AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #41 Skrevet 16. oktober 2023 Kommer an på hvor mange dere er, jeg er vant med å åpne alle julaften og ville synes det var trist å måtte åpne før eller etter. Men vi feirer kun nærmeste familien så vi er maks 5 stykker. Husker for et par år siden da jeg jobbet på julaften, så dro jeg rett hjem til julefeiringen og åpnet pakkene mine i 24 tiden etter alle andre, bare det synes jeg var stusselig nok. Men nå er jeg hakket mer glad i tradisjoner enn mange andre. Min datter som vokste opp med 50/50 bryr seg mindre om tradisjoner selv om det aldri ble halvsøsken eller stesøsken å feire med der i gården, så er jo hun vant med forskjellig julefeiring annet hvert år. Anonymkode: baf72...5e8
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #42 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det her trenger ikke å ha noe med bonusbarn eller ikke å gjøre. Søsteren min sin familie åpner kun gaver på kvelden fra den siden av familien de feirer med. Ingen bonusbarn hos dem. Men feirer de med svigers så åpner de fra oss enten på morgenen, eller når vi har juleselskap en av de neste dagene. Og omvendt den andre veien. De syns det er helt topp å få åpne gaver over flere tidspunkt/dager. Det er ikke slemt å fordele gavene. De får akkurat like mye gaver uansett, men de får tid til å åpne og sette pris på gavene og hvem de får dem av. Anonymkode: f726e...242 Vek her i huset er julaften kun den dagen og da åpner vi gaver den dagen også! Anonymkode: 307bc...29f 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #43 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Så da er det i bonusbarn sitt favør? men hvis en familie velger å reise til syden kun med felles, da er det plutselig synd i dette barnet som ingen plutselig tenker på🤔 Det blir som å si at den uken bonusbarn ikke er til de som skal reise må tåle at det er sånn.. kan ikke regne med å få bli med på alt når det er to bosted 🙂 jeg er enig med ts Anonymkode: d4e4e...8b7 Vet ikke hvorfor du drar ferie inn her? Jeg er veldig sikker på at bonusbarnet gladelig hadde byttet alle de ekstra julegavene sine mot å få ha mamma og pappa sammen igjen. Du er mest opptatt av deg selv og dine egne barn, det er veldig tydelig. Anonymkode: f8515...90b
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #44 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vet ikke hvorfor du drar ferie inn her? Jeg er veldig sikker på at bonusbarnet gladelig hadde byttet alle de ekstra julegavene sine mot å få ha mamma og pappa sammen igjen. Du er mest opptatt av deg selv og dine egne barn, det er veldig tydelig. Anonymkode: f8515...90b Hvis alt skal handle om barnet, pga at foreldrene ikke funket sammen.. som da igjen, er det beste for barnet at de skiller lag. Skal alt gagne det barnet rundt jul, ferier osv imens det er andre barn i bildet? Hvis det barnet skal få alle de gavene pga at det fortjener å ha med så mange pga av at foreldrene ikke er sammen, må da fellesbarn som også er uskyldige i dette bare godta det? Blir ikke det det samme som å si at da må dette barnet å bare godta at foreldrene reiser kun med felles, får det er en del av "mine, dine og våre"? Alle barna er like uskyldig i dette,men hvis vi i vårt hus klarer å gi alle barna som er her på julaften nogenlunde likemange gaver, så blir det mindre urettferdig for alle - ikke bare bonusbarn, for hen har 2 julefeiringer, 2 store ferier i året ++ Anonymkode: d4e4e...8b7 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #45 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis alt skal handle om barnet, pga at foreldrene ikke funket sammen.. som da igjen, er det beste for barnet at de skiller lag. Skal alt gagne det barnet rundt jul, ferier osv imens det er andre barn i bildet? Hvis det barnet skal få alle de gavene pga at det fortjener å ha med så mange pga av at foreldrene ikke er sammen, må da fellesbarn som også er uskyldige i dette bare godta det? Blir ikke det det samme som å si at da må dette barnet å bare godta at foreldrene reiser kun med felles, får det er en del av "mine, dine og våre"? Alle barna er like uskyldig i dette,men hvis vi i vårt hus klarer å gi alle barna som er her på julaften nogenlunde likemange gaver, så blir det mindre urettferdig for alle - ikke bare bonusbarn, for hen har 2 julefeiringer, 2 store ferier i året ++ Anonymkode: d4e4e...8b7 Barna dine må lære først som sist at verden ikke er rettferdig. Hva hvis dere skal feire med annen familie hvor barna fåe flere gaver. Skal du lage drama om det og? Du høres virkelig ikke helt god ut. Men mistenker at dette ikke er sant. Spesielt siden du signerte et innlegg med at du var enig med ts.. Anonymkode: fa313...4fe 4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #46 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis alt skal handle om barnet, pga at foreldrene ikke funket sammen.. som da igjen, er det beste for barnet at de skiller lag. Skal alt gagne det barnet rundt jul, ferier osv imens det er andre barn i bildet? Hvis det barnet skal få alle de gavene pga at det fortjener å ha med så mange pga av at foreldrene ikke er sammen, må da fellesbarn som også er uskyldige i dette bare godta det? Blir ikke det det samme som å si at da må dette barnet å bare godta at foreldrene reiser kun med felles, får det er en del av "mine, dine og våre"? Alle barna er like uskyldig i dette,men hvis vi i vårt hus klarer å gi alle barna som er her på julaften nogenlunde likemange gaver, så blir det mindre urettferdig for alle - ikke bare bonusbarn, for hen har 2 julefeiringer, 2 store ferier i året ++ Anonymkode: d4e4e...8b7 Tenker du kan si til far at du egentlig ikke vil ha bonus der. For det er det det høres ut som. Er hun litt i veien for idyllen kanskje? Anonymkode: fa313...4fe
Tipaa Skrevet 16. oktober 2023 #47 Skrevet 16. oktober 2023 Er du sur fordi at bonusbarna får flest gaver? Og ikke deres felles?
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #48 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Tenker du kan si til far at du egentlig ikke vil ha bonus der. For det er det det høres ut som. Er hun litt i veien for idyllen kanskje? Anonymkode: fa313...4fe Sånn virker det ja. Jeg synes oppriktig synd på dette barnet som har en slik stemor. AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hvis alt skal handle om barnet, pga at foreldrene ikke funket sammen.. som da igjen, er det beste for barnet at de skiller lag. Skal alt gagne det barnet rundt jul, ferier osv imens det er andre barn i bildet? Hvis det barnet skal få alle de gavene pga at det fortjener å ha med så mange pga av at foreldrene ikke er sammen, må da fellesbarn som også er uskyldige i dette bare godta det? Blir ikke det det samme som å si at da må dette barnet å bare godta at foreldrene reiser kun med felles, får det er en del av "mine, dine og våre"? Alle barna er like uskyldig i dette,men hvis vi i vårt hus klarer å gi alle barna som er her på julaften nogenlunde likemange gaver, så blir det mindre urettferdig for alle - ikke bare bonusbarn, for hen har 2 julefeiringer, 2 store ferier i året ++ Anonymkode: d4e4e...8b7 Nei, barnet har ikke to julefeiringer. Det er bare én julaften og å "feire jul" en annen dag er bare en dårlig erstatning som barn med skilte foreldre må finne seg i enten de vil eller ikke. Hvorfor skal barn få akkurat like mange gaver? Igjen, du virker mest opptatt av at dine barn gud forby ikke skal kjenne på det minste lille misunnelse og veldig lite opptatt av å inkludere bonusbarnet. Det handler ikke om at bonusbarnet fortjener flere gaver, det handler om at bonusbarnet får de gavene hen får og at stemor ikke skal nekte hen å åpne dem på selve julaften! Anonymkode: f8515...90b 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #49 Skrevet 16. oktober 2023 Som bonusbarn selv (nå voksen) hadde jeg syntes det var veldig sårt om bonusmor ikke unnet meg å åpne gavene mine på julaften. Det er jo tross alt ganske sårt allerede at familien er splittet. Spesielt vennegaver som ikke har noe med splittet familie å gjøre. Hvis det derimot er av praktiske hensyn er det mer forståelig. Jeg fikk ofte julegavene fra "den øvrige familien på andre siden" i romjulen fordi den andre forelderen gjerne hadde feiret med øvrige julaften og fått med gavene da. Og husk at dette kun gjelder noen få år. Antall gaver kuttes ofte en del fra konfirmasjonsalderen. Anonymkode: 68fdf...a38 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #50 Skrevet 16. oktober 2023 Kjære vene, dette er ikke en sak. Urettferdig for dine barn at de bonus får noen flere gaver, urettferdig for bonus at h*n ikke får feire jul med begge foreldrene sine. Dere får heller velge å ikke åpne en og en i gangen, og kamuflere litt slik hvis det er viktig for dere. Anonymkode: 06561...ec8
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #51 Skrevet 16. oktober 2023 Bonus kan åpne gavene fra morssiden på morgen på julaften da, i stedet for på kvelden med alle andre. Anonymkode: f2e88...5e7
SPOCA Skrevet 16. oktober 2023 #52 Skrevet 16. oktober 2023 For meg er det en selvfølge at barnet får åpne sine gaver på julaften. Skal sies at stebarnet/bonusbarnet mitt feirer to julaftener, dvs 24. og 25. desember, hvor han feirer sammen med oss 24. og sammen med mamma og hennes familie den 25 (de feirer ikke 24.). Men, hadde vi hatt annenhver jul osv, så hadde han selvfølgelig åpnet dem på julaften sammen med dem han var sammen med da.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #53 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Barna dine må lære først som sist at verden ikke er rettferdig. Hva hvis dere skal feire med annen familie hvor barna fåe flere gaver. Skal du lage drama om det og? Du høres virkelig ikke helt god ut. Men mistenker at dette ikke er sant. Spesielt siden du signerte et innlegg med at du var enig med ts.. Anonymkode: fa313...4fe 👆 Anonymkode: 307bc...29f 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #54 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 👆 Anonymkode: 307bc...29f Hvorfor er det bare barna mine som må lære seg om urettferdighet? Hadde det vært snakk om 5-6 gaver ekstra, så hadde jeg ikke reagerert.. men i dette tilfellet så er det snakk om 20 gaver ekstra! Anonymkode: d4e4e...8b7
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #55 Skrevet 16. oktober 2023 Ser ikke helt problemet. Barnet kan vel få åpne gaver i løpet av dagen? Alt trenger ikke å åpnes på kvelden om det tar alt for land tid? Eller er du bekymret for om dine barn blir misunnelig på bonusbarnet? At de skal synes at det er urettferdig at stesøsken får flere julegaver? I så fall må du ta en prat med egne barn om dette. Søsteren min sine barn har mye større familie enn barnet mitt, og får derfor også mange fler julegaver. Det har aldri vært noe problem for mitt barn. Anonymkode: 7340d...9af
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #56 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor er det bare barna mine som må lære seg om urettferdighet? Hadde det vært snakk om 5-6 gaver ekstra, så hadde jeg ikke reagerert.. men i dette tilfellet så er det snakk om 20 gaver ekstra! Anonymkode: d4e4e...8b7 Er du klar over hvor utrolig mange goder dine barn har som bor sammen med begge foreldrene sine? Bonusbarnet ditt er så absolutt klar over at det er urettferdighet i verden. Det er bare kleint at du som voksen sutrer over dette. Fordel gavene utover dagen, så tar det ikke lengre tid under åpning på kvelden. Anonymkode: 7340d...9af 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #57 Skrevet 16. oktober 2023 Hvis ingen andre enn du syns det er et problem, ikke gjør det til et problem. Anonymkode: 938b8...3e1 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #58 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Sånn virker det ja. Jeg synes oppriktig synd på dette barnet som har en slik stemor. Nei, barnet har ikke to julefeiringer. Det er bare én julaften og å "feire jul" en annen dag er bare en dårlig erstatning som barn med skilte foreldre må finne seg i enten de vil eller ikke. Hvorfor skal barn få akkurat like mange gaver? Igjen, du virker mest opptatt av at dine barn gud forby ikke skal kjenne på det minste lille misunnelse og veldig lite opptatt av å inkludere bonusbarnet. Det handler ikke om at bonusbarnet fortjener flere gaver, det handler om at bonusbarnet får de gavene hen får og at stemor ikke skal nekte hen å åpne dem på selve julaften! Anonymkode: Har jeg nektet? Jeg ønsker å gjøre det mest rettferdig for alle under vårt tak, gjelder alle barna! Da eldste vår var 3år, så fikk hun en del gaver ekstra.. Hun fikk åpne 4 gaver dagen før bonus kom, så det ikke skulle bli urettferdig Anonymkode: d4e4e...8b7
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #59 Skrevet 16. oktober 2023 Mitt bonusbarn pleide å ta med alle sine gaver, sikkert 30-40, da hen var hos oss. Da våre felles barn ble store nok til at de reagerte på forskjellen ga vi beskjed til mor. Her har alle ca 5-8 gaver hver. Synes det ble feil når forskjellen i gaver var så stor. Anonymkode: 9dc4b...b28
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #60 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Med min slekt, fars slekt og mor + venner så runder vi opp i godt over 35 gaver. Våre felles har ca 10 - 13 hver. Hvordan tror du det hadde vært hvis det var omvendt?😊 Vi blir 11 stykker på julaften, så du kan tenke deg selv hvor mange gaver det blir. At bonusbarn kun tar med seg ifra mor og besteforeldre vil si at barnet fortsatt har over 20 pakker å åpne Anonymkode: d4e4e...8b7 Det er vel ikke ungenes feil at dere inviterer hele slekta på julaften. Anonymkode: 9cf30...b30 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå