Gå til innhold

Byrådsleder ønsker ramadan-gate i Oslo.


Concert

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Så spennende! 😍

Jeg elsker å være en del av metropolen og smeltedigelen Oslo❤️ Jo mer mangfoldig jo bedre er det. Og slike tiltak bedrer samholdet i byen. Stemmer ikke på Høyre men dette er et forslag jeg stiller meg bak 100%.

  • Liker 8
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Ruffen29, du tenker at dette er fronuftig bruk av penger? 1.5 million til religiøst dekor. Hvordan tenker du dette påvirker de som har søkt beskyttelse i Norge i frykt for konservativ Islam?

  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende prosjekt fra Høyre og deres kompanjonger i FrP. Hvem skulle trodd at FrP var så begeistret for Islam? Jeg burde vel ha skjønt det da de tok inn ekstremt mange lyktninger da de satt i regjering

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ruffen29 skrev (På 6.11.2023 den 12.35):

Så spennende! 😍

Jeg elsker å være en del av metropolen og smeltedigelen Oslo❤️ Jo mer mangfoldig jo bedre er det. Og slike tiltak bedrer samholdet i byen. Stemmer ikke på Høyre men dette er et forslag jeg stiller meg bak 100%.

Helt uenig!

Som beboer i Oslo hvor jeg også elsker mangfoldet, vil jeg gjerne legge til at mangfold ikke kun inkluderer islam. Mangfold er ikke kun spesifikke religioner heller, men også ulike kulturer. I klassene til mine barn er det et stort mangfold med barn som har bakgrunn fra alle verdenshjørner og mine barn er "fargeblinde" De har venner fra ulike kulturer og religioner inkludert islam, noe jeg synes er flott! Men én egen ramadangate? Seriøst? Oslo kommune har vel andre og mer fornuftige tiltak å bruke penger på! 

  • Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da helt greit. Norge er en del av verden og Norge er hjemmet til mange ulike religioner og kulturer. Fatter ikke at noen lar seg provosere av slikt. 

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal en nå begynne å markere ortodokse, budistiske, hinduistiske religiøse begivenheter? Jeg synes dette er  pinlig på vegne av byrådslederen i Oslo. 

  • Liker 29
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda ett eksempel på hvordan politikere kan sløse med penger.

Helt tullete hele ideen. Høl i hue.

  • Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hesmeta skrev (1 time siden):

Er da helt greit. Norge er en del av verden og Norge er hjemmet til mange ulike religioner og kulturer. Fatter ikke at noen lar seg provosere av slikt. 

Det er helt riktig at Norge er hjemmet til ulike religioner og kulturer. Lar meg ikke provosere, men hvorfor ramadangate når mangfoldet inkluderer så mye mer enn islam? Jeg har erfart, opplevd og har personlig kjennskap til mennesker fra ulike kulturer gjennom min tidligere arbeidsplass som var svært multikulturell, og gjennom barna mine fra barnehage, skole og fritidsaktiviteter. Jeg har møtt mennesker som har flyktet fra regimet i Iran, hinduer, katolikker, muslimer og folk fra andre kulturer som ikke praktiserer religion osv.. 

To av min 18-årige sønns aller beste venner gjennom hele livet er muslimer. 

Jeg har aldri noensinne hørt muslimer nevne at de ønsker en egen gate for ramadan. I barnehagen feiret de alltid id, og på skolen blir det markert. De fleste muslimene på denne sentrumskolen møter opp på ulike arrangement som har med jul å gjøre (juleverksted, julefrokost, juleavslutning o.l)og noen feirer til og med jul pga barna. Synes det blir feil pengebruk av Oslo kommune å lage en egen gate for å markere en feiring til en spesifikk religion når mangfoldet er så mye mer. Selv muslimer synes julelys og julepynt er hyggelig nok. Av og til styrer nordmenn litt for mye på, på andres vegne, uten at det er nødvendig.

 

Endret av K_mb
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, K_mb said:

Av og til styrer nordmenn litt for mye på, på andres vegne, uten at det er nødvendig.

🤙Midt i blinken !

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke akseptabelt islam er og har alltid vært en fremmed religion i Europa.

  • Liker 14
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja til mangfold, men på norske verdier i Norge. 

Vi kan ikke drive på å legge til rette og pynte for absolutt alt bare for å inkludere.

Det virker som om at politikerne jakter etter mest mulig utgifter og støy bare for å markere seg selv.

  • Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mye mer fornuftig bruk av disse pengene er at byrådet bruker de på en løsning som sørger for at veiene i Oslo holdes kjørbare om vinteren uten at Bymiljøetaten spyler forurenset snø fra veiene inn i Oslobeboernes bomiljøer hvor det ødelegger planter, busker og trær.

Endret av Klossmajor
  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

K_mb skrev (9 timer siden):

Det er helt riktig at Norge er hjemmet til ulike religioner og kulturer. Lar meg ikke provosere, men hvorfor ramadangate når mangfoldet inkluderer så mye mer enn islam? Jeg har erfart, opplevd og har personlig kjennskap til mennesker fra ulike kulturer gjennom min tidligere arbeidsplass som var svært multikulturell, og gjennom barna mine fra barnehage, skole og fritidsaktiviteter. Jeg har møtt mennesker som har flyktet fra regimet i Iran, hinduer, katolikker, muslimer og folk fra andre kulturer som ikke praktiserer religion osv.. 

To av min 18-årige sønns aller beste venner gjennom hele livet er muslimer. 

Jeg har aldri noensinne hørt muslimer nevne at de ønsker en egen gate for ramadan. I barnehagen feiret de alltid id, og på skolen blir det markert. De fleste muslimene på denne sentrumskolen møter opp på ulike arrangement som har med jul å gjøre (juleverksted, julefrokost, juleavslutning o.l)og noen feirer til og med jul pga barna. Synes det blir feil pengebruk av Oslo kommune å lage en egen gate for å markere en feiring til en spesifikk religion når mangfoldet er så mye mer. Selv muslimer synes julelys og julepynt er hyggelig nok. Av og til styrer nordmenn litt for mye på, på andres vegne, uten at det er nødvendig.

 

Dette er jeg forsåvidt enig i. Hvem sitt behov er dette, altså. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, for de som drømmer om et harmonisk samfunn hvor alle lever i fred med hverandre, les dette. Les ALT, spesielt under Kategorier. Hvorfor Muslimer blir advart imot enkelte partier og rådet å stemme for enkelte andre..  Ingenting å legge til etter å ha lest dette.
https://www.muslimerstemmer.no/taetbevisstvalg

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis byrådslederen synes at dette er en så god ide kunne han brukt sine egne oppsparte penger på dette- ikke fellesskapets. Kommunens x penger bør gå til de eldre på Oslos mange sykehjem mener nå jeg. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt forferdelig. Det er uhørt å aktivt støtte en importert ideologi som er inkompatibel ved vestlige verdier på de aller fleste viktige parametre. Muslimer i Norge burde assimileres til vestlige verdier, eller repatrieres. Rettsstat, likestilling, individets ukrenkelighet og en demokratisk samfunnsorden er de verdiene som har gjort at vi har et så godt samfunn som vi har. Islam er motsatsen til alt dette, og burde aktivt bekjempes med de lovlige midler vi har.

Endret av Supermerry
  • Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid noen som åpner bymurene. Opp gjennom historien har forræderne ofte blitt hengt på nærmeste torg, men da er det ofte for sent.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt greit å pynte offentlige rom til Ramadan, men jeg er litt usikker på om det er det offentliges ansvar å finansiere dette. På den andre siden er jo en stor andel av skattebetalerne faktisk muslimer, så det er kanskje like naturlig som at julegater og lignende finansieres av det offentlige.

Hege Enebakken skrev (På 9.3.2024 den 15.27):

Skal en nå begynne å markere ortodokse, budistiske, hinduistiske religiøse begivenheter? Jeg synes dette er  pinlig på vegne av byrådslederen i Oslo. 

Litt enig i dette også. Dette er jo ganske små grupper i dag, men om det skulle bli mange av de blir det ganske mange høytider byrådet til enhver tid må finansiere.

Sommer2464 skrev (På 9.3.2024 den 16.49):

Dette er ikke akseptabelt islam er og har alltid vært en fremmed religion i Europa.

Du skal ha et ganske snevert historisk perspektiv for å forsvare den påstanden siden Islam har eksistert i Europa i mer enn 1000 år. Du kan sånn sett argumentere for at alle de store verdensreligionene fra midt-østen er fremmede i Europa.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jdz skrev (8 minutter siden):

Du skal ha et ganske snevert historisk perspektiv for å forsvare den påstanden siden Islam har eksistert i Europa i mer enn 1000 år. Du kan sånn sett argumentere for at alle de store verdensreligionene fra midt-østen er fremmede i Europa.

Fra et europeisk perspektiv er det en betydelig forskjell på kristendom og islam i den forstand at førstnevnte har stått sentralt historisk for både utviklingen av identitet og samfunn i Europa, mens islam historisk har stått som en ytre trussel ved Europas grenser i både Asia og Afrika. Kristendom og islam har på sett og vis stått som identitetsmessige motpoler. De muslimske enklavene i Europa har vært et resultat av invasjoner fra Asia.

  • Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...