Gå til innhold

Hamas oppfordrer til global mobilisering mot Israel på fredag – europeiske jøder frykter for sin sikkerhet


Helgekarjol

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Marihone skrev (38 minutter siden):

Hva er problemet med jøder? Jeg har ikke satt meg inn i konflikten, men at man ikke kan si at man er jøde er da voldsomt. Jeg gikk på universitetet med en jøde fra USA og han var en kjempegod venn. Jeg skjønner virkelig ikke problemet folk har mot jøder. 

Jødehat er nærmest som en slags mental sykdom. En veldig gammel og sta sådan 🙁

Enig med deg. Aldri møtt en jøde som ikke var ålreit 👍

  • Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den britiske avisen The Daily Telegraph, skal i fredagsutgaven publisere et bilde av en baby som ble drept av Hamas.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

paprikaskrue skrev (1 time siden):

Rowling: "Hide their identities as they walk to school, for their own safety"

Oh. the ironi får man nesten si.

Hva er ironisk?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bamba skrev (5 timer siden):

Jeg er jøde og jeg er veldig redd nå om dagen. For mine barn, meg selv og folket mitt . Det er helt skinnsykt at man i Norge skal måtte gå rundt å kjenne det sånn i 2023.

Forferdelig 💔 føler veldig med deg ❤️

  • Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest paprikaskrue
27 minutter siden, Entern said:

Hva er ironisk?

Tatt i betraktning Joanne Rowling sitt bidrag i den såkalte transdebatten og at transmennesker utsettes for vold i dobbelt så stor grad i England og Wales, så er det ironisk at hun er opptatt av barn som må skjule den de er for frykt for å bli utsatt for vold.

https://www.theguardian.com/society/2020/jul/17/trans-people-twice-as-likely-to-be-victims-of-in-england-and-wales

Lenke til kommentar
Del på andre sider

paprikaskrue skrev (Akkurat nå):

Tatt i betraktning Joanne Rowling sitt bidrag i den såkalte transdebatten og at transmennesker utsettes for vold i dobbelt så stor grad i England og Wales, så er det ironisk at hun er opptatt av barn som må skjule den de er for frykt for å bli utsatt for vold.

https://www.theguardian.com/society/2020/jul/17/trans-people-twice-as-likely-to-be-victims-of-in-england-and-wales

Ok 😅

Barn som ikke kan føle seg trygge pga etnisitet er jo spesielt ille, det er noe annet enn voksne som ikke kan føle seg trygge.

Sier ikke at ikke transfolk og skal være trygge, det skal de absolutt være, og er 100% mot trakassering av transfolk men at jødiske barn må skjule sin etniske identitet for å unngå mobbing, overgrep og i verste fall mord er mye verre. Mener jeg, men mye fordi det er barn, men ønsker samtidig ikke en slags forskjellsvurdering på sånne ting da 😅 trakassering av voksne jøder og voksne homofile er akkurat like ille.

Så må vi huske at de som er troende til å trakassere jødiske barn også liker å trakassere åpenlyst homofile, det er på mange måter nazister vi snakker om her.

Ellers, takk for at du forklarte 😊

  • Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest paprikaskrue
21 minutter siden, Entern said:

Ok 😅

Barn som ikke kan føle seg trygge pga etnisitet er jo spesielt ille, det er noe annet enn voksne som ikke kan føle seg trygge.

Sier ikke at ikke transfolk og skal være trygge, det skal de absolutt være, og er 100% mot trakassering av transfolk men at jødiske barn må skjule sin etniske identitet for å unngå mobbing, overgrep og i verste fall mord er mye verre. Mener jeg, men mye fordi det er barn, men ønsker samtidig ikke en slags forskjellsvurdering på sånne ting da 😅 trakassering av voksne jøder og voksne homofile er akkurat like ille.

Så må vi huske at de som er troende til å trakassere jødiske barn også liker å trakassere åpenlyst homofile, det er på mange måter nazister vi snakker om her.

Ellers, takk for at du forklarte 😊

Rowling sin retorikk rammer jo transbarn også, og det har vært eksempler på tilfeller der transbarn har tatt sitt eget liv på grunn av mobbing i England.

Jeg tror Joanne Rowling helt bevisst valgte å plukke ut denne setningen i den avisartikkelen.

Du nevner nazister og i forhold til anti-gender bevegelsen så har det vært påpekt neo-fascitiske trekk og folkemordsretorikk ved at man ikke anerkjenner transmenneskers eksistens og dehumanisering.

 

Men for ikke å avspore tråden så er det en grusom situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest paprikaskrue
5 minutter siden, Isambard said:

Det er ingen ironi her.

- Det går an å kritisere staten Israel uten å støtte terror mot jøder

- Det går an å kritisere tramsbevegelsen uten å støtte vold mot transer.

- Det går an å støtte palestinere uten å støtte terroraksjoner.

 

Når man ikke klarer å skille mellom sånne ting er man på en farlig vei.

Det betyr selvfølgelig ikke at man nødvendigvis støtter vold, men det kan være konsekvensen.

Min observasjon generelt er at de siste årene så har situasjonen for kvinner, jøder, skeive og transmennesker blitt vanskeligere. Skeive muslimer har vel alltid hatt det vanskelig.

Poenget er at det er en rød tråd gjennom alt dette og det er mye splitt og hersk. Jeg tenker også man skal være forsiktig med å stempe helt vanlige muslimer som jødehatere. Det er ekstremister og psykopater som har potensiale for å angripe synagoger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, paprikaskrue said:

Jeg tenker også man skal være forsiktig med å stempe helt vanlige muslimer som jødehatere.

Jeg tenker at det er lagt opp til jødehat i de Islamske skrifter, og at det derfor er veldig vanskelig. Man ser det utspiller seg i alle samfunn hvor islam råder, eller står sterkt. Det er ikke bare i midtøsten, man ser det over hele europa.

  • Liker 18
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forferdelig at jøder rundt om i verden ikke skal føle seg trygge. Men akkurat nå er jeg mest bekymret for alle barna i Gaza. De har "generøst" nok fått 24 timer på seg til å flykte, men de har ingen steder å dra før blodbadet setter inn for fullt. Dette er helt jævlig! 

  • Liker 4
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

paprikaskrue skrev (2 minutter siden):

Det betyr selvfølgelig ikke at man nødvendigvis støtter vold, men det kan være konsekvensen.

Min observasjon generelt er at de siste årene så har situasjonen for kvinner, jøder, skeive og transmennesker blitt vanskeligere. Skeive muslimer har vel alltid hatt det vanskelig.

Poenget er at det er en rød tråd gjennom alt dette og det er mye splitt og hersk. Jeg tenker også man skal være forsiktig med å stempe helt vanlige muslimer som jødehatere. Det er ekstremister og psykopater som har potensiale for å angripe synagoger.

Jeg er helt enig i det siste poenget ditt. Vi lar transdebatten ligge tenker jeg .

Jeg mener det som er bra i Norge er at vi kan ha jøder og muslimer på Debatten som angriper hverandre skikkelig krasst verbalt.

De kan gå trygt hjem etterpå. Det ville vært umulig i mange land. Jeg håper vi klarer å beholde ting på den måten og at ingen hører på Hamas.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

paprikaskrue skrev (14 minutter siden):

Jeg tenker også man skal være forsiktig med å stempe helt vanlige muslimer som jødehatere. Det er ekstremister og psykopater som har potensiale for å angripe synagoger.

Enig med deg i dette. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest paprikaskrue
44 minutter siden, Madame Butterfly said:

Jeg tenker at det er lagt opp til jødehat i de Islamske skrifter, og at det derfor er veldig vanskelig. Man ser det utspiller seg i alle samfunn hvor islam råder, eller står sterkt. Det er ikke bare i midtøsten, man ser det over hele europa.

Jeg kan ikke nok om muslimske skrifter til å si meg enig eller uenig. Hvordan legger muslimske skrfiter opp til jødehat?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (6 timer siden):

Den britiske avisen The Daily Telegraph, skal i fredagsutgaven publisere et bilde av en baby som ble drept av Hamas.

Ja. Og Hamas som sier de ikke dreper barn, latterlig hvis det ikke var for tragisk

Maggi2 skrev (2 timer siden):

Det er forferdelig at jøder rundt om i verden ikke skal føle seg trygge. Men akkurat nå er jeg mest bekymret for alle barna i Gaza. De har "generøst" nok fått 24 timer på seg til å flykte, men de har ingen steder å dra før blodbadet setter inn for fullt. Dette er helt jævlig! 

Ja, alle visste at dette ville gå utover barn i Gaza, Hamas visste det også men sw gjorde det likevel. Nå er dwt viktig atvidf viser mer hensyn til barn i Gaza enn Hamas gjør, og at det slippes inn forsyninger til sivile, samt unngår å bruke hvitt fosfor som det jar kommet rapporter om men som Israel benekter.

Men har du tenkt over det jeg skrev i første innlegget mitt, at ingenting beviser mer at Israel trengs, og at Israel må vinne en krig, enn at jøder over hele verden blir angrepet fordi de er jøder?

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bamba skrev (10 timer siden):

Jeg er jøde og jeg er veldig redd nå om dagen. For mine barn, meg selv og folket mitt . Det er helt skinnsykt at man i Norge skal måtte gå rundt å kjenne det sånn i 2023.

Jeg føler med deg ❤️ det skulle ikke vært sånn at man i vår tid skulle måtte være redd bare fordi man er jødisk.

jeg har vært interessert i jødedommen store deler av livet, og vurderte en periode å konvertere faktisk :) jeg har deltatt på mange arrangement i jødisk regi, og det er noe av det fineste jeg har vært med på. Mange feiringer av Hanukkah på jødisk museum bl.a. Første gangen jeg deltok var det sivilt politi tilstede, og da fikk jeg vondt i magen av at det måtte være politi der vi var for at vi skulle lære mer om høytiden og kulturen/historien bak det. Syns det var grusomt!

Vi er mange som støtter dere. Kanskje en mager trøst, men dog.

  • Liker 4
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...