Gå til innhold

Bør vi kjøpe en elbil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Med tanke på at vil få mer ekstremvær eks Oslo området der folk ble sittende i mange timer i kø grunnet snøfall er ikke el bil noe sjakk trekk.

Hadde kjøpt dieselbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

GrønnNellik68 skrev (Akkurat nå):

Med tanke på at vil få mer ekstremvær eks Oslo området der folk ble sittende i mange timer i kø grunnet snøfall er ikke el bil noe sjakk trekk.

Hadde kjøpt dieselbil

Hvorfor er ikke elbil et " sjakk trekk" hvis man blir sittende i kø?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadeJarl skrev (28 minutter siden):

Hvorfor er ikke elbil et " sjakk trekk" hvis man blir sittende i kø?

Fordi varmen fra varmepumpen ikke lager så nydelige "brrrr"-lyder og man ikke får den deilige eksosen fra bilen foran rett i trynet. Den konstante tilførselen av giftige gasser er helt essensielt for at elbilmotstanderne får holde fast ved sine standpunkt, virker det som.

Anonymkode: f1bdc...4cc

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi varmen fra varmepumpen ikke lager så nydelige "brrrr"-lyder og man ikke får den deilige eksosen fra bilen foran rett i trynet. Den konstante tilførselen av giftige gasser er helt essensielt for at elbilmotstanderne får holde fast ved sine standpunkt, virker det som.

Anonymkode: f1bdc...4cc

😂👌..Nettopp!...

Plasser de i kø i en lang tunnel i minus 25 med dieselbiler så får vi se om pipa får en annen lyd..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.11.2023 den 7.12):

De fleste andre enn Tesla krever "service" hvert år for å beholde garanti. Tror ikke det lønner seg. En helt unødvendig kostnad som er utrolig dyr på merkeverksted.

Anonymkode: aa619...f5e

Det med service hvert år er bare tøys. Har både Audi og bmw elbil og ingen krever service hvert  år. For bmw en kjøpte jeg en pakke med 2 servicer (3 år og 5 år) Veldig irriterende når folk oppgir feilinformasjon som en sannhet. Det er et ordtak som heter «tomme tønner ramler mest» Det passer godt her. 

Anonymkode: 8df2b...77a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det med service hvert år er bare tøys. Har både Audi og bmw elbil og ingen krever service hvert  år. For bmw en kjøpte jeg en pakke med 2 servicer (3 år og 5 år) Veldig irriterende når folk oppgir feilinformasjon som en sannhet. Det er et ordtak som heter «tomme tønner ramler mest» Det passer godt her. 

Anonymkode: 8df2b...77a

Møller oppgir i hvert fall serviceintervall på 30.000km på e-Tron, så kjører man 30.000km i året blir det service hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LadeJarl skrev (På 15.11.2023 den 11.25):

Hørt om pkk? Hvis bilen ikke henger sammen til første eu- kontroll har du kjøpt feil bil iallefall..og service og  reparasjoner er to forskjellige ting.

Service på elbiler er stort sett ren lurium fordi det eneste som skal skiftes er cupefilteret som koster en 50 lapp på ebay pluss at de fyller spylevæske til 120 kr literen...

Hva er PKK? 

Og er dette virkelig sant. Så alle som jobber på verksted syntes det er greit å lure kundene sine da, ingen har noe moral eller samvittighet?

-jk- skrev (På 15.11.2023 den 21.54):

Og hva står det i den artikkelen mon tro. Jo:

"Standard kontroll består gjerne av gjennomgang av bilens elektroniske logg, software, understell, eksosanlegg, bremser og motor."

Mhp. Tesla som ikke krever service for garanti:
- Elektronisk logg, den har de tilgang til OTA. Trenger ikke å levere inn bilen for det. 
- Software oppdateres OTA. Trenger ikke verkstedtime for slikt. 
- Eksosanlegg finnes ikke
- Motor trenger ingen kontroll, det er ikke noe å fysisk kontrollere. Evt. feilkoder leses OTA. 

Da gjenstår kun understell, for ingen påstår at bremser ikke trenger service. Det gjør de, i form av sjekk og smøring. Det koster en brøkdel hos det lokale Mekonomen-verkstedet i forhold til full service hos merkeforhandler. Dessuten er smøring av bremser ofte ikke en del av full service, kun kontroll av bremser. Så da kommer det ofte på toppen av servicekostnaden. 

Understell hører/føler man at noe er feil med. 

Teller ikke service hos Mekonomen på garantien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handful skrev (11 minutter siden):

Hva er PKK? 

Og er dette virkelig sant. Så alle som jobber på verksted syntes det er greit å lure kundene sine da, ingen har noe moral eller samvittighet?

Teller ikke service hos Mekonomen på garantien?

Pkk er periodisk kjøretøykontroll eller EU-kontroll om du vil..Det er ingen som lurer kundene sine..kundene lurer seg selv!.  

Service er i utgangspunktet skifte av olje og oljefilter...ved større service luft- og dieselfilter...resten er å kikke fort under bilen etter lekkasjer eller skadede mansjetter og så en kjapp prøvetur ....

Elbiler har ingenting som skal byttes på service..rett og slett bortkastede penger siden EU kontroll fanger opp resten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handful skrev (6 timer siden):

Så alle som jobber på verksted syntes det er greit å lure kundene sine da, ingen har noe moral eller samvittighet?

De som jobber på verksted gjør bare jobben sin men rent generellt er bilbransjen så full av BS at det tyter ut av ræva på de...

Ta f.eks Harald Frigstad i Bertel O. Steen...han var ute i media her forleden og klagde over at bilmarkedet i Norge var så svakt for tiden at de måtte nedbemanne....Det han glemte å si var at nybilsalget bare var ned 7% de første 3 kvartalene mens salgstallene for Mercedes var ned nesten 40%...😂🙈......

Tesla hadde en salgsøkning i norge i de 3 første kvartalene på 67%!!.. og var norges desidert mestselgende bilmerke med 22,3% av markedet...Og det er grunnen til at mercedes...VW..BMW..Audi..må nedbemanne...for ikke å snakke om flere av japsene som snart vil være borte fra det norske markedet...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadeJarl skrev (2 timer siden):

De som jobber på verksted gjør bare jobben sin men rent generellt er bilbransjen så full av BS at det tyter ut av ræva på de...

Ta f.eks Harald Frigstad i Bertel O. Steen...han var ute i media her forleden og klagde over at bilmarkedet i Norge var så svakt for tiden at de måtte nedbemanne....Det han glemte å si var at nybilsalget bare var ned 7% de første 3 kvartalene mens salgstallene for Mercedes var ned nesten 40%...😂🙈......

Tesla hadde en salgsøkning i norge i de 3 første kvartalene på 67%!!.. og var norges desidert mestselgende bilmerke med 22,3% av markedet...Og det er grunnen til at mercedes...VW..BMW..Audi..må nedbemanne...for ikke å snakke om flere av japsene som snart vil være borte fra det norske markedet...

Her var det mye løgn! Hvorfor se på det norske bilmarkedet, og ta en beslutning på hva som skjer i produksjonen? Har ikke andre land også høyere rente? Hva gjør du fen dagen Tesla går dukken? Jeg ler meg skakk den dagen de gjør dèt.

Anonymkode: cc372...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadeJarl skrev (På 14.11.2023 den 12.07):

Bz4X er produsert av kinesiske FAW og har vært alt annet enn feilfri, Toyota har priset den ned til 20 000 usd i kina og ikke da engang vil folk kjøpe skrotet...

Modellen har ikke vært spesielt plaget av feil, mest bare lav rekkevidde. 

Anonymkode: 5e2dc...9f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her var det mye løgn! Hvorfor se på det norske bilmarkedet, og ta en beslutning på hva som skjer i produksjonen? Har ikke andre land også høyere rente? Hva gjør du fen dagen Tesla går dukken? Jeg ler meg skakk den dagen de gjør dèt.

Anonymkode: cc372...9f7

😂🧐...Spennende "e" i siste ordet der? Tysk lobbist fra Daimler Benz kanskje?

Hva er løgn da?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Modellen har ikke vært spesielt plaget av feil, mest bare lav rekkevidde. 

Anonymkode: 5e2dc...9f2

Det startet med at salget ble stoppet og alle solgte ble tilbakekalt fordi hjulene iflg. Toyota falt av..🙈..

Selvsagt ren løgn...mer sannsynlig en blemme i batteripakken som gjorde den brannfarlig... 

Bilen har fremdeles et skyhøyt forbruk og kort rekkevidde ...pluss den er treg, undermotorisert og gammeldags.....legg til alt for høy pris..

På toppen av det hele taper Toyota en haug med penger på hver eneste en de selger...😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LadeJarl skrev (12 timer siden):

Pkk er periodisk kjøretøykontroll eller EU-kontroll om du vil..Det er ingen som lurer kundene sine..kundene lurer seg selv!.  

Service er i utgangspunktet skifte av olje og oljefilter...ved større service luft- og dieselfilter...resten er å kikke fort under bilen etter lekkasjer eller skadede mansjetter og så en kjapp prøvetur ....

Elbiler har ingenting som skal byttes på service..rett og slett bortkastede penger siden EU kontroll fanger opp resten...

Interessant, takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadeJarl skrev (På 14.11.2023 den 12.07):

Bz4X er produsert av kinesiske FAW og har vært alt annet enn feilfri, Toyota har priset den ned til 20 000 usd i kina og ikke da engang vil folk kjøpe skrotet...

Korrekt. Og toyota er verdens største dritt bil, har en 2022 hilux på jobb med RUSTHØL flere steder i ramma. Godt gjort på en bil som ikke har rusla 50k km enda. Toyota er tragisk dårlige biler når det kommer til rust. Tett etterfulgt av folkevogn som en god nr 2 når det kommer til rust. Spesielt transporter fra 2020 og opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadeJarl skrev (1 time siden):

😂🧐...Spennende "e" i siste ordet der? Tysk lobbist fra Daimler Benz kanskje?

Hva er løgn da?  

Det du serverer her!

Anonymkode: cc372...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 11/14/2023 at 4:47 AM, AnonymBruker said:

Helt enig. Nå er det like greit å vente, til søppelbatteriene Lithium ion batteriene er borte fra markedet. Faststoff batteriene er like rundt hjørnet, sikre mot brann, og fullades på 10min.

Anonymkode: cc372...9f7

Jeg har fulgt batteriutviklingen i noen år og billige faststoffbatterier har vært "like rundt hjørnet" i 4-5 år allerede. Men det er heller ingen grunn til å kalle li-ionbatteriene for søppel. De fleste har 80% igjen av kapasiteten etter 8-10 år og mange har batterigaranti som gjelder hvis de går under 70%. Nesten ingen trenger 0-100% på 10 minutter. Om man kan lade hjemme spiller det ingen rolle om det tar 10 min eller 4 timer. Alle sover vel litt av og til.

Anonymkode: a5c2a...4e3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, -jk- said:

Møller oppgir i hvert fall serviceintervall på 30.000km på e-Tron, så kjører man 30.000km i året blir det service hvert år.

Så klart. Men de fleste biler i landet kjører rundt 12000.

Anonymkode: a5c2a...4e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Så klart. Men de fleste biler i landet kjører rundt 12000.

Anonymkode: a5c2a...4e3

De fleste større el-SUVer kjører 12.000km? Det vil jeg gjerne ha en kilde på. Gjennomsnittet for elbiler er 12.800km i følge SSB, og da er det mange gamle og små elbiler (Leaf osv.) med kort rekkevidde som trekker ned. Større biler kjøres også lengre per år enn små, og nyere lengre enn eldre. Noen regnet på Tesla Model S for noen år siden og da lå snittet for de på nesten 24.000km årlig. Jeg tviler på at e-Tron ligger særlig mye under 20.000km. Kjører man under 15.000km i året blir jo servicekostnad per kilometer ennå høyere siden intervallet er 30.000km eller 2 år. 

I 2021 var servicekostnaden oppgitt til ca. 17.000,- for 3 servicer, kjører man bare 12.000km per år blir servicekostnaden 24 øre per km. Det er jo ca. like mye som strømkostnaden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...