Gå til innhold

Julaften med bonusbarn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Her må vennegaver åpnes på rommet/før julaften. Dette fordi ene barnet har masse venner og får masse gaver fra dem, og det andre barnet har nesten ingen, og får dermed 0-1 vennegave. Blir fort veldig sårt for det ene barnet, og julaften er ikke en dag for å bli påminnet at man er venneløs.

Tenker at det er helt innafor at dere voksne bestemmer at sånn blir det. Begrunn det med at det blir for mye gaver og dere har ikke plass. 

Ikke spør barnet om det er ok. Bare si "i år kan du bare ta med gaver fra xxx og xxx i tillegg til de vi har til deg her. Så kan du og mamma kose dere med åpning av resten før eller etter julaften"

Anonymkode: 9c253...9c0

• Liker 3
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Just now, EmKay said:

Deres fellesbarn får antakeligvis åpne alle sine gaver på julaften, så ser ikke hvorfor bonusbarnet ikke kan få gjøre det samme?
De er jo bare barn, og det kan nok potensielt være litt vanskelig å sitte som bonusbarn med bare noen få gaver, mens de andre får i hauger, selv om man har fler hjemme/har åpnet på forhånd. 

Dere kan jo selvsagt lufte det for barnemor, men hadde ikke satt det som noe krav.

Tror nok heller det er omvendt, altså at bonusbarnet er den som sitter med mye mer, enn det fellesbarna gjør.

De aller fleste bonusforeldre har jo egen familie som også kjøper gaver til bonusbarnet.

Hos oss har bonusbarnet en liten minifeiring lille julaften med den forelderen de ikke skal feire selve julaften med og åpner da gaver fra den siden av familien.

Og når bonusbarnet feirer med oss så får det både av denne forelderens side + min familie. For mine foreldre og søsken kjøper selvsagt også gaver, og de kjøper for nøyaktig samme summer som det de gjør for sine andre barnebarn.

Anonymkode: f726e...242

• Liker 3
Skrevet

Bonusbarnet mitt pleide å ha med alle gavene dit han feiret jul. Var han hos oss åpnet han alle her, og var han hos sin mor så åpnet han alle der.

Anonymkode: da898...f17

• Liker 1
Gjest ullvottene
Skrevet

Synes julaften ødelegges av altfor mange gaver. Det blir bare kvalmt. 

Skrevet
ullvottene skrev (2 minutter siden):

Ja uff. Stor stas for ungene. Men hvem bryr seg om det

Anonymkode: fa313...4fe

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvordan gjorde dere der i fjor, da? Sendte far med alle pakkene fra dere til mor da bonussbarnet feiret med sin mor? I så fall har dere ikke så mye dere skulle sagt.

Anonymkode: 97b68...bf8

Ifjor ble det sendt med gaver ifra oss, småsøsken og besteforeldrene.  

Ts

Anonymkode: d4e4e...8b7

Skrevet

Så lenge det ikke er rattkjelker, slalomski, sparkesykler eller andre voluminøse gaver, ser jeg på dette som et oppkonstruert problem.  

Anonymkode: 0c14e...092

• Liker 2
Gjest ullvottene
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja uff. Stor stas for ungene. Men hvem bryr seg om det

Det blir slitsomt for ungene og. Det var egentlig dem jeg tenkte mest på. 

Når det er sagt så forstår jeg jo at noen, eller mange, aldri får nok av gaver, men der er vi ulike. 

Endret av ullvottene
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så lenge det ikke er rattkjelker, slalomski, sparkesykler eller andre voluminøse gaver, ser jeg på dette som et oppkonstruert problem.  

Anonymkode: 0c14e...092

Året før fikk bonus tlf og pc ifra mor + noen ekstra småpakker med dilldall.. 5 av de 20 gavene var bare ifra moren 😄 

Ts

Skrevet

Sånn er det å ha dine, mine og våre barn - det vil bli forskjeller. Mange, hele året, i mange forskjellige situasjoner, og det vil variere hvilken part det går mest utover. Jeg synes ærlig talt det er ganske hjerterått å ville nekte en 10-åring å ha alle julegavene sine under treet av hensyn til småsøsknene - det er ikke ungen som har valgt denne situasjonen.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Året før fikk bonus tlf og pc ifra mor + noen ekstra småpakker med dilldall.. 5 av de 20 gavene var bare ifra moren 😄 

Ts

Problemet ditt er altså at ett barn får mer enn de to andre? Ikke at drt blir mye gaver?  Dine barn får bo med begge foreldrene. Tipper de hadde valgt det over masse julegaver any day. La nå bonus få ha med seg gavene dersom hun vil. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Sånn er det å ha mine, dine og våre barn. Det blir aldri helt likt. Fellesbarna får ha begge foreldrene sine sammen og i samme hus og har bare ett hjem å forholde seg til. Bonusbarnet får flere julegaver'. Sånn er det. Alle barn har godt av å lære at det aldri er likt på alle områder. Jeg synes ærlig talt du er direkte slem som vil nekte bonusbarnet å åpne alle julegavene sine på selve julaften bare fordi du synes det blir for mange. Som Daria sier er det faktisk ikke bonusbarnet sin skyld og hen har ikke valgt denne situasjonen. Du er voksen, ta deg sammen! 

Anonymkode: f8515...90b

• Liker 2
Skrevet
ullvottene skrev (24 minutter siden):

HVs har det med saken å gjøre?

Anonymkode: 307bc...29f

Skrevet

Vi har løst det slik at barnet er hos mor lillejulaften og på dagen på julaften, og åpner gaver fra venninner og fjernere slekt hos mor. Barnet kommer til oss kl. 16 på julaften. På julekvelden åpner vi gaver fra de vi er sammen med. Dersom det er gaver fra fjernere slekt så åpner barna dem på 25.

Alle trives bedre med denne løsningen enn å skulle stresse med å åpne alle gavene på julekvelden. Da blir det så mye at det ikke er noe kos. 

Anonymkode: 48ee0...c8b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sånn er det å ha mine, dine og våre barn. Det blir aldri helt likt. Fellesbarna får ha begge foreldrene sine sammen og i samme hus og har bare ett hjem å forholde seg til. Bonusbarnet får flere julegaver'. Sånn er det. Alle barn har godt av å lære at det aldri er likt på alle områder. Jeg synes ærlig talt du er direkte slem som vil nekte bonusbarnet å åpne alle julegavene sine på selve julaften bare fordi du synes det blir for mange. Som Daria sier er det faktisk ikke bonusbarnet sin skyld og hen har ikke valgt denne situasjonen. Du er voksen, ta deg sammen! 

Dette👆

Anonymkode: 307bc...29f

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Det her trenger ikke å ha noe med bonusbarn eller ikke å gjøre. Søsteren min sin familie åpner kun gaver på kvelden fra den siden av familien de feirer med. Ingen bonusbarn hos dem. Men feirer de med svigers så åpner de fra oss enten på morgenen, eller når vi har juleselskap en av de neste dagene. Og omvendt den andre veien. De syns det er helt topp å få åpne gaver over flere tidspunkt/dager.

Det er ikke slemt å fordele gavene. De får akkurat like mye gaver uansett, men de får tid til å åpne og sette pris på gavene og hvem de får dem av.

Anonymkode: f726e...242

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Problemet ditt er altså at ett barn får mer enn de to andre? Ikke at drt blir mye gaver?  Dine barn får bo med begge foreldrene. Tipper de hadde valgt det over masse julegaver any day. La nå bonus få ha med seg gavene dersom hun 

Med min slekt, fars slekt og mor + venner så runder vi opp i godt over 35 gaver. Våre felles har ca 10 - 13 hver. Hvordan tror du det hadde vært hvis det var omvendt?😊 Vi blir 11 stykker på julaften, så du kan tenke deg selv hvor mange gaver det blir. At bonusbarn kun tar med seg ifra mor og besteforeldre vil si at barnet fortsatt har over 20 pakker å åpne

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Så da er det i bonusbarn sitt favør? men hvis en familie velger å reise til syden kun med felles, da er det plutselig synd i dette barnet som ingen plutselig tenker på🤔 Det blir som å si at den uken bonusbarn ikke er til de som skal reise må tåle at det er sånn.. kan ikke regne med å få bli med på alt når det er to bosted 🙂 

jeg er enig med ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så da er det i bonusbarn sitt favør? men hvis en familie velger å reise til syden kun med felles, da er det plutselig synd i dette barnet som ingen plutselig tenker på🤔 Det blir som å si at den uken bonusbarn ikke er til de som skal reise må tåle at det er sånn.. kan ikke regne med å få bli med på alt når det er to bosted 🙂 

jeg er enig med ts

Jeg er Ts**

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når man er 10-15 mennesker kan ikke alle ha med sine 10 venninegaver hver. Da åpner man pakker i 5 timer😅

Anonymkode: e1e2f...078

Og problemet med det er?

Anonymkode: 6e4c4...1da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...