Gå til innhold

Når Når tenker dere man er for gammel for å få barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Personlig ville jeg ikke fått barn etter 40, men bryr meg ikke om andre gjør det :) 

Anonymkode: 16819...742

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Sara fikk når hun var 90 år!

Anonymkode: 01df0...98c

Tror denne tråden handler om virkeligheten, ikke myter.

Anonymkode: ce12f...051

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fyller snart 34 og er veldig lei meg fordi jeg er singel og ønsker et barn. Gynekologen så på meg som et stort spørsmålstegn da jeg sa jeg har minimalt med tid, og han sa jeg har masse friske egg og forstod ikke stresset mitt. Jeg syns det er synd det er sånn stigma at man er for gammel som for eksempel 38 selv om man skulle ha eggene i orden og være  frisk og sprek. Min svigersøster var forøvrig 38 med første, 39 med andre og 41 med siste og det har gått veldig fint med friske barn på første forsøk. 

Personlig tenker jeg at grensen for meg går ved 42. Helst skulle jeg hatt barn allerede, men det ble slutt med samboer da vi var 30 og planla førstemann

Anonymkode: d8c43...966

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at dersom man blir naturlig gravid er man jo ikke for gammel (personlig har jeg heller ikke noe imot at folk får hjelp også senere i livet, men da er man jo mer avhengig av "systemet" og dets normer).

Tenker at biologisk alder kan være forskjellig fra faktisk alder, mange får jo heller ikke mensen på akkurat samme alder. Synes det blir litt trangsynt å skulle sette en absolutt grense når det gjelder folk generelt, tror det kan være litt individuelt. Noen blir jo veldig satte etter fylte 35, får grått hår, vondt her og der, og er absolutt ferdig, mens andres kropper holder seg tilsynelatende yngre og aktive lenger - og dersom barneønsket fortsatt er sterkt så tenker jeg hvorfor ikke. Det viktigste må jo være at man kjenner seg selv og vet hva man er kapabel til ut i fra hva slags livstil man evner å føre. 

Anonymkode: 43fc9...b10

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tidlig som mulig! Man får så få år med barna sine og i alle fall barnebarn om man setter igang etter 30. Angrer på at jeg ventet til jeg var 32.

Anonymkode: 62389...75f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er et personlig valg og får være opp til hver enkelt. 

Anonymkode: f92c1...9fb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kollega ble gravid ved 46. Hun virker som en god mor. Så lenge man får det til naturlig eller kunstig, synes jeg

Anonymkode: c926f...4c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg personlig: 35. Er 30 og gravid med nr. 2, så tror vi er ferdige med barn etter denne, men om ikke håper jeg en eventuell tredjemann kommer før fylte 35. 

Hva andre gjør henger jeg meg ikke opp i😊

Anonymkode: 6c71e...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hehe ja, min mor sa at hun ble kategorisert som "eldre førstegangsfødende" da hun fødte min søster som 25-åring i 84. Det var virkelig andre tider på 80-tallet.

Så til spørsmålet generelt: man er for gammel når kroppen ikke lenger er i stand til å bære frem et barn. De har gjennom genetiske undersøkelser funnet ut at de i steinalderen fikk barn seinere enn det vi i Norge i etterkrigstiden har sett på som "normalt" og "sunt". Å få barn gjennom 30-årene er verken unaturlig eller noe nytt og moderne.

P.s. min oldemor fødte sistemann som 43-åring på tidlig 50-tallet. Før prevensjon var vanlig fikk man faktisk barn så seint.

Anonymkode: 6d427...700

Dette er illustrerende for historiske tall. Ser man bort fra perioden fra slutten av 1950-tallet til og med slutten av 80-tallet, har gjennomsnittlig alder for førstegangsfødene vært nærmere 30 enn 20 år. Selv på 1800-tallet var de førstegangsfødene i snitt over 27 år.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For meg er det uaktuelt å flere flere etter fylte 30. Men generelt vil jeg si 35 år.

Anonymkode: 4f9fa...d43

Tror  det er en fordel for kvinner å få nr 1  før man er 35  men den siste kan fødes mye senere. Far kan godt være 45+, men helst ikke over 55 , slik at han har fysikk til å stille opp for barna de 20 første årene deres.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (1 minutt siden):

Tror  det er en fordel for kvinner å få nr 1  før man er 35  men den siste kan fødes mye senere. Far kan godt være 45+, men helst ikke over 55 , slik at han har fysikk til å stille opp for barna de 20 første årene deres.

Hva med besteforeldre? Er det ingen som tenker at barna skal ha noen når de blir eldre??

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Så tidlig som mulig! Man får så få år med barna sine og i alle fall barnebarn om man setter igang etter 30. Angrer på at jeg ventet til jeg var 32.

Et godt argument. Men mange som får barn tidlig bor i utkant-Norge, og mange av de opplever at barna flytter til helt andre steder. Så blir det ikke så mye kontakt like vel.

Og jeg tror det er bedre å bli besteforelder når en har passert 60. Blir man besteforeldre når en er i 40-åra eller begynnelsen av 50-åra, har man nok med egen jobb og alt annet. Blir man derimot besteforelder senere, behøver en ikke tenke for mye på karriere. Da kan man prioritere barn og barnebarn.

Med antall år er det ikke noe å gjøre med. Jo tidligere man får barna, jo flere år får en sammen med de (i alle fall om alt går bra).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Du har ett poeng, det er egentlig best å få barnebarn når  man er 40 og sprek som en yngling. Eller hva med oldebarn som 45-åring? Det er  det ikke mange som får til her i landet, men det  har sine fordeler.

(Selv om dette er lekne betraktninger så er det ikke ironi, men i vårt samfunn fungerer unge oldeforeldre  konseptet dårlig, det passer ikke med utdanningsløp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare snakke for meg selv. Ble mye mer sliten da jeg tippet 50 år. Overgangsalder pluss sykdom. Hadde ikke hatt energi til en 10-åring da. Men det er vel ganske vanlig å få barn mellom 25 og 40 nå for tiden. 

Anonymkode: ecdd1...2c2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Brunello skrev (3 minutter siden):

Et godt argument. Men mange som får barn tidlig bor i utkant-Norge, og mange av de opplever at barna flytter til helt andre steder. Så blir det ikke så mye kontakt like vel.

Og jeg tror det er bedre å bli besteforelder når en har passert 60. Blir man besteforeldre når en er i 40-åra eller begynnelsen av 50-åra, har man nok med egen jobb og alt annet. Blir man derimot besteforelder senere, behøver en ikke tenke for mye på karriere. Da kan man prioritere barn og barnebarn.

Med antall år er det ikke noe å gjøre med. Jo tidligere man får barna, jo flere år får en sammen med de (i alle fall om alt går bra).

Det handler om barnas mulighet til å få ha besteforeldre i oppveksten. Vi er på vei dit at framtidens besteforeldre er ikke 60 engang, de blir oppi  sent 70 og 80-årene!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke så mye om når andre er for gamle men min mor var 45 da mitt yngste søsken ble født, mannen hennes var da 50. De var for gamle for barnet de fikk og det var negativt for ikke bare barnet men også oss andre søsken.

Jeg selv er barnløs og nå i mine øyne for gammel for å få barn som 40-åring.

Det er sikkert fysisk mulig, men hverken jeg eller partner kan forvente å ha kapasitet til å følge opp et friskt barn i 20+ år fremover, langt mindre ett barn med potensielle utfordringer som krever mye mer.

Anonymkode: 77a9e...e56

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mann, som i teorien kan lage barn hele livet, ville jeg nok ikke valgt å bli pappa igjen noe senere enn i midten av 40-årene. Hvorfor? Synes det er viktig at barnet skal få ha faren sin så lenge som mulig (selvfølgelig forutsatt at jeg får leve til å bli gammel, og det tenker jeg en må ta utgangspunkt i). Og at en har overskudd og energi til å følge opp barnet. Synes oppriktig synd på de barna som har fedre som er 60+ når de blir født...

Anonymkode: 64233...73f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva med besteforeldre? Er det ingen som tenker at barna skal ha noen når de blir eldre??

De som er barn av 50 år gamle mødre har som regel en søskenflokk som er inntil 30 år eldre, så de har jo noen, men jeg er enig med deg i at det  er best  å ha unge besteforeldre.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...