Silvia515 Skrevet 18. november 2023 #81 Del Skrevet 18. november 2023 Jeg kjører ca 7000 km i året, men jeg bor i en by og trives ikke på landet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #82 Del Skrevet 18. november 2023 -jk- skrev (På 15.11.2023 den 21.54): Og hva står det i den artikkelen mon tro. Jo: "Standard kontroll består gjerne av gjennomgang av bilens elektroniske logg, software, understell, eksosanlegg, bremser og motor." Mhp. Tesla som ikke krever service for garanti: - Elektronisk logg, den har de tilgang til OTA. Trenger ikke å levere inn bilen for det. - Software oppdateres OTA. Trenger ikke verkstedtime for slikt. - Eksosanlegg finnes ikke - Motor trenger ingen kontroll, det er ikke noe å fysisk kontrollere. Evt. feilkoder leses OTA. Da gjenstår kun understell, for ingen påstår at bremser ikke trenger service. Det gjør de, i form av sjekk og smøring. Det koster en brøkdel hos det lokale Mekonomen-verkstedet i forhold til full service hos merkeforhandler. Dessuten er smøring av bremser ofte ikke en del av full service, kun kontroll av bremser. Så da kommer det ofte på toppen av servicekostnaden. Understell hører/føler man at noe er feil med. Slik er det å eie en ny Tesla mod3 Anonymkode: cc372...9f7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 18. november 2023 #83 Del Skrevet 18. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Slik er det å eie en ny Tesla mod3 Anonymkode: cc372...9f7 Lysproblemene er velkjente, det har vært noen softwareoppgraderinger som har nullstilt lysene på en del biler og da må de dessverre justeres inn på nytt. Dette gjøres fra skjermen da, så ingen stor sak. Men det blir jo feil på kontroll. Nyere biler har en helt annen type lykter som ikke lider av dette problemet. Bilene skal jo ikke inn på EU-kontroll før de er 4 år gamle, så dette er de eldste Model 3 produsert i USA. Nyere modeller kommer fra Kina og Tyskland. Teslaene i denne tyske testen var forresten kjørt 34% lengre enn gjennomsnittsbilen, kombinert med mye høyere motoreffekt enn gjennomsnittsbilen og tyskernes forkjærlighet for å kjøre fort på Autobahn er det en oppskrift på bremseslitasje. Samme effekt har ikke blitt sett i andre land. I opp til 130km/t tar regen fint nesten all bremsing, kjører man i 200km/s så må det kraftig bruk av mekaniske bremser til. Så jeg tror ikke akkurat det er veldig overførbart. Endret 18. november 2023 av -jk- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #84 Del Skrevet 18. november 2023 Bil har man for å komme seg fra A til B. At noen bruker 500k på en bil sier så mye om hvem de er og hvor lite de bryr seg om fattige barn som sulter. Anonymkode: af458...d31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadeJarl Skrevet 18. november 2023 #85 Del Skrevet 18. november 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har fulgt batteriutviklingen i noen år og billige faststoffbatterier har vært "like rundt hjørnet" i 4-5 år allerede. Men det er heller ingen grunn til å kalle li-ionbatteriene for søppel. De fleste har 80% igjen av kapasiteten etter 8-10 år og mange har batterigaranti som gjelder hvis de går under 70%. Nesten ingen trenger 0-100% på 10 minutter. Om man kan lade hjemme spiller det ingen rolle om det tar 10 min eller 4 timer. Alle sover vel litt av og til. Anonymkode: a5c2a...4e3 Iflg. Toyota har de vært like rundt hjørnet siden 2010 omtrent... Bare Bullshit selvsagt og om fasttoffbatterier kommer noen gang blir det ikke fra Toyota iallefall.... Det nyeste innen batteri er sodium/ion som lages av salt og kull noe forenklet..De første kinesiske bilene med sodium/ ion er allerede på veiene... Her litt Toyota BS fra 2014... https://www.autoevolution.com/news/toyota-to-offer-high-performance-solid-state-batteries-in-2020-90501.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadeJarl Skrevet 18. november 2023 #86 Del Skrevet 18. november 2023 Her fra 2011....Toyota er det verste BS- selskapet i bilverdenen og har aktivt jobbet mot elbiler hele veien.."Fasttoffbatteriene deres har aldri eksistert og det kommer ikke Toyota til å gjøre i 2030 heller.. https://www.greencarcongress.com/2011/10/toyota-20111019.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #87 Del Skrevet 18. november 2023 Det som er forbløffende med Toyota sin tilnærming er at de var først ute med en knallgod hybrid. Prius var verdens mest pålitelige bil i et tiår eller mer - uanfektet. Så de kan jo batteri. Men de stiller såpass konservative krav til batteridesign og -levetid at bz4x (eller hva denne tilfeldige kombinasjonen nå var) ble helt forkrøplet. Toyota og Subaru forhandlere fikk også klar beskjed om å ikke selge disse med rabatt. Så da stod de bare hos forhandlerne. Jeg tror på at de jobber godt med faststoffbatterier og er oppriktig interesserte i å levere en god elbil. Men det er åpenbart at de har noen utfordringer som er vanskelige å løse. Anonymkode: f1bdc...4cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingar-André Skrevet 18. november 2023 #88 Del Skrevet 18. november 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Bil har man for å komme seg fra A til B. At noen bruker 500k på en bil sier så mye om hvem de er og hvor lite de bryr seg om fattige barn som sulter. Anonymkode: af458...d31 Hva i alle dager har fattige barn med dyr bil å gjøre? Tulling 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #89 Del Skrevet 18. november 2023 -jk- skrev (3 timer siden): Lysproblemene er velkjente, det har vært noen softwareoppgraderinger som har nullstilt lysene på en del biler og da må de dessverre justeres inn på nytt. Dette gjøres fra skjermen da, så ingen stor sak. Men det blir jo feil på kontroll. Nyere biler har en helt annen type lykter som ikke lider av dette problemet. Bilene skal jo ikke inn på EU-kontroll før de er 4 år gamle, så dette er de eldste Model 3 produsert i USA. Nyere modeller kommer fra Kina og Tyskland. Teslaene i denne tyske testen var forresten kjørt 34% lengre enn gjennomsnittsbilen, kombinert med mye høyere motoreffekt enn gjennomsnittsbilen og tyskernes forkjærlighet for å kjøre fort på Autobahn er det en oppskrift på bremseslitasje. Samme effekt har ikke blitt sett i andre land. I opp til 130km/t tar regen fint nesten all bremsing, kjører man i 200km/s så må det kraftig bruk av mekaniske bremser til. Så jeg tror ikke akkurat det er veldig overførbart. Kanskje en fin idè å følge opp bilen med periodisk ettersyn, i stedet for å la det skure slik Tesla, og du, mener er ok? Anonymkode: cc372...9f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadeJarl Skrevet 18. november 2023 #90 Del Skrevet 18. november 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det som er forbløffende med Toyota sin tilnærming er at de var først ute med en knallgod hybrid. Prius var verdens mest pålitelige bil i et tiår eller mer - uanfektet. Så de kan jo batteri. Men de stiller såpass konservative krav til batteridesign og -levetid at bz4x (eller hva denne tilfeldige kombinasjonen nå var) ble helt forkrøplet. Toyota og Subaru forhandlere fikk også klar beskjed om å ikke selge disse med rabatt. Så da stod de bare hos forhandlerne. Jeg tror på at de jobber godt med faststoffbatterier og er oppriktig interesserte i å levere en god elbil. Men det er åpenbart at de har noen utfordringer som er vanskelige å løse. Anonymkode: f1bdc...4cc De har jo ikke en ordentlig batteriavdeling en gang..😂🙈.. Hele det vissvasset om fasttoffbatterier fra den kanten er for å få folk til å kjøpe en siste fossil eller hybrid Toyota mens de venter på noe som ikke kommer...og hva skal en egentlig med fasttoffbatterier i det store og hele?.. De første elbilene har nådd rekkevidde på 100 mil nå.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadeJarl Skrevet 18. november 2023 #91 Del Skrevet 18. november 2023 (endret) Feil. Endret 19. november 2023 av LadeJarl Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #92 Del Skrevet 19. november 2023 LadeJarl skrev (2 timer siden): ...og hva skal en egentlig med fasttoffbatterier i det store og hele?.. De første elbilene har nådd rekkevidde på 100 mil nå.. Lettere, mer energieffektive, kraftigere batterier til en lavere pris. Mindre brannfare også, ifølge dem som kan dette, selv om vi alle vet at brannfaren er lavere ved elbil enn ved kjøretøy som fylles med brannfarlig væske. Anonymkode: f1bdc...4cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #93 Del Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Bil har man for å komme seg fra A til B. At noen bruker 500k på en bil sier så mye om hvem de er og hvor lite de bryr seg om fattige barn som sulter. Anonymkode: af458...d31 Regner med du har sendt 500 000.- til fattige barn? Barn blir ikke mette av at du kjører billig bil. Anonymkode: 6d9ea...c24 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #94 Del Skrevet 19. november 2023 Takk for mange gode og fornuftige svar. Men helt sinnsykt hvordan enkelte folk i denne tråden klarte å spore av helt ved å begynne å diskutere andre ting som ikke er direkte relevant for meg. Men men! Anonymkode: 2c116...02a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 19. november 2023 #95 Del Skrevet 19. november 2023 (endret) 9 hours ago, LadeJarl said: En annen ting om Toyota er den nye elbilen fra Lexus...Den har nikkel/ metallhydridbatteri....Steinalderteknologi og et blytungt og sterkt miljøuvennelig batteri med masse tungmetaller... Det er vel ikke helt sant. De bruker (brukte) slike batterier i hybridserien fra 2010 og utover, men nå er vel det erstattet av et lithiumbatteri. Det kan da ikke være nok energi i et slikt batteri til å fungere som elbil? Endret 19. november 2023 av newman01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadeJarl Skrevet 19. november 2023 #96 Del Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Lettere, mer energieffektive, kraftigere batterier til en lavere pris. Mindre brannfare også, ifølge dem som kan dette, selv om vi alle vet at brannfaren er lavere ved elbil enn ved kjøretøy som fylles med brannfarlig væske. Anonymkode: f1bdc...4cc Iflg dem som kan dette? 🙈 Da burde de opplyst deg om at over 65% av de elbilene som produseres nå har Lithium/ jernfosfatbatterier...Disse kan ikke brenne..de kan stå 100% oppladet uten å degraderes og de koster mye mindre enn lithiumIonebatterier....som er på full fart ut .. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #97 Del Skrevet 19. november 2023 Og her er en srtikkel om batterigaranti på elbiler, opp mot kjørelengde og service. Slår aldri feil å ta vare på bilen, som det vises til i denne artikkelen. Ville aldri, ha kjøpt en bil som ikke har vert gjennom de servicer forhandler/importør viser til. Anonymkode: cc372...9f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #98 Del Skrevet 19. november 2023 LadeJarl skrev (23 timer siden): Det startet med at salget ble stoppet og alle solgte ble tilbakekalt fordi hjulene iflg. Toyota falt av..🙈.. Selvsagt ren løgn...mer sannsynlig en blemme i batteripakken som gjorde den brannfarlig... Bilen har fremdeles et skyhøyt forbruk og kort rekkevidde ...pluss den er treg, undermotorisert og gammeldags.....legg til alt for høy pris.. På toppen av det hele taper Toyota en haug med penger på hver eneste en de selger...😂 Så altså ikke så mange feil likevel, slik din opprinnelige påstand var? Anonymkode: 5e2dc...9f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 19. november 2023 #99 Del Skrevet 19. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (13 timer siden): Kanskje en fin idè å følge opp bilen med periodisk ettersyn, i stedet for å la det skure slik Tesla, og du, mener er ok? Anonymkode: cc372...9f7 Trenger ikke service for å justere lys. Utslitte bremseklosser lager lyd, er skivene for rustne blir det oppdaget på PKK. Smøring og sjekk av bremser bør som sagt gjøres, men har ikke noe med service på resten av bilen å gjøre. En service er en definert mengde arbeid som man må ta for å få stempel i serviceheftet hos mange merker. Hos Tesla finnes ikke denne definerte mengden arbeid, og det er uansett dumt å betale dobbelt så mye for at Tesla skal gjøre det som noen andre. For den nevenyttige er dette ganske enkelt å gjøre selv også. Jeg tar smøring av bremser annethvert år sånn circa. Det holder. I land uten salting av vei kan man gå mye lengre mellom hver gang. Endret 19. november 2023 av -jk- 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 19. november 2023 #100 Del Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Og her er en srtikkel om batterigaranti på elbiler, opp mot kjørelengde og service. Slår aldri feil å ta vare på bilen, som det vises til i denne artikkelen. Ville aldri, ha kjøpt en bil som ikke har vert gjennom de servicer forhandler/importør viser til. Anonymkode: cc372...9f7 Personlig tør jeg ikke selge bil privat lengre, for mange skrekkhistorier om folk som får krav om å betale for det utroligste flere år etter salget. Så jeg bytter inn hos forhandler isteden. Da er det ikke mitt problem lengre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå