AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #141 Skrevet 6. september 2023 «Hus» er jo nesten hva-som-helst. Huset mitt har mange leiligheter. Anonymkode: 4e7cd...51e 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 7. september 2023 #142 Skrevet 7. september 2023 (endret) Hus er et samlebegrep på en bygning man bor i. Alt man bor i av faste bygninger (altså som ikke er campingvogn eller lignende) er derfor hus. Ifølge ordboka er hus "bygning (med tak og vegger) brukt til bo- eller tilholdssted for mennesker eller dyr, til å lagre noe i og lignende" https://ordbokene.no/bm/search?q=hus&scope=e Rekkehus er et hus, men det er ikke en enebolig eller villa (ikke at du påstod det, altså). Uansett veldig spesielt å kommentere det. Endret 7. september 2023 av Anonymus Notarius
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #143 Skrevet 7. september 2023 Jeg velger å definere at rekkehuset mitt til en verdi av 14 millioner er et hus og ikke en leilighet. Her i Oslo så kaller jo de fleste med enebolig seg for villaeiere selv om huset bare er 140kvm, for å skille seg fra rekkehusene. Anonymkode: f6607...967 5
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #144 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg velger å definere at rekkehuset mitt til en verdi av 14 millioner er et hus og ikke en leilighet. Her i Oslo så kaller jo de fleste med enebolig seg for villaeiere selv om huset bare er 140kvm, for å skille seg fra rekkehusene. Anonymkode: f6607...967 Leilighet er også hus 🤗 Anonymkode: 9b7b8...6a4 1
anonym111111 Skrevet 7. september 2023 #145 Skrevet 7. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 4.9.2023 den 17.06): Når man snakker om at man har fått ting på stell, med hus, mann og barn- teller da ikke rekkehus? Skjønner at det ikke er noe fasitsvar, men lurer på hva dere mener? Meg og en venninne mimret fra oppvekst og frem til i dag, hvor jeg sier, "og tenk, nå har vi mann, barn og hus". Hun poengterer da at jeg ikke har hus ennå (som i at jeg bare har rekkehus). Jeg lo det bort, og sier at det er da huset vårt. Ja, det er en bolig, svarte hun 😅 Synes det var en unødvendig kommentar. Anonymkode: aa6fb...1e5 Min leilighet kostet 4 ganger så mye som eneboligen jeg solgte, så jeg føler ikke at ting er mindre på stell, og jeg ville aldri byttet tilbake til enebolig. Det som sier noe om hvor bra en bolig er, er beliggenhet, utsikt, kvalitet på boligen/bygget og antall kvm. Type bolig har noe å si, men enebolig er ikke nødvendigvis bedre, forstår ikke hvordan noen kan tro det. Folk har ulike behov, og velger bolig som passer akkurat dem. Endret 7. september 2023 av anonym111111 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #146 Skrevet 7. september 2023 Jeg har aldri tenkt annet enn at det er hus. Jeg syntes alltid det var rart når folk kalte huset vårt for "leilighet" da vi bodde i rekkehus. I skattemeldingen stod det oppført som "småhus". Anonymkode: e09b1...f10 2
Majott Skrevet 7. september 2023 #147 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (På 4.9.2023 den 17.30): Anser ikke mitt 200 kvm store rekkehus over tre plan med hage og garasje som en leilighet. Synes det er to ganske forskjellige ting. Antar du anser tomannsbolig som leilighet også? Anonymkode: cc5a0...2ba Ja, det er jo ikke enebolig. Det er det man regner som hus. 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #148 Skrevet 7. september 2023 On 9/4/2023 at 5:40 PM, Trolltunge said: Men nå var vel ikke spørsmålet om et rekkehus er en enebolig, noe det ikke er, men om det er et hus. Det vil jeg absolutt si at det er. Etter loven er det faktisk det. "Rekkehus" er folkemunne, juridisk sett kalles det "enebolig i kjede". Anonymkode: 98da2...df5 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #149 Skrevet 7. september 2023 Jeg må innrømme at hvis noen forteller at de har kjøpt seg hus, så ville jeg antatt at det var snakk om en enebolig - selv om hus er synonymt med bolig. Anonymkode: c5ac2...502
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #150 Skrevet 7. september 2023 Her kommer fasiten dere har ventet på: Rekkehus teller som et 75% hus hvis det har naboer på begge sider eller som et 87.5% hus hvis det ligger på enden og du bare har en nabo vegg-i-vegg. Fordi en eller to av husets fire vegger deles 50% med naboen. Hilsen nerd. Anonymkode: c48f3...7ac 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #151 Skrevet 7. september 2023 Majott skrev (33 minutter siden): Ja, det er jo ikke enebolig. Det er det man regner som hus. I så fall teller vel ikke et våningshus som hus heller for deg da? Siden det er knyttet til en produksjonsenhet? Anonymkode: 76063...f47
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #152 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Etter loven er det faktisk det. "Rekkehus" er folkemunne, juridisk sett kalles det "enebolig i kjede". Anonymkode: 98da2...df5 Rekkehus og enebolig i kjede er ikke helt det samme. På sistnevnte henger ikke hele veggen sammen med naboen. Jeg vil si at begge er hus. Anonymkode: 76063...f47 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #153 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (På 4.9.2023 den 17.13): Hun bor selv i enebolig- et ordentlig hus med andre ord 🤪 Anonymkode: aa6fb...1e5 Er det du, ts den „venninnen”? Anonymkode: 4eac6...074 1
DominiqueFrancon Skrevet 7. september 2023 #154 Skrevet 7. september 2023 Dette handler nok ikke om man bruker ordet 'hus' om all slags bolig, men om at venninna di følte behov for å hevde seg i forhold til deg. Og at du faktisk ble litt såret. Gidder du å bli såret? Kanskje heller ha medfølelse med henne som er litt "liten"? (Med mindre venninna di er sånn firkanta petimeter med liten språkforståelse, kanskje ho er typen som skal rette på alle hele tiden). 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #155 Skrevet 7. september 2023 Jeg er enig med henne. Et rekkehus er for meg mer en leilighet, ikke et hus. Om jeg skal kjøre til noen for første gang, og de sier "Det er det blå huset innerst i veien", ser jeg etter en enebolig, ikke et rekkehus. Anonymkode: 381dd...751
Gjest Sprite Skrevet 7. september 2023 #156 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (På 4.9.2023 den 17.06): Når man snakker om at man har fått ting på stell, med hus, mann og barn- teller da ikke rekkehus? Skjønner at det ikke er noe fasitsvar, men lurer på hva dere mener? Meg og en venninne mimret fra oppvekst og frem til i dag, hvor jeg sier, "og tenk, nå har vi mann, barn og hus". Hun poengterer da at jeg ikke har hus ennå (som i at jeg bare har rekkehus). Jeg lo det bort, og sier at det er da huset vårt. Ja, det er en bolig, svarte hun 😅 Synes det var en unødvendig kommentar. Anonymkode: aa6fb...1e5 Venninna di er nok ikke venninna di innerst inne men du er et redskap hun bruker for å løfte seg selv opp. Sånne folk burde man holde seg unna
Gjest Sprite Skrevet 7. september 2023 #157 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Her kommer fasiten dere har ventet på: Rekkehus teller som et 75% hus hvis det har naboer på begge sider eller som et 87.5% hus hvis det ligger på enden og du bare har en nabo vegg-i-vegg. Fordi en eller to av husets fire vegger deles 50% med naboen. Hilsen nerd. Anonymkode: c48f3...7ac Hva kalles en bolig som har bolig over og under seg? 😂
Chiyo Skrevet 7. september 2023 #158 Skrevet 7. september 2023 Spiller det noen rolle? Du eier det. Ja, jeg tenker at rekkehus er litt som en større leilighet, eller som å bo i tomannsbolig, men det er da HUS. RekkeHUS. Det er jo ikke noe gale i det. Du har kjøpt bolig og eier noe, det er stort. Jeg syns kommentaren hennes sier mye om henne som person. Det virker som hun tror hun er bedre fordi hun har enebolig. En normal person hadde holdt kjeft. 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #159 Skrevet 7. september 2023 Ha ha ha…. Den kommentaren har jeg også fått. Syns det er nedlatende og helt unødvendig å si. Noen folk bare må…. Anonymkode: e7451...3ae 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #160 Skrevet 8. september 2023 Synes det er totalt unødvendig å kommentere. Selv om jeg er enig. Jeg tenker hus som enebolig. Handler jo litt om at verdien og verdiøkning osv er litt ulikt. Men "hus" er jo ikke lett å definere. Og uansett hadde jeg ikke hatt noe behov for å kommentere noe slik for noen som helst. Med mindre noe spør hva jeg legger i det. For hvilken rolle spiller det for meg hva slags boliger andre bor i? Null og nada. Anonymkode: dcea7...e25
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå