Gå til innhold

Hvorfor er det så vanskelig for kvinner å være ærlige?


Gjest Inverto

Anbefalte innlegg

Gjest Inverto

Jeg leser og hører ofte at kvinner er mestere i vag og indirekte kommunikasjon.
Jeg tror vi alle kan si oss enige at dette er til en viss grad sant, spesielt innen dating.
Det er tross alt forskjell på menn og kvinner, også på den sosiale delen

Spørsmålet er, hvorfor er dere slik? Jeg vet at dette spørsmålet burde heller bli rettet
mot en psykiater eller psykolog. Men jeg tar risikoen på å spør fruene på KG

Er det fordi dere er redd for fysiske konsekvenser eller sinne (fra menn)?
Er det fordi dere ikke vil såre noen? Eller er det så enkelt at dette dreier seg om 
manglende modighet til å være kaldt ærlig og direkte? Noe en ofte observerer blant menn

Jeg personlig, mener at ærlighet (med takt) må altids fortelles til enhver pris.
Ærlighet er ett av de få dydene vår art har igjen i denne mørke verdenen av sugarcoating og enabling.
Jeg er ekstremt ærlig og upretensiøs selv (jeg gjentar: med takt)

Så hvorfor er direkte ærlighet og åpen kommunikasjon så vanskelig for dere?
NB: denne tråden handler om generell ærlighet, ikke bare innen dating som nevnt tidligere. Husk det

Jolly good!

 

Endret av Inverto
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Inverto skrev (3 minutter siden):

 

Så hvorfor er direkte ærlighet og åpen kommunikasjon så vanskelig for dere?
NB: denne tråden handler om generell ærlighet, ikke bare innen dating som nevnt tidligere. Husk det

Jolly good!

 

Å være direkte assosieres ofte med å utfordre, som igjen kan oppfattes som ett forsøk på dominans. Kvinner er kulturelt opplært til at det feminine er ikke å utfordre og dominere, men å behage og det å ta hensyn/være forståelsesfull, omsorgsfull. 

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner er vel ikke værre enn menn der. Det er min erfaring. 
Men mitt svar på spørsmålet er vel at det sannsynligvis er en blanding av de årsakene du ramser opp, samt at en del menn har en uklar måte å uttrykke seg på. 

Anonymkode: 6ab5d...051

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror denne teksten ord rett kunne vært ett spørsmål til menn også.. 

Vag og indirekte kommunikasjon er nok dessverre ikke kun kvinner som er. Minst like mange menn som kvinner. 

Så kan være spennende å se hva menn ville svart på det samme spørsmålet. 

Men for å svare - så tror jeg det ligger mye i hvordan samfunnet er, hva forventninger som ligger. Jenter oppdras til at de skal være snille, omtenksomme, og at man ikke skal være for direkte. Vi skal være hyggelig og høflig. Og ikke såre noen. Være feminine. Ikke utfordre. Fra man er små får man høre når gutter gjør noe dumt eller "slemt" at gutter er gutter.. "De liker deg hvis de gjør ditt og datt". Så vi læres å gå rundt grøten på det. Ikke komforntere, oppfattes som for frempå, for krevende. 

Jeg personlig er rett frem på godt og vondt. Legger ikke noe mellom barken og veden - men på en skikkelig måte og ikke slemt.. 

Med dagens dating arena basert på løs dating, ingen forpliktelser, ghosting, en uendelig måte å kommunisere på, eller å unngå kontakt er det blitt lettere å "rømme" fra situasjoner uten å måtte forklare seg eller gi noe svar/avslutning. Man bare slutter å svare, sletter, blokkerer. Det koster svært få kalorier å ha flere på gress.. Menn og kvinner går fort lei fordi det er så enkelt å gå videre for å finne "noe bedre". 

Menn og kvinner er konstant på leit etter noe bedre, mer spennende. 

Men at dette bare gjelder kvinner er feil. Det gjelder like mye begge kjønn.. 

Anonymkode: 1238b...ecd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner er ikke vagere enn menn. Menn sturer, er mutte, er stone wallere, svarer: ingenting, når det egentlig er noe. Hinter om at du er utro med vage spørsmål. Ofte må jeg spørre: hva mener du nå? Etc. Mange kvinner er ofte krystallklare også i forhold. 3 av 4 kvinner går i parforhold, og forskning viser at kvinnen nesten alltid har sagt ifra på forhånd, hva som er problemet. 

Anonymkode: f0e39...72b

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som @Topsi sier så liker kvinner flest ikke å såre. Kvinner er typisk vare og fintfølende når det kommer til kommunikasjon og følelser. Har nok sammenheng med at kvinner opp gjennom historien har vært prisgitt sitt sosiale nettverk. 
i historisk tid fikk det større konsekvenser for ei kvinne å bli utestengt fra flokken enn for menn, siden kvinner ikke har de fysiske ressursene menn ofte har, og trenger hjelp med å oppfostre barn.  Derfor er vi blitt mestere i å bygge nettverk. 
Selv er jeg litt «autistisk» anlagt, kanskje litt mann i hodet? Har derfor aldri funnet meg helt til rette med hinting og halkvedede viser. Har alltid vært den som har stått på utsida av kvinnegruppa og observert «spillet», og har også ofte vært den som har tørd og sette ord på det de andre liksom ikke kan si rett ut. Med varierende suksess 😂
Av og til blir denne tildekkende kommunikasjonsformen så utpreget at det bare blir teit. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inverto
Bacteria skrev (2 minutter siden):

Selv er jeg litt «autistisk» anlagt, kanskje litt mann i hodet?

Haha! Ikke si at du er mann i hodet! Hell no bruh 🤣
Jeg er selv autist, så det hjelper til med å være ærlig 😅
Jeg skjønner hva du mener though

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere grunner:

- Vi er oppdratt til å være snille og høflige, å si noe som kan være sårende er i strid med det vi læres opp til

- I tilfeller der vi bare er direkte blir vi ofte oppfattet som kjipe og bitchy

- Vi er i visse tilfeller redde for konsekvenser i form av vold

Anonymkode: e1ecc...9c8

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inverto skrev (19 timer siden):

Jeg leser og hører ofte at kvinner er mestere i vag og indirekte kommunikasjon.
Jeg tror vi alle kan si oss enige at dette er til en viss grad sant, spesielt innen dating.
Det er tross alt forskjell på menn og kvinner, også på den sosiale delen

Spørsmålet er, hvorfor er dere slik? Jeg vet at dette spørsmålet burde heller bli rettet
mot en psykiater eller psykolog. Men jeg tar risikoen på å spør fruene på KG

Er det fordi dere er redd for fysiske konsekvenser eller sinne (fra menn)?
Er det fordi dere ikke vil såre noen? Eller er det så enkelt at dette dreier seg om 
manglende modighet til å være kaldt ærlig og direkte? Noe en ofte observerer blant menn

Jeg personlig, mener at ærlighet (med takt) må altids fortelles til enhver pris.
Ærlighet er ett av de få dydene vår art har igjen i denne mørke verdenen av sugarcoating og enabling.
Jeg er ekstremt ærlig og upretensiøs selv (jeg gjentar: med takt)

Så hvorfor er direkte ærlighet og åpen kommunikasjon så vanskelig for dere?
NB: denne tråden handler om generell ærlighet, ikke bare innen dating som nevnt tidligere. Husk det

Jolly good!

 

Det er nok som jeg visste.Menn lyver mye mer enn kvinner.

Resultatene er omtalt i Independents nettutgave, og viser at menn gjennomsnittlig lyver 1092 ganger i året eller tre ganger hver dag. Tilsvarende tall for kvinner er 782 ganger i året.18. mai 2010

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inverto
Adrenalina1 skrev (2 timer siden):

Det er nok som jeg visste.Menn lyver mye mer enn kvinner.

Resultatene er omtalt i Independents nettutgave, og viser at menn gjennomsnittlig lyver 1092 ganger i året eller tre ganger hver dag. Tilsvarende tall for kvinner er 782 ganger i året.18. mai 2010

Og hva er din personlige input til tråden, om du skal svare på spørsmålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi manipulerer og er redde for å bli forlatt eller ikke bli akseptert. 

Vi ønsker å bli sett på som snille og omsorgsfulle kvinner med gode hjerter, og det er enklere å ha det kjipt selv enn å håndtere at andre får vanskelige følelser pga oss. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inverto skrev (11 minutter siden):

Og hva er din personlige input til tråden, om du skal svare på spørsmålet?

Hun kommer med statistikk som viser at menn lyver mer enn kvinner. Ganske mye mer, også. Derfor vil spørsmålet ditt i HI være kvinnehatende. Hvorfor spør du ikke generelt, om årsaken til MENNESKER finner det vanskelig å være ærlig? Så lenge dere juger mer enn oss, blir det litt patetisk å prøve å henge oss ut for noe dere gjør mer av.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ESFP skrev (1 minutt siden):

Fordi vi manipulerer og er redde for å bli forlatt eller ikke bli akseptert. 

Vi ønsker å bli sett på som snille og omsorgsfulle kvinner med gode hjerter, og det er enklere å ha det kjipt selv enn å håndtere at andre får vanskelige følelser pga oss. 

 

Dette også. Ærligheten lønner seg som regel ikke for kvinner. Det er blitt forsket på - en mann som er direkte og ærlig på jobb, blir ansett som mandig, ærlig og tøff. En kvinne som gjør det samme blir ansett som bitchete, maskulin og krevende. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er vanskelig å være ærlig i det hele tatt. Konsekvensene av ærlighet er derimot skumle. Har opplevd å bli utskjelt og trakassert dersom jeg avviser menn tydelig. Mange kommer med stygge kommentarer om kropp og utseende 2 sekunder etter de har prøvd seg. 

Har også opplevd seksuell trakassering og vold ved kald avvisning. 

Jeg vil heller være litt for snill, og kanskje utydelig, enn å bli banket opp eller trakassert. 

Direkte og åpen kommunikasjon er ikke vanskelig for meg i det hele tatt. Men menn (naturligvis ikke alle, men nok til å gjøre kvinner redde) gjør dette vanskelig. 

Bare så folk ikke blir sinte: jeg elsker menn! De aller, aller fleste er fantastiske, omsorgsfulle og gode. Likevel har absolutt alle kvinner skumle opplevelser med menn, og for mange er dette årsaken til at man ikke tør å være tydelig. 

Anonymkode: 462c2...85c

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Vil ikke såre

2. Opplært til at man skal være snill, hele tiden. Også ved avvisning

3. Vil ikke bli banket opp/voldtatt fordi jeg avviser noen blankt

Anonymkode: 462c2...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Inverto

Jeg har lest over svarene og noen nevner sosiale forventninger av kvinner. Er det ikke mer befriende og forfriskende å stå imot dette systemet og våge å såre folk med direkte kommunikasjon? Ikke la kjønnsroller og forventninger diktere deg :) om du virkelig vil være direkte og ærlig, gjør det

Som de sier i X-Files: resist or serve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

1. Vil ikke såre

2. Opplært til at man skal være snill, hele tiden. Også ved avvisning

3. Vil ikke bli banket opp/voldtatt fordi jeg avviser noen blankt

Anonymkode: 462c2...85c

Når du nevner nr. 3, så husker jeg hvordan en mann ringte meg 98 ganger på to dager etter at jeg ærlig innrømmet at jeg ikke var interessert i ham. Det var nummeret før jeg gikk til politiet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inverto skrev (Akkurat nå):

Jeg har lest over svarene og noen nevner sosiale forventninger av kvinner. Er det ikke mer befriende og forfriskende å stå imot dette systemet og våge å såre folk med direkte kommunikasjon? Ikke la kjønnsroller og forventninger diktere deg :) om du virkelig vil være direkte og ærlig, gjør det

Som de sier i X-Files: resist or serve

Vel. Man ønsker gjerne beholde jobben sin, unngå reprimander fra mennesker rundt, unngå å bli utsatt for vold. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inverto skrev (1 minutt siden):

Jeg har lest over svarene og noen nevner sosiale forventninger av kvinner. Er det ikke mer befriende og forfriskende å stå imot dette systemet og våge å såre folk med direkte kommunikasjon? Ikke la kjønnsroller og forventninger diktere deg :) om du virkelig vil være direkte og ærlig, gjør det

Som de sier i X-Files: resist or serve

Befriende og forfriskende å bli utsatt for trakassering og vold tenker du? 

Anonymkode: 462c2...85c

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...