Gå til innhold

Hvorfor i alle dager er det bedre med jul hele desember enn til 20.dag jul?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 6.11.2023 den 22.58):

Jeg hadde elsket å ha ballonger i huset i to uker😍

Anonymkode: 6b01f...f2a

Ballonger er greit det, så lenge de ikke er fylt med konfetti som spres over hele stua når ballongene sprekker . :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi mannen min og jeg har julefølelse i tida før jul og ikke langt uti januar måned. Skjønner ikke hvorfor det eventuelt plager andre at noen pynter første desember. Andre må for guds skyld ha julepynt ut hele januar om de ønsker det, men vi vil _ikke_ det her hjemme hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sommermor skrev (6 timer siden):

Ballonger er greit det, så lenge de ikke er fylt med konfetti som spres over hele stua når ballongene sprekker . :)

Det er gøy det også, men litt arbeid da. Er veldig spektakulært når konfetti-ballonger sprekker😁

Anonymkode: 6b01f...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.11.2023 den 11.50):

Denne nye «tradisjonen» kan vi takke sosiale medier for. Influensere starter julen tidligere og tidligere for å drøye innholdet sitt og få plass til flest mulige samarbeid og dermed økt inntekt.


Selv er jeg vokst opp med at førjulstiden bestod av advent, julekalender, baking, husvask og innkjøp av julegaver. Julepynten ble tatt frem lillejulaften og ble pakket ned i løpet av januar. 

 

Anonymkode: e8402...717

Dette er jeg også oppvokst med. Men så er det slik at når man flytter ut, så gjør man det akkurat slik en selv vil 🙂 For min del er jula i desember. Da er det forventning og spenning i luften hos store og små. Juleverksted på skolen, julegrantenning, adventskalender, julefilmer på tv, baking og kos på mørke ettermiddager. Og ikke minst så elsker jeg julepynt! Huset vårt har lite pynt ellers i året, er ikke glad i dill og dall (er liksom nok "rot" av det ungene slenger fra seg). Så fra 1 desember er det full jul her hos oss, i hver en krok. Det pakkes bort formiddagen på nyttårsaften. Nytt år. Så får den eldre generasjonen ha nisser langt mot påske for min del.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.11.2023 den 11.18):

Hvorofr pynter du nå? Det er ikke jul??!? Jeg synes det er helt (p)sykt når folk holder på slik! For ikke å snakke om ventetiden til barna som er lang nok når adventstiden starter. Kjedelig for andre at noen ødelegge med å pynte. Jeg er ikke interessert i å se juletrær nå, men kan unngå det, fordi de som pynter poster i sosiale medier og utenfor hus. Vi får det prakket på oss. Elsker jula - men kun når det er jul! Når starter påskefeiringen? 14. januar? 

Anonymkode: 38076...998

barna elsker adventstiden med kalender og rampenissen og alt som er. Enig i at det er vel tidlig å begynne i november da

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anki- skrev (8 timer siden):

Fordi mannen min og jeg har julefølelse i tida før jul og ikke langt uti januar måned. Skjønner ikke hvorfor det eventuelt plager andre at noen pynter første desember. Andre må for guds skyld ha julepynt ut hele januar om de ønsker det, men vi vil _ikke_ det her hjemme hos oss.

tenker det er greit å pynte til jul 1 desember men om man skal ha ekte juletre bør man vente litt så det ikke dør før jula er over

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For min del er 17.mai den 13 .mars og da vil jeg bruke et norsk flagg som jeg har valgt å ha et flagg som jeg kaller norsk, men det skal være i grønt og blått. DET er min nye tradisjon . 

Anonymkode: ee3cd...cd1

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 time siden):

tenker det er greit å pynte til jul 1 desember men om man skal ha ekte juletre bør man vente litt så det ikke dør før jula er over

Vi pynter ikke juletre før i midten av desember, da er det fremdeles fint i romjula

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er helt besatt av instant gratification.

Kunsten å glede seg, vente, lengte, bygge opp spenning - det er helt blåst bort.

Julefeiringen begynner juleaften!

Men da er mange drittlei ribbe alt, og har marsipangriser langt opp i halsen.

Ikke skal en ha julegaver heller - for folk handler som gale alt de vil ha hele året. Ingen har noe å putte på en ønskeliste…

Trist er det - at kommersialisering og konsum har herpa jula 😕 

 

Anonymkode: 0cde9...321

  • Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke rart at så mange sier de elsker jul, men likevel er oppsatt på å rydde vekk alt så fort som mulig? 

Jeg liker å rydde huset og pynte rett før julaften, og så tar jeg vekk pynt litt etter litt, duker når de får flekker, pyntegjenstander når jeg trenger plassen til noe annet og juletreet når det begynner å drysse. Ikke noe stress og tidspress med ryddingen. Vi liker å begynne det nye året med kos og ekstra lys, januar blir ellers lang og mørk og trist.

Anonymkode: f829d...728

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Men er det ikke rart at så mange sier de elsker jul, men likevel er oppsatt på å rydde vekk alt så fort som mulig? 

Jeg liker å rydde huset og pynte rett før julaften, og så tar jeg vekk pynt litt etter litt, duker når de får flekker, pyntegjenstander når jeg trenger plassen til noe annet og juletreet når det begynner å drysse. Ikke noe stress og tidspress med ryddingen. Vi liker å begynne det nye året med kos og ekstra lys, januar blir ellers lang og mørk og trist.

Anonymkode: f829d...728

Jeg elsker jula, jeg. Desember er min favorittmåned i løpet av året. Men jeg liker å ha julepynt i adventstida og litt uti romjula. Aller helst vil jeg ha juletre ut før nyttårsaften. Da er det ikke lenger jul eller julefølelse for meg.

Folk kan heldigvis gjøre som de selv føler for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 - Fordi det er mer naturlig å starte jula tidlig i forbindelse med tradisjoner som baking, advent, nedtelling til jul juleavsluttninger mm.. 

2 - Det gir lettere julefølelse

3 - Det er koselig.. 

4 - Det er like mye hverdag etter nyttår som før, så spiller vel ingen rolle? 

5 - Det er beskrivelse deilig å starte det nye året med "blanke ark" og julepynt og dill pakket vekk. 

Anonymkode: 29522...da9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.11.2023 den 11.18):

Hvorofr pynter du nå? Det er ikke jul??!? Jeg synes det er helt (p)sykt når folk holder på slik! For ikke å snakke om ventetiden til barna som er lang nok når adventstiden starter. Kjedelig for andre at noen ødelegge med å pynte. Jeg er ikke interessert i å se juletrær nå, men kan unngå det, fordi de som pynter poster i sosiale medier og utenfor hus. Vi får det prakket på oss. Elsker jula - men kun når det er jul! Når starter påskefeiringen? 14. januar? 

Anonymkode: 38076...998

Hvorfor er det helt sykt? Kan ikke folk få gjøre som de vil? Hvordan plager det deg om andre setter opp et juletre nå? Tenker du har lite å bekymre deg over hvis dette er noe du grubler på.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Men er det ikke rart at så mange sier de elsker jul, men likevel er oppsatt på å rydde vekk alt så fort som mulig? 

Jeg liker å rydde huset og pynte rett før julaften, og så tar jeg vekk pynt litt etter litt, duker når de får flekker, pyntegjenstander når jeg trenger plassen til noe annet og juletreet når det begynner å drysse. Ikke noe stress og tidspress med ryddingen. Vi liker å begynne det nye året med kos og ekstra lys, januar blir ellers lang og mørk og trist.

Anonymkode: f829d...728

kunne godt hatt jul fra 1 desember og over nyttår jeg... Får alltid en vemodig følelse når jula ryddes vekk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

1 - Fordi det er mer naturlig å starte jula tidlig i forbindelse med tradisjoner som baking, advent, nedtelling til jul juleavsluttninger mm.. 

2 - Det gir lettere julefølelse

3 - Det er koselig.. 

4 - Det er like mye hverdag etter nyttår som før, så spiller vel ingen rolle? 

5 - Det er beskrivelse deilig å starte det nye året med "blanke ark" og julepynt og dill pakket vekk. 

Anonymkode: 29522...da9

Jeg forstår ikke det første punktet... det virker lite logisk "å starte jula tidlig", samtidig som man nevner advent (komme, ankomst), nedtelling til jul (man starter jula samtidig som man teller ned til den..?) og juleavslutninger (man avslutter skole,barnehage før jul  men har startet julen for lengst?).

Jeg kjøper argumentene med at det er koselig, lys i mørketida, motvirker vinterdepresjon osv, men kall en spade for en spade: alt av jul før julaften er tjuvstarting av jula.

Anonymkode: f30dc...01f

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg forstår ikke det første punktet... det virker lite logisk "å starte jula tidlig", samtidig som man nevner advent (komme, ankomst), nedtelling til jul (man starter jula samtidig som man teller ned til den..?) og juleavslutninger (man avslutter skole,barnehage før jul  men har startet julen for lengst?).

Jeg kjøper argumentene med at det er koselig, lys i mørketida, motvirker vinterdepresjon osv, men kall en spade for en spade: alt av jul før julaften er tjuvstarting av jula.

Anonymkode: f30dc...01f

poenget er at det er nedtellingen som er det beste med jula. Etterpå er det jo ikke noe mer å se fram til

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (6 timer siden):

poenget er at det er nedtellingen som er det beste med jula. Etterpå er det jo ikke noe mer å se fram til

Nettopp derfor syns jeg det er så rart å skulle rydde bort alt tidlig. Før jul har man jula å se fram til, etterpå er det bare mørk vinter. Og så fjerner folk alle spor av jul før nyttår for å markere at nå er det slutt på alt som er gøy og koselig, og ikke noe mer å se fram til før våren. Nå skal det være grått og mørkt.

Folk gjør som de vil, men det må gå begge veier. Ikke klag om jeg fortsatt har juletre og lys oppe og spiser pepperkaker 6. januar. 

Anonymkode: f829d...728

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.11.2023 den 10.44):

Forklar meg dette ; hvorfor er det bedre å ha jul fra 1.desember til 3.dag jul enn å ha det når det tradisjonelt er jul ; fra 24.desember til 13.januar ( 20.dag jul) ? Det er jo jobbhverdag i desember og, noe som mange bruker som unnskyldning for å ta ned jula i romjula. Det er til og med flere hverdager i hele desember. Så forklar meg , please! 

Anonymkode: ee3cd...cd1

Personlig er det kun julegardinene, adventspynten og noen få julepynt-ting som kommer opp til adventen. Juetreet og julepynten kommer ikke opp før rundt 18-20 desember. Men alt blir tatt ned 2-3 januar. Da blir også jula «vasket ut» med en grundig «helgevask» i samme farten. Tar ikke med jula inn i det nye året! 
 

Men skjønner godt de som pynter til jul 1.desember. Det er før jul de fleste har julestemning, meg selv inkludert. Etter 1.nyttårsdag er jula over for min del og det gir ingen glede å ha pynten oppe til halve januar er gått. Men å kaste ut jula andre-3 juledag er drøyt, ser ikke noe av det rundt her vi bor, det lyser i stjerner og staker til 1.januar i de fleste boliger man legger merke til. 
 

Tidene forandrer seg. Det som våre foreldre og besteforeldre praktiserte har endret seg, sånn er samfunnet. Men til syvende og sist så gjør folk som de vil. Vil du ha «den gamle dritten» med deg inn i det nye året, så er det opp til deg. Mange ønsker «en ny start» når januar har startet, og det har de rett til. Ikke bry deg så mye om hva andre gjør tenker jeg, pass på deg selv og ditt eget hjem, og la andre passe på sitt!

Anonymkode: d54dd...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke nær familie å feire jul med, dessverre. Juledagene kan bli litt såre for meg, siden oppveksten var preget av fyll disse dagene. 

Derfor bruker jeg hele desember og litt av november til å invitere andre unger på juleverksted, pepperkakebaking og har venner på middag. Det er naturligvis pyntet til jul. De kan selvfølgelig ikke være sammen med oss i selve jula, så da må det bli sånn.

Dette har gitt mitt barn mange gode minner om jul. Da får jeg heller blåse i hva alle andre mener.

 

Anonymkode: f2eea...410

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...