Gjest MUSK! Skrevet 5. oktober 2023 #81 Del Skrevet 5. oktober 2023 katties skrev (2 timer siden): Kanskje "kraftig" er et bedre ord, men jeg synes ikke dét, for vet ikke om det sier noe annerledes enn det jeg har hatt før: ikke kraftig bygd skjelett, men kraftig bygde kjelettben. Kan ikke si at jeg ser på de kildene der som særlig gode. Pluss, som jeg har forklart sikkert 20 ganger her: det er STØRRELSEN PÅ BEINA (size of the bones) some er stor hos henne ikke kroppsbygning (body frame), og det at "de fleste" ikke kan begrunne vekten sin på denne måten betyr ikke at ingen kan. Forskningen sier at det ER forskjell mellom folk, men alt for mange er visst så stuck med populærvitenskapelige fakta i hodet at de ikke skjønner at når forskere sier BMI fungerer forskjellig for folk ikke bare med ulik benmasse, men også med ulik høyde, skjelettetthet, hvordan skjellettet er bygd, så ser noen ikke at det skal være mulig 🙄 Nå er det jo slik at folk har høy bmi på grunn av muskler eller fett, eller begge deler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #82 Del Skrevet 5. oktober 2023 Chupacabra skrev (1 time siden): Det store spørsmålet er hva Hjelmesæth mener om sin egen vekt. Tipper han mener han er normalvektig. Jøran Hjelmesæth er kraftpluggen til høyre på dette bildet, for dem som ikke vet hvordan han ser ut. Ad hominem-argument Ad hominem-argument[1] (latin argumentum ad hominem, «argument mot mennesket»), eller personangrep, er en tankefeil der en søker å tilbakevise et argument ved å gå til angrep på den personen eller organisasjonen som fremsetter argumentet i stedet for å tilbakevise selve argumentet. På folkemunne kalles det å «ta mannen i stedet for ballen» eller «angripe person i stedet for sak». 🙂 Anonymkode: ffebb...6df 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yodas Skrevet 5. oktober 2023 #83 Del Skrevet 5. oktober 2023 9 hours ago, katties said: Har ikke tenkt å legge ut bilde av henne, men du tar feil. Man kan se ribbeina hennes gjennim huden, helt flat mage, hun har lite underhudsfett, ikke noen store muskler, og likevel tung. Hun er 172 høy, 68 i midjemål, 98 rundt rumpe og 92 rundt puppene. Veier 74 kg. Har hun spist en stein da, tenker du? Hun har forresten alltid vært slik: vi var samme størrelse før, men hun veide 10 kg mer enn meg. Slikt refereres til som "big boned". Altså: som man antakeligvis kan se fra målene så er hun på ingen måte bred, men selve beina i skjelettet er brede. Sammenligner man nedre del av armen hennes og min så er min mye smalere, og selve beina er tynnere. Når jeg hadde en BMI på 20 og var godt trent så var jeg undervektig. Med høyde på 171 ser ikke jeg sunn ut når jeg er under 64 kg, og da er BMI-en 21,9. Hun venninna di har antakelig mer muskler enn meg. Muskler veier mer enn fett. Derfor kan jeg ha større omkrets rundt hofter og bryst, men allikevel være lettere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chupacabra Skrevet 5. oktober 2023 #84 Del Skrevet 5. oktober 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Ad hominem-argument Ad hominem-argument[1] (latin argumentum ad hominem, «argument mot mennesket»), eller personangrep, er en tankefeil der en søker å tilbakevise et argument ved å gå til angrep på den personen eller organisasjonen som fremsetter argumentet i stedet for å tilbakevise selve argumentet. På folkemunne kalles det å «ta mannen i stedet for ballen» eller «angripe person i stedet for sak». 🙂 Anonymkode: ffebb...6df Det var ikke et personangrep. Spørsmålet er hvordan en undervektig slankeekspert definerer normalvekt. De færreste kan bli så lette som Hjelmesæth. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 5. oktober 2023 #85 Del Skrevet 5. oktober 2023 Yodas skrev (1 minutt siden): Hun venninna di har antakelig mer muskler enn meg. Muskler veier mer enn fett. Derfor kan jeg ha større omkrets rundt hofter og bryst, men allikevel være lettere. Ja, hun har trent helt siden hun er liten, så hun er ei sterk dame 😊 Det er ike slik at hun ser så sterk ut som hun er da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #86 Del Skrevet 5. oktober 2023 Jeg er i kategorien normalvektig og kan godt tro jeg er i mindretall. Der jeg jobber er de fleste, spesielt jenter/kvinner, lett til kraftig overvektig. De som har slitt med vekt også ser ut til å stadig bli tyngre år for år, ikke omvendt. Jeg har selv barn, jobber osv men får trent hver dag (hjemme), forsøker minst 8k skritt og spise så sunt og variert som mulig. Jeg merker kiloene går fort på med en gang jeg senker skuldrene og spiser mer usunt eller dropper trening. Anonymkode: d04ef...ef4 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 5. oktober 2023 #87 Del Skrevet 5. oktober 2023 (endret) William_S skrev (11 timer siden): All maten man kjøper på butikken er prosessert i en eller annen form. Ultraprosessert mat er en ting influencere og sånt har fått opp i hjernen hvor faktisk helt vanlig grovbrød feilaktig havner i kategorien fymat. Det er ikke nødvendigvis feilaktig. Grovbrød fra butikken kan være usunt, i tillegg finnes det uendelig med ultraprosessert pålegg som vi nordmenn elsker og som du finner i "alle" kjøleskap. Endret 5. oktober 2023 av Blåttvann 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snabeltann Skrevet 5. oktober 2023 #88 Del Skrevet 5. oktober 2023 Chupacabra skrev (1 time siden): Det var ikke et personangrep. Spørsmålet er hvordan en undervektig slankeekspert definerer normalvekt. De færreste kan bli så lette som Hjelmesæth. Hvordan kan du vite at han har en bmi under 18,5 og er undervektig? Ser helt normal ut for meg. Jeg har bmi på 19, altså helt normal - likevel får jeg høre til stadighet at jeg er radmager, undervektig...bla bla... 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #89 Del Skrevet 5. oktober 2023 William_S skrev (11 timer siden): Inaktivitet er nok den store faktoren her. Nei. Kostholdet er hovedårsaken til at folk er overvektige. Inaktivitet er den store faktoren når det kommer til at folk har alskens vondter i muskler og ledd, eller blir andpusten og sliten av ingenting. Inaktivitet påvirker også søvnkvaliteten og gjør folk mer stresset. Vi trenger aktivitet, men ikke for å holde oss slanke. Anonymkode: 2ee0e...1ca 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #90 Del Skrevet 5. oktober 2023 Jeg har alltid vært overvektig før, men klarte å snu livsstilen min og gikk mye ned i vekt. Så nå er jeg normalvektig og det er fantastisk godt. det er trist at vi er i mindretallet nå. Jeg skal kjempe for å ikke havne i overvekten igjen, for jeg har det bedre nå psykisk og fysisk enn før med overvekt. Anonymkode: 8816d...12b 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #91 Del Skrevet 5. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Dette er jo relativt høye mål, og brede og høye personer "skal" se tynnere ut enn lave personer med smalt skjelett for å være friske. Fordelen med å ha en slik bygning er at man ser tynnere ut, ulempen er at man sjeldent får fine former. Anonymkode: f822f...37a Hæ? At høye mennesker skal være tynnere enn lave personer? Hvorfor? Anonymkode: 2ee0e...1ca 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet 5. oktober 2023 #92 Del Skrevet 5. oktober 2023 (endret) Soleil70 skrev (2 timer siden): Han har en typisk løpekropp, tipper han løper langt og mye. Digger ham! Jeg syns det er imponerende at en mann i den alderen (50 pluss?) fremdeles ikke har mage. Hvis ikke det er et sunnhetstegn så vet ikke jeg. Sunnere enn de to til venstre på bildet, i alle fall. Endret 5. oktober 2023 av DelvisPresley 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #93 Del Skrevet 5. oktober 2023 2 hours ago, Chupacabra said: Det var ikke et personangrep. Spørsmålet er hvordan en undervektig slankeekspert definerer normalvekt. De færreste kan bli så lette som Hjelmesæth. Han definerer det nok som alle andre. Men tipper han kanskje har litt mer fokus på fettprosent enn BMI i visse tilfeller. De fleste kan bli så lette om de har en et kraftig insentiv for å være så lette. Men folk flest er for opptatte med unnskyldninger fremfor å gidde å gå rundt med en sultfølelse i løpet av døgnet. Å sulte seg litt kan forøvrig være ganske helsefremmende. Brian Johnson, en søkkrik mann som bruker over 20 millioner i året på å senke sin bioligiske alder. Har har et team på rundt 30 leger/spesialister. De er på toppen av det som er av undersøkelser og vitenskap på feltet. Brian Johnson har en fettprosent på ca 5%. 4% regnes ofte som helseskadelig siden det er farlig lavt. Man basert på alle kunnskapen teamet hans sitter på så er det optimalt for han. Han spiser under 2000kcl hver dag selv om han er en "stor" man med mye muskler som trener hver dag. https://blueprint.bryanjohnson.co/ Anonymkode: e1ead...4d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #94 Del Skrevet 5. oktober 2023 Legger til hakket bedre link. https://protocol.bryanjohnson.co/ (Ser også han nå ligger på over 2000kcl og 6,7% kroppsfett. Noe som er litt høyere enn tidligere, men fortsatt lavt for en slik mann.) Anonymkode: e1ead...4d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulla Ullsokk Skrevet 5. oktober 2023 #95 Del Skrevet 5. oktober 2023 Mannen 40 skrev (6 timer siden): Løsningen på dette er så enkelt som det er sagt: normalvekt og fedme må redefineres til dagens standard. det skjønner jo de fleste når de tenker seg om. vi lever, jobber (eller ikke),spiser, trener(eller ikke) helt annerledes enn da det først ble vanlig å måle befolkningens helse utifra gjennomsnittlig BMI på befolkningen, kjønn, alder, bosted osv. i tillegg er vi langt mer akademisk utdannet nå enn tidligere. Det har garantert påvirket vår BMI. Smarten! Det er altså ikke noe problem at folk sliter med alskens sykdommer og plager hvis vi bare kaller det «normalt». 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 6. oktober 2023 #96 Del Skrevet 6. oktober 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Her må vi åpenbart endre hva som defineres som normalvekt. Anonymkode: 1dac2...fcd Helt klart. En annen faktor bør inn, og det er vel fettprosent. Det finnes folk med BMI på 27 som har ganske ideell kropp, men litt større muskler enn meg. Det finnes også slappe folk med BMI på 24 som er litt overvektige. BMI på 26 er som regel kjempefint hvis man er brukbart trent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #97 Del Skrevet 6. oktober 2023 I Grosny skrev (3 timer siden): Helt klart. En annen faktor bør inn, og det er vel fettprosent. Det finnes folk med BMI på 27 som har ganske ideell kropp, men litt større muskler enn meg. Det finnes også slappe folk med BMI på 24 som er litt overvektige. BMI på 26 er som regel kjempefint hvis man er brukbart trent. Med BMI på 24 er man ikke overvektig. Det er holdninger som dine som bidrar til at flere utvikler spiseforstyrrelser. Jeg har BMI på 25 og bruker størrelse S. Størrelse S i klær er altså overvektig. Hva er passende størrelse for normalvektige, da? XXS? Anonymkode: ede58...852 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #98 Del Skrevet 6. oktober 2023 4 hours ago, I Grosny said: BMI på 26 er som regel kjempefint hvis man er brukbart trent. På menn. Ja, dersom nok muskelmasse og bred kropp. Absolutt ikke tilfelle på kvinner. Rent helsemessig. Noe jeg tenker er temaet og det man bør fokusere mest så. Så er det generelt bedre å ligge på f.eks BMI 23 en 26, selv om man er trent. Anonymkode: e1ead...4d4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #99 Del Skrevet 6. oktober 2023 Nordmenn har ikke visst hvor dårlig ultraprosessert mat er for dem, og mange vet det fortsatt ikke. Selv normale middager man lager med ferdigsauser o.l er som regel dårlige for magebakteriene, magehelsen og legger seg lettere som fett enn annen mat. En del av disse produktene gir også tendenser til å overspise. Bare tenk over hvor ofte du overspiser pizza i forhold til fisk. Noen typer mat gjør at du overspiser. Mye ultraprossesert mat gir den tendensen, selv når det skla være "sunne" måltider Vi trenger en stor revolusjon i måten vi tenker mat på. Ultraprosessert mat må bli redusert til lørdagsgodteri, ikke hverdagsmiddag. Da kan vi stoppe fedmen Anonymkode: c415d...1a2 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 6. oktober 2023 #100 Del Skrevet 6. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): På menn. Ja, dersom nok muskelmasse og bred kropp. Absolutt ikke tilfelle på kvinner. Rent helsemessig. Noe jeg tenker er temaet og det man bør fokusere mest så. Så er det generelt bedre å ligge på f.eks BMI 23 en 26, selv om man er trent. Anonymkode: e1ead...4d4 BMI på 23 kan nok være en innertier for mange godt trente. Men hvis innertier er 23 så bør det være en viss toleranse før man definerer at man har et problem, og da kommer 26 innafor. Men er man spinkel så kan vi flytte hele skalaen et par hakk. To syklister som er så syltynne som mulig uten å være syke er Jonas Vingegaard og Mads Pedersen. Jonas har 19,6 i BMI og Mads har 21,6. Jeg antar at deres ideelle BMI kan være 22 på Jonas og 24 på Mads, og legger vi på litt toleranse så kan et bra normalområde for Jonas være 20- 25, og Mads 22- 27. Begge to har kraftige beinmuskler, og Mads har ekstremt kraftige beinmuskler. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå