icemoon Skrevet 5. september 2023 #121 Skrevet 5. september 2023 Jeg sa en gang at jeg skulle vaske huset. Vedkommende bare "ou, har dere flyttet?" Hvor da jeg savner at nei, vi bor der vi bor. "Åja, men det er jo ikke hus, det er jo en leilighet. Så da må du si du skal vaske leiligheten" For det første spiller det noen rolle? For det andre så skulle jeg vaske huset. 😆 4
skk Skrevet 5. september 2023 #122 Skrevet 5. september 2023 Jeg eier leilighet og hytte, og likevel må folk som eier enebolig komme med et eller annet gørr om at jeg ikke eier enebolig😂👍 Da er de ofte så opplånte at de ikke har råd til å ha to biler ( vi eier tre biler) eller hytte f.eks. Men det er veldig viktig å hevde seg for den usikre 😊 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #123 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): «Et hus er en bygning som skal dekke visse funksjonelle behov, blant annet å beskytte mennesker, dyr og aktiviteter mot uteklimaets skiftende påkjenninger.» Definisjon på hus. Enkelt og greit. Også kan man som med alt annet her i verden, diskutere i mente over hva enkeltpersoner mener om det ene og andre, uten at man trenger å være enig. Definisjonen er jo klar. Anonymkode: b3b5c...5ea Men i rekkehus så eier man jo ikke hele huset, kun en del av det. En leilighet. Anonymkode: 7ca66...324 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #124 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men i rekkehus så eier man jo ikke hele huset, kun en del av det. En leilighet. Anonymkode: 7ca66...324 Mitt rekkehus er et hus koblet sammen til andre hus. Og jo, jeg eier hele huset mitt Anonymkode: 34819...008 2 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #125 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men i rekkehus så eier man jo ikke hele huset, kun en del av det. En leilighet. Anonymkode: 7ca66...324 Men gjør du det med din enebolig? Eier hele? Eller er det kanskje i praksis banken som eier den? Eierformen har null niks og nada å si for definisjonen. Anonymkode: 32e22...09c 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #126 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mitt rekkehus er et hus koblet sammen til andre hus. Og jo, jeg eier hele huset mitt Anonymkode: 34819...008 Nei , du eier en del av et hus. Punktum! Anonymkode: 7ca66...324
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #127 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei , du eier en del av et hus. Punktum! Anonymkode: 7ca66...324 Anonymkode: 34819...008 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #128 Skrevet 5. september 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Nei , du eier en del av et hus. Punktum! Anonymkode: 7ca66...324 Eier hele huset, men ikke hele bygningsmassen. Anonymkode: 0b0f4...de2 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #129 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Nei , du eier en del av et hus. Punktum! Anonymkode: 7ca66...324 Punktum du liksom. Du kan ikke forskjell på enebolig og hus Anonymkode: cff20...e82 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #130 Skrevet 5. september 2023 Her er det mye å ta tak i. For det første var det en unødvendig presisering av henne, veldig spesielt å måtte flikke på. Det neste er hva som inngår i det firkantede og tullete uttrykket "alt på stell". Må man ha mann, barn, enebolig, fast jobb, stasjonsvogn og hund for at livet er på stell? Er ikke livet på stell når man trives eller har fått det som en vil ha det? Jeg synes i alle fall ikke at "livet er på stell" om en vantrives på jobb, er i en tung fysisk eller psykisk syk periode osv., uansett villa eller fire barn. Men at det godt kan være veldig på stell om en foretrekker å leve alene, trives på jobb og har det godt slik man har det. Jeg kaller leiligheten vår for huset vårt jeg, fordi jeg er vant til å bruke hus om bolig hjemmefra. Jeg sa det om studenthybelen min også "nå må jeg hjem til huset mitt". Det er nok noe avvikende fra normalen, men jeg hadde aldri rettet på noen som kalte rekkehuset sitt for hus. Også synes jeg at om man har kjøpt seg boligtypen man tenker å leve i resten av livet, er å ha livet på stell, om dette så er en leilighet på 35 kvadrat fordi en ønsker å leve på den måten. Om man ønsker partner, men ikke barn, så er livet også på stell. Om man lever av en deltidsjobb for å ha mer fritid og ro rundt seg, så er det også å ha livet på stell så lenge en balanserer økonomien. Dette jaget om hva som er på stell har tatt helt av. Anonymkode: f6404...134 1 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #131 Skrevet 5. september 2023 icemoon skrev (39 minutter siden): Jeg sa en gang at jeg skulle vaske huset. Vedkommende bare "ou, har dere flyttet?" Hvor da jeg savner at nei, vi bor der vi bor. "Åja, men det er jo ikke hus, det er jo en leilighet. Så da må du si du skal vaske leiligheten" For det første spiller det noen rolle? For det andre så skulle jeg vaske huset. 😆 Dette her! Jeg kunne lett sakt det samme som deg, og hadde svart ordentlig tilbake om noen hadde giddet å påpeke det. "Nå skal jeg vaske hjemmet" faller seg ikke like lett, liksom. Anonymkode: f6404...134 1
viren Skrevet 5. september 2023 #132 Skrevet 5. september 2023 For meg er hus = enebolig, men definisjonen er uviktig: Det at veninna di kommenterer på den måten på utsagnet er helt fjernt. Det du egentlig sa var «nå er vi godt etablerte» mens hennes reaksjon er «eh nei dere er ikke helt der enda». Kanskje hun er litt usikker på seg selv? 1
Tullejenta93 Skrevet 5. september 2023 #133 Skrevet 5. september 2023 Vis dette til venninna di du: hus - Det Norske Akademis ordbok (naob.no) 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #134 Skrevet 6. september 2023 Dette er egentlig en tråd som blander snørr og barter. Ja, en venninne kan svelge en kamel for en venninne og bare kalle din bolig for et hus . For vi tar jo svarte løgner for venner ; " jada, det var en fiiiin kjole" , " nei, du ser ikke tjukk ut i den buksa" osv. Den andre diskusjonen er hva hver enkelt benevner et rekkehus som. For det finns to alternativ der og ; vår egen definisjon og den som er offisiell. JEG forholder meg ikke til offentlige definisjoner i det daglige, slår ikke opp på google for å finne ut hva jeg skal kalle ting liksom. Noe annet er det om man er i en rettstvist eller noe, DA må man ha den offisielle definisjon. Anonymkode: 7ca66...324
Gjest Albbas Skrevet 6. september 2023 #135 Skrevet 6. september 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er egentlig en tråd som blander snørr og barter. Ja, en venninne kan svelge en kamel for en venninne og bare kalle din bolig for et hus . For vi tar jo svarte løgner for venner ; " jada, det var en fiiiin kjole" , " nei, du ser ikke tjukk ut i den buksa" osv. Den andre diskusjonen er hva hver enkelt benevner et rekkehus som. For det finns to alternativ der og ; vår egen definisjon og den som er offisiell. JEG forholder meg ikke til offentlige definisjoner i det daglige, slår ikke opp på google for å finne ut hva jeg skal kalle ting liksom. Noe annet er det om man er i en rettstvist eller noe, DA må man ha den offisielle definisjon. Anonymkode: 7ca66...324 Er det å svelge en kamel å kalle et hus for et hus?? 😂😂😂 En svart løgn? 😂😂 Hvis man må svelge kameler for å kalle et bygg noen bor i for et hus har man noen usosiale issues altså. Venninnen til kamelsvelgeren (i dette tilfellet ts) må nok svelge enda større kameler. Det er jo greit nok å ikke vite hva et ord betyr, men når noen sier at du tar feil er det gjerne greit å spytte ut den kamelen i stedetfor å insistere på å fortsatt ta feil. Skal du definere andres boliger må du forholde deg til den faktiske definisjonen.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #136 Skrevet 6. september 2023 Albbas skrev (11 minutter siden): Er det å svelge en kamel å kalle et hus for et hus?? 😂😂😂 En svart løgn? 😂😂 Hvis man må svelge kameler for å kalle et bygg noen bor i for et hus har man noen usosiale issues altså. Venninnen til kamelsvelgeren (i dette tilfellet ts) må nok svelge enda større kameler. Det er jo greit nok å ikke vite hva et ord betyr, men når noen sier at du tar feil er det gjerne greit å spytte ut den kamelen i stedetfor å insistere på å fortsatt ta feil. Skal du definere andres boliger må du forholde deg til den faktiske definisjonen. Man MÅ ingenting i daglig tale. Anonymkode: 7ca66...324
Gjest Albbas Skrevet 6. september 2023 #137 Skrevet 6. september 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Man MÅ ingenting i daglig tale. Anonymkode: 7ca66...324 Nei man MÅ jo ikke, men det er et solid tegn på dårlige sosiale antenner hvis du fastholder på din gale definisjon bare for å få venninna til å forstå at hun ikke eier et hus selv om hun per definisjon faktisk eier et hus. Men det er lov å være sosialt uintelligent, det har du rett i.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #138 Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (På 4.9.2023 den 17.18): Rekkehus er rekkehus. Det er ikke hus. Man har eneboliger som sitter fast i hverandres garasje o.l, det er enebolig. Anonymkode: b120d...2c0 Definisjonen av rekkehus er tataaaa!! *Gigatrommrevirvel* HUS I REKKE!! Anonymkode: 715cb...a79 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #139 Skrevet 6. september 2023 Du har en bitter og patetisk venninne. Selvfølgelig er rekkehus hus. Det sier seg selv - bokstavelig talt. Anonymkode: 13c9e...18c 3
WilliamB Skrevet 6. september 2023 #140 Skrevet 6. september 2023 17 hours ago, AnonymBruker said: Punktum du liksom. Du kan ikke forskjell på enebolig og hus Anonymkode: cff20...e82 Skulle tro folk i denne tråden hadde lese- og/eller læringsvansker. Hus og bolig er to forskjellige ord. Rekkehus er et hus. Det er også en bolig. Det er derimot ikke en enebolig. 2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå