Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Samfunnsdebatt skrev (1 minutt siden):

Regner med han har gått de områder som var mulig å gå uten å gå i myr mens det var lyst og tidlig. Håper de finner han snart ❤️ Og at de velger å søke ut fra slik teori også 

Bruker de megafoner eller høytaleranlegg for å rope ut budskap til gutten? Det burde blitt brukt for å lede gutten 

Krysser fingre for gutten & hans familie 🙏 ❤️ Stakkars folk 🥹

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg følger også tett med. Har et barn i lignende alder og går mye i lignende skog på Østlandet. Har sjekket nyhetene så ofte at telefonen min snart leter opp politiet i Agder på twitter av seg selv. 

Forsøkte å finne gode odds og lykkelige historier og snublet over denne. Kanskje det kan distrahere flere enn meg noen minutter. https://www.newscientist.com/article/mg24532710-800-people-who-get-lost-in-the-wild-follow-strangely-predictable-paths/

Beklager, den artikkelen hadde pay wall og finner ikke den jeg leste tidligere. Hadde noen interessante teorier om hvordan unger følger vannveier og vannkanter mer enn stier blant annet. (når de har gått seg bort). 

Endret av Zoey
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Sender varme tanker til familien og søkegruppen. Måtte han bli funnet fort 💕

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet

Jeg følger også saken! Forferdelig å tenke på, så håper at de finner han fort. De har jo mye søk nå, så synes det er rart at de ikke har funnet han. Men han kan jo ha blitt redd og lagt på sprang og kommet langt bort fra søkeområdet.

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
Zoey skrev (19 minutter siden):

Jeg følger også tett med. Har et barn i lignende alder og går mye i lignende skog på Østlandet. Har sjekket nyhetene så ofte at telefonen min snart leter opp politiet i Agder på twitter av seg selv. 

Forsøkte å finne gode odds og lykkelige historier og snublet over denne. Kanskje det kan distrahere flere enn meg noen minutter. https://www.newscientist.com/article/mg24532710-800-people-who-get-lost-in-the-wild-follow-strangely-predictable-paths/

👍 Håper de sjekker sånt også

https://www.psych.ualberta.ca/~ecornell/Advances.pdf

http://web.psych.ualberta.ca/~ecornell/Lost_ChildrenP.pdf

https://www.researchgate.net/profile/Edward-Cornell

Endret av Samfunnsdebatt
Skrevet
Samfunnsdebatt skrev (16 minutter siden):

Regner med han har gått de områder som var mulig å gå uten å gå i myr mens det var lyst og tidlig. Håper de finner han snart ❤️ Og at de velger å søke ut fra slik teori også 

Bruker de megafoner eller høytaleranlegg for å rope ut budskap til gutten? Det burde blitt brukt for å lede gutten 

Mener å ha lest en gang at barn som går seg vill sjeldent vil reagere på rop, da de velger å gjemmer seg pga frykt.

Klarte ikke å finne det igjen.

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet
uanonym skrev (3 minutter siden):

Mener å ha lest en gang at barn som går seg vill sjeldent vil reagere på rop, da de velger å gjemmer seg pga frykt.

Klarte ikke å finne det igjen.

Men med dagens teknolog kan det gjøres med foreldrenes stemme 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Dette er bare helt forferdelig. Stakkars barn og familie ❤️❤️

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke vi burde slenge ut "what ifs" her. Inntil vi vet noe mer. Det er en liten gutt som er forsvunnet, la oss alle håpe han kommer hjem.

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg begynner å miste håpe må jeg innrømme! Det er kaldt ute nå og han er liten. 

Men jeg håper så inderlig!!!!

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet

Stakkars liten, håper de finner gutten snart altså 😔❤️ Får vondt bare av tanken, kan ikke engang forestille meg hvor engstelig foreldrene må være.. 

Skrevet

Håper de ordner med bærbare anlegg som kan spille høyt med beskjeder fra foreldrene slik at gutten kan gå mot de hvis han hører de. Lyd bærer lengre enn øyner i søk.  ❤️

Skrevet

Helt forferdelig. :( Jeg håper gutten kommer til rette snart. Hver time teller når det er så mørkt og kaldt. Han må være livredd og alene :(

Skrevet

Dette er så tragisk 😭 Krysser alt jeg har for at han blir funnet i godt behold ❤ Kan ikke engang tenke på hvordan det er for noen av de.

• Hjerte 1
Skrevet
Samfunnsdebatt skrev (5 minutter siden):

Håper de ordner med bærbare anlegg som kan spille høyt med beskjeder fra foreldrene slik at gutten kan gå mot de hvis han hører de. Lyd bærer lengre enn øyner i søk.  ❤️

Den ungen blir maks forvirret da. Tror ikke jeg har lest en sak med savnede barn der høytaler har hatt effekt 

• Liker 6
Skrevet
Luckiness skrev (1 time siden):

Noen som vet hvordan søk med hunder foregår? Skulle tro at det beste er å la hunder søke tidlig, før det er massevis av folk rundt om og leter? For at hunden skal få arbeidsro.

Hunder blir som regel alltid sendt ut først så lenge de er tilstede når en starter eller det ikke forsinker søket veldig med å vente på de. Hunden med fører går da ut til et planlagt startpunkt og så lar fører hunden snuse seg frem til mulige lukter av mennesker. Startpunktet kan være der hvor solbrillene ble funnet, der hvor foreldrene selv hadde sist kontakt med gutten eller andre naturlige steder ut fra kartet hvor det kan være lurt å begynne. Etterhvert som naturlige og logiske steder blir færre så tar en nye søk fra starten av igjen eller går litt på måfå og tilfeldigheter.

Men her er det dessverre flere utfordringer. Familien selv har nok lett litt først og dette er spor hund/fører må luke ut når de søker. Samtidig har det til nå vært ekstremt mange ressurser ute i søksområdet og det gjør ofte at effekten av hund reduseres. Men den er aldri null. Så lenge de har førere og hunder tilgjengelig som er uthvilt så blir disse stort sett brukt kontinuerlig i søket.

Ser noen spurte om hvorfor politiet ikke ønsker flere uorganiserte frivillige og. Dette er litt av årsaken. Samtidig så krever det tid og mannskap å planlegge hvor uorganiserte skal søke. Dette er tid og ressurser en da tar fra de organiserte frivillige som allerede er i søk. Jeg har vært med flere ganger og håndtert fra flere titalls til flere hundre uorganiserte frivillige og det kan til tider være ekstremt krevende. Samtidig må en huske at organiserte frivillige, Sivilforsvaret og HV har en felles basis utdanning og kommandostruktur som gjør at søksledelsen lett kan lede søket med mannskapene ute i søksområde. Mens uorganiserte frivillige er alt fra topptrente idrettsfolk som går seg vill i egen bakhage, til alenemødre som har lang erfaring fra orientering i sin ungdom. Det kan være uorganiserte frivillige som har tvilsomme hensikter og det kan være uorganiserte frivillige med tvilsom helse. Plutselig står en der og må bruke redningshelikopteret for å løfte ut en skadet frivillig med knekt fot i stede for å søke etter 7-åringen. Men ikke misforstå - jeg har ved flere anledninger opplevd at uorganiserte frivillige også er med på å gjøre funn. Problemet er bare at det varierer så enormt og det er krevende å organisere. På toppen av det hele så må redningshundene da og lukte på sporene til de uorganiserte frivillige uten at de nødvendigvis vet hvor de har vært og søkt. Så når politiet ber om at ikke flere møter er det som regel en god faglig begrunnelse for det men det betyr ikke at engasjementet ikke settes pris på.

• Liker 8
  • Nyttig 18
Skrevet
JuliaKepler skrev (11 minutter siden):

Den ungen blir maks forvirret da. Tror ikke jeg har lest en sak med savnede barn der høytaler har hatt effekt 

Det kommer ann på hva man mistenker er situasjonen. Dersom en tenker at savnede ønsker å bli funnet, og det er jo naturlig å tenke her, så vil lyd/roping ha god effekt. Største utfordringen i slike situasjoner er ofte å høre vedkommende tilbake.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Der er heldigvis gode muligheter til å finne ham ennå. Her er en historie om en 8 åring som var alene ute i skogen i to dager.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...