Gå til innhold

Hvorfor stemmer folk AP???


male32

Anbefalte innlegg

PeeWee skrev (7 minutter siden):

Ironisk at du skriver som om å stemme AP er "out of touch", samtidig som du støtter et parti som til de grader er "out of touch" som Konservativt?

Ja det er det sikkert konservativt er bra det for ikke sosialister 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Maskinfører skrev (36 minutter siden):

Ja det er det sikkert konservativt er bra det for ikke sosialister 😉

Ja, det er jo virkelig populært med abortmotstand her i landet. Får sikkert mange yngre velgere på det. Får sikkert mange andre også. Er slikt parti man bare støtter på trass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (På 25.2.2024 den 14.05):

Forskjellene økte ikke da de satt i regjering siste, ikke ble sykelønna kuttet heller. En stemme til Høyre er en stemme på en ansvarlig og langsiktig politikk som styrker velferden og samtidig fører en næringslivspolitikk som skaper arbeidsplasser i Norge og ikke skremmer entreprenørene og de rike ut av landet, som er det vi trenger.

Vennligst dokumenter påstanden din.  At forskjellene ikke økte.  Jeg venter spent!

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man leser litt statistikk på SSB så fremgår det at AP har flest velgere fra klassene arbeider og lavinntekt. Venstresiden sin median inntekt og formue er lavere enn høyresiden og inntekt er  Så da er det rett og slett arbeiderne som stemmer AP. Nå som det ikke så går så bra for denne regjeringen så går velgere med lavinntekt til SV og Rødt. En del med høyere inntekt går til Høyre og de som er igjen er den ordentlige arbeiderklassen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (22 timer siden):

Sikkert noe som henger igjen fra gamledager hele familien min tuslet bort i samla flokk på samfunnshuset og stemte på Arbeiderpartiet i mine fars siste år så ble det Konservativt (PDK) Arbeiderpartiet 2024 er ikke som Arbeiderpartiet 1975 

Som i de fleste større partier finnes en høyre- og en venstreside.  Så også i AP.  Som jeg ser det er høyresiden i AP altfor nær "venstresiden" i Høyre.  Derfor viktig å delta slik at den siden av vektskålen man er enig i, får størst tyngde.  

I min familie stemte man konservativt og Høyre.   Det endret seg med mine foreldre.  Med årene, og med større tilgang til nyheter enn før, gikk de mot venstre.  Først til AP og så til SV.  Da var de blitt pensjonister.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (2 minutter siden):

Som i de fleste større partier finnes en høyre- og en venstreside.  Så også i AP.  Som jeg ser det er høyresiden i AP altfor nær "venstresiden" i Høyre.  Derfor viktig å delta slik at den siden av vektskålen man er enig i, får størst tyngde.  

I min familie stemte man konservativt og Høyre.   Det endret seg med mine foreldre.  Med årene, og med større tilgang til nyheter enn før, gikk de mot venstre.  Først til AP og så til SV.  Da var de blitt pensjonister.   

Det gjør det ja synes det er borte jeg det høyre og venstre aksen jeg ser ikke noe konservativt Høyre bare globalisme de stemte AP og SV på slutten ja ;) nei SV for meg er kommunisme så det stemmer jeg ikke ;) FrP stemte jeg før det er det slutt på syns partiet er ødelagt etter at Carl i Hagen sluttet i 2006 tror jeg det var 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (24 minutter siden):

Ja den var fin. Forskjellene i Norge er omtrent lavest i verden, allikevel hyles og skrikes om dette. Elektrikker eller rørlegger med 2 årig videregående har 40.000.- i året høyere startlønn enn en sykepleier med 6 år på skole. 

Endret av Tror og ser det
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er det beste partiet for vanleg folk og pensjonister.  MEN ikke godt nok, det er feilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle bare ønske venstresiden prioriterte å styrke krona. Kan ikke bare skylde på sentralbanken eller krig. Vi faller som en stein i forhold til våre naboer. Å reise til DK i dag er jo krise for Nordmenn. Selv Sverige er langt mindre hyggelig,å vi er betydelig rikere land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (På 24.2.2024 den 9.52):

Nå er det jo det som har skjedd da. De ga skattelette til rike og satte ett års katantene på syke folk som hadde lite fra før.  Bla. I tilegg fjernet de livsnødvendige medisiner fra blå resept og økte utgiftene for de som hadde minst fra før. I tillegg kom. Jo denne acer avtalen i gang  og laget skyhøye  strømregninger. Noen med høy lønn har nok ikke problemer med 3-4000 ekstra pr.mnd. men det blir jo et problem med de som har lite fra før. Dog det blir værre etter Google skal ha sitt sikkert. 

Men jeg kjenner flere som fikk alt dette i fanget. Og måtte rett og slett kutte ut medisiner, så forutsetning for da å komme ut i jobb igjen, gikk mange hakk bakover. 

Kun en av de har hentet seg inn av dem. Men det er fordi det ikke var behov for medisiner,  og at vi rundt sørget for å få velkommende på behandling pga vi kjører eller sponser buss. For uten det hadde ikke denne personen kommet seg på behandling.  Da valget sto mellom transport eller mat. 

Blå regjering har også delt landet i to fokegrupper de med verdi og de uten verdi. Så jeg ønsker ikke de tilbake.  

For de som har lite fikk og skattelette. Itillegg opprettet Frp fritt behandlingsvalg, pluss at de innførte pakkeforløp på kreft. Dette reddet livet til min eldre pappa som er i live i dag. Takket være at Frp satt i regjering da han ble alvorlig syk og ville vært død nå om ikke dette hadde blitt innført. Hvis vi skal snakke om økonomi, så ser vi igjen nå at rød side i politikken er fiendtlig innstilt til norskeide bedrifter og konsern. Argumentet ditt om at de rike får skattelette er feil når du snakker om blå side. Her er det snakk om at Frp har forstått og til dels Høyre at bedriftene må gå rundt og ha økonomi til å ha ansatte og lønne dem. Vi har nok skatt og avgift som det er i Norge, og staten kommer til å håve inn uansett og fordele midlene. Det er ingen krise om vi fjerner formueskatten på bedriftene. Oljefondet vårt vil øke uansett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gunsteam skrev (7 timer siden):

For de som har lite fikk og skattelette. Itillegg opprettet Frp fritt behandlingsvalg, pluss at de innførte pakkeforløp på kreft. Dette reddet livet til min eldre pappa som er i live i dag. Takket være at Frp satt i regjering da han ble alvorlig syk og ville vært død nå om ikke dette hadde blitt innført. Hvis vi skal snakke om økonomi, så ser vi igjen nå at rød side i politikken er fiendtlig innstilt til norskeide bedrifter og konsern. Argumentet ditt om at de rike får skattelette er feil når du snakker om blå side. Her er det snakk om at Frp har forstått og til dels Høyre at bedriftene må gå rundt og ha økonomi til å ha ansatte og lønne dem. Vi har nok skatt og avgift som det er i Norge, og staten kommer til å håve inn uansett og fordele midlene. Det er ingen krise om vi fjerner formueskatten på bedriftene. Oljefondet vårt vil øke uansett. 

Skattelette på 100kr mnd mot tusenvis i økte utgifter.... 

De ga jo skattelette til rike. For å ta inn dette måtte budsjettet kuttes på bla, færre medisiner på blå resept, brillestøtte osv. Mulig det er også derfor få gidde å støtte rike og fha lite forståelse for at de sutrer om å måtte dra til  sveits. For de bar jo ikke så lei seg for at deres Skattelette  gikk utover daglivilet til tusenvis av folk som har behov å dekke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (41 minutter siden):

Skattelette på 100kr mnd mot tusenvis i økte utgifter.... 

De ga jo skattelette til rike. For å ta inn dette måtte budsjettet kuttes på bla, færre medisiner på blå resept, brillestøtte osv. Mulig det er også derfor få gidde å støtte rike og fha lite forståelse for at de sutrer om å måtte dra til  sveits. For de bar jo ikke så lei seg for at deres Skattelette  gikk utover daglivilet til tusenvis av folk som har behov å dekke. 

Det var styrking av velferd disse pengene gikk til, slik omfordeling på statsbudsjettet gjør hver eneste regjering for å frigjøre penger til andre formål eller prioriteringer de ønsker.

Skattelettene gikk først og fremst til folk flest og var en veldig liten andel av prioriteringene til den borgerlige regjeringen, at de borgerlige kun prioriterer skatteletter til de rike er en myte som er skapt av venstresiden som er fullstendig feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

GP950mAh skrev (1 time siden):

Det var styrking av velferd disse pengene gikk til, slik omfordeling på statsbudsjettet gjør hver eneste regjering for å frigjøre penger til andre formål eller prioriteringer de ønsker.

Skattelettene gikk først og fremst til folk flest og var en veldig liten andel av prioriteringene til den borgerlige regjeringen, at de borgerlige kun prioriterer skatteletter til de rike er en myte som er skapt av venstresiden som er fullstendig feil.

Hjelper jo ikke å kalle ddt styrking når det er set motsatte som skjer.

En gang for mange år siden. Da jeg kort periode gikk på aap. (Over 20 år siden) da fikk jeg 5000kr i trygd. Hadde husleie på 3500kr. Fikk bostøtte på 3000kr i mnd.

Da fant de ut at de skulle være "snille" å gi 1000kr  mer i mnd til de som fikk minst  aap, deriblant meg.

Med bostøtte  og trygden skulle jeg klare meg på 8000 kr i mnd i utgangspunktet. 

Med 1000kr mer i trygd, fikk jeg ny melding, jeg gikk da over inntekts grensen  for rett til bosøtte. Og måtte da klare meg på 6000kr  mnd. 

Og sånn er det hele veien. De går ut i media og skryter av at de gir mer penger, men sannheten er at de tar mer enn de gir. Dette gar ført til at jeg får angst hver gang de går opp i satser, det betyr stort sett mindre i lommeboka. Iallefall for en periode. Det er jo klart at etter en tid så får man bostøtte, men den er da redusett. Og alt i alt har du ikke fått noe mer. Annet enn mindre i noen mnd og for så sitte igjen med 8000kr til slutt alikevel.  Så da har man i praksis bare mistet 2000kr imnd som den gangen  i 3 mnd. De tok da totalt 6000kr.  

Etter mange års kamp for å unngå uføretrygd.  Tapte jeg den kampen i 2015. Det er straks 10 år siden. På veien har man gått opp i trygd flere ganger. Min utbetaling etter skatt, er i dag 500kr mer enn den var i 2015. Da uten tilegg ol. Livs situasjon er helt lik, nå som da. Eier ikke mer eller mindre. Så 500kr mer dekker lite av økning av priser på livsnødvendige kostnader, som bensin, mat, internett, strøm, fyring ( er økt med 200%)  forsikring ol. Så sitter i bunn og grunn igjen med totalt mindre i dag enn i 2015. Så nei, vi var på vei til at det skulle blitt enda værre med blå regjering. Med rød har det i det minste stått stille og ikke blitt værre. Selv om de kunne ha gjort bedre politikk på mye mer enn de har gjort iht andre ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvorfor stemmer noen på Frp?  Det forstår jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LiseTV skrev (4 timer siden):

Hvorfor stemmer noen på Frp?  Det forstår jeg ikke.

Jeg forstår ikke at ikke alle stemmer frp. Norge er ute av kontroll på alle mulige måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Klappe skrev (4 timer siden):

Norge er ute av kontroll på alle mulige måter.

På hvilke måter da egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klappe skrev (6 timer siden):

Jeg forstår ikke at ikke alle stemmer frp. Norge er ute av kontroll på alle mulige måter.

Hvordan er Norge ute av kontroll?

Frp er fint som opposisjonsparti, men det er litt for mange tullinger der til at de kan tas 100% seriøst.

Når det er sagt, så er det tåpelig å stemme på noe parti som kan tenkes å samarbeide med Rødt, da Rødt er et prorussisk, antidemokratisk drittparti.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror og ser det skrev (På 26.2.2024 den 23.20):

Ja den var fin. Forskjellene i Norge er omtrent lavest i verden, allikevel hyles og skrikes om dette. Elektrikker eller rørlegger med 2 årig videregående har 40.000.- i året høyere startlønn enn en sykepleier med 6 år på skole. 

Det er faktisk litt morsomt. Gutta som idag er 15 år vil om 5 å tjene mer enn ungdomsskolelæreren  sin om de velger rørlegger eller elektro. Ganske mye mer og de jobber på anlegg, turnus eller natt.

Men ulempen er jo at man jobber ute alt slags vær, fysisk tungt, mye verneutstyr, lunsj bak rattet i en varebil eller på bensinstasjon. Særlig familievennlig er det heller ikke. Henting og kjøring i barnehagen når man jobber på anlegg er ikke mulig. Så om de holder ut i 45 år slik at pensjonen blir levelig er ikke sikkert. 

En lærer kan jobbe i sandaler r og T skjorte, kaffemaskinen alltid tilgjengelig og  romtemperaturen behagelig. Mye lettere å nå pensjonsalder med helsa i behold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...