Gå til innhold

Byrådsleder ønsker ramadan-gate i Oslo.


Concert

Anbefalte innlegg

Klossmajor skrev (38 minutter siden):

Fra et europeisk perspektiv er det en betydelig forskjell på kristendom og islam i den forstand at førstnevnte har stått sentralt historisk for både utviklingen av identitet og samfunn i Europa, mens islam historisk har stått som en ytre trussel ved Europas grenser i både Asia og Afrika. Kristendom og islam har på sett og vis stått som identitetsmessige motpoler. De muslimske enklavene i Europa har vært et resultat av invasjoner fra Asia.

Og imens spredte kristendommen seg til alle verdenshjørner på en utelukkende fredelig og vennskapelig måte….kremt

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt forferdelig. Rett og slett bare trist.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påkrevd skrev (6 timer siden):

Og imens spredte kristendommen seg til alle verdenshjørner på en utelukkende fredelig og vennskapelig måte….kremt

Mye på samme vis som også islam har gjort... og også spredningen av indoeuropeisk religion før det igjen. Men det blir uansett en annen diskusjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var der i går. Synes hele greia var ganske stusselig. Det burde vært pyntet i mange flere gater.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små grupper kan fort bli store, den katolske kirke har 165 253 og vil tro høy andel er bosatt i Oslo, ukrainere er vel stort sett ortodokse så de er en ikke-betydelig gruppe. Jeg tenker at det er unødvendig at det offentlig aktivt skal stå i bresjen for markering av slike høytider. Religion er tross alt roten til ganske mange av nå-tidens konflikter, synes man bør utvise toleranse og annerkjenne mangfold på andre måter enn å bygge opp under sær-feiringer. Mener å huske at man så seg nødt til å avlyse markeringer på krystallnatten, i flere kommuner er det ikke lengre vanlig å si god jul, men en gledelig høytid osv. Det kan virke ubetydelig, men for å unngå å polarisere ytterligere så bør man utvise noe forsiktighet. Helse og velferd burde tildeles noen ekstra kroner isteden...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossmajor skrev (9 minutter siden):

Mye på samme vis som også islam har gjort... og også spredningen av indoeuropeisk religion før det igjen. Men det blir uansett en annen diskusjon.

Religion er noe herk uansett, men når man først lever i en verden der et annet kontinent bare er noen timer unna, kan vi vel heller gjøre det beste ut av det. En blandet befolkning vil det være så lenge vi ikke lukker oss nærmest hermetisk inne, á la Nord-Korea. En liten million til ramadanpynt er jo ikke mer enn en dråpe i have sett opp mot de astronomiske summene som brukes på julepynt og andre merkelige/unødvendige ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Minner meg om en muslimsk innvandrer som sa til meg at de skulle ta over Oslo på sikt. Ja, de er vel på god vei nå. 

 

  • Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossmajor, hvorfor synes du det er så lurt å begynne å finansiere religiøse høytider? Er ikke dette en privatsak?  Oslo kommune betaler ikke julepynten heller, det er handelsstanden...

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kjempehyggelig, synes det er veldig fint å gjøre Oslo til en by som speiler det mangfoldet av mennesker som bor der :) Og selv om jeg ikke er muslim selv tenker jeg det er en viktig og fin høytid. Jeg synes også det er helt magisk når vinterlysene skrus på i byen, det setter liksom et helt annet preg på gatene og gjør det mer personlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor akkurat ramadan gate? Det er vel flest polske innvandrere i Norge. Hvorfor får ikke de sin egen gate i Oslo. 

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne julegaten ble betegnet som en "god start" av en av de fremmøtte, lurer på hvilken utvikling som ønskes...ser for meg at det hadde blitt kaotisk med en Hannuka-markering 

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hege Enebakken skrev (På 11.3.2024 den 10.21):

Klossmajor, hvorfor synes du det er så lurt å begynne å finansiere religiøse høytider? Er ikke dette en privatsak?  Oslo kommune betaler ikke julepynten heller, det er handelsstanden...

Jeg har aldri skrevet at jeg synes det er lurt. Sikker på at du ikke sammenblander meg med hva @Påkrevd skrev i det siste svaret sitt til meg? 

Anbefaler for øvrig at du enten trykker på knappen merket «Siter» når du henvender deg til en annen bruker eller at du bruker @-symbolet etterfulgt av brukerens kallenavn.

Endret av Klossmajor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bonsaijenta skrev (1 time siden):

Hvorfor akkurat ramadan gate? Det er vel flest polske innvandrere i Norge. Hvorfor får ikke de sin egen gate i Oslo. 

Polen er ikke en religion. Polakker er kristne. Kristne tradisjoner med tilhørende pynt er det mer enn nok av her. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hege Enebakken skrev (1 time siden):

Denne julegaten ble betegnet som en "god start" av en av de fremmøtte, lurer på hvilken utvikling som ønskes...ser for meg at det hadde blitt kaotisk med en Hannuka-markering 

Synagogen må ha politibeskyttelse, muslimene får Ramadan lys i gaten.. Dette kaller noen "mangfold og inkludering.

  • Liker 8
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull, sorry men ikke sorry.

norge er et kristen land, selv om vi ikke praktisere så mye.

hvorfor skal vi bli påtvinget islamsk kultur?

Da kan de reise hjem og praktisere der.

jeg liker Kulturen men som sagt er dette et viking land.

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennsker og kultur følger ikke landegrenser lengere. Det er lenge siden verden så slik ut.

Jeg mener folk skal få feire sin tradfisjon uansett hvor i verden de er. At geografi skal bestemme hvilke etnisiteter og hvilken religioner som er lov høres feil ut i mine ører.

Det er mange kristne i Oslo, så det pyntes til Jul. Det er mange muslimer i Oslo, så det pyntes til Ramadan. What's the big deal? Blir du krenket? Ta deg en bolle.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 hours ago, Påkrevd said:

Og imens spredte kristendommen seg til alle verdenshjørner på en utelukkende fredelig og vennskapelig måte….kremt

nei. Men det skulle være lærepenge. Når vi ble endelig kvitt med det verste av kristendommen, de fleste har nok ikke lyst til å starte igjen men Islam.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Callisto83 said:

Synagogen må ha politibeskyttelse, muslimene får Ramadan lys i gaten.. Dette kaller noen "mangfold og inkludering.

AKKURAT 🤙

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (23 minutter siden):

nei. Men det skulle være lærepenge. Når vi ble endelig kvitt med det verste av kristendommen, de fleste har nok ikke lyst til å starte igjen men Islam.

Du tenker på lærepenge til urbefolkningen i Sør-Amerika som aldri hadde sett hvite folk før f.eks

Tja, vet ikke om vi er kvitt den dårlige delen av kristendom, jeg. Bare et lite eksempel...

Screenshot 2024-03-11 at 13.50.49.png

Endret av Påkrevd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Påkrevd said:

Tja, vet ikke, jeg...

Screenshot 2024-03-11 at 13.50.49.png

ja, i USA. Dessverre. Jeg snakket om Europa, Vest Europa.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...