Gå til innhold

Hvorfor i alle dager er det bedre med jul hele desember enn til 20.dag jul?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Forklar meg dette ; hvorfor er det bedre å ha jul fra 1.desember til 3.dag jul enn å ha det når det tradisjonelt er jul ; fra 24.desember til 13.januar ( 20.dag jul) ? Det er jo jobbhverdag i desember og, noe som mange bruker som unnskyldning for å ta ned jula i romjula. Det er til og med flere hverdager i hele desember. Så forklar meg , please! 

Anonymkode: ee3cd...cd1

  • Liker 16
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi det er advent? Fordi høydepunktet for barna og mange voksne er julaften? 

Men du kan jo gjerne feire så lenge du vil. Det er helt ok 

Anonymkode: dda4f...467

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er advent og koselig med førjulstid og juleforberedelser! Desember er mørkt og fælt, så da er det godt med juletre og lys i hagen og julekos inne.

Når man starter jula med adventstiden er man lei når man kommer til nyttår, og man ønsker en ny start. Da er det passe å pakke bort juletreet, se mot lysere tider og feire det nye året. Dessuten er januar og februar kaldere og det er ofte snø og dermed lysere enn i november og desember.

Anonymkode: a9228...13b

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fordi det er advent? Fordi høydepunktet for barna og mange voksne er julaften? 

Men du kan jo gjerne feire så lenge du vil. Det er helt ok 

Anonymkode: dda4f...467

Jeg snakker ikke om advent og lilla pynt. Jeg snakker om de som julepynter 1.desember og kaster det ut så fort julaften er over. 

Anonymkode: ee3cd...cd1

  • Liker 11
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi det er advent og koselig med førjulstid og juleforberedelser! Desember er mørkt og fælt, så da er det godt med juletre og lys i hagen og julekos inne.

Er januar så mye lysere? 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når man starter jula med adventstiden er man lei når man kommer til nyttår, og man ønsker en ny start. Da er det passe å pakke bort juletreet, se mot lysere tider og feire det nye året. Dessuten er januar og februar kaldere og det er ofte snø og dermed lysere enn i november og desember.

Anonymkode: a9228...13b

Man er ikke lei om man feirer advent som advent med lystenning hver søndag. 

Anonymkode: ee3cd...cd1

  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg snakker ikke om advent og lilla pynt. Jeg snakker om de som julepynter 1.desember og kaster det ut så fort julaften er over. 

Anonymkode: ee3cd...cd1

Hvordan kan det plage deg? Jeg bryr meg ikke om naboen feirer fra oktober eller ut januar. Jeg foreslår du tenker over om dette virkelig er noe du trenger å irritere deg over. 

Anonymkode: dda4f...467

  • Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem sier det er bedre? Det er jo bare en preferanse. Jeg gidder ikke ha to sett med pynt, og er uansett ikke så glad i lilla. Vi setter opp alt i starten av desember (gjerne 1. søndag i advent), og rydder ned rundt 2. nyttårsdag. Liker ikke å dra med meg jula inn i det nye året, men liker å ha så mye lys som mulig i desember. You do you! 

  • Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pynter til jul i starten av november og tar det ned 13.januar😎🎄

Anonymkode: 93415...8dd

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jul fra 1 november til sent januar. ;)

Her er treet som har stått oppe i 5 dager allerede. 🎅🤶🧑‍🎄 Et varmt HO HO HO fra oss.

20231106_110612.jpg

  • Liker 7
  • Hjerte 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ærlig innrømme at dette skjønner ikke jeg heller. Selv ønsker jeg helst pynte lille julaften, og ha det til 13/20 dag jul. Tror mye av grunnen til at folk pynter tidlig/avslutter tidlig, er at jula kommer himla tidlig i butikkene. Da blir det vel lett å pynte også hjemme, fordi man ser det overalt ellers.

Anonymkode: 82eaa...45f

  • Liker 19
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei takk, ingen av delene sier jeg - men det er min preferanse. Jeg pynter til advent (minus lilla lys og servietter da jeg ikke klarer den fargen) med adventstjerner, lyslenker og sånt til 1. søndag i advent/1. desember. Utover i desember kommer det litt og litt mer pynt på plass, med pepperkakehus når det er bakt og pyntet, kranser, blomster osv før resten av julen flytter skikkelig inn sånn ca midt i desember. Siste uken før julaften er det i hvert fall full jul. Jula forsvinner ut 1. januar. Da er julen over og det er godt å få det bort. Liker å starte det nye året uten julepynt i hus, det gir meg ingenting annet enn stress med tanke på alt som må ryddes vekk. Finnes ikke julestemning i januar for min del, så da orker jeg heller ikke ha julepynt oppe. 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker den følelsen av å pynte opp til en dag, altså julaften. Så da nyter jeg pynten og juletreet tidlig i desember og frem til nyttår. Nytt år representerer ikke julepynt fra i fjor. 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg snakker ikke om advent og lilla pynt. Jeg snakker om de som julepynter 1.desember og kaster det ut så fort julaften er over. 

Anonymkode: ee3cd...cd1

Synes ikke det er så ille å begynne så smått med feiring i desember, spesielt et par uker før jul, for så å rydde bort til nyttår/rett etter nyttår. Da synes jeg det er verre med  de som pynter/starter feiring nå…. Stakkars barn, for en lang ventetid de får…, for så å rydde bort 1. juledag :/. Og, ikke bare det, julen blir prakket på alle som feirer når det faktisk er jul, så er nesten drit lei jul når jula kommer :( Spørsmålet jeg stiller er; Hva er det som gjør at flere og flere voksne ikke klarer å vente med feiring før det er jul? Er det noe psykisk? 
Tror jeg skal begynne å feire bursdagen min 1. januar, selv om jeg ikke har bursdag før i mai…. For det er jo sååå koselig… 

Anonymkode: 38076...998

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi FØR jul ser man frem til julen. Etter jul er julen over, og det er jo ikke noe å "jobbe seg opp mot"... 

Før jul går det ut på å bygge opp forventninger og glede seg til selve julen, mens etter julaften er jo hele julegreien over.. juletreet er bare en påminnelse om at nå er julen faktisk over. 

Anonymkode: 8a791...708

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg pynter til jul i starten av november og tar det ned 13.januar😎🎄

Anonymkode: 93415...8dd

Hvorofr pynter du nå? Det er ikke jul??!? Jeg synes det er helt (p)sykt når folk holder på slik! For ikke å snakke om ventetiden til barna som er lang nok når adventstiden starter. Kjedelig for andre at noen ødelegge med å pynte. Jeg er ikke interessert i å se juletrær nå, men kan unngå det, fordi de som pynter poster i sosiale medier og utenfor hus. Vi får det prakket på oss. Elsker jula - men kun når det er jul! Når starter påskefeiringen? 14. januar? 

Anonymkode: 38076...998

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare latskap.

Adventfeiringen er borte og folk fokuserer kun på jul.

Anonymkode: b83ae...105

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her er juletreet oppe og mye pynt...vi tar med 1 januar...for vi koser oss i 2mnd med jul...barna teller ned til 1 desember..så til 24 desember...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angry Man skrev (8 minutter siden):

Vi har jul fra 1 november til sent januar. ;)

Her er treet som har stått oppe i 5 dager allerede. 🎅🤶🧑‍🎄 Et varmt HO HO HO fra oss.

20231106_110612.jpg

Fint juletre - feil årstid! 

Anonymkode: 38076...998

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi FØR jul ser man frem til julen. Etter jul er julen over, og det er jo ikke noe å "jobbe seg opp mot"... 

Før jul går det ut på å bygge opp forventninger og glede seg til selve julen, mens etter julaften er jo hele julegreien over.. juletreet er bare en påminnelse om at nå er julen faktisk over. 

Anonymkode: 8a791...708

Er enig med deg, men for min del er romjulen vel så viktig og koselig som julaften da - så å kaste ut jula før den er over kunne jeg aldri gjort (men 1. januar er det ut)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorofr pynter du nå? Det er ikke jul??!? Jeg synes det er helt (p)sykt når folk holder på slik! For ikke å snakke om ventetiden til barna som er lang nok når adventstiden starter. Kjedelig for andre at noen ødelegge med å pynte. Jeg er ikke interessert i å se juletrær nå, men kan unngå det, fordi de som pynter poster i sosiale medier og utenfor hus. Vi får det prakket på oss. Elsker jula - men kun når det er jul! Når starter påskefeiringen? 14. januar? 

Anonymkode: 38076...998

Pust med magen - vekk med dragen. ;) 

Anonymkode: 1c528...bb1

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...