Gå til innhold

Teller ikke rekkehus som hus?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Venninna di er merkelig. Rekkehus er hus.

Anonymkode: ed36d...f62

Er det?

Jeg kategoriserer etter navn, ellers blir jo høyhus også hus. 

Husker jeg stusset når jeg kom til Oslo og folk sa hus om rekkehus. 

Jeg er vokst opp en plass hvor dette var viktig nettopp fordi enebolig var den ultimate drøm liksom 😅

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Rekkehus er rekkehus. Det er ikke hus. 

Man har eneboliger som sitter fast i hverandres garasje o.l, det er enebolig.

Anonymkode: b120d...2c0

Er ikke det kjedet enebolig? 

Men ja - venninna di mente det korrigerende på en nedsettende måte. Teit. 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Unødvendig kommentar, men jeg er allikevel enig med henne, jeg anser rekkehus som leilighet. 

Anonymkode: 0f234...47e

Det spørs vel på rekkehuset? Men ok for meg, trives i såfall i en fire etasjes leilighet.

Anonymkode: 0b0f4...de2

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du har nok ikke alt på stell enda og ligger et lite hakk eller to bak din venninne i løypa. Hun har rett og slett kommet lenger i livet og oppnådd mer enn deg. Bruk det som inspirasjon til å jobbe enda hardere i livet. Kanskje du kommer opp på hennes nivå en dag du også.

Anonymkode: a1ec6...baf

På hvilken måte er boligen et mål på hvorvidt man har "alt på stell" og befinner seg på et visst nivå? Kan man ikke ha "alt på stell" hvis man bor i f.eks. en terrasseleilighet? 

Folk prioriterer forskjellig mht. hva man ønsker å oppnå. Alle måler ikke suksessfaktoren i boligens størrelse. Et par uten barn eller en som bor alene, er da vel ikke på et "lavere nivå" enn et par med barn? Er "nivået" eller "alt på stell"-faktoren høyest hos en voksen som bor i enebolig alene med barna sine, eller hos et par med barn i (stort nok) rekkehus? 

Det må være mange på lavt nivå i storbyene dersom enebolig er nødvendig for å komme oppover. 

Anonymkode: 6d800...d20

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Heter det ikke rekkehusleilighet det man bor i? Hele rekka er et rekkehus.

Men leilighet er også å ha ting på stell. Ikke alle som drømmer om hus.

Anonymkode: 65e59...46e

Nei, rekkehusleilighet er akkurat det, en leilighet i ett rekkehus.

Anonymkode: 0b0f4...de2

• Liker 2
Skrevet

Rekkehus, er jo hus, men det ingen villa.

Skrevet

Kvinnfolk er så flinke på å dra hverandre ned for hver minste unødvendige ting. Hun følte seg nok mye bedre ved å tråkke litt på det du har oppnådd i livet. Tenk å "bare" ha et rekkehus? 

Anonymkode: 958c4...dfa

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
42 minutter siden, Gregarious said:

Nei rekkehus er også hus, du blander med enebolig. 

Du skjønner hva jeg mener eller?

Kanskje litt kort i dag?

Anonymkode: db998...b6a

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Familie og venner kaller mitt rekkehus for leilighet, selv om det er på tre etasjer, 150 kvadrat og med stor hage. De bor i eneboliger må vite. De bor dog stort sett på steder hvor eneboliger koster godt under halvparten av mitt rekkehus, og ville ikke hatt råd til å kjøpe der jeg bor. Er vel kanskje en måte å hevde seg på? Mulig din venninne er noe av samme slaget, TS?

Anonymkode: a663c...bc1

Samme her.. Familiemedlem har kjøpt en enebolig med tre ganger så stort areal som vårt rekkehus. Til en tredjedel av prisen. De har neppe behov for et hus som er tre ganger så stort, da familiene er ca like store. Har åpenbart glede av å snakke mye om huset sitt og vår «leilighet».
Den gleden skal de få ha, og når de kommer til å bruke alle feriepenger (og mye mer til) herfra og inn i evigheten på nødvendig vedlikehold  av det digre huset, skal vi bruke penger på ferier og hode opplevelser. Bare maling av det digre huset kommer til å koste mer enn en familietur til Australia;)

Anonymkode: b9bcc...55b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Du har nok ikke alt på stell enda og ligger et lite hakk eller to bak din venninne i løypa. Hun har rett og slett kommet lenger i livet og oppnådd mer enn deg. Bruk det som inspirasjon til å jobbe enda hardere i livet. Kanskje du kommer opp på hennes nivå en dag du også.

Anonymkode: a1ec6...baf

😂😂

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Bedre å skryte av at du eier egen bolig, for det betyr hus eller leilighet.

Anonymkode: da22f...cc1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Rent semantisk er jeg enig med venninna - hus er villa, rekkehus er rekkehus. Hva som er mest status og verdt å strekke seg etter er en helt annen diskusjon.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Både rekkehus og enebolig karakteriseres som småhus. Boligblokk er også hus.

Anonymkode: 18230...8e4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

På alle kanter?, kan du bygge ut mot naboen hvis du ønsker eller deler du vegg med naboen?.

Det som er typisk for leiligheter og rekkehus er at man ikke eier boligmassen eller har frihet til å forandre eller bygge ut, man kjøper retten til å bo i bygget men har i realiteten ikke råderett over det man har kjøpt.

Anonymkode: c49ad...b1f

Kan bygge ut på tre av fire sider av huset (bor i enden av rekken). Tre etasjer, hage, stor terrasse og egen parkeringsplass. 

Anonymkode: aa6fb...1e5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Har denne kategoriseringen noen formell status, eller noen betydning for noe? Skatt, forsikring eller annet? Eller er det kun hver og en sin «synsing»? Da kommer jeg med min synsing: jeg er vokst opp i et rekkehus. Har alltid kalt det nettopp det, ikke enebolig og ikke leilighet. At det er noe mindre status i rekkehus enn i enebolig har jeg tenkt veldig lite på. Beliggenheten har alt å si. Rekkehuset mitt på ca 150 kvm selges  for ca 15 mill kr nå, og for meg er det ti tusen ganger mer verdt enn en stor enebolig på 400 kvm i en hvilken som helst småby.

Anonymkode: c2f69...5e3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Rekkehus er jo et slags hus. Uansett kommer det an på hvor du bor, å ha leilighet i Oslo ligner på å ha hus i Bærum. Sier ikke så mye 

Anonymkode: 436e4...ed5

Skrevet

Det dyreste townhouse/rekkehuset som ligger for salg på finn.no ligger på 40.000.000 på Frogner.

Slå den prisen, venninna til TS 😅

Anonymkode: 958c4...dfa

• Liker 4
Skrevet

Rekkehus er jo bare ett steg opp fra leilighet, et fullverdig hus er enebolig med egen eiendom/hage.

Okei, jeg har en rekkehus ende, egen hage ca 500 kvd. Rekkehuset er 160 kvadrat. Banken kaller det hus ja🤣

Anonymkode: cd79e...158

• Liker 1
Skrevet

Det er enebolig i rekke. 

Anonymkode: 65e59...46e

• Liker 2
Skrevet

Rekkehus er jo bare ett steg opp fra leilighet, et fullverdig hus er enebolig med egen eiendom/hage.

Så hvis man flytter fra en 150 kvadratmeter stor leilighet på Frogner til en enebolig på 150 kvadratmeter i Mysen, har man nådd «toppen» og har ting virkelig på stell? 😂

Anonymkode: 430ae...7ff

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Er strengt tatt som regel leiligheter det faktisk er, men kall det hus om du bruker det synonymt med «bolig»

Anonymkode: e22a3...e3d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...