Gå til innhold

Bør vi kjøpe en elbil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er på utkikk etter en ny bil. Jeg har tidligere hatt en Volkswagen Golf 1.6TDI, Toyota Avensis 2.0 og nå en Volkswagen Passat 2.0 TDI.  Jeg har kun eid diesel biler før, og føler det er på tide å kjøpe en elbil, ettersom vi vil prøve noe nytt og forhåpentligvis billigere. Men hvilken anbefaler dere? Vi er en familie på 5, så små biler er ikke aktuelt. Vi har et budsjett på maks 400-500k ca, så alt som er mindre eller rundt der er perfekt! 

 

Anonymkode: 2c116...02a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Før jeg bestemte meg, ville jeg jo tatt en runde til de forskjellige forhandlere å prøvd flere biler. Det gjorde jeg før jeg bestemte meg. Det er jo så individuelt hva man liker. Det er jo greit å ha noe å sammenligne med, når man ikke har hatt elbil før. 

Dere har en del å velge i, i den prisklassen. Det er jo nærmest priskrig på elbiler om dagen. 

Ta en runde. Det er jo gøy å prøve nye biler. 😃

Anonymkode: 55cf9...d43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke en familiebil for 4-500 000 med både god plass og rekkevidde. Ville hatt litt is i magen og ventet litt, da de spår at bilprisene vil rase kommende året. Det kommer også mange nye elbiler fremover som vil presse ned prisene på de eksisterende bilene.

Anonymkode: 87be3...b0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde forøvrig tabben med å kjøpe nesten ny elbil i sommer til 400 000. Samme bilen blir når solgt for under 350 000, og jeg sjekket grundig priser før vi kjøpte. Så dette er nok bare starten på prisraset.

Anonymkode: 87be3...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte nylig id.4 pro business, kjørt 37000km til 343000kr. Veldig fornøyd. To barn, to voksne 👍🏻 

Lå ute til 400.000, så fikk pruta den endel ned, absolutt marked for det nå ☺️

Anonymkode: 3a8a5...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 10.11.2023 den 10.34):

Du får ikke en familiebil for 4-500 000 med både god plass og rekkevidde. Ville hatt litt is i magen og ventet litt, da de spår at bilprisene vil rase kommende året. Det kommer også mange nye elbiler fremover som vil presse ned prisene på de eksisterende bilene.

Anonymkode: 87be3...b0e

Det er da mange elektriske familiebiler for under 400 000 på finn i hvert fall. Men det er jo brukte biler da.

 

Anonymkode: d6b5f...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke ha elbil enda, men skulle jeg hatt ville jeg sett på Toyota bZ4X. Forventer en slik er like feilfri som mine Toyotaer har vært til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyota vet at elektrisk er en flopp og kommer garantert til å gå over til andre typer energi. Men om jeg måtte absolutt kjøpt noe så måtte det vært Toyota.

Dessverre er det bare naive folk som kjøper en 10 år gammel brukt el-bil man ikke vet om man må skifte ut batteriet til 200 000kr dagen etter, den dagen dere ønsker å selge.

Anonymkode: af458...d31

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silvia515 skrev (4 timer siden):

Jeg vil ikke ha elbil enda, men skulle jeg hatt ville jeg sett på Toyota bZ4X. Forventer en slik er like feilfri som mine Toyotaer har vært til nå.

Helt enig. Nå er det like greit å vente, til søppelbatteriene Lithium ion batteriene er borte fra markedet. Faststoff batteriene er like rundt hjørnet, sikre mot brann, og fullades på 10min.

Anonymkode: cc372...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.11.2023 den 10.34):

Du får ikke en familiebil for 4-500 000 med både god plass og rekkevidde. Ville hatt litt is i magen og ventet litt, da de spår at bilprisene vil rase kommende året. Det kommer også mange nye elbiler fremover som vil presse ned prisene på de eksisterende bilene.

Anonymkode: 87be3...b0e

Ny Tesla Model Y RWD koster 474k med vinterdekk. WLTP 455km.

Vil man ha 4WD og 533km WLTP må man dog opp på 551k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste andre enn Tesla krever "service" hvert år for å beholde garanti. Tror ikke det lønner seg. En helt unødvendig kostnad som er utrolig dyr på merkeverksted.

Anonymkode: aa619...f5e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De fleste andre enn Tesla krever "service" hvert år for å beholde garanti. Tror ikke det lønner seg. En helt unødvendig kostnad som er utrolig dyr på merkeverksted.

Anonymkode: aa619...f5e

Noe man får svi for, når PKK kommer. Da vil slendrian dukke opp i form av slitt hjulopphenge, slitte bremser, osv. Man har ufattelig lite peiling på bil, når en sier slikt!

Anonymkode: cc372...9f7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, AnonymBruker said:

Noe man får svi for, når PKK kommer. Da vil slendrian dukke opp i form av slitt hjulopphenge, slitte bremser, osv. Man har ufattelig lite peiling på bil, når en sier slikt!

Anonymkode: cc372...9f7

Slitte bremser på tesla 3? Nei - ikke antydning til slitasje på 2 år. Det eneste du bør (ikke MÅ) gjøre er evt smøre bremsedeler hver 2. år og bytte kupefilter. Det andre er dekket av garanti. Og ja - jeg har peiling på bil.

Anonymkode: aa619...f5e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sikler på Skoda sin elbil. Kom seg på 631000 når jeg var å snakka med dem. Vi valgte å vente. Har en diesel 2018 modell i dag. Og fant ut at det er mye bra bil igjen på den. Dem villa gi meg 280000 for den. Så vi venter noen år til. 

Anonymkode: ac1b0...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg sikler på Skoda sin elbil. Kom seg på 631000 når jeg var å snakka med dem. Vi valgte å vente. Har en diesel 2018 modell i dag. Og fant ut at det er mye bra bil igjen på den. Dem villa gi meg 280000 for den. Så vi venter noen år til. 

Anonymkode: ac1b0...c63

Om du kutter ut 20" felger, dropper sportline, reduserer anlegget noe og vurderer om du klarer å overleve uten firehjulstrekk sparer du 100k.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De fleste andre enn Tesla krever "service" hvert år for å beholde garanti. Tror ikke det lønner seg. En helt unødvendig kostnad som er utrolig dyr på merkeverksted.

Anonymkode: aa619...f5e

Min ex hadde Tesla S. Bilen var kanskje ikke på service, men den var ofte på verksted likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silvia515 skrev (11 timer siden):

Jeg vil ikke ha elbil enda, men skulle jeg hatt ville jeg sett på Toyota bZ4X. Forventer en slik er like feilfri som mine Toyotaer har vært til nå.

Bz4X er produsert av kinesiske FAW og har vært alt annet enn feilfri, Toyota har priset den ned til 20 000 usd i kina og ikke da engang vil folk kjøpe skrotet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.11.2023 den 15.17):

Hei. Jeg er på utkikk etter en ny bil. Jeg har tidligere hatt en Volkswagen Golf 1.6TDI, Toyota Avensis 2.0 og nå en Volkswagen Passat 2.0 TDI.  Jeg har kun eid diesel biler før, og føler det er på tide å kjøpe en elbil, ettersom vi vil prøve noe nytt og forhåpentligvis billigere. Men hvilken anbefaler dere? Vi er en familie på 5, så små biler er ikke aktuelt. Vi har et budsjett på maks 400-500k ca, så alt som er mindre eller rundt der er perfekt! 

 

Anonymkode: 2c116...02a

Tesla model Y. Ingenting annet, ikke uten grunn at den er verdens mest solgte bil nå 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadeJarl skrev (1 minutt siden):

Tesla model Y. Ingenting annet, ikke uten grunn at den er verdens mest solgte bil nå 

For å svare som du gjør: Lav pris er vel eneste grunnen til at folk kjøper skrotet :)

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...