Gå til innhold

Julaften med bonusbarn

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er du klar over hvor utrolig mange goder dine barn har som bor sammen med begge foreldrene sine? Bonusbarnet ditt er så absolutt klar over at det er urettferdighet i verden. Det er bare kleint at du som voksen sutrer over dette. Fordel gavene utover dagen, så tar det ikke lengre tid under åpning på kvelden.

Anonymkode: 7340d...9af

Før du uttaler deg om vår situasjon om hvor heldig barna er.. far jobber 14dager borte, bonus kommer samme helg som far kommer hjem :) bonus er hos oss hele ferien til far! Fellesbarn og bonus ser far nesten like mye, men selfølgelig er det en liten forskjell.

Anonymkode: d4e4e...8b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke gjort noe med det. Hvis dere har for mange gaver, er det andre måter å løse det på. Det virker veldig spesielt at alle kan ha med alle sine gaver, bortsett fra én. Uansett om det er bonusbarn eller svigermor. Jeg var eneste i familien som ikke fikk ha med venninnegaver et år vi feiret hos tante. De små kusinene mine hadde ikke begynt med venninnegaver, så det var urettferdig. Det er 30 år siden, men jeg husker fortsatt jeg synes det var leit. Hvorfor skulle det være så dumt at det var jeg som skulle være den heldige for en gangs skyld? 

Anonymkode: fe8b4...efb

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvorfor er det bare barna mine som må lære seg om urettferdighet? Hadde det vært snakk om 5-6 gaver ekstra, så hadde jeg ikke reagerert.. men i dette tilfellet så er det snakk om 20 gaver ekstra!

Kjære vene 

Anonymkode: 307bc...29f

Skrevet

I min verden finnes det kun en julaften og jeg mener barnet må få åpne gavene sine hos dere. 

Anonymkode: 0f235...453

• Liker 2
Skrevet

De minste ungene blir nok sånn passe fornøyd av forskjellen de kommer til å se, og ikke forstå.

Anonymkode: 4b7b1...683

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Før du uttaler deg om vår situasjon om hvor heldig barna er.. far jobber 14dager borte, bonus kommer samme helg som far kommer hjem :) bonus er hos oss hele ferien til far! Fellesbarn og bonus ser far nesten like mye, men selfølgelig er det en liten forskjell.

Det er en betydelig forskjell. Fellesbarna har ikke steforeldre og deres innfall som de i hele oppveksten må innrette seg etter. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg mener det hadde vært uaktuelt å si at barnet ikke får ta med alle gavene sine, om det er det barnet ønsker å gjøre.

Det å bruke lang tid på å åpne gaver er jo en del av kosen med julaften.

Hva så om dere trenger en time lengre på åpning av gaver. Om det har med leggetid å gjøre; vi lar de minste få åpne sine gaver først, så blir det leggetid, og så tar de eldre som er igjen og fortsetter julekvelden. 

Anonymkode: e4f00...93e

Skrevet

I min familie er det ingen som har mine, dine og våre. Vi har tre barn og vi har ikke plass til 40 gaver i bilen når vi skal til besteforeldre. De får ta med seg gaver fra oss foreldre, tanter og onkler og besteforeldre på andre siden. Resten som er fra venner, oldeforeldre og fjerne slektninger åpnes på dagen julaften. 

For mange år siden, da jeg var sammen med eksen, han hadde en sønn fra tidligere forhold. Mor der krevde at gutten fikk ta med seg alle gavene. Eksen måtte kjøre 10 mil to ganger siden han ikke hadde plass til alle gavene på første tur.

Anonymkode: 6c4ef...9d6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
EmKay skrev (4 timer siden):

Deres fellesbarn får antakeligvis åpne alle sine gaver på julaften, så ser ikke hvorfor bonusbarnet ikke kan få gjøre det samme?
De er jo bare barn, og det kan nok potensielt være litt vanskelig å sitte som bonusbarn med bare noen få gaver, mens de andre får i hauger, selv om man har fler hjemme/har åpnet på forhånd. 

Dere kan jo selvsagt lufte det for barnemor, men hadde ikke satt det som noe krav.

Eller potensielt vanskelig å sitte der som fellesbarn og se at bonus får 15 pakker mer.. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Skjønner problemstillingen. Her fikk vi kanskje 5 gaver, og det andre barnet 25… Det ble ganske synlig for oss og vi følte vi ikke fikk i nærheten like mye. Ble sittende i en evighet å se på at hun åpnet pakke etter pakke etter pakke… 

Jeg hadde bedt om at barnet tok med gaver fra mor og de dere feirer med, eventuelt besteforeldre. Del opp så det blir mest mulig likt for alle barna. Ikke kjekt å være de som sitter å ser på at noen andre har mange flere pakker… Barnet syns vel sikkert det er helt greit å få åpne noen pakker kvelden før?

Anonymkode: 98738...1a1

• Liker 1
Skrevet
emlia skrev (7 minutter siden):

Eller potensielt vanskelig å sitte der som fellesbarn og se at bonus får 15 pakker mer.. 

sånn er livet

Anonymkode: fa313...4fe

Skrevet (endret)

Har ikke lest hele tråden, jeg har bonusbarn. Den ene nærmere. Jeg prøver fortsatt å støtte henne, hjelpe. Ok, meg og sambo er ferdige. Men jeg er ikke ferdige med barna hans som har vært i mitt liv i 18 år. Bonusbarn  eller ikke. Dette mine barn 

Endret av Helene
Skrevet
Helene skrev (5 minutter siden):

Har ikke lest hele tråden, jeg har bonusbarn. Den ene nærmere. Jeg prøver fortsatt å støtte henne, hjelpe. Ok, meg og sambo er ferdige. Men jeg er ikke ferdige med barna hans som har vært i mitt liv i 18 år. Bonusbarn  eller ikke. Dette mine barn 

Hæ?

• Liker 7
Skrevet
Helene skrev (6 minutter siden):

Og poenget ditt var?

Anonymkode: 98738...1a1

• Liker 1
Skrevet
emlia skrev (21 minutter siden):

Sånn er livet og det er vi voksne som har valgt at det skal være sånn. Da får vi forklare barna hva forskjellene kommer av. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og problemet med det er?

Anonymkode: 6e4c4...1da

Problemet er at det er mye annet en skal gjøre i løpet av julaften. Spiser man kl. 1700, som i utgangspunktet er alt for tidlig, starter pakkeåpningen 1900. Og skal man da holde på i fem timer, vil barna være alt for trøtte før man har kommet halvveis. Og man trenger tid til kaffe, kaker, julegodt og portvin.

• Liker 2
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Har samme dilemma selv, og her har barnet åpning den dagen det kommer hjem i romjula. Da inviteres mine foreldre, og barnet åpner gavene før middag. Barnet velger menyen 😊

Far gjør omtrent det samme når julaften er hos meg.

Da barnet var mindre så ble gavene åpnet på morgenen julaften og så kjørt opp til far.

Barnet har søsken hos far, og jeg så at det ville blitt veldig skjev fordeling (i mitt barns favør) så jeg tok initiativ til den samtalen. 

Om far spør hva mor tenker så kan det jo hende han blir positivt overrasket. Det blir lettere for begge parter å få med seg hva barnet får av hvem, og mye mindre å ta med seg frem og tilbake.

Anonymkode: 11705...527

Ja. Her feirer vi også to ganger. Julaften hos foreldre åpner kun pakker fra den foreldre sin side. I romjula pakker fra den andre foreldre. Spesiell mat. Pene klær. Jeg og alle jeg vet vil jo være med når gavene åpnes. 

Anonymkode: 4c311...276

• Liker 1
Skrevet

Jeg har skilte foreldre og vi har alltid gjort som du foreslår, ts. Har vi feiret med pappa så har vi åpnet gaver fra mammas side med mamma før vi drar til pappa. Og omvendt. Gaver fra venninner har vi gjerne åpnet for oss selv eller sammen med venninnene, men ikke med hele familien. I vår familie synes vi det er helt utmattende å skulle sitte og åpne gaver i timevis. 

Anonymkode: fa071...57a

• Nyttig 1
Skrevet
Brunello skrev (12 minutter siden):

Problemet er at det er mye annet en skal gjøre i løpet av julaften. Spiser man kl. 1700, som i utgangspunktet er alt for tidlig, starter pakkeåpningen 1900. Og skal man da holde på i fem timer, vil barna være alt for trøtte før man har kommet halvveis. Og man trenger tid til kaffe, kaker, julegodt og portvin.

I din fanilie kanskje! Her har ingen av barna problemer med å være lenge våken 

Skrevet
MiominMio skrev (5 timer siden):

Kan det være aktuelt at barnet åpner gavene fra mors side med mor før det lommer til dere? 

Det er det jeg ville gått for.

Eventuelt spre gavene litt og ikke åpne alt på julaften.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...