Gå til innhold

Innvitert i dyrt bryllup i utlandet..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er innvitert i et bryllup på et slott i en fransk by i juni 2024... overnatting på slottet blir 8000kr for 3  netter. Og fått spørsmål om å betale inn til brudeparet nå. 

Mat/ drikke må ordnes selv.(30min biltur til sivilisasjon) Mulighet for frokost for 350kr per morning.

Middag på bryllupsdagen og 4 eneheter drikke er det som er inkludert.. og kanapeer på fredagskvelden

Legg så på flybilett. 

Blir helt matt.. måtte lire av meg et sted.. takk, og ja, jeg MÅ dra..

Anonymkode: 107d0...b8b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, du må ikke. Det er ingen som gifter seg i utlandet som kan forvente at alle kommer. vi giftet oss selv i utlandet. Hadde egentlig ikke tenkt til å ha med gjester, men familien ville så gjerne. Dermed ble det til at vi inviterte. Det var flere som ikke kunne komme og det var helt greit. 

Anonymkode: d4ffc...2e3

  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er innvitert i et bryllup på et slott i en fransk by i juni 2024... overnatting på slottet blir 8000kr for 3  netter. Og fått spørsmål om å betale inn til brudeparet nå. 

Mat/ drikke må ordnes selv.(30min biltur til sivilisasjon) Mulighet for frokost for 350kr per morning.

Middag på bryllupsdagen og 4 eneheter drikke er det som er inkludert.. og kanapeer på fredagskvelden

Legg så på flybilett. 

Blir helt matt.. måtte lire av meg et sted.. takk, og ja, jeg MÅ dra..

Anonymkode: 107d0...b8b

Hvis du MÅ dra fordi brudeparet krever det tenker jeg at brudeparet kan betale for deg.

Anonymkode: 110d1...031

  • Liker 26
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her... jeg er forlover... God venninne og jeg har vært positiv hele veien.. til jeg fant ut pris og hva gjestene blir tilbydd.. jeg kan ikke ta med barna mine på sommerferie til neste år pga av dette.. så kommer til å bruke denne tråden som mental søppelbøtte.

Anonymkode: 107d0...b8b

  • Liker 4
  • Hjerte 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Me for life skrev (2 minutter siden):

Nei dette MÅ du ikke dra på.

Og har man full helg på et øde slott får de som inviterer stå for maten hele helgen.

Gjenta etter meg: "Det hadde vært utrolig koselig, men det blir dessverre for kostbart".

Nei, det skal man ikke svare. Man skal bare takke høflig nei, ikke kritisere arrangementet.

»har dessverre ikke mulighet til å delta, men vil tenke på dere og håper dere får en fantastisk feiring» eller noe sånt. 

Anonymkode: 5bce3...480

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor nære er det, siden du føler du må? Jeg hadde følt jeg måtte til søsken, tantebarn eller dersom jeg er forlover - andre hadde jeg takket nei til dersomjeg følte det ble for mye… Hvis du må/skal for du nesten bare begynne å spare, bestemme det for å ta det som en opplevelse, og gå inn for å kose deg 🥰

Anonymkode: 1a2fc...cee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS her... jeg er forlover... God venninne og jeg har vært positiv hele veien.. til jeg fant ut pris og hva gjestene blir tilbydd.. jeg kan ikke ta med barna mine på sommerferie til neste år pga av dette.. så kommer til å bruke denne tråden som mental søppelbøtte.

Anonymkode: 107d0...b8b

Du kan fortsatt takke nei. Bruden har god tid til å finne en annen forlover.

Anonymkode: 5bce3...480

  • Liker 37
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke...mitt søskenbarn som jeg har godt forhold til giftet seg i Spania. Men vi fikk over 1 år på oss og spare opp. Vi måtte betalte for fly og vi fikk bra på på hotellet. Alle i familien lå på dette hotellet men vi dro og angre ikke...det var så koselig og flott.

Men hadde jeg fått beskjed å betale nå...det hadde vi ikke klart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS her... jeg er forlover... God venninne og jeg har vært positiv hele veien.. til jeg fant ut pris og hva gjestene blir tilbydd.. jeg kan ikke ta med barna mine på sommerferie til neste år pga av dette.. så kommer til å bruke denne tråden som mental søppelbøtte.

Anonymkode: 107d0...b8b

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg bstw ikje hatt mulighet.  Så jeg hadde nok måtte sagt beklager, jegcer svært beæret over å bli valgt som forlover. Men prisen blir høyere enn jeg har mulighet til.  Så jeg må desverre trekke meg.

Husk du står for utdrikningslag også. Og med dette bryllupet antar jeg at det forventes et fantastisk utdrikningslag også.

Hadde jeg hatt pengene, så hadde dette vært ok. Men jeg stiller meg ikke gjeld for andres bryllup sånn.

Max pris på utgifter er ca 1000kr for min del. 

Anonymkode: 47c27...232

  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke, du kan skrive under på forlovererklæring uten å være tilstede i bryllupet. Men dette må du da kunne snakke med bruden om? «Dette ble veldig mye dyrere enn jeg så for meg og jeg har dessverre ikke mulighet for å delta». 

Anonymkode: a3ea1...f78

  • Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

TS her... jeg er forlover... God venninne og jeg har vært positiv hele veien.. til jeg fant ut pris og hva gjestene blir tilbydd.. jeg kan ikke ta med barna mine på sommerferie til neste år pga av dette.. så kommer til å bruke denne tråden som mental søppelbøtte.

Anonymkode: 107d0...b8b

Ok, men da må du kunne snakke fornuft med henne og si at dette er så dyrt at det for din del blir vanskelig, og at de gjør det veldig dyrt for gjester og hva hun tenker om det? 

Da jeg var forlover for min beste venninne så kunne vi snakkes om slike ting, men hun hadde ikke slike ideer da.. heldigvis..

Anonymkode: 06ef0...ae8

  • Liker 13
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, det skal man ikke svare. Man skal bare takke høflig nei, ikke kritisere arrangementet.

»har dessverre ikke mulighet til å delta, men vil tenke på dere og håper dere får en fantastisk feiring» eller noe sånt. 

Anonymkode: 5bce3...480

Jo det kan man. 

Er brudeparet så virkelighetsfjerne er det greit fortelle det på en pen måte. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

TS her... jeg er forlover... God venninne og jeg har vært positiv hele veien.. til jeg fant ut pris og hva gjestene blir tilbydd.. jeg kan ikke ta med barna mine på sommerferie til neste år pga av dette.. så kommer til å bruke denne tråden som mental søppelbøtte.

Anonymkode: 107d0...b8b

Jeg tenker at du faktisk må være ærlig. Forklare det slik det er; du hadde ikke forutsett hvor stor kostnad dette kommer til å bli, og at du ikke har råd til å være med. Det er lenge til juni 2024, masse tid til å finne ny forlover.

Om dette virkelig er en så god venn som du sier, så vil de faktisk forstå at ikke halle har mulighet til å bruke 10k+ på en helg.

Anonymkode: d26c3...631

  • Liker 17
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Altså, jeg tenker er NOEN må fortelle dem at dette er helt hinsides - de er sentrum i sitt eget liv, men de kan ikke forvente at familie og venner bruker 10000-vis av kroner og masse ferie på bryllupet deres? Fornuftig at du som forlover tar det opp og sier at «dette ble veldig dyrt, jeg har dessverre ikke råd til å bli med». Så får du se reaksjonen. For med fly, transport, mat, drikke og hotell til 8000 er vi fort nærmere 20000 enn 15000? 

Anonymkode: ae483...23d

  • Liker 23
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig vitsen med å arrangere dyrt og flott bryllup hvis man ikke betaler for gjestene?, jeg får assosiasjoner til influensere som reiser til Dubai for å fremstå som rike og vellykkede.

Anonymkode: 5148d...795

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

TS her... jeg er forlover... God venninne og jeg har vært positiv hele veien.. til jeg fant ut pris og hva gjestene blir tilbydd.. jeg kan ikke ta med barna mine på sommerferie til neste år pga av dette.. så kommer til å bruke denne tråden som mental søppelbøtte.

Anonymkode: 107d0...b8b


 

Vent litt…?

Så du har faktisk vært involvert i planleggingen av dette?

Vært støttende til ideen om bryllup utenlands, og heiet på brudens valg?

 

Ja, da er det noe som heter man ligger som en reder.

 

Om du er delvis skyld i, faktisk, at dette valget er gjort. Uten å uttrykke noen bekymring for kostnader og utgifter underveis, så har du faktisk vært litt drittsekk.

Du vil også ha delvis skyld i at antakelig mange andre av brudeparets nære takker nei til å komme.

Du spurte ikke en eneste gang, om de hadde råd til å dekke mat og overnatting for hele brudefølget i flere dager…?

Her synes jeg du har vært en dårlig venn.

Og blir dobbelt drittsekk om du attpåtil nå i etterkant velger å trekke deg fra det hele.

Forbered deg på å miste dette vennskapet.

 

Anonymkode: 46b4e...507

  • Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har folk mistet helt bakkekontakten når det gjelder det å gifte seg? 
Jeg er vant til at de som er brudepar inviterer, og gjestene møter opp i festklær , god humør og en presang. 
Jeg synes det er frekt å bruke gjestene som ren finansiering av et luftslott av et bryllup. 
Jeg har vel blitt så realistisk (og sikkert pessimistisk) etter å ha observert skilsmissestatistikken at jeg ikke ser vitsen i å svi av enormt med penger på et bryllup .  
Dessuten så er det er år frem i tid, og måtte betale inn en støtte sum for et Disney-bryllup nå virker halvveis som svindel. 
Hva slags bakgrunn har du og bruden siden dere med åpne øyne planlegger noe så vanvittig ? 

Anonymkode: 1a787...1a7

  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...