Gå til innhold

Hvorfor i alle dager er det bedre med jul hele desember enn til 20.dag jul?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er januar så mye lysere? 

Man er ikke lei om man feirer advent som advent med lystenning hver søndag. 

Anonymkode: ee3cd...cd1

Mtp at årets mørkeste dag er 22. Desember, før det blir lysere igjen, så ja, faktisk. 

Uansett så man fokusert på at det er et nytt år, man har gjerne nyttårsforsetter (som blir glemt igjen i februar) og sånt. I jula spiser man mye feit mat, mens i januar skal man slanke seg - man kan ikke ha begge deler samtidig, det går ikke overens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg skjønner det heller ikke. Pynter man 1. desember (eller verre: nå!) blir jo pynten seende slapp og støvete ut før den store dagen. Hva er så fint med det? 

Anonymkode: f829d...728

Jeg pyntet 1.desember ett år men ble så lei av pynt og måtte drive å flytte unna og til og med vaske duker! Nei ser ikke gleden eller fornuften i det. 

Anonymkode: ee3cd...cd1

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok blant de få som vil ha jul fra julaften til 13.01. Det betyr også at det er i denne perioden vi har juleselskaper og juletrefest. Jeg har ingen problemer med når og hvordan andre pynter husene sine, men synes det er synd, og slitsomt, at mye av julefestlighetene er flyttet til adventstiden.

Anonymkode: e2c5a...429

  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fordi FØR jul ser man frem til julen. Etter jul er julen over, og det er jo ikke noe å "jobbe seg opp mot"...

Julen starter jo strengt tatt ved julaften, det er jo ikke en slutt..?

Advent er ventetid på jula, julaften (evt lillejulaften som jeg ser det) er starten på jula. 

Anonymkode: 82eaa...45f

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg er nok blant de få som vil ha jul fra julaften til 13.01. Det betyr også at det er i denne perioden vi har juleselskaper og juletrefest. Jeg har ingen problemer med når og hvordan andre pynter husene sine, men synes det er synd, og slitsomt, at mye av julefestlighetene er flyttet til adventstiden.

Anonymkode: e2c5a...429

Jeg tror ikke vi er så få egentlig bare at her på KG roper de som feirer jul fra november høyest. 

Anonymkode: ee3cd...cd1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

November er egentlig litt sent. Vi pynter lenger før det.

Anonymkode: d7f6e...ee7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er januar så mye lysere? 

Man er ikke lei om man feirer advent som advent med lystenning hver søndag. 

Anonymkode: ee3cd...cd1

Ja, januar har nesten alltid snø, oftere blå himmel og sol - det er betraktelig lysere enn mørke våte gjørmete grusomme november og desember med kronisk lavt skydekke.

Anonymkode: 0e627...c72

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner det heller ikke. Pynter man 1. desember (eller verre: nå!) blir jo pynten seende slapp og støvete ut før den store dagen. Hva er så fint med det? 

Anonymkode: f829d...728

Vel da nå du ha støvete hus...her er treet og nye pynt oppe og de blir ikke støvete til nytt år.. iallefall ikke slappe...hva slags hjem har du he he 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor? Fordi det påvirker oss alle når trær pyntes ute og når folk poster julebilder overalt i sosiale medier… Vi har ikke noe valg, og må forholde oss til det enten vi vil eller ei. Jeg for min del er lei av å se juletrær når jula kommer, fordi jeg da er mettet. Det ødelegger magien ved å pynte til jul når det faktisk er advent og juletider. 

Anonymkode: 38076...998

Og når folk sutrer og klager høylytt i alle kanaler over hvor tidlig andre pynter, hvor fælt det er med rød adventspynt istedet for lilla, og hvor forferdelig det er å skimte en julemarsipan i november, da påvirker det faktisk oss andre. Vi må forholde oss til det enten vi vil eller ei. (Ironi, satt på spissen for å vise hvor teit det er å bry seg så sterkt om andres valg)
Snakker om å gjøre en liten filleting til et stort problem! ;)

Jeg driter i hvordan andre feirer advent og jul, så lenge de gjør det som gjør dem lykkelige. Jeg blir lykkelig av å lyse opp hele desember med julepynt, julelys, julegodis, julebrus, julemusikk og julegensere, feire julen når den kommer, og så rydde ut jula når hverdagen starter for fullt etter andre nyttårsdag. Jeg beholder julelysene ute noen måneder til for å lyse opp i siste del av mørketida, men ellers er jula over og man ser frem mot vår og lysere tider.
Den eneste regelen jeg har beholdt fra jula hjemme på 80- og 90-tallet er at juletreet ikke skal opp før tidligst 22. desember. Det markerer at jula har startet for alvor, og dessuten hogger vi juletre selv og da er det upraktisk å ha et juletre som mister nålene før jula starter.

Mitt valg om å julekose meg hele desember har null med handelsstanden å gjøre. Mine grunner er følgende:

1. Jeg elsker jul og synes det er ekstra kos med førjulstid og forventingene til julefeiringen.
2. Jeg liker ikke lilla, og synes det er unødvendig i ha lilla pynt i noen uker, for så å bytte ut med julepynt og ha i et par uker, når jeg heller kan pynte til advent med julepynt, slippe å bytte og glede meg over pynten i mange uker.
3. Jeg er så glad i alle den fine pynten og det koselige juleserviset mitt at jeg gjerne vil ha glede av det mer enn et par uker i året.
4. Jeg sliter med mørketidsdepresjon/dystymi og synes det å pynte til jul allerede 1. desember (eller første søndag i advent) gir meg mye glede og demper depresjonen. Desember blir et lyspunkt i hverdagen/vintermørket og gir meg overskudd til å holde ut til "sola snur".

Kan ikke bare alle være glade og feire advent og jul som de selv ønsker?

Anonymkode: a199e...fd0

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tror ikke vi er så få egentlig bare at her på KG roper de som feirer jul fra november høyest. 

Anonymkode: ee3cd...cd1

Hvem er det som starter disse årlige klagetrådene?

Anonymkode: a199e...fd0

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Forklar meg dette ; hvorfor er det bedre å ha jul fra 1.desember til 3.dag jul enn å ha det når det tradisjonelt er jul ; fra 24.desember til 13.januar ( 20.dag jul) ? Det er jo jobbhverdag i desember og, noe som mange bruker som unnskyldning for å ta ned jula i romjula. Det er til og med flere hverdager i hele desember. Så forklar meg , please! 

Anonymkode: ee3cd...cd1

Spiller det noen rolle for deg når naboen eller tanta di eller han på jobben velger å feire jul? Eller om hen velger å feire den norrøne jul eller den kristne kristusmesse, for den del? (For jula er ikke kristen, jula er herlig hedensk, og høytiden er bare kidnappet av de kristne)

Om du sikter til butikkenes pynting så handler den om at høytider selger. Den demografien av folket som er mest mottagelig for reklame for juggel er også den som mest feirer høytider. De pynter derfor i oktober - det selger som hakka møkk i kundegruppen de sikter seg inn mot.

Anonymkode: 9379a...faa

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg er nok blant de få som vil ha jul fra julaften til 13.01. Det betyr også at det er i denne perioden vi har juleselskaper og juletrefest. Jeg har ingen problemer med når og hvordan andre pynter husene sine, men synes det er synd, og slitsomt, at mye av julefestlighetene er flyttet til adventstiden.

Anonymkode: e2c5a...429

Vi feirer også jul i jula. Har juleselskap fram til rundt 13. januar, og er på juletrefest i romjula. Julepynter litt i desember, men juletre, nisser og duker kommer fram på lille julaften.

Anonymkode: c68c7...ce0

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angry Man skrev (7 timer siden):

Vi har jul fra 1 november til sent januar. ;)

Her er treet som har stått oppe i 5 dager allerede. 🎅🤶🧑‍🎄 Et varmt HO HO HO fra oss.

20231106_110612.jpg

Det der er ikke et tre. Plastræl.

Anonymkode: f9ce0...197

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fordi FØR jul ser man frem til julen. Etter jul er julen over, og det er jo ikke noe å "jobbe seg opp mot"... 

Før jul går det ut på å bygge opp forventninger og glede seg til selve julen, mens etter julaften er jo hele julegreien over.. juletreet er bare en påminnelse om at nå er julen faktisk over. 

Anonymkode: 8a791...708

Enig i dette. I desember er det julegrantenning, juleverksted, julekonserter, adventskalender, julefilmer på kino, julebord, ja dere vet. Jul, jul, jul. Da er man i stemning, pynter hjemmet for å matche følelsen i kroppen, og for å forberede seg til det som kommer (som er julaften i mine øyne). Men i januar? Er det julemarked, julepodcast og julefilmer på TV da? Nei. Så da er jula over for mitt vedkommende. Det er tilbake til hverdagen på en annen måte enn hverdagene i desember. Det er en ny start. Samme med sommerferien også. Jeg var i totalt feriemodus i juni i år, de to siste ukene før jeg tok fri. Koste meg, som i adventshverdagene. Mens i august er det ordentlig hverdag igjen, og en ny start. Selv om det er like mye sommer, så er det ikke lenger ferie og den samme hyggen.

Anonymkode: 6f035...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til tidlig julefeiring er penger.

Handelsstanden som skal selge, og vi som har penger til å kjøpe og sløse. 

Jeg er vant til at all den gode maten, kaker og godterier, ble spist mellom jul og nyttår. Da var det rent og pyntet til julaften, da hadde foreldre og barn fri fra jobb og skole, og vi koste oss med venner og familie, gaver og selskap gjennom jula.

Å ta alt på forskudd er bare rart. Jeg har bursdag 4. april, skal jeg liksom spise bløtkake gjennom hele mars da, lys og ballonger de siste to ukene? Og det er bare én dag, jula er ei uke pluss pluss og burde egentlig være lang nok….

Anonymkode: cbece...bf6

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (2 timer siden):

Vel da nå du ha støvete hus...her er treet og nye pynt oppe og de blir ikke støvete til nytt år.. iallefall ikke slappe...hva slags hjem har du he he 

et normalt hjem. Man driver og baker og ordner til jul, da blir det ekstra støv. 

Anonymkode: ee3cd...cd1

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

et normalt hjem. Man driver og baker og ordner til jul, da blir det ekstra støv. 

Anonymkode: ee3cd...cd1

Vel... ikke bher hjemme he he..bruker ikke så mye mel

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Spiller det noen rolle for deg når naboen eller tanta di eller han på jobben velger å feire jul? Eller om hen velger å feire den norrøne jul eller den kristne kristusmesse, for den del? (For jula er ikke kristen, jula er herlig hedensk, og høytiden er bare kidnappet av de kristne)

Om du sikter til butikkenes pynting så handler den om at høytider selger. Den demografien av folket som er mest mottagelig for reklame for juggel er også den som mest feirer høytider. De pynter derfor i oktober - det selger som hakka møkk i kundegruppen de sikter seg inn mot.

Anonymkode: 9379a...faa

Les TS engang til du. Det står ingen fordømmelse, jeg er kun nysgjerrig på hvordan folk tenker. Hopp ned av krenkekrakken! 

Anonymkode: ee3cd...cd1

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Fordi FØR jul ser man frem til julen. Etter jul er julen over, og det er jo ikke noe å "jobbe seg opp mot"... 

Før jul går det ut på å bygge opp forventninger og glede seg til selve julen, mens etter julaften er jo hele julegreien over.. juletreet er bare en påminnelse om at nå er julen faktisk over. 

Anonymkode: 8a791...708

Dette er stikk motsatt av min tanke. Adventstiden bygger opp forventninger mot julaften. Egne adventsfarger i ventefargen lilla bygger opp om det. Lille julaften får vi ferie. Da pynter vi til høytid, nemlig jul. Julaften er første dagen i julefeiringen og startskuddet på ferien og julehøytiden med familiebesøk juletrefesten og familiekos. Etter nyttår er det herlig å ennå kunne nyte et flott juletre, småkakerester osv. Så pakker vi ned jula når juletreet drysser for mye en gang mellom 13. og 20. dag jul. 

Anonymkode: 5f226...3b7

  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er i desember julestemningen er tilstede. Det spilles julesanger over alt, man kjøper gaver, ser adventsserier og julefilmer, har hemmeligheter, spenning, baking, gløgg og førjulskos. Desember er en eneste lang oppladning til den store dagen, julaften, og så er det romjulen med ro, familiebesøk og kos før alt avsluttes med fest og feiring på nyttårsaften. Straks januar kommer er julen over for meg, da er det hverdag igjen og alt pakkes bort og jeg gjør klart til et nytt år med rent hus fritt for nisser og julepynt.

For meg er det langt mer uforståelig at noen vil ha jul i januar, men hver sin smak. 

Anonymkode: 960f7...b52

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...