Gå til innhold

Ingen elsker Bamsegutt


tøttaa

Anbefalte innlegg

Snublefot62 skrev (5 minutter siden):

Kombinert med tidligere bekymringsmelding og rømming fra denne så er det vel liten tvil om at det vil ta kort tid før BV er på banen med tiltak og oppfølging. Noe annet vil være naivt å tro.

Bare håper det faktisk fungerer slik, og at alt som har fremkommet i serien, er tilstrekkelig for BV til å gjøre undersøkelser på eget initiativ (evt at selve serien er å betrakte som ett stort og sammenhengende varsel). 

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Løken skrev (30 minutter siden):

Nå har jeg bare lest til side 57 her, så kanskje noen allerede har diskutert det. 

Men hva med sønnen her? Ser at noen skriver at Norge iallefall burde hjelpe "hjem" gutten her. Han er jo hjemme, han har vokst opp på Filippinene, han vil ikke til Norge. JE tok med seg familien til Filippinene fordi noen nevnte barnevernet da barnet ble født. Hva skjer når de returnerer til Norge da? Vil jo tro at barnevernet gjerne vil sjekke opp i en situasjon der du har en gutt som ikke har gått på skolen de siste årene, som ikke snakker norsk, som aldri har bodd i Norge og som har en far som er dømt for overgrep mot barn? Stikker de til Filippinene igjen da? 

Absolutt. Jeg og flere med meg har diskutert dette litt på den siste siden. Jeg vil absolutt anta at dette er noe som ikke har streifet foreldrene eller TS i det hele tatt. 

Endret av liil
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (30 minutter siden):

Nå har de kun hengt seg opp i disse 6 barna som  han skulle ha klådd på ikke under tvang.

Virkelig! «Ikke under tvang». Jo, alle overgrep mot barn, iht loven, er «under tvang», fordi barn ikke kan samtykke til overgrep. Heldigvis. Hvorfor bagatelliserer du hele tiden disse overgrepene? Noen av ofrene har jo til og med fortalt i ettertid hvor vondt det har vært for dem. 

Og det er uansett veldig mye mer enn disse overgrepene som skurrer i dokumentaren, og selv om vi kunne satt en strek over dem (noe vi ikke kan eller skal), er det fremdeles sannsynligvis ikke grunnlag for at Granfoss har lidd noen urett i forhold til Nav/norske myndigheter, slik dokumentaren fremstiller det. (Jfr. hva som er lagt fram i f.eks denne tråden og i flere av landets aviser.)

  • Liker 13
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (10 timer siden):

sitering fra aviser er ikke hel ved her inne da jeg refererte fra nettavisen var vel det samme som har stått i alle aviser. Hva med overgriperne til alle de på barnehjemmet? Hvorfor blir ikke de heksejaktet i like stor grad? De fikk vel aldri noe straff. 

Siden de skjedde da 61 år gamle Granfoss var barn, kan vi nok anta at de voksne ansatte på dette barnehjemmet og ellers i livet til Granfoss som misbrukte han, alle er døde nå av høy alder. Det er ingenting å finne.

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (22 minutter siden):

Han har akkurat den samme familien rundt seg nå, som da. Kona hadde han allerede og barnet var på vei. Forskjellen nå er at på sikt vil kona få oppholdstillatelse og rettigheter helt uavhengig av han, og myndighetene kan gripe inn og ta tenåringen fra begge to (både som en konsekvens av å ha rømt tidligere men og som en risiko knyttet til dagens omsorgssvikt).

Kona fikk arbeids- og oppholdstillatelse rett etter at ungen ble født tidlig i 2008 i brev fra UDI som de viser i serien. Det stod ingenting om familiegjenforening, så den skulle da ikke være betinget av at ekteskapet vedvarte. Vet ikke om det fremkommer når hun mistet denne, men det må jo ha skjedd i forbindelse med første langvarige opphold på Filippinene..? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

liil skrev (Akkurat nå):

Kona fikk arbeids- og oppholdstillatelse rett etter at ungen ble født tidlig i 2008 i brev fra UDI som de viser i serien. Det stod ingenting om familiegjenforening, så den skulle da ikke være betinget av at ekteskapet vedvarte. Vet ikke om det fremkommer når hun mistet denne, men det må jo ha skjedd i forbindelse med første langvarige opphold på Filippinene..? 

Så da var jo og allerede oppholdstillatelsen hennes på plass. Altså familien i Norge var lik som nå, og det var da ingen risiko for at den skulle brytes opp med unntak av bekymringsmeldingen som ble sendt til BV.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snublefot62 skrev (Akkurat nå):

Så da var jo og allerede oppholdstillatelsen hennes på plass. Altså familien i Norge var lik som nå, og det var da ingen risiko for at den skulle brytes opp med unntak av bekymringsmeldingen som ble sendt til BV.

Akkurat. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hva det manglende tillegget han mistet utgjør pr måned? Jeg gjettet meg tidligere til 3000, men jeg vet ikke. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (46 minutter siden):

Skulle ikke skrive noe mer i denne tråden men denne saken engasjerer meg sterkt og det er flere av oss som kjenner på at Norge kommer aldri til bli ett sted man kan få hjelp som norsk statsborger hvis man ikke sitter på Stortinget og kan trå så mye feil du vil uten konsekvenser og får så mange nye sjanser. Eller tilhører grupoen som aldri tro feil.

Alle kan trå feil, men de fleste av oss lærer av det, tar ansvar og prøver å rydde opp selv. Norge er et land der du er fri til å ta egne, selvstendige valg, også dumme, men med den friheten følger også ansvar.

Et alternativ er selvsagt en stat som kontrollerer, overvåker og tar alle viktige beslutninger på vegne av innbyggerne, men det er ikke en styringsform jeg ønsker meg.

  • Liker 5
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nytimes.com/2022/08/22/world/asia/philippines-covid-school-shutdown-ends.html#:~:text=MANILA — Millions of students throughout,already plagued by severe underinvestment.

Skolene på Filippinene var svært lenge stengt pga. korona, ser det ut til. Det kan jo være noe av forklaringen på manglende skolegang. De åpnet faktisk først igjen i august 2022. De tilbød online- undervisning,  og det kommer jo tydelig fram at familien har datamaskin og tilgang til Internett, noe som dessverre var et problem for mange andre filippinske barn.  Men om foreldrene har vært ressurssterke nok til å følge opp at sønnen deltok i undervisningen og arbeidet med fagene, er vel en annen sak. 

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

liil skrev (12 minutter siden):

Hva betyr det?

Jus sanguinis betyr at et barns nasjonalitet bestemmes av nasjonaliteten til en eller begge foreldre, i motsetning til jus soli, der nasjonalitet bestemmes av fødeland.

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (9 timer siden):

Synes de er strenge mot Granfoss men nesten messer om å få tilbake feks Krekar og diverse andre Bhatti er også en man gjerne vil ha tilbake 

Dokumentasjon på at samme personer  ønsker Bhatti og Krekar hit, men er strenge mot Granfoss? 

  • Liker 11
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

velociraptor skrev (7 minutter siden):

Dokumentasjon på at samme personer  ønsker Bhatti og Krekar hit, men er strenge mot Granfoss? 

Dokumentasjon på at noen ønsker Bhatti og Krekar hit 😂

  • Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (1 time siden):

Nei vi som har trådd feil i livet kjenner på dette hver dag. Denne tråden viser bare det jeg har følt hvordan andre (de som ikke har trådd feil) ser på meg sånn innerst inne. Og maskinfører er ett eksempel til som sikkert har kjent på dette når denne saken kom opp. 

Derfor vært flott at folk kunne ha besinnet seg litt.  Media stormen og oppførselen blant folk på sosiale medier etter bamsegutt skremmer folk som meg så jævlig. 
 

Samtidig evner ikke folk å tenke fornuftig når de rives med i sosiale medier over dette. Jeg kan forstå at det er lett å la seg rive med men håper folk tenker seg om litt mer.

Derfor jeg skulle likt å lest dommen og sett om det stemmer alt det folk skriker om i denne tråden.

Nå har de kun hengt seg opp i disse 6 barna som  han skulle ha klådd på ikke under tvang. Dvs ingen penetrering mens bamsegutt selv ble penetrert mange ganger  da han var ung og alene på et kaldt barnehjem og ingen trygge voksne og forholde seg til. Han fikk penger men hva skulle han med det når han ikke hadde snøring på økonomi? Hva med psykolog hjelp ??oppfølging? 
 

Ikke rart han rømte Norge den gangen. Norge hadde ingenting positivt å by han. At han vil tilbake nå når han er blitt syk er forståelig. Han er heller ikke alene lengre. Han har familie rundt seg noe som er viktig for folk. 
 

Skulle ikke skrive noe mer i denne tråden men denne saken engasjerer meg sterkt og det er flere av oss som kjenner på at Norge kommer aldri til bli ett sted man kan få hjelp som norsk statsborger hvis man ikke sitter på Stortinget og kan trå så mye feil du vil uten konsekvenser og får så mange nye sjanser. Eller tilhører grupoen som aldri tro feil.

Bamsegutt serien åpnet ett håp om at det skulle kommet på bordet igjen en diskusjon hvorfor norske myndigheter ikke gidder å hjelpe etniske nordmenn men kun nordmenn som har fått statsborgerskap som innvandrer … Gaza er ett godt eksempel .. IS damer… er d for at d skal se fint ut på papiret for resten av verden at Norge er så flinke???

 

Synes det er het hårreisende måten du prøver å bagatellisere overgrepene på.

  • Liker 23
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (9 timer siden):

Da ser du hva slags innstilling du vil få fra folk flest ved å lese denne tråden. Håper det går bra med deg?? 

Granfoss representerer ikke alle med vanskelig barndom eller liv, så denne debatten har ingenting med Maskinfører eller andre med traumer i barndommen å gjøre.

Hvorfor er det så vanskelig for deg å se nyanser i debatten? I denne tråden har man noen få som sitter på ytterpunktene og "skriker" (som du kalte det i et annet innlegg), mens de fleste holder seg greit i mellom og klarer å diskutere saklig. Det pekes på mange ulike sider ved dokumentaren og dens fremstilling av Granfoss, og mesteparten av kritikken går på NRK og Strømøys journalistikk og ensidige fremstilling av Granfoss' skjebne. Man sitter igjen med mange spørsmål, og det er disse spørsmålene som stilles og diskuteres her.

Jeg har ingenting i mot at Granfoss kommer til Norge og får hjelp, men jeg tror kanskje verken Granfoss eller mange av de som støtter Spleisen vet hva som faktisk ligger i denne hjelpen. Granfoss selv trenger å få seg verge og sønnen trenger hjelp fra barnevernet, og jeg aner at dette ikke er det mange ser for seg når de tenker på hjelp fra det offentlige.

  • Liker 17
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor er det ikke flere som ber om penger tilbake?!? Man kan vel heller donere til ofrene? Granfoss selv burde donere til ofrene. Nå ble jeg skuffa over "det norske folk" (eller 16000 av oss). Han trenger hjelp til å komme seg hjem og evt dekke noe gjeld. Det holder. 

  • Liker 9
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har 1 oppgave i livet som fattig, og det er å sørge for at man får med riktige opplysninger, men ikke klarer det. Vet ikke jeg, men hva kaller man slikt egentlig? 

Det er vel samme greien som med alle som nå sliter økonomisk fordi dem ikke har forsøkt eller vært interessert i å være i forkant før nå plutselig. Hva kaller man slikt?

Er det samfunnets ansvar å holde hendene på folk som ikke har en gang interesse av å løse sitt viktigste problem i livet?

Synes bamsegutt slipper veldig billig unna bak ulike "diagnoser" og fortid. Det er et hån mot alle de som har tatt tak i livet sitt å si at man forblir et "offer" resten av livet pga hendelser i barndommen.

 

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Brian skrev (3 timer siden):

Med tanke på at de brukte 2 år og 6 millioner på å lage serien, er det faktisk imponerende at det ferdige resultatet ble trukket tilbake 4 dager senere, og man har skapt et kaos uten like.

Når NRK-s historie en gang skal skrives og man skal kåre rikskringkastingens største tabber gjennom tidene, ville det ikke forundre meg om saken med Bamsegutt stikker av med førsteplassen - forutsatt at NRK ikke har enda større katastrofer på lager.

Tror Strømøy ble blind på seg selv og egen suksess etter Gåten Agnes . Dokumentaren om bamsegutt er den mest spekulative , manipulative og den med mest faktafeil ever . Hvis man ser f eks Granfoss Fb profil , ser man tydelig en mann som ligger å velter seg i offerrollen , samtidig med at han truer alle og enhver rundt seg . Har sågar søkt erstatning for morens dødsfall . At en seriøs statskanal som nrk , våger å ta på seg rollen å fortelle bamsegutts historie , helt ukritisk til alle logiske brister , er oppsiktsvekkende . 

  • Liker 24
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...