Gå til innhold

Hvorfor er det så vanskelig for kvinner å være ærlige?


Gjest Inverto

Anbefalte innlegg

Inverto skrev (6 minutter siden):

Say no more. Den type person vet jeg om.....personlig erfaring

Som du kan se i sitatet mitt nevner jeg aldri aksept for stalking, vold og andre ting.
Og nå begynner du å forurense tråden min med off-topic drama.
Hvis du synes dette er så viktig å prate om så får du heller sende meg en melding
eller lage en tirade om meg i form av en tråd

Er ikke jeg som skrev kommentaren, men her er du veldig utydelig, Ts. Jeg forsto det også slik som at du ønsker at kvinner skal være ærlig, selv om det er risko for vold og trakassering. Du kan nok jobbe mye mer med hvordan du ordlegger deg.

Du kan jo også vurdere å tenke litt på svarene du har fått i tråden. Jeg ser at du har vanskelig for å forstå omfanget av risikoen ved ærlighet for kvinner.

Anonymkode: 462c2...85c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok, la meg komme med en ny analogi.

For noen år siden var jeg på Grønland foran en minibank. En beruset mann kommer bak meg og begynner å bråke med at jeg var for treig. Ville det være rett av meg å avbryte uttaket fordi en beruset mann kunne slå til meg, eller var det rett (som jeg gjorde) å høflig be ham om å holde avstand?

Anonymkode: 60d2f...64c

Man må jo se an omstendigheter og vurdere. Ved å avbryte uttaket hadde du heller ikke LØYET, noe som da er temaet i tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok, la meg komme med en ny analogi.

For noen år siden var jeg på Grønland foran en minibank. En beruset mann kommer bak meg og begynner å bråke med at jeg var for treig. Ville det være rett av meg å avbryte uttaket fordi en beruset mann kunne slå til meg, eller var det rett (som jeg gjorde) å høflig be ham om å holde avstand?

Anonymkode: 60d2f...64c

Her er det jo en mye høyere risiko for vold enn dagligvare. Hva som er rett i situasjonen må du jo selv kjenne på. 

Anonymkode: 462c2...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

Man må jo se an omstendigheter og vurdere. Ved å avbryte uttaket hadde du heller ikke LØYET, noe som da er temaet i tråden. 

1. Er du enig i at man _kan_ bli utsatt for vold i en rekke situasjoner i samfunnet?

2. Er du enig i at hvis man skal senke sannsynligheten for å bli utsatt for vold til eksakt null så må man leve et stusselig liv?

 

Anonymkode: 60d2f...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok, la meg komme med en ny analogi.

For noen år siden var jeg på Grønland foran en minibank. En beruset mann kommer bak meg og begynner å bråke med at jeg var for treig. Ville det være rett av meg å avbryte uttaket fordi en beruset mann kunne slå til meg, eller var det rett (som jeg gjorde) å høflig be ham om å holde avstand?

Anonymkode: 60d2f...64c

Her forstår jeg ikke hva du mener. Hva har dette med løgn eller uærlighet å gjøre?

Anonymkode: 462c2...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, Rosalilje84 said:

Så siden menn lyver mer enn kvinner, ganske mye mer, vitner det om at menn generelt er feige og har lav intelligens? Det er jo nettopp det du sier.

Ettersom kvinner stort sett har gjennomsnittlig-lav IQ og menn stort sett har enten lav eller høy IQ kan det sikkert stemme, men det høres ut som noe du påstår fra egne livserfaringer og bitterhet. På seg selv kjenner man andre...

Anonymkode: 3c4f0...b30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

1. Er du enig i at man _kan_ bli utsatt for vold i en rekke situasjoner i samfunnet?

2. Er du enig i at hvis man skal senke sannsynligheten for å bli utsatt for vold til eksakt null så må man leve et stusselig liv?

 

Anonymkode: 60d2f...64c

1. Ja, med forbehold.

2. Det er ikke mulig å senke risikoen til null. Det er sjelden man er i situasjoner hvor man behøver å forholde seg til dette, så det legger ingen dempere på mitt liv. Pleier å ta gateveien i stedet for skogveien om jeg skal handle etter kl 22, men føler ikke at livet mitt blir stusselig av den grunn. 

Anonymkode: 462c2...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ettersom kvinner stort sett har gjennomsnittlig-lav IQ og menn stort sett har enten lav eller høy IQ kan det sikkert stemme, men det høres ut som noe du påstår fra egne livserfaringer og bitterhet. På seg selv kjenner man andre...

Anonymkode: 3c4f0...b30

image.png.6d9d6c838f7c2b365191a78ea787a5f4.pngKvinner har ikke gjennomsnittlig lav IQ, men «normal» IQ. Som du ser (og sikkert vet) er det vanligere blant menn å ha både ganske lav og ganske høy IQ, mens færre har «gjennomsnittlig» IQ. 

Anonymkode: 462c2...85c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inverto

Tror egentlig kort sagt at mesteparten av dramaet her er et resultat
av at det er vanskelig for nevrotypikere å forstå seg på en autistisk hjerne,
som ofte er rigid, kald og transgressiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inverto skrev (7 minutter siden):

Tror egentlig kort sagt at mesteparten av dramaet her er et resultat
av at det er vanskelig for nevrotypikere å forstå seg på en autistisk hjerne,
som ofte er rigid, kald og transgressiv

Men hva tenker du om at det er du som lyver? Mange her inne har påpekt, med kilder, at menn er de uærlige. 

Men disse har du hoppet glatt forbi🤨

Anonymkode: 462c2...85c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inverto skrev (8 minutter siden):

Tror egentlig kort sagt at mesteparten av dramaet her er et resultat
av at det er vanskelig for nevrotypikere å forstå seg på en autistisk hjerne,
som ofte er rigid, kald og transgressiv

Jeg har autisme selv. Er til dels enig med deg, men synes også du er unødvendig vanskelig. Kan du ikke innse at mange heller vil være trygge enn ærlige? Mange her sier jo de opplever trakassering ved ærlighet! 

Anonymkode: 462c2...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inverto
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Men hva tenker du om at det er du som lyver? Mange her inne har påpekt, med kilder, at menn er de uærlige. 

Men disse har du hoppet glatt forbi🤨

Anonymkode: 462c2...85c

Så klart alle er i stand til å lyge, og som kildene hevder så lyger menn mer.
Men så er det hvordan en lyger. I hvilket form. 
Der er nok kvinner og menn forskjellig, som de er på mange måter.
Og det er fokuset i denne tråden.....vel, det var det

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har autisme selv. Er til dels enig med deg, men synes også du er unødvendig vanskelig. Kan du ikke innse at mange heller vil være trygge enn ærlige? Mange her sier jo de opplever trakassering ved ærlighet! 

Anonymkode: 462c2...85c

Jeg forstår logikken deres bak det, jeg deler den bare ikke.
Jeg er ærlig selv i ubehagelige situasjoner.
Kall det bisarr og arrogant, men jeg føler en slags selvstimuli av å utøve min ærlighet.
Så det er en vinn-vinn slik jeg ser det: de får sannheten, og jeg blir glad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ESFP skrev (12 timer siden):

Fordi vi manipulerer og er redde for å bli forlatt eller ikke bli akseptert. 

Vi ønsker å bli sett på som snille og omsorgsfulle kvinner med gode hjerter, og det er enklere å ha det kjipt selv enn å håndtere at andre får vanskelige følelser pga oss. 

 

Høres jo ikke bra ut at kvinner manipulerer, men tror du er inne på noe her. Det er mange måter å manipulerer på, ikke alle er ondsinnete. 
Det å bli forlatt på utsiden av samfunnet var døden for våre formødre, så akkurat her er det mest sannsynlig evolusjonære ting som spiller inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (32 minutter siden):

Høres jo ikke bra ut at kvinner manipulerer, men tror du er inne på noe her. Det er mange måter å manipulerer på, ikke alle er ondsinnete. 
Det å bli forlatt på utsiden av samfunnet var døden for våre formødre, så akkurat her er det mest sannsynlig evolusjonære ting som spiller inn.

Både kvinner og menn manipulerer. Å tilpasse seg omgivelsene og sette andres behov foran sine egne er en form for manipulasjon. Motivet er å få en form for kontroll over hvordan de blir oppfattet av andre og målet er helst å bli godt likt. 

Enig med deg i at evolusjon har hatt mye å si. Det er viktig for vår overlevelse at vi er med i flokken. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inverto skrev (55 minutter siden):

Så klart alle er i stand til å lyge, og som kildene hevder så lyger menn mer.
Men så er det hvordan en lyger. I hvilket form. 
Der er nok kvinner og menn forskjellig, som de er på mange måter.
Og det er fokuset i denne tråden.....vel, det var det

Jeg forstår logikken deres bak det, jeg deler den bare ikke.
Jeg er ærlig selv i ubehagelige situasjoner.
Kall det bisarr og arrogant, men jeg føler en slags selvstimuli av å utøve min ærlighet.
Så det er en vinn-vinn slik jeg ser det: de får sannheten, og jeg blir glad

Men du som mann er jo mindre utsatt for trakassering i eksemplene som kvinnene her skriver. 
Kvinner har mye høyere risiko for å oppleve seksuell trakassering enn menn. Når alkohol er involvert, er risikoen enda høyere. Jeg skjønner at det er lett for deg å etterleve dette, men konsekvensen av ærlighet er dessverre ulikt for menn og for kvinner.

Anonymkode: 462c2...85c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Inverto skrev (57 minutter siden):

Så klart alle er i stand til å lyge, og som kildene hevder så lyger menn mer.
Men så er det hvordan en lyger. I hvilket form. 
Der er nok kvinner og menn forskjellig, som de er på mange måter.
Og det er fokuset i denne tråden.....vel, det var det

Jeg forstår logikken deres bak det, jeg deler den bare ikke.
Jeg er ærlig selv i ubehagelige situasjoner.
Kall det bisarr og arrogant, men jeg føler en slags selvstimuli av å utøve min ærlighet.
Så det er en vinn-vinn slik jeg ser det: de får sannheten, og jeg blir glad

Så flott for deg at du har anledning til å være ærlig! Dessverre er konsekvensene for kvinner annerledes enn menn når man er tydelig og ærlig. Forstår du virkelig ikke dette?

Anonymkode: 462c2...85c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (På 26.8.2023 den 23.12):

Som @Topsi sier så liker kvinner flest ikke å såre. Kvinner er typisk vare og fintfølende når det kommer til kommunikasjon og følelser. Har nok sammenheng med at kvinner opp gjennom historien har vært prisgitt sitt sosiale nettverk. 
i historisk tid fikk det større konsekvenser for ei kvinne å bli utestengt fra flokken enn for menn, siden kvinner ikke har de fysiske ressursene menn ofte har, og trenger hjelp med å oppfostre barn.  Derfor er vi blitt mestere i å bygge nettverk. 
Selv er jeg litt «autistisk» anlagt, kanskje litt mann i hodet? Har derfor aldri funnet meg helt til rette med hinting og halkvedede viser. Har alltid vært den som har stått på utsida av kvinnegruppa og observert «spillet», og har også ofte vært den som har tørd og sette ord på det de andre liksom ikke kan si rett ut. Med varierende suksess 😂
Av og til blir denne tildekkende kommunikasjonsformen så utpreget at det bare blir teit. 

Jeg kjenner meg veldig godt igjen i den. Jeg er også kvinne med et snev av autisme. Så pass at jeg tenker mye, har lett for å tenke logisk, ikke er så opphengt i følelser, eller sånn der sosial omgangsprat ("åh, har du hørt? Naboen til Anne sin sjefs kusine har fått en datter!", hyggelig for han/henne liksom, men jeg aner ikke hvem det er så... okei?). Jeg er også ofte veldig direkte, utenom når det er manipulative folk som kan det der med å vri og vrenge for å snerre tilbake. Da er jeg hyggelig før jeg takker for meg og unngår den personen der etter.

Anonymkode: aa257...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ESFP skrev (Akkurat nå):

Både kvinner og menn manipulerer. Å tilpasse seg omgivelsene og sette andres behov foran sine egne er en form for manipulasjon. Motivet er å få en form for kontroll over hvordan de blir oppfattet av andre og målet er helst å bli godt likt. 

Enig med deg i at evolusjon har hatt mye å si. Det er viktig for vår overlevelse at vi er med i flokken. 

Helt enig. 
Men tror kanskje vi kvinner opp gjennom historien har vært enda mer henvist til å bruke psykologien vår til å navigere i samfunnet, mye pga fysisk underlegenhet, at vi har hatt hovedansvar for små barn ol. 
Manipulasjon kan være i det godes tjeneste. Foreldre manipulerer små barn daglig for å fex få de til å pusse tennene uten at det blir fysisk tvang. 
Da jeg jobbet med demente, manipulerte jeg hele tiden. Det å være blid og hyggelig, slik at en uvillig pasient blir med på å skifte bleie og å ta medisinene sine, er en form for manipulasjon 😊

Mannlige pasienter var desidert lettest å manipulere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kommer fra forfedre og kultur. Lang historie om at kvinner er 'masete' fra menn sin side. Men selv er de ikke masete. 

Anonymkode: 504bc...625

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...