Gå til innhold

Bør vi kjøpe en elbil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

LadeJarl skrev (1 time siden):

Ren uvitenhet.

Service på elbil består av å lyse med lommelykta på bremsene  gjennom åpningene i felgene og en kjapp kjøretur.. før en etterfyller spylevæske og skriver ut faktura..Rent lurium og kommer garantert til å bli drit billig før det forsvinner helt.

Kan du virkelig ikke mer om å eie bil? Du lurer kun deg selv.

Anonymkode: cc372...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Null problem med garantireperasjon selv uten service. De må bevise at feilen er linket til mangel på service 

Anonymkode: d559c...7ae

Joda, og det gjør de alle. 

Anonymkode: cc372...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan du virkelig ikke mer om å eie bil? Du lurer kun deg selv.

Anonymkode: cc372...9f7

🙈😂...Ikke sant..

Jeg reparerer automatkasser og Abs- sentraler selv..så når det kommer til kunnskap om bil synes jeg det går helt greitt jeg da ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadeJarl skrev (2 timer siden):

🙈😂...Ikke sant..

Jeg reparerer automatkasser og Abs- sentraler selv..så når det kommer til kunnskap om bil synes jeg det går helt greitt jeg da ...

Å men da kan du jo lese denne artikkelen. Siden du bare er en hobbymekaniker.

Anonymkode: cc372...9f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Å men da kan du jo lese denne artikkelen. Siden du bare er en hobbymekaniker.

Anonymkode: cc372...9f7

Jeg vil ikke kalle det en artikkel, det er en nettside hos en en merkeforhandler.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bvp skrev (5 minutter siden):

Jeg vil ikke kalle det en artikkel, det er en nettside hos en en merkeforhandler.

Kall det hva du vil, men det er en god beskrivelse på hvordan service og vedlikehold er smart å utføre for å være berettiget til garantireparasjon. Og det finnes masse artikler å lese om de som sitter med skjegget i postkassa, når de ikke har passa på km.stand mot serviceintervall.

Anonymkode: cc372...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kall det hva du vil, men det er en god beskrivelse på hvordan service og vedlikehold er smart å utføre for å være berettiget til garantireparasjon. Og det finnes masse artikler å lese om de som sitter med skjegget i postkassa, når de ikke har passa på km.stand mot serviceintervall.

Anonymkode: cc372...9f7

Og hva står det i den artikkelen mon tro. Jo:

"Standard kontroll består gjerne av gjennomgang av bilens elektroniske logg, software, understell, eksosanlegg, bremser og motor."

Mhp. Tesla som ikke krever service for garanti:
- Elektronisk logg, den har de tilgang til OTA. Trenger ikke å levere inn bilen for det. 
- Software oppdateres OTA. Trenger ikke verkstedtime for slikt. 
- Eksosanlegg finnes ikke
- Motor trenger ingen kontroll, det er ikke noe å fysisk kontrollere. Evt. feilkoder leses OTA. 

Da gjenstår kun understell, for ingen påstår at bremser ikke trenger service. Det gjør de, i form av sjekk og smøring. Det koster en brøkdel hos det lokale Mekonomen-verkstedet i forhold til full service hos merkeforhandler. Dessuten er smøring av bremser ofte ikke en del av full service, kun kontroll av bremser. Så da kommer det ofte på toppen av servicekostnaden. 

Understell hører/føler man at noe er feil med. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.11.2023 den 10.34):

Du får ikke en familiebil for 4-500 000 med både god plass og rekkevidde. Ville hatt litt is i magen og ventet litt, da de spår at bilprisene vil rase kommende året. Det kommer også mange nye elbiler fremover som vil presse ned prisene på de eksisterende bilene.

Anonymkode: 87be3...b0e

Tesla Model Y?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (På 14.11.2023 den 18.26):

Du hører greit om det blir feil på hjulopphenget. Knake/knirke-lyder osv. Bare å levere den til garantireparasjon på verksted i så fall. 

Ellers ikke et ukjent problem, Audi slet med dette i mange år på A6 og flere andre modeller. Underdimensjonert hjuloppheng som begynte å lage knirkelyder etter kort tid. 

Så bra at du husker dette...Det her var i 2005-10..Audi hadde store problemer med forstilling. På folkemunne ble det kalt "multiknirk"...Audi selv kalte det for "Multilink" 🤣...Det var en helt ubeskrivelig dårlig forstilling , den begynte å "knirke" etter 50 000 kjørte kilometer....LOL 😅😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silvia515 skrev (På 14.11.2023 den 12.13):

For å svare som du gjør: Lav pris er vel eneste grunnen til at folk kjøper skrotet :)

Det er da ikke spesielt lav pris på Model Y. Men man får veldig mye for pengene, det er nok sant.

Å kalle verdens mest solgte bil "skrot" er bare latterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (2 timer siden):

Det er da ikke spesielt lav pris på Model Y. Men man får veldig mye for pengene, det er nok sant.

Å kalle verdens mest solgte bil "skrot" er bare latterlig.

Enig! Som du sikkert så refererte jeg til en annen post hvor "skrot" ble brukt som betegnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (8 timer siden):

Og hva står det i den artikkelen mon tro. Jo:

"Standard kontroll består gjerne av gjennomgang av bilens elektroniske logg, software, understell, eksosanlegg, bremser og motor."

Mhp. Tesla som ikke krever service for garanti:
- Elektronisk logg, den har de tilgang til OTA. Trenger ikke å levere inn bilen for det. 
- Software oppdateres OTA. Trenger ikke verkstedtime for slikt. 
- Eksosanlegg finnes ikke
- Motor trenger ingen kontroll, det er ikke noe å fysisk kontrollere. Evt. feilkoder leses OTA. 

Da gjenstår kun understell, for ingen påstår at bremser ikke trenger service. Det gjør de, i form av sjekk og smøring. Det koster en brøkdel hos det lokale Mekonomen-verkstedet i forhold til full service hos merkeforhandler. Dessuten er smøring av bremser ofte ikke en del av full service, kun kontroll av bremser. Så da kommer det ofte på toppen av servicekostnaden. 

Understell hører/føler man at noe er feil med. 

Tesla er Tesla, og at de ikke skal periodisk ettersyn, er for meg klekkende likegyldig! Slik søppel kommer ikke i garasjen.

Anonymkode: cc372...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tesla er rimeligere og du slipper finne-på-services. Bremser etc kan du fixe selv og hva mer skal en service på en elbil? Massere batteriet?  Om et stag ryker så er det en garantisak. Dekk må en selvfølgelig bytte på sikt men er det "service"?

Anonymkode: aa619...f5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tesla er rimeligere og du slipper finne-på-services. Bremser etc kan du fixe selv og hva mer skal en service på en elbil? Massere batteriet?  Om et stag ryker så er det en garantisak. Dekk må en selvfølgelig bytte på sikt men er det "service"?

Anonymkode: aa619...f5e

Ikke peiling på bil her heller nei.

Anonymkode: cc372...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt, begynn med å prøvekjøre Tesla modell Y, hvis du trenger en bil nå og den må være innenfor budsjettet. Det er større sannsynlighet at du blir fornøyd, det er tross alt mest solgte bil og ja, nye folkevogn her i landet. 

Se og prøvekjør Scoda Eniaq. Den har gode kvaliteter - hvis det er en bil du kommer til å like. Den vil oppleves treigere, kjøring mer lik drivstoff-bil, men mange faktisk liker det, kan oppleves tryggere. Du får jo også vanlig utseende på dashbord. Men Scoda Eniaq er nok utenfor budsjettet ny. Så må enten se etter brukt eller vente litt og spare litt mer. 

Kinesiske Nio, må også prøves. Du får mye bil for pengene. Men det er litt sjanse, føler jeg, ja fordi det er en kinesisk bil. Og noen rariteter,f.eks Nio er ikke godkjent for takstativ og på tross av sin størrelse (hvis vi ser 7 setter) er det bare mulig å få plass til 2 bakovervendte barneseter med gulvstativ i andre rad, ikke mulig i 3. rad. Nå er dette aktuelt for få, men mange i Norge får tette barn, og har barn lenge i bakovervendte bilsetter.

Anonymkode: 2ed5c...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Absolutt, begynn med å prøvekjøre Tesla modell Y, hvis du trenger en bil nå og den må være innenfor budsjettet. Det er større sannsynlighet at du blir fornøyd, det er tross alt mest solgte bil og ja, nye folkevogn her i landet. 

Anonymkode: 2ed5c...5ef

Ikke bare den mest solgte bilen her i landet, men faktisk den mestselgende bilen i verden i 2023. Og i Europa. Og Sverige. Og en hel drøss andre land. Tydeligvis en bil "folk flest" er veldig fornøyd med.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, LadeJarl said:

Blir nok en kortvarlig glede for deg. Snart kommer bilfrie byer også. Og så kommer elbiler til å bli forbudt også.

Anonymkode: aa619...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare kjekt med bilfrie byer, men hvilken relevans har dette for TS sitt spørsmål?

Anonymkode: f1bdc...4cc

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Blir nok en kortvarlig glede for deg. Snart kommer bilfrie byer også. Og så kommer elbiler til å bli forbudt også.

Anonymkode: aa619...f5e

Ingenting ville gledet meg mer enn bilfrie byer så tror gleden blir langvarig jeg da 😂

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...