Gå til innhold

Teller ikke rekkehus som hus?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Rekkehus er rekkehus. Det er ikke hus. 

Man har eneboliger som sitter fast i hverandres garasje o.l, det er enebolig.

Anonymkode: b120d...2c0

Et rekkehus er et hus som er bygget sammen med andre hus, som regel like hus, slik at de danner en rekke. Et rekkehus har typisk to murer/fasader felles med nabohusene, med unntak av endehusene. Fordelen ved rekkehus er at varmetap fra yttervegger minskes ved at kun to fasader vender ut mot det fri, og tomten er mindre enn ved enkeltstående hus.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at leilighet er leilighet, rekkehus er rekkehus og enebolig er enebolig. Hus er et relativt begrep og folk har sin egen oppfatning av ordet, tydeligvis. 

Det jeg stusser på er at hun har behov for å kommentere at det ikke er et hus, det er jo veldig rar oppførsel så om hun ikke har en diagnose så er hun litt småfrekk og har tydelig behov for å trykke deg ned litt. Man sitter ikke å flisespikker på slikt.

Anonymkode: 90a67...137

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Samme her! Tre etasjer og 152 kvadrat i en av norges største byer så jeg betalte innmari dyrt for den😂 kunne fått et slott for samme pris om vi flyttet på landet, men hvorfor er det så om og gjøre å ha en enebolig på 300 kvadrat? Høres stress ut😅 anser det som et hus, har fire soverom og her skal vi bli boende til vi blir gamle🥰 synes absolutt vi har ting på stell, har faste og trygge jobber, tre barn, rekkeHUS, båt, har råd til å reise til utlandet flere ganger i året og vurderer å skaffe oss katt så jeg er fornøyd med livet😆

Anonymkode: 697e0...e4c

Forstår ikke greia selv😅 Jeg var heldig å arvet en leilighet på Briskeby/Frogner for mange år siden. Den er blitt leid ut til jeg selv ble voksen, og kunne velge hva jeg ville gjøre. Flyttet inn da jeg fikk jobb i Oslo, og stortrives her. Den er på 85kvm, og nå takstert til 9.2 millioner. Blir mer når den er pusset opp. Prisene her er ville 🙈

Men ei i vennegjengen min kommenterte, at det blir bra for meg den dagen jeg får råd til å kjøpe meg hus sånn som henne, og slipper å bo så trangt. Hun har hus på hjemstedet vårt, hvor prisene på hus er 3 millioner for 200kvm.  De andre rundt bordet spurte om hun viste hva leiligheter i Oslo faktisk koster, for jeg kan kjøpe 3 av hennes hus om jeg selger min lille leilighet 😅

Noen er så besatt av hus, men jeg trives i min "lille" leilighet 🥰

Anonymkode: e0225...725

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Herlighet! I storbyen er man lykkelig lottet om man eier sin egen leilighet og blir regnet som om at du er voksen og har alt på stell. På bygda så man før på folk som vokste opp i leilighet som fattig. 

En enebolig i Gudbrandsdalen koster mest sannsynlig mye mindre enn et rekkehus eller leilighet i Oslo eller Bergen. 

Anonymkode: 4145b...d39

• Liker 5
Skrevet

«Et hus er en bygning som skal dekke visse funksjonelle behov, blant annet å beskytte mennesker, dyr og aktiviteter mot uteklimaets skiftende påkjenninger.»

Definisjon på hus. Enkelt og greit. Også kan man som med alt annet her i verden, diskutere i mente over hva enkeltpersoner mener om det ene og andre, uten at man trenger å være enig. Definisjonen er jo klar. 

Anonymkode: b3b5c...5ea

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg kaller rekkehuset vår for hus.. 3 etasjer + fullt loft, 175kvm, balkong, platting på 50kvm og hage🧐

Anonymkode: a3610...52e

• Liker 4
Skrevet

Vi kommer mest sannsynlig til å alltid bo i leilighet, 2 voksne og 1 barn. Vår leilighet er 70 kvm. Vi bor i storby og kunne ikke tenkt oss et hus. Har ikke lyst til å bruke ferier på å male hus eller annet vedlikehold utendørs. Vil heller bruke tiden på å reise og ha opplevelser med familien. 

Anonymkode: 4145b...d39

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

[klipp]

Jeg har til og med hørt de som la veldig trykk på at de har et skikkelig «hus», og ikke bor i et rekkehus. De har type 10cm mellom dem og naboen 😅😂hus i rekke, men ikke et rekkehus. Veldig ekstremt viktig.

[klipp]

Anonymkode: 56684...5ff

Ja, det der er så tåpelig 😄 Jeg vil dønn seriøst tusen ganger heller bo i et rekkehus enn i en sånn enebolig som er trykt ned i en eplehage med 10 cm totalt ubrukelig og minimalt usjenert "hage" rundt. I sistnevnte glor man jo også *rett* inn i naboens vegg dersom det er vinduer på veggen mot naboen. Og om det ikke er vinduer, kan man igjen like gjerne bo i rekkehus og dele den veggen i bytte mot reduserte fyringsutgifter. Rekkehus gruser den der typen "enebolig" any day!

Anonymkode: d558b...0a6

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva i all verden er definisjonen på en rekkehusleilighet? Jobber på arkitektkontor som tegner boliger og dette begrepet har jeg aldri hørt før denne tråden.

TS: venninnen din høres litt tett ut. Men for en del er enebolig målet og alt annet er bare et steg på veien. Vi bor i leilighet og har ingen intensjoner om å flytte på noe tidspunkt. Men vi er vel ikke helt voksne da 🙃

Anonymkode: 75893...843

Seriøst? Akebakkeskogen i Oslo er typisk eksempel på rekkehusleiligheter. De er bygget i skråning, og så har f.eks. én leilighet inngang fra bakkeplan, og leilighet over to etasjer (1. etasje og kjeller) med hageflekk foran, mens en annen har trapp opp i forkant på fasaden og inngang fra svalgang i 2. etasje. Sistnevntes bolig går over 2.etasje og loftet.

Anonymkode: d558b...0a6

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Rekkehusleilighet er vel noe annet enn rekkehus? 

Anonymkode: 5ce82...8ae

Nei er det samme

Anonymkode: 067f3...5dd

Skrevet

For noen snobber her inne. Rekkehus er hus. De har jo ofte kjeller og loft, og ikke minst hage. 

Anonymkode: eb30d...eb2

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Hus er hus, men i rekkehus eier man ikke hele huset og lå dele med andre.

Så hun har litt rett, men du verden for en snobbete og unødvendig kommentar. Det ville jeg tenkt om hun sa det om leilighet også.

Anonymkode: 9cfbb...f4a

• Liker 1
Skrevet

Vi er jo alle ulike. Jeg kunne ALDRI tenkt meg hus, og elsker (den store) leiligheten min! 

Tenker «å fått alt på stell» er er vidt begrep, som rommer personlige preferanser. For meg har det aldri vært et mål, og enebolig har aldri vært et ønske. 

Anonymkode: b3b5c...5ea

• Liker 4
Skrevet

Klart rekkehus teller som hus!

Anonymkode: 76063...f47

• Liker 6
Skrevet

Når man snakker om å ha eget hus og alt på stell, tenker jeg mer på at paret har kjøpt seg egen bolig. Bolig kan være alt fra leilighet, rekkehus til enebolig. 
Mange bor i rekkehus hele livet og er fornøyd med det. Ikke alle sikter etter enebolig. 
Bor man i større byer er jo enebolig nesten utelukket om man ikke har veldig mye penger. 
Vi bor i en mindre by og har enebolig. Det finnes ikke rekkehus her. Men det finnes leiligheter. 
Å eie sin egen leilighet er det samme som å eie egen bolig. 

Anonymkode: d403f...ac2

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Når man snakker om at man har fått ting på stell, med hus, mann og barn- teller da ikke rekkehus? Skjønner at det ikke er noe fasitsvar, men lurer på hva dere mener?

Meg og en venninne mimret fra oppvekst og frem til i dag, hvor jeg sier, "og tenk, nå har vi mann, barn og hus". 

Hun poengterer da at jeg ikke har hus ennå (som i at jeg bare har rekkehus). Jeg lo det bort, og sier at det er da huset vårt. Ja, det er en bolig, svarte hun 😅 Synes det var en unødvendig kommentar.

Anonymkode: aa6fb...1e5

Selvsagt er rekkehus hus, det er derfor det heter rekkeHUS. Din venninne mener sikkert at du ikke har enebolig, som er en annen type hus. 

Uansett merkelig kommentar, for veldig mange steder koster leiligheter 2-4 ganger mer enn en enebolig pr.kvm. Mange ønsker aldri å bo i enebolig.

• Liker 5
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, rekkehus er leilighet.

Anonymkode: 9ed0c...3bc

Haha! Rekkehus er rekkehus, ikke leilighet. Det er ikke enebolig, det kan jeg være enig i. 

Anonymkode: 7447f...b3b

• Liker 5
Skrevet

Leksikonet tar faktisk ikke feil. 

Et hus er en bygning som skal dekke visse funksjonelle behov, blant annet å beskytte mennesker, dyr og aktiviteter mot uteklimaets skiftende påkjenninger.

https://snl.no/hus

Eller ordboka, som til og med presiserer at et horehus er et hus. 🤭

https://naob.no/ordbok/hus

Men hvis venninna di har tungt for det får du være mer presis neste gang ts. "tenk at vi har mann, barn og en bygning som skal dekke visse funksjonelle behov, og beskytter oss mot uteklimaets skiftende påkjenninger." 

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Hva i all verden er definisjonen på en rekkehusleilighet? Jobber på arkitektkontor som tegner boliger og dette begrepet har jeg aldri hørt før denne tråden.

TS: venninnen din høres litt tett ut. Men for en del er enebolig målet og alt annet er bare et steg på veien. Vi bor i leilighet og har ingen intensjoner om å flytte på noe tidspunkt. Men vi er vel ikke helt voksne da 🙃

Anonymkode: 75893...843

Tenker rekkehusleilighet må være rekkehus som er delt både horisontalt og vertikalt? Altså at man ikke eier alle etasjene.

Anonymkode: 0b0f4...de2

• Liker 4
Skrevet

Min mormor omtaler sin egen enebolig som leilighet. Tror det er fordi den er på 1 plan pluss kjeller. Men vet ikke 

Anonymkode: 0b0f4...de2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...