Gå til innhold

Innvitert i dyrt bryllup i utlandet..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Me for life skrev (19 minutter siden):

Jo det kan man. 

Er brudeparet så virkelighetsfjerne er det greit fortelle det på en pen måte. 

Nei. Muligens et unntak akkurat i dette tilfellet, ettersom TS er forlover og det er en nær venninne, men det er faktisk ikke god stil. I tillegg kommer det jo frem at Ts har deltatt aktivt i planleggingen uten å spille inn kostnader før.

Men nei, man sier ikke at man ikke har råd.
For det første kan det oppfattes som kritikk, og for det andre kan det oppfattes som at TS tigger om å bli sponset.

Det høflige er å si at man dessverre ikke har anledning. Du kan mene hva du vil om at det er virkelighetsfjernt osv., men alle vil ikke mene det, og alt er allerede booket. Man kritiserer ikke et arrangement, man takke ja eller nei.

Anonymkode: 5bce3...480

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva trodde du når dere planla? Jeg ville nesten ha antatt noe slikt kom til å lande på fort 20 000,- … muligens ++ Tenkte du ikke på det i det hele tatt under planlegging? 

Anonymkode: 1a2fc...cee

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har dere tenkt på, både du og bruden? Det er litt sent å klage på prisen, når du har vært med på å støtte planen hele veien.
Jeg synes det er frekt å invitere folk til slikt. Vi giftet oss i år på en plass der folk måtte bruke tre dager på å delta. Det eneste mine gjester betalte for var flybilletten. Fra de landet til de tok av igjen stod vi for alt, og da mener jeg alt! Det er den eneste måten å holde destinasjonsbryllup på - ikke å forvente at folk skal betale fra 8000 bare for en seng og en middag.
Provoserende. Og tenk at du, en av hennes nærmeste, ikke tør å reagere på dette?

Anonymkode: 518e8...201

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Muligens et unntak akkurat i dette tilfellet, ettersom TS er forlover og det er en nær venninne, men det er faktisk ikke god stil. I tillegg kommer det jo frem at Ts har deltatt aktivt i planleggingen uten å spille inn kostnader før.

Men nei, man sier ikke at man ikke har råd.
For det første kan det oppfattes som kritikk, og for det andre kan det oppfattes som at TS tigger om å bli sponset.

Det høflige er å si at man dessverre ikke har anledning. Du kan mene hva du vil om at det er virkelighetsfjernt osv., men alle vil ikke mene det, og alt er allerede booket. Man kritiserer ikke et arrangement, man takke ja eller nei.

Anonymkode: 5bce3...480

Man trenger ikke å kritisere arrangementet med å si at "dette blir for dyrt, for meg".

Skal man arrangere noe kostbart og ekstragavant utenlands hvor andre må dekke kostnader så må man være såpass oppegående og forstå at alle kan ikke sette av like mye penger. Spesielt ikke når alt nå er blitt så dyrt. Brudeparet her virker noe omtåket når de plutselig nå ut av det blå krever å får denne summen overført på kort varsel. Men det er dessverre veldig vanlig at brudeparet blir når de planlegger den spesielle dagen.

Samtidig lurer jeg jo litt på hvor TS har vært påkoblet når dette kom så overraskende på? Det koster å reise utenlands og det koster å leie lokaler/hotell for slike arrangement.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du eventuelt fly ned om morgenen på bryllupsdagen, og reise hjem neste dag? Sånn at det blir færre overnattinger? Skjønner at flybillettpriser også spiller noen rolle…

Skjønner du føler du må dra når du også har vært med i planleggingen. Kan du si litt om hvordan det ble sånn uten at dere drøftet utgifter…? Siden du er forlover må dere være ganske nære? 
 

En utvei kan jo være å skylde på de økte utgiftene det siste året. Et så stort bryllup må ha tatt litt tid å planlegge, og ting har jo blitt sinnsykt mye dyrere det siste året. Og det er jo spådd flere rentehevinger fremover også. Ring henne og fortell at feriebudsjettet har blitt påvirket av alt dette, og at du ikke får råd til ferie med familien neste år hvis du drar i bryllupet? 
 

Ps: Fordelen med å betale biletter og hotell nå er at du får dagens priser, som garantert er steget til neste år. Det er nok litt det brudeparet tenker på nå når de vil booke ting. 

Anonymkode: fe755...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):


 

Vent litt…?

Så du har faktisk vært involvert i planleggingen av dette?

Vært støttende til ideen om bryllup utenlands, og heiet på brudens valg?

 

Ja, da er det noe som heter man ligger som en reder.

 

Om du er delvis skyld i, faktisk, at dette valget er gjort. Uten å uttrykke noen bekymring for kostnader og utgifter underveis, så har du faktisk vært litt drittsekk.

Du vil også ha delvis skyld i at antakelig mange andre av brudeparets nære takker nei til å komme.

Du spurte ikke en eneste gang, om de hadde råd til å dekke mat og overnatting for hele brudefølget i flere dager…?

Her synes jeg du har vært en dårlig venn.

Og blir dobbelt drittsekk om du attpåtil nå i etterkant velger å trekke deg fra det hele.

Forbered deg på å miste dette vennskapet.

 

Anonymkode: 46b4e...507

TS Her.

Jeg ser hvor du vil hen. Men det er ikke tema for meg å trekke meg, men jeg trenger et sted å klage, det må da vell være lov?

Fly er ok, mange som må fly, da brudgommen kommer fra et annet land. Samt at dem har studievenner fra hele Europa.

50stykk som kan bo på slottet, jeg har hele veien trodd at dem planla å stå for maten. Og så dem/vi fikk legge til rette for en god kveldsmat på fredagen blant annet. Fikk da til svar at dem kunne jo ikke ordne alt, det måtte da folk forstå...

Prisen på rommene valgte dem selv, men dem har valgt å sette den opp for å få finnasiert kostnader..Derfor de ønsker betaling nå.

jeg sa også at det var tull å innvitere 200(!!!) Stykker.. bedre med ferre gjester og ha mer penger å bruke på dem som kommer. 

Så nei, jeg har ikke mye innflytelse, brud og brudgom planlegger dette alene...

 

 

Anonymkode: 107d0...b8b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde faktisk ikke reist. forklart fint, at de valgte gifte seg der, da må de betale for i det minste sine nærmeste og forlovere. De kan jo ikke finne på en rompris for å få dekt inn mest mulig. hva sier andre gjester da?

Anonymkode: 38682...232

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hva er egentlig vitsen med å arrangere dyrt og flott bryllup hvis man ikke betaler for gjestene?, jeg får assosiasjoner til influensere som reiser til Dubai for å fremstå som rike og vellykkede.

Anonymkode: 5148d...795

TS her.

Jeg forstår det ikke selv.. Det er noe sånt "se hvor vellykket vi er" fakter.. men jeg er ikke en bryllups person heller.. 

Anonymkode: 107d0...b8b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Prisen på rommene valgte dem selv, men dem har valgt å sette den opp for å få finnasiert kostnader..Derfor de ønsker betaling nå.

Hva mener du, at de tar høyere pris for rommmet enn slottet gjør? 

Anonymkode: 06ef0...ae8

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Har folk mistet helt bakkekontakten når det gjelder det å gifte seg? 
Jeg er vant til at de som er brudepar inviterer, og gjestene møter opp i festklær , god humør og en presang. 
Jeg synes det er frekt å bruke gjestene som ren finansiering av et luftslott av et bryllup. 
Jeg har vel blitt så realistisk (og sikkert pessimistisk) etter å ha observert skilsmissestatistikken at jeg ikke ser vitsen i å svi av enormt med penger på et bryllup .  
Dessuten så er det er år frem i tid, og måtte betale inn en støtte sum for et Disney-bryllup nå virker halvveis som svindel. 
Hva slags bakgrunn har du og bruden siden dere med åpne øyne planlegger noe så vanvittig ? 

Anonymkode: 1a787...1a7

TS her

Bruden, meg og forlover nr 2 er veninner fra barndommen. Bor ikke nær hverandre men har relativt god kontakt tross avstand. Vi mistet all innflytelse rundt planlegging, se tidligere innlegg.

Anonymkode: 107d0...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva mener du, at de tar høyere pris for rommmet enn slottet gjør? 

Anonymkode: 06ef0...ae8

TS her.

Ja, for dem har leid hele sulamitten.

Var snakk om 500kr.. og event legge på for å få dem til å ordne frokost der.

Og nå har det blitt 8000 for 3 netter...

Anonymkode: 107d0...b8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva mener du, at de tar høyere pris for rommmet enn slottet gjør? 

Anonymkode: 06ef0...ae8

TS her.

Ja, for dem har leid hele sulamitten.

Var snakk om 500kr.. og event legge på for å få dem til å ordne frokost der.

Og nå har det blitt 8000 for 3 netter...

Anonymkode: 107d0...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her... jeg er forlover... God venninne og jeg har vært positiv hele veien.. til jeg fant ut pris og hva gjestene blir tilbydd.. jeg kan ikke ta med barna mine på sommerferie til neste år pga av dette.. så kommer til å bruke denne tråden som mental søppelbøtte.

Anonymkode: 107d0...b8b

Da hadde jeg sagt i fra meg oppdraget! 

Anonymkode: e414c...ea3

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er en uting at folk ber inn til utenlandsbryllup og ikke påser at det blir minst mulig kostnader for de som kommer.

Var på 2 utenlandsbryllup i fjor. Det første var i et lavkostland hvor jeg kunne kombinere ferie og bryllupet. Det ble ikke så dyrt.

Det andre var i et annet europeisk land, med litt høyere kostnader, men alle gjestene var på samme sted da brudeparet hadde leid en eldre herregård og hadde bryllupet der.

Gjestene betalte rundt 3000kr i "egenandel" per pers, mener jeg. I tillegg betalte man for flybilletter selv. All mat og drikke var inkludert; fra fredag til mandag. Og selv om en del sier "trenger ikke gave"; så må man jo gi en liten gave. Jeg ga vel rundt 1000kr per bryllup.

Selv om det var rimelig så ble det en dyr var og sommer for meg (var med i utdrikningslag også). Men heldigvis fikk man litt sol og sommer attåt.

Syns det er litt vel mye å be om at folk skal bruke 8000kr for å sove; i tillegg til mat, flyreise og andre kostnader.

Anonymkode: f236c...2f6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette brudeparet priser seg ut av gode familieforhold og gode vennskap med dette. 

Det vil totalt koste ca 20 000,- Minst. 

Du skriver at du har vært med i planleggingen. På hvilken måte, og har pris vært et tema?

Ærlig og tydelig uten å anklage ville jeg gått for. Jeg sa ikke at det var enkelt.

" Jeg har tenkt på dette med prisen etter at jeg fikk vite beløpet for oppholdet. Jeg har begynt å sjekke flypriser. Jeg er nødt til å ta en vurdering ut fra økonomi, samme hvor lyst jeg har å komme i bryllupet ditt. Nå er det økte priser og andre utgifter som gjør at jeg må se på økonomien min. Det må også veies opp mot hvor mye av det totale familiebudsjettet  som kan gå til en helg.  Jeg har kommet fram til at jeg må revurdere om jeg kan stille opp som forlover i bryllupet ditt. Jeg vet jeg skulle ha tatt opp dette under planleggingen, men det falt meg faktisk ikke inn at kostnaden for meg skulle bli så stor"

Noe i den gata. Kvitt deg med tanken på at du MÅ. Folk har ikke krav på at du bruker mer penger enn du vil/kan/bør på en helg. Noen forstår ikke at andre har mindre penger enn dem selv. Noen mener at kredittkort er til for å brukes. Noen mener at det de tilbyr er mye bedre enn en hvilken som helst ferie; det er jo deres eget bryllup!

  • Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bile invitert til 3-dagers 50 års dag til utlandet for noen år siden. Jubilanten inviterte til middag en av kveldene, og med liste over flybilletter og hotell vi skulle bo på. Takket pent nei. Etter det er jeg nok som luft å regne. Hva går det av folk som tror de er sentrum i allés liv?

Anonymkode: 3f637...dac

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

liste over flybilletter og hotell vi skulle bo på.

Som vi skulle fikse/ betale selv

Anonymkode: 3f637...dac

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

TS her.

Ja, for dem har leid hele sulamitten.

Var snakk om 500kr.. og event legge på for å få dem til å ordne frokost der.

Og nå har det blitt 8000 for 3 netter...

Anonymkode: 107d0...b8b

Altså..! Å gå fra 500pr natt til 8000 vil ikke bare dekke bryllupet, men også bryllupsreise og lommepenger også... fy faen

Anonymkode: 06ef0...ae8

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du MÅ i dette bryllupet er bare tull. Selvom du er forlover. Det er helt innafor å si at dette ble for kostbart, og du vil desverre ikke prioritere et bryllup over ferie sammen med dine barn. Men da må du si det NÅ, så kan bruden finne seg en ny forlover. 

Det er helt sinnsykt av et brudepar å forvente at gjester skal bruke flere titalls tusenlapper på et bryllup! Hva i alle dager. Jeg hadde aldri reist, ikke engang om det var min søster. 

Anonymkode: 547f3...8de

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...