Gå til innhold

Hvorfor stemmer folk AP???


male32

Anbefalte innlegg

Beverly_Hills skrev (3 timer siden):

Dere kan snu på det. Vil Høyre gjøre noe som er bedre for vanlige folk?  Nei. De vil gjøre det bedre for de 100 rikeste i Norge, resten får det som om AP ville styrt, eller verre.

Ja faktisk så ville Høyre gjort det bedre. Det argumentet om at Høyre støtter de rikeste er et argument for å skjule at dette handler om formueskatten. Dette handler om bedrifter som sørger for at Norge går rundt og har folk i arbeid. Vi trenger å fjerne formueskatten så bedriftene våre kan overleve og ha vanlige folk i arbeid. Og nei, jeg snakker ikke bare om bedrifter som går veldig godt, men også de mellomstore bedriftene som AP og de andre røde krever formueskatt av. 

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 9/6/2023 at 7:26 PM, Athena Freyja said:

Sikkert av gammel vane, vet om flere som stemmer på de fordi de alltid har  stemt på de.

Jeg stemte AP for aller første gang i år.

Høyre ville dytte kommunen i en retning jeg ikke var enig med. Planene til AP var den beste. 

Det sagt så kommer helt sikkert ikke planen til verken Høyre eller AP å skje, de sitter nok begge på hendene frem til neste valg. Men jeg tar ikke sjangsen på at Høyre plutselig skulle fått ut fingern.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri stemt AP i hele mitt liv. Stemmer alltid høyresiden. I dette lokalvalget vurderte jeg det faktisk. For AP har styrt her i Bergen siden forrige valg i samarbeid med flere andre. De overtok etter Høyre. Og Høyre kjørte kommunen og kommuneøkonomien i grøfta. De lot skolene forfalle, og de behandlet samarbeidspartiene ordentlig dårlig. De ble arrogante. AP har styrt veldig bra med tanke på kortene de fikk utdelt. Jeg skulle ønske de kunne fortsette. I stedet ser det ut som det blir Høyrebyråd og dårligere tider igjen.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bovina sancta skrev (Akkurat nå):

Nå har jeg aldri stemt AP i hele mitt liv. Stemmer alltid høyresiden. I dette lokalvalget vurderte jeg det faktisk. For AP har styrt her i Bergen siden forrige valg i samarbeid med flere andre. De overtok etter Høyre. Og Høyre kjørte kommunen og kommuneøkonomien i grøfta. De lot skolene forfalle, og de behandlet samarbeidspartiene ordentlig dårlig. De ble arrogante. AP har styrt veldig bra med tanke på kortene de fikk utdelt. Jeg skulle ønske de kunne fortsette. I stedet ser det ut som det blir Høyrebyråd og dårligere tider igjen.

Frp er et bedre valg enn Høyre. 

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, gunsteam said:

Frp er et bedre valg enn Høyre. 

Det er lov å mene det. Nå stemmer jeg ingen av delene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

male32 skrev (På 6.9.2023 den 19.24):

AP har styrt her i 8 år. Dette har de gjort:

Store kutt i helse og omsorg.
Innført bompenger
Økt skatt og avgifter
Brukt store pengebeløp på å pusse opp ordførers kontor
Innført enda mer "byråkrati"
Store kutt innenfor skole

Resultatet av politikken deres:
Forskjellene øker og de som har minst lider veldig. Matkøene utenfor matsentralen øker (jeg står selv i denne køen).
Syke folk får ikke hjelp. Eldre mennesker som trenger sykehjemsplass får avslag. Pasienter blir liggende på sykehuset fordi kommunen ikke kan gi tilbud. Folk har ikke råd til å bruke bil. Boligprisene øker, folk med vanlig inntekt har ikke råd å kjøpe egen bolig.
Kommunale bygg/skoler/boliger blir ikke vedlikeholdt.

Jeg kan bare ikke forstå at det er slik folk ønsker å ha det?
Sittende ordfører får mest sannsynlig 4 nye år. Hva har vi i vente?  Bare elendighet?
Hvorfor stemmer folk på dette?

Spørsmålet er om alternativet er bedre? Ap vant sikkert i sin tid fordi ikke Høyre leverte.

Folk vil helst betale mindre og få mer. Det fungerer stort sett ikke slik.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Annonse

Har aldri stemt AP og skal aldri gjøre det heller 😀

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyre vil gjøre det bedre for den øvre middelklassen å over. Det er en stor myte at andre får det bedre med Høyre. Man må slutte å tro at "folk flest" er rike lenger. 

AP fører forsåvidt akkurat samme politikk innen privat økonomi,bare at man ikke nærmest automatisk kaster alle på statlige ytelser og lavtlønnede under bussen.

Jeg hadde stemt FrP neste gang om det ikke var for at Høyre,er det partiet som praktisk talt får mest bruk for stemmen min. Jeg deler mye av politikken til høyresiden på det som ikke har med privat økonomi å gjøre. Der er FrP langt mer å foretrekke. 

Så med mindre Høyre går på en kjempesmell før valget,så går min stemme til venstresiden. Det er bare ikke et parti for "folket"

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (På 12.9.2023 den 14.01):

Folk vil helst betale mindre og få mer. Det fungerer stort sett ikke slik.

Det er vel stort sett i Nord Europa velgere flest forstår at hvis de skal ha velferd, så må de også betale for det. Ellers er det stort sett slik at "alle" vil ha velferdsstat mens "ingen" vil betale skatt. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byråkratiet har økt under høyre og. Det har vi data som viser. 

Selv Frp innførte økte bompenger. 

Høyre fjerner ikke skatter innført av de rødgrønne i kommuner de selv styrer.

Høyre og co rev Aker sykehus sånn at det måtte bygges opp på nytt. De fjernet også en haug med sengeplasser andre steder. Ikke nok med det, men under pandemien kjøpte de håndholdt oksygentilførsel som ikke kan brukes istedenfor å bruke penger på å få flere inn i helsevesenet. Utrolig...

Så slutt med disse løgnene dine ts. Å lyve på den måten er et angrep på demokratiet. Men hva kan man forvente når du sannsynligvis støtter et parti som lar en leder som Erna Solberg få fortsette?

Det eneste som gjør høyre populære er at en stor del av befolkningen fikk veldig store verdier tidligere og dermed tilhører middelklassen. Disse utgjør i dag et flertall av befolkningen og de undertrykker de som har mindre og hindrer de fra å ta del i den samme velstanden

Endret av Majer
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freyja Valkyrie skrev (På 6.9.2023 den 19.26):

Sikkert av gammel vane, vet om flere som stemmer på de fordi de alltid har  stemt på de.

Det tror jeg du har mye rett i. Det er de samme som tror at tv er NRK. Det er litt som med 17.mai-toget, "vi må vel gå i år også". Da blir det fort AP.

Disse velgerne blir det stadig færre av, derfor mister AP oppslutning, og derfor importeres nye velgere fra utlandet som gjøres avhengig av hjelp og trygd. Fordi disse vil velge å stemme på AP som er garantisten for lett vei til trygd og støtte. Det ligger en dyp egoisme bak denne typen sosialisme. Det er ingen tanke på et fellesskap som må skape verdier, det handler kun om å ha makt over fellesskapet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som har svart på spørsmålet ditt her er menn.  Men flertallet som stemmer AP er kvinner. De gjør det fordi de ønsker sosial rettferdighet, likhet, og rettferdig fordeling av samfunnets ressurser. De er opptatt av at basistjenester som helsevesen og utdanning skal være likt tilgjengelig for alle, uavhengig av inntekt. 

Kvinner er opptatt av fred og trygghet. De vet at i et samfunn som tar vare på alle, synker kriminaliteten. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

male32 skrev (På 6.9.2023 den 19.24):

AP har styrt her i 8 år. Dette har de gjort:

Store kutt i helse og omsorg.
Innført bompenger
Økt skatt og avgifter
Brukt store pengebeløp på å pusse opp ordførers kontor
Innført enda mer "byråkrati"
Store kutt innenfor skole

Resultatet av politikken deres:
Forskjellene øker og de som har minst lider veldig. Matkøene utenfor matsentralen øker (jeg står selv i denne køen).
Syke folk får ikke hjelp. Eldre mennesker som trenger sykehjemsplass får avslag. Pasienter blir liggende på sykehuset fordi kommunen ikke kan gi tilbud. Folk har ikke råd til å bruke bil. Boligprisene øker, folk med vanlig inntekt har ikke råd å kjøpe egen bolig.
Kommunale bygg/skoler/boliger blir ikke vedlikeholdt.

Jeg kan bare ikke forstå at det er slik folk ønsker å ha det?
Sittende ordfører får mest sannsynlig 4 nye år. Hva har vi i vente?  Bare elendighet?
Hvorfor stemmer folk på dette?

Man stemmer i den konteksten som eksisterer. Og dette er tydeligvis en kommune, så det handler om rammebetingelser. Det betyr: 

* Stort sett alle kommuner må kutte i helse, omsorg og skole. Overføringene fra staten øker ikke i takt med inflasjon og befolkningsvekst, så det må kuttes uavhegning av hvilke politisk parti som sitter ved makta. Det er kun måten man kutter på som skiller de ulike

* Stort sett alle kommuner må øke avgiftene : kravene til kommunene stiger fortløpende, og svært mange politikere har blitt valgt på å holde avgiftene lave. Det betyr at vedlikehold og utvikling av avgiftsområdene, typisk vann, avløp og renovasjon har blitt satt på vent. Og derfor har vi et enormt etterslep som kommer inn senere. 

* Kommuner har veldig få muligheter til å påvirke skattenivået. Eneste frie midlene de har tilgjengelig , er eiendomsskatt. Det er få ganger at denne er høy nok til å kunne dekke inn underskuddene, så denne situasjonen der de desperat øker inntektene og samtidig kutter i tjenestene, er normalen.

* Kommuner innfører typisk ikke byråkrati. Byråkrati er resultatet av lover og forskrifter: at saksbehandling skal være dokumentert og kvalitetsikret. Så det er typisk et resultat av Stortinget. 

Så svaret på spørsmålet er : vi stemmer på den som har den meste troverdige situasjonsforståelsen, og fremstår flinkest i å balansere ut ulike hensyn. 

Hos oss er det Høyre- siden, men strengt tatt kunne ordføreren her vært fra SV og det ville hatt veldig liten betydning. Resultatet ville vært veldig mye det samme. 

Det er viktig å forstå at det ikke finnes nevneverdige  koblinger mellom kommunepolitikken og Stortinget. Selv om Stortinget bestemmer rammene for kommunene, er det få ganger at den politiske sammensetningen på Stortinget er så fokusert på distriktene at overføringene er høye nok til kommunene får tilgang til frie midler. 

Endret av Druid
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg stemmer ap fordi det erbedre alternativ enn høyre. Høyre har tømt stats kassa, og ap har måtte stramme inn pengesekken så ikke as norge går ad dundas om få år. Hvem var det som solgte strømmen vår til utlandet? Det var så vidt jeg vet høyre. I tillegg så mener høyre at i kalde nord er det helt ok å ta fra folk som er syke å uføre all inntekt. I tillegg til at de har kutter lista kraftig på hvilke medisiner som får støtte.

Høyre skapte noen få rike, og rike enda rikere, var visst veldig synd på de, så de trengte mindre formue skatt,  penger som ble tatt fra folk med lite fra før.  Da føles ap endel tryggere enn høyre iallefall 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (4 minutter siden):

Jeg stemmer ap fordi det erbedre alternativ enn høyre. Høyre har tømt stats kassa, og ap har måtte stramme inn pengesekken så ikke as norge går ad dundas om få år. Hvem var det som solgte strømmen vår til utlandet? Det var så vidt jeg vet høyre. I tillegg så mener høyre at i kalde nord er det helt ok å ta fra folk som er syke å uføre all inntekt. I tillegg til at de har kutter lista kraftig på hvilke medisiner som får støtte.

Høyre skapte noen få rike, og rike enda rikere, var visst veldig synd på de, så de trengte mindre formue skatt,  penger som ble tatt fra folk med lite fra før.  Da føles ap endel tryggere enn høyre iallefall 

Skal vi se :

1. Høyre har ikke tømt staskassa. Det er ikke sånn noen ting virker. Det var aldri behov for å stramme inn noen pengesekk.

Derimot kan vi skylle en del av renteutviklingen og økningen av forskjellen på rike og fattige direkte på manglende næringspolitikk fra Ap. Vi kunne hatt signifikant lavere inflasjon og tilhørende rente, hvis Ap hadde tatt tak i å sikre at næringslivet fikk tilsvarende energistøtte som folk flest. 

2. Den som selger strømmen vår til utlandet, er Statkraft. Vi er ikke et kommunistisk land. Dette er ikke under politisk styring. Dette er tverrpolitisk valgt. 

3. Medisin systemet vårt er under kontinuerlig revisjon, og denne typen problemstillinger dukker opp ved hvert eneste statsbudsjett, uavhengig av regjering.  

4. Det er ikke synd på rike. Men mennesker som har formuer har en plikt til å forvalte denne, og en av handlingsrommene rike mennesker i større grad har, er mobilitet. Det er ikke rike som tar kosten av høyere skatt på formue. De  finner veier rundt. Det er resten av befolkningen som mister inntektene av forvaltningen.  

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er arbeiderpartiet et formynderparti, i stadig større grad en arbeidsplass og karriereveg for en vennegjeng med familier og dessverre har ideologien overtatt for pragmatiske løsninger. De ideologiske skylappene og formynderiet har blitt sterkere ettersom AP må lene seg på ytre venstre.

De borgerlige velger typiske venstreside løsninger når de ser det tjener formålet. AP har dessverre ikke evnen til å velge borgerlige løsninger når det er hensiktsmessig. De har færre verktøy i verktøykassa og riktig verktøy er kritisk for et godt resultat.

Når det eneste verktøyet man har er en hammer blir alle problemer en spiker.

Syntes Oslo er en krem eksempel på AP politikk når det gjelder manglende valg og formynder tankegang. Alle barnehager skulle være offentlige. Det kostet kommune milliarder. Så bestemte kommunen at barnehager skulle være kjøttfrie. Når det eneste valget man hadde var kommunalt så kunne ikke foreldre lenger velge. Plutselig måtte barna spise vegetarmat.

AP hadde da gjort det de gjør best. Tatt bort muligheter til valg av barnehage og bestemt at barna skulle være vegetarianere i barnehagen. Formynderstaten har bestemt.

Det finnes ingen grenser for mye av felleskapets midler som kastes bort i dårlige dyre løsninger av ideologiske årsaker. Andre bedre løsninger forkastes. Og det koster milliarder. Kommunale avgifter i Oslo kommer til å kvele innbyggerne.

Endret av Commander
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1000x skrev (58 minutter siden):

Det er ingen tanke på et fellesskap som må skape verdier

På den annen side, i land som legger veldig vekt på verdiskapning får den laveste tredjedelen så lite nytte av det at det hadde vært like greit for dem om den ekstra verdiskapningen ikke hadde vært der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PeeWee skrev (7 minutter siden):

På den annen side, i land som legger veldig vekt på verdiskapning får den laveste tredjedelen så lite nytte av det at det hadde vært like greit for dem om den ekstra verdiskapningen ikke hadde vært der. 

Alle har nytte av verdiskaping. Og alle er avhengige av det.

Du mener altså at det er riktig å tenke: "så lenge jeg ikke har noen fordel av det, så kan det være det samme med fellesskapet", eller: "dersom jeg ikke får fordelene, skal ingen andre få de heller". Det høres typisk sosialistisk ut for meg. Misunnelse og egoisme.

Verdiskaping er eneste veien ut for de som ikke er en del av det i dag. De kan bli en del av det i morgen, med hjelp, litt flaks, og ikke minst egen innsats. Uten verdiskaping er det ingen "i morgen".

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AP = Nepotisme. Bare se på det kaoset som har styrt de siste årene.

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det triste med SV og til dels Ap er at de veit hva som er best for deg, de vil representere deg, de vil gjerne bestemme over deg, de vil ta valgene dine for deg, de bestemmer hvilke behov du bør ha. hvordan du bør leve ditt liv. 

Men i mange tilfeller deler de ikke din kultur, de deler ikke din interesse, kjenner ikke dine utfordringer og de har ikke de samme erfaringene. Men de veit allikevel best. 

Å stemme på AP er som å flytte tilbake til foreldrene å bli 10 år igjen. Bortsett fra foreldrene dine faktisk respekterer deg. 

 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...