Gå til innhold

Stemor ekskluderer mitt barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barn går i 3. Klasse, og har en stemor og to søsken på far sin side.

Stemor er nå i mammapermisjon med minste, og er jo uansett hjemme. Vet at hun ofte tar eldste fri fra barnehagen, og nå i høstferien skal eldste være hjemme med mor og baby hele uken. 

Hun har ikke spurt, eller nevnt noe om at mitt barn kan få fri fra SFO for å være sammen med dem. Synes jo dette er litt rart. Hun ekskluderer jo mitt barn fra å være sammen med søsknene sine. Dessuten hadde det jo vært fint for barnet mitt med litt fri i høstferien også.

Jeg foreslo til slutt for far at kanskje vårt barn også kunne få litt fri sammen med dem. Da svarte han at stemor ikke orker å ha alle tre alene, og at det var vanskelig å tilfredsstille alle pga. Aldersforskjellen.

Synes dette var litt dårlige unnskyldninger, og er veldig trist på mitt barns vegne, som jo faktisk blir utestengt.

Det har også skjedd tidligere, før minste ble født, at stemor har dratt på gøyale ferier med sin eldste uten å invitere mitt barn med. Hun skaper store forskjeller på barna, og jeg skjønner ikke hvordan dette skal ende opp når barna blir større.

Hva kan jeg gjøre her? 

Jeg kan jo ikke tvinge et voksent menneske til å oppføre seg, men blir så skuffet og sint på mitt barns vegne, at det må forholde seg til et sånt menneske i livet sitt.

Anonymkode: 900cf...5d9

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tar ikke far fri når ungen har høstferie? Det har far her gjort i alle år når det er høstferie sånn att ungene hannes kan være ilag med oss.

Anonymkode: db3b3...45d

• Liker 14
Skrevet

Kansje du skal ta en ferietur med ditt barn ts. Ikke forvent at andre skal lage fine minner med ditt barn for deg. Kansje vil også barnet ha det fint i barnehagen? 

Kan være stemor synes det er slitsomt å ha så mange barn alene, altså et spedbarn og to viltre smårollinger.

Kansje du kan være med stemor på tur med barna og avlaste. 

Anonymkode: dd320...929

• Liker 15
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du får invitere det eldste søskenet hjem til deg dersom du føler at de har for lite tid sammen. 

Anonymkode: 6ab21...a00

Går nesten utifra at ts allerede gjør det. 

Anonymkode: dd320...929

• Liker 1
Skrevet

Jeg er stemor, og er veldig glad i mine stebarn (som nå er voksne), og selv om jeg forsåvidt kan forstå at du hadde syntes det var hyggelig hvis hun ville ha ditt barn i høstferien, så er det faktisk ikke hennes ansvar. Det er ditt og farens ansvar. Og tre unger med aldersforskjell alene blir fort mer pes enn hyggelig, og det er ikke sikkert det hadde blitt så mye morsommere for ditt barn.

Er det noe jeg ikke hadde laget en sak av, så er det dette. Oppfører hun seg hyggelig og inkluderer i hverdagslivet når barnet ditt er på samvær hos far, så er det det man kan be om, tenker jeg.

Eller så får du gjøre som mor til mine stebarn gjorde av og til - inviterte bort vårt barn en ettermiddag eller en helgeformiddag. Aldri noe jeg forventet selvfølgelig, men ekstremt hyggelig av henne, både for stebarna og vårt barn!

Far får ta fri en dag eller tre og være sammen med alle barna sine da, også får du avspasere en dag eller to selv og være sammen med barnet. Eller så får barnet være på SFO eller hos venner hvis dere får til det. 

• Liker 31
Skrevet

Det er far som eventuelt har ansvar for å gi barnet fri i høstferien, ikke stemor. Du kan ikke forvente at hun skal passe barnet ditt i høstferien. Syns du krever for mye. 

Anonymkode: f2455...235

• Liker 23
  • Nyttig 1
Skrevet

En baby, en 3-6åring og en 9-åring..det er ganske heavy for en person. 

Unntaket ville jo vært om de to eldste gikk veldig godt overens 

Anonymkode: fc33c...b9c

• Liker 15
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Stemor er nå i mammapermisjon med minste, og er jo uansett hjemme. Vet at hun ofte tar eldste fri fra barnehagen, og nå i høstferien skal eldste være hjemme med mor og baby hele uken. 

Hun har ikke spurt, eller nevnt noe om at mitt barn kan få fri fra SFO for å være sammen med dem. Synes jo dette er litt rart. Hun ekskluderer jo mitt barn fra å være sammen med søsknene sine. Dessuten hadde det jo vært fint for barnet mitt med litt fri i høstferien også.

Jeg foreslo til slutt for far at kanskje vårt barn også kunne få litt fri sammen med dem. Da svarte han at stemor ikke orker å ha alle tre alene, og at det var vanskelig å tilfredsstille alle pga. Aldersforskjellen.

Synes dette var litt dårlige unnskyldninger, og er veldig trist på mitt barns vegne, som jo faktisk blir utestengt.

Det har også skjedd tidligere, før minste ble født, at stemor har dratt på gøyale ferier med sin eldste uten å invitere mitt barn med. Hun skaper store forskjeller på barna, og jeg skjønner ikke hvordan dette skal ende opp når barna blir større.

Hva kan jeg gjøre her? 

Jeg kan jo ikke tvinge et voksent menneske til å oppføre seg, men blir så skuffet og sint på mitt barns vegne, at det må forholde seg til et sånt menneske i livet sitt.

Klassisk ond stemor. Du får si til henne direkte hva du synes om atferden hennes.

Anonymkode: 4b0e2...479

• Liker 1
Skrevet

Ts hva om du tar ditt barn og storebror med på en gøyal ferie sånn at stemor og far kan få litt fri da? 

• Liker 16
Skrevet

Enste jeg lurer på er hvorfor barnehagebarna er hjemme i høstferien. Hadde vel vært bedre med en hvilken som helst annen  uke 

Anonymkode: d8112...b82

• Liker 3
Skrevet

Dette må være tull. Skjønner du ikke at stemor ikke har noe annsvar i dette tilfellet, så vet jeg ikke om du er skikket til å ha ansvar for et barn overhode.

Anonymkode: 2f374...819

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva kan jeg gjøre her? 

Tror ikke jeg hadde orket det selv. Far har rett. Det er en forklaring. Har dere det såpass fleksibelt at datteren din kan være med deg i ferien? 

Anonymkode: 255c7...1fe

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva kan jeg gjøre her? 

Kjære vene. Hun er gravid. Mulig de har sine hjemme for å spare penger. 

Jeg klarte ikke stille like mye opp for bonus jeg heller når jeg var gravid.  Men nå var hun ikke mitt 100%ansvar heller. 

Feks vi endte altid opp med å lage barnebursdag.  Når bonus hadde bursdag,  så fikk jeg ikke lov å være oppe, og måtte ligge. Og det ga jeg mor tydelig brskjed om. Det endte opp med at barnet ikke fikk bursdag, hverken for venner eller familie. 

I utgangspunktet så må du eller din ex være med batnet deres i høstferien.  Det er lov å spørre stemor. Men hun har sin fulle rett til å si nei uten forklaring. Så hvis hverken du eller din ex kan ta fri i høstferien,  da må jo barnet deres på sfo. Å bli sur for at andre ikkextar deres ansvar, har du faktisk ingen rett til. Hennes barn må hun uansett ta seg av, fordi det barnet er hennes ansvar. 

Det er lov å spørre, men du må også respekere et nei.

Jeg syntes på ingen måte det var ok, at jeg endte opp med bursdagsfeiring til min bonus hvert år. Der mor og far bare satte seg ned, og lot meg fikse. Jeg kunne selvsagt sagt nei, men da hadde det ikje blitt noe, pga to late foreldre.  Så det hadde jeg ikje hjerte til.

Og når jeg ikke kunne pga graviditet,  ble jeg ganske sur, når jeg fikk skylden til alt og alle også til barnet,  for at det ikke ble noe. Så jeg håper folk generelt mor klaget til inså urimeligheten. Men at barnet skal være sur på meg, for at foreldrene ikke gidder. Makan sier jeg bare

Anonymkode: 1ac0c...921

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hva kan jeg gjøre her? 

Hvor ofte har du dratt på ferie med alle tre søsknene? 

Hvor ofte har du hatt alle tre hos deg? 

svar oss på det så skal du få svar på hvorfor Stemor gjør som hun gjør. 

• Liker 20
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg er enig i at dette ikke er stemors ansvar teknisk sett. Men ser dere ikke at det er nettopp slike ting som gjør at et bonusbarn føler seg anderledes enn fellesbarn i en familie? I høstferien er alle bortsett fra den ene hjemme? ❤️ Tror dere ikke barnet får med seg dette?Dette handler ikke mor hverken mor eller bonusmor, men om barnet. 

Anonymkode: b016e...b8f

• Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...