvordan jeg skal formulere meg nå, uten å bli usaklig og utestengt fra forumet.

Endret av Honey Dew
  • Liker 7
  • Hjerte 19
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må folk ikke være forsiktig å dømme. Dette skjedde under Bjugn saken. Og ikke glem at det er masse justis mord i Norge.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tro håp kjærlighet skrev (14 minutter siden):

Her må folk ikke være forsiktig å dømme. Dette skjedde under Bjugn saken. Og ikke glem at det er masse justis mord i Norge.

Det hadde vært fint om du kunne vise til en troverdig kilde for påstanden om at det forekommer «masse justismord» i Norge.

Endret av Alivamale
  • Liker 4
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro håp kjærlighet skrev (6 minutter siden):

Her må folk ikke være forsiktig å dømme. Dette skjedde under Bjugn saken. Og ikke glem at det er masse justis mord i Norge.

Godt poeng, rettssikkerheten må vi verne om.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym 4545 skrev (9 minutter siden):

Godt poeng, rettssikkerheten må vi verne om.

Men nå har han jo begått overgrep. Da har det ikke vært justismord. Det justismordet ble begått overfor ofrene da han ikke fikk fengselsstraff.

  • Liker 18
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...