Gå til innhold

Hvorfor i alle dager er det bedre med jul hele desember enn til 20.dag jul?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fordi jeg ikke gidder stresse med all pynting på lille julaften og å skulle ta ned alt igjen når hverdagen er tilbake. 

Jeg tar det opp litt etter litt i løpet i løpet av desember og ned litt etter litt når 2. Juledag er over. Det passe oss best og gjør det mest trivelig for oss. Hva andre gjør eller mener, bryr jeg meg lite om. Men fasinere meg at mange har så sterke meninger rundt hvordan og når andre pynter. Gjør det som blir best/koseligst for deg. 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Forklar meg dette ; hvorfor er det bedre å ha jul fra 1.desember til 3.dag jul enn å ha det når det tradisjonelt er jul ; fra 24.desember til 13.januar ( 20.dag jul) ? Det er jo jobbhverdag i desember og, noe som mange bruker som unnskyldning for å ta ned jula i romjula. Det er til og med flere hverdager i hele desember. Så forklar meg , please! 

Anonymkode: ee3cd...cd1

Forklar meg dette: hvorfor er det så vanskelig å forstå og akseptere at alle er forskjellige? ALLE har forskjellige preferanser og selv om de ikke samsvarer med mine så har jeg ingen problemer med å forstå at andre har andre preferanser. Jeg liker ting på min måte slik som du liker ting på din måte. 

Ønsker du at ALLE skal gjøre likt med alt? 

  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nekinn@ skrev (5 minutter siden):

Forklar meg dette: hvorfor er det så vanskelig å forstå og akseptere at alle er forskjellige? ALLE har forskjellige preferanser og selv om de ikke samsvarer med mine så har jeg ingen problemer med å forstå at andre har andre preferanser. Jeg liker ting på min måte slik som du liker ting på din måte. 

Ønsker du at ALLE skal gjøre likt med alt? 

Står det noe om at jeg ikke aksepterer? Jeg finner bare interesse i å vite HVORFOR folk gjør som de gjør og om det har en grunn . Eller om de bare gjør det fordi andre gjør det. Jeg liker å granske folk og deres vaner. Har lite respekt hvis folk ikke har  en grunn for det de gjør. 

Syns det er rart folk hisser seg opp her. 

 

Anonymkode: ee3cd...cd1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I år vil jo hverdagen være i gang igjen 2. januar. Jeg forstår ikke hvem som har tid til familieselskaper da? 1. januar koser vi oss med restene før alt fjernes og huset vaskes, hest samme dag. Straks kalenderen viser januar skiftes fokuset, da er det nytt år og nye muligheter, og julepyntens magi forvandles og blir til ræl og rot for min del, og bare en påminner om at førstkommende helg må brukes på rydding og vasking. Derfor fjernes og vaskes alt like etter nyttårsaften.

Anonymkode: 960f7...b52

Det er «ræl og rot» fordi du pynta for tidlig. Første nyttårsdag er en stille og rolig dag hvor man slapper av etter nyttårsaften, har på nyttårskonserten, koser seg med god restemat og kanskje nyttårsgjester. Julepynten får stå til trettendedagen (6. januar).

Anonymkode: cbece...bf6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angry Man skrev (10 timer siden):

Vi har jul fra 1 november til sent januar. ;)

Her er treet som har stått oppe i 5 dager allerede. 🎅🤶🧑‍🎄 Et varmt HO HO HO fra oss.

20231106_110612.jpg

Så fint🎄 Vi fikk opp treet i dag🥰

IMG_6355.jpeg

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Står det noe om at jeg ikke aksepterer? Jeg finner bare interesse i å vite HVORFOR folk gjør som de gjør og om det har en grunn . Eller om de bare gjør det fordi andre gjør det. Jeg liker å granske folk og deres vaner. Har lite respekt hvis folk ikke har  en grunn for det de gjør. 

Syns det er rart folk hisser seg opp her. 

 

Anonymkode: ee3cd...cd1

Å akseptere betyr å godta - om du trenger svar på hvorfor alle gjør som de gjør så har du pr definisjon ikke akseptert. 

Du påpeker at du liker å granske folk og har liten respekt for de som ikke har en "grunn" og da handler det ikke så mye om forståelse men heller å måle folk og sette dem i bås. Å velge noe fordi andre gjør det, er også et valg. Og det ligger ofte flere årsaker bak alle valgene vi tar, selv om du ikke liker de. 

Jeg har ingen problemer med at du er nysgjerrig på mennesker og atferd, det er vel de fleste. Men jeg får ikke inntrykk av at det er det du oppriktig er opptatt av. 

Og på hvilken måte oppfatter du at folk hisser seg opp? Jeg klarer ikke å tolke et eneste av svarene du har fått som hissige?

Endret av Nekinn@
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Årsaken til tidlig julefeiring er penger.

Handelsstanden som skal selge, og vi som har penger til å kjøpe og sløse. 

Jeg er vant til at all den gode maten, kaker og godterier, ble spist mellom jul og nyttår. Da var det rent og pyntet til julaften, da hadde foreldre og barn fri fra jobb og skole, og vi koste oss med venner og familie, gaver og selskap gjennom jula.

Å ta alt på forskudd er bare rart. Jeg har bursdag 4. april, skal jeg liksom spise bløtkake gjennom hele mars da, lys og ballonger de siste to ukene? Og det er bare én dag, jula er ei uke pluss pluss og burde egentlig være lang nok….

Anonymkode: cbece...bf6

Jeg hadde elsket å ha ballonger i huset i to uker😍

Anonymkode: 6b01f...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg er lei julepynten 2.juledag uansett om jeg har pyntet 23.desember eller 1.desember. Pynter jeg litt tidlig, kan jeg glede meg over det i flere enn tre dager.

Anonymkode: 84ce8...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag pyntes det fra november og hele huset med juletre og hele rukla er ferdig 1 des.  Adventstid er det slutt på.   25 des er de da drittlei og hiver ut julepynten.....når det faktisk fortsatt ER jul.  Jeg forstår det ikke. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det mest lyset det handler om. Synes ikke noe spesielt om å pynte til jul før selveste jula kommer, men lys inne og på trær ute og rundt vinduene osv på en fin måte -det synes jeg er skikkelig koselig. julelys-lyskader.jpg?auto=compress&fit=c

 

Anonymkode: a943d...bcf

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp med den tradisjonelle julen, med juletre og julepynt opp 23.desember og ned igjen rundt midten av januar. Men jeg har alltid syntes det var så kjedelig. Hele desember er for meg helt magisk, det er en annerledes måned, full av glede og forventning. Massevis av julestemning. Den julestemningen og følelsen av magi og glede forsvinner i løpet av romjula, og når nyttårsaften er over, er også jula over. Så mine unger vokser opp med juletre og julepynt fra 1.desember, også tar vi det ned igjen 2.januar. Da er det nytt år og ny start. 

Anonymkode: 8f961...f28

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her i sentrum er vinterlysene kommet opp ,og det synes jeg er så utrolig fint. Hjemme så pyntes treet i midten av desember.Advent er lilla eller hvite lys på en lys lilla løper.

Jeg er vokst opp med at juletreet ble pyntet 23 desember,men siden jeg nå har overtatt julaftenfeiringen blir treet pyntet tidligere.

Folk får gjøre som det passer best for hver enkelt. Her er pynten oppe til ut i januar en gang.

Anonymkode: 28907...373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Forklar meg dette ; hvorfor er det bedre å ha jul fra 1.desember til 3.dag jul enn å ha det når det tradisjonelt er jul ; fra 24.desember til 13.januar ( 20.dag jul) ? Det er jo jobbhverdag i desember og, noe som mange bruker som unnskyldning for å ta ned jula i romjula. Det er til og med flere hverdager i hele desember. Så forklar meg , please! 

Anonymkode: ee3cd...cd1

Jeg har lurt på det samme som deg i mange år, men i fjor kom jeg til en erkjennelse: samfunnet har endret seg, og det samme gjør tradisjonene. 

Da jeg vokste opp var julaften starten på en lang "festperiode".  Ingenting skjedde før jul, det var venteperioden, alt skjedde etter 2.juledag.

Men så skjedde det en endring på 80-tallet engang, da juletrefestene og nyttårsfestene ble erstattet av julebord og arrangementer i forkant av julen, og vi har fått en gradvis dreining til at 2.juledag markerer avslutningen på en lang "festperiode" i stedet for begynnelsen. 

Vi kan like det, eller ikke, men slik har det blitt.

 

Anonymkode: 0a507...4c6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker det fordi jeg liker å glede meg til noe. Når det er overstått, vil jeg glede meg til noe nytt. 

Anonymkode: e77a4...c81

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Den lilla fargen enkelte eldre pynter med i adventstiden er ikke tradisjon, det var en motegreie på 70-tallet som fremdeles henger igjen hos enkelte eldre. Jeg forstår at du har sterke følelser rundt din måte å feire jul på, men måten vi feirer jul på har alltid og vil alltid være i endring. Så lenge ingen tvinger deg til å slutte å feire på din måte forstår jeg ikke hva det er å klage på. 

Anonymkode: 960f7...b52

Hahaha- den lillae farven er ikke etterlevninger sv 70'tallsmoter. Det er kirkens advendtsfarve.

Mens hvitt er kirkens farve i jula.

https://www.kirken.no/nb-NO/kristen-tro/kirkearet/kirkearets-farger/

Endret av Sydvesta Orkana
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen tradisjon med å feire advent der vi bor og kona er fra et hovedsaklig muslimsk land, så vi gjør akkurat som vi vil. Treet kommer opp sammen med stjerna i vinduet tidlig i desember, første nyttårsdag er det definitivt slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar det som en selvfølge at de som starter tidlig, og har "full pakke" hele desember må ha plasttrær.

Bruker man ekte tre sier det seg selv at det ikke kommer på plass særlig lenge før julaften ( hos oss 20. Pga førjulssammenkost med venner).

Vil jo at både juletreet og resten av huset skal være på sitt fineste når jula ringes inn.

Får opp alt av lys både ute og inne 1/12 eller 1. søndag i advendt (det som er tidligst) + julerøkelse, advendtsstaker, julekopper og litt annen pynt. Vi har litt faste ting som kommer på plass hhv 2., 3., og 4. søndag i advendt. Men det følges ikke slavisk. Kommer jo også an på hvor  og hvor mye jeg har rukket å vaske ferdig osv

Desember brukes til å lage julemat + julebakst, gradvis pynting, sosiat samvær og andre forberedelser. 

Juletreet ryker ut mellom 13.og 20. dag jul- alt ettersom når det ikke er fint lengre. 

Vi er så gammeldagse at vi ikke spiser av det beste julepålegget eller maten før i selve jula heller. Elsker romjula med god mat, rolige dager, lange frokoster og nyter stemninga og roen + litt fester 😇

Endret av Sydvesta Orkana
Skrivefeil
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg hadde elsket å ha ballonger i huset i to uker😍

Anonymkode: 6b01f...f2a

Haha, det har vi hatt etter bursdagen til guttungen, tradisjon det. :D 

Vi pynter alltid tidlig til jul, er faktisk en av få tradisjoner jeg har fra jeg var liten. På den ene siden av familien så var det normen å pynte til 1 desember med alt til jul og det er det jeg foretrekker selv som voksen så da gjør jeg det.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg liker det fordi jeg liker å glede meg til noe. Når det er overstått, vil jeg glede meg til noe nytt. 

Anonymkode: e77a4...c81

Sånn er det her og, vi koser og og gleder oss gjennom desember og har julepynten på plass, så kommer nyttår og da forsvinner det som regel første dag vi har tid til å rydde det vekk. Har ikke noe julestemning etter nyttår, eller egentlig etter 2 juledag så er jeg ferdig med jul, sånn har jeg alltid vært. Julestemningen er noe som er før jul hos meg.

Skjønner ikke hvorfor folk synes det er så forferdelig med oss som liker å pynte tidlig, hva andre gjør i sitt hus legger ikke jeg meg opp i opp i, jeg gjør det jeg foretrekker hos meg så kan andre gjøre som de vil i sitt hus. Gøy med noe ekstra i mørketiden. :nisse: Og så er det deilig å starte et nytt år med vask og utrydding av jul, nytt år nye muligheter. :P 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...