Gå til innhold

Hvorfor er det så vanskelig for kvinner å være ærlige?


Gjest Inverto

Anbefalte innlegg

Forsøkte å være ærlig, da fikk jeg høre at jeg var ei hore som han ikke ville tatt i med ildtang uansett.

Forsøkte å være høflig, snill og indirekte. Mannen skjønte ingenting, og basically stalket med i 2 måneder. Måtte true med politi. 

Så hvilken av disse passer best i samfunnet du vil ha? :) 

Anonymkode: 462c2...85c

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Inverto
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Befriende og forfriskende å bli utsatt for trakassering og vold tenker du? 

Anonymkode: 462c2...85c

Er den reaksjonen så ofte observert at det har blitt normen? Det tror jeg ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inverto
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Forsøkte å være ærlig, da fikk jeg høre at jeg var ei hore som han ikke ville tatt i med ildtang uansett.

Forsøkte å være høflig, snill og indirekte. Mannen skjønte ingenting, og basically stalket med i 2 måneder. Måtte true med politi. 

Så hvilken av disse passer best i samfunnet du vil ha? :) 

Anonymkode: 462c2...85c

Begge

Jeg ønsker en verden der alle kan være direkte, ærlig og sitt sanne jeg. Jeg vet at dette er urealistisk, men siden du spurte hva jeg ville ha så der er svaret. Selvsagt kan sannheten gjøre vondt, men det er bare en risiko en må ta

Jeg innser at denne tankegangen er mye enklere for en sjeleløs terminator som meg though xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi ikke vil bli lurt og brukt. Opplever at menn lett lurer, bruker og kaster. Det er noe man vil unngå følelsen av bitterhet når man har blitt lurt og brukt. 

Anonymkode: d29e8...411

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inverto skrev (9 timer siden):

Begge

Jeg ønsker en verden der alle kan være direkte, ærlig og sitt sanne jeg. Jeg vet at dette er urealistisk, men siden du spurte hva jeg ville ha så der er svaret. Selvsagt kan sannheten gjøre vondt, men det er bare en risiko en må ta

Jeg innser at denne tankegangen er mye enklere for en sjeleløs terminator som meg though xD

Så begge disse scenarioene synes du er helt ok? Dette er det du ønsker at vi skal utsettes for? 

Anonymkode: 462c2...85c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inverto skrev (9 timer siden):

Begge

Jeg ønsker en verden der alle kan være direkte, ærlig og sitt sanne jeg. Jeg vet at dette er urealistisk, men siden du spurte hva jeg ville ha så der er svaret. Selvsagt kan sannheten gjøre vondt, men det er bare en risiko en må ta

Jeg innser at denne tankegangen er mye enklere for en sjeleløs terminator som meg though xD

For mange er sitt «sanne jeg» trakasserende og voldelig. Dette tenker du er helt greit at vi utsettes for, eller? 

Anonymkode: 462c2...85c

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inverto skrev (9 timer siden):

Begge

Jeg ønsker en verden der alle kan være direkte, ærlig og sitt sanne jeg. Jeg vet at dette er urealistisk, men siden du spurte hva jeg ville ha så der er svaret. Selvsagt kan sannheten gjøre vondt, men det er bare en risiko en må ta

Jeg innser at denne tankegangen er mye enklere for en sjeleløs terminator som meg though xD

«En risiko man må ta»? Så du mener at kvinner burde ta risikoen ved å avvise noen, og evt bli slått eller trakassert? 
Høres ut som en fin fyr, du :) 

Anonymkode: 462c2...85c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inverto skrev (På 26.8.2023 den 22.58):

Jeg leser og hører ofte at kvinner er mestere i vag og indirekte kommunikasjon.
Jeg tror vi alle kan si oss enige at dette er til en viss grad sant, spesielt innen dating.
Det er tross alt forskjell på menn og kvinner, også på den sosiale delen

Spørsmålet er, hvorfor er dere slik? Jeg vet at dette spørsmålet burde heller bli rettet
mot en psykiater eller psykolog. Men jeg tar risikoen på å spør fruene på KG

Er det fordi dere er redd for fysiske konsekvenser eller sinne (fra menn)?
Er det fordi dere ikke vil såre noen? Eller er det så enkelt at dette dreier seg om 
manglende modighet til å være kaldt ærlig og direkte? Noe en ofte observerer blant menn

Jeg personlig, mener at ærlighet (med takt) må altids fortelles til enhver pris.
Ærlighet er ett av de få dydene vår art har igjen i denne mørke verdenen av sugarcoating og enabling.
Jeg er ekstremt ærlig og upretensiøs selv (jeg gjentar: med takt)

Så hvorfor er direkte ærlighet og åpen kommunikasjon så vanskelig for dere?
NB: denne tråden handler om generell ærlighet, ikke bare innen dating som nevnt tidligere. Husk det

Jolly good!

 

Jeg har ikke noe problem med å utfordre og være direkte, men det spør om du hadde taklet det. Min erfaring er at enkelte kvinner om menn ikke tåler å bli utfordret, bli snakket direkte til. 

Anonymkode: 303b5...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inverto
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

«En risiko man må ta»? Så du mener at kvinner burde ta risikoen ved å avvise noen, og evt bli slått eller trakassert? 
Høres ut som en fin fyr, du :) 

Anonymkode: 462c2...85c

Ja

Det mener jeg. Ta risikoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.8.2023 den 23.31):

Det er flere grunner:

- Vi er oppdratt til å være snille og høflige, å si noe som kan være sårende er i strid med det vi læres opp til

- I tilfeller der vi bare er direkte blir vi ofte oppfattet som kjipe og bitchy

- Vi er i visse tilfeller redde for konsekvenser i form av vold

Anonymkode: e1ecc...9c8

Alt dette er «eksterne omstendigheter» : man lyver fordi samfunnet rundt dem ikke gir dem noe valg.

Kan det ikke være noen «interne omstendigheter»? «Jeg lyver fordi det er bedre å ha noen i bakhånd enn å ikke ha det», «jeg liker å bli oppvartet og datet selv  om jeg vet at det aldri blir noe mer»? Eller «jeg er vag for at det skal være den andre parten som må ta avgjørelsen, og da kan jeg få sympati av andre»?

Anonymkode: 60d2f...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

«En risiko man må ta»? Så du mener at kvinner burde ta risikoen ved å avvise noen, og evt bli slått eller trakassert? 
Høres ut som en fin fyr, du :) 

Anonymkode: 462c2...85c

Det burde ikke være noen risiko for å bli slått.

Det sagt så er det alltid en risiko. Hvis jeg ber en fyr om å ikke snike i køen på Rema så _kan_ han slå til meg. Sjansen er uhyre liten, men hvis jeg skulle la den risikoen styre mine valg så ville jeg bli handlingslammet.

Anonymkode: 60d2f...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så gjelder ikke det bare kvinner men og menn. Alle mennesker er ikke alltid ærlige, men noen er jo mer uærlige enn andre og det gjelder begge kjønn. 

Anonymkode: 803e7...ec9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I min familie er kvinnene veldig direkte Mennene er vage og danser rundt grøten. 

Anonymkode: 1633a...3a9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å være ærlig, får konsekvenser. Jeg opplever ghosting i både dating og vennskap, tross at jeg er svært opptatt av at det er helt OK å ikke ville mer eller være uenige om en sak. 

Jo eldre jeg blir, jo mer ærlig blir jeg, og  jeg legger merke til at folk liker ikke ærlighet.

Folk liker at man "pynter" på sannheten.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inverto
anon01 skrev (11 minutter siden):

Jeg legger merke til at folk liker ikke ærlighet. Folk liker at man "pynter" på sannheten.

 

Så sant så sant.....

 

Haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Inverto skrev (25 minutter siden):

Ja

Det mener jeg. Ta risikoen

Så hvis du en dag får en datter, vil du oppfordre henne til å være direkte og ærlig alltid, og hvis hun kommer hjem antastet og forslått, vil du si "du må tåle konsekvensene, fordi ærlighet er alltid det riktige"?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det burde ikke være noen risiko for å bli slått.

Det sagt så er det alltid en risiko. Hvis jeg ber en fyr om å ikke snike i køen på Rema så _kan_ han slå til meg. Sjansen er uhyre liten, men hvis jeg skulle la den risikoen styre mine valg så ville jeg bli handlingslammet.

Anonymkode: 60d2f...64c

Men hvor viktig er det for deg at du får gå i henhold til din plass i køen? Når jeg er på butikken, så er det ikke slik at verden går under fordi jeg må vente ett minutt til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inverto
Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

Så hvis du en dag får en datter, vil du oppfordre henne til å være direkte og ærlig alltid, og hvis hun kommer hjem antastet og forslått, vil du si "du må tåle konsekvensene, fordi ærlighet er alltid det riktige"?

Ja jeg hadde oppfordret henne å være ærlig og direkte, med takt (som jeg har nevnt før).
Tro det eller ei, det er faktisk ikke normen å bli angrepet for å fortelle sannheten.
Jeg gjentar denne kommentaren her

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det burde ikke være noen risiko for å bli slått.

Det sagt så er det alltid en risiko. Hvis jeg ber en fyr om å ikke snike i køen på Rema så _kan_ han slå til meg. Sjansen er uhyre liten, men hvis jeg skulle la den risikoen styre mine valg så ville jeg bli handlingslammet.

Anonymkode: 60d2f...64c

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Refreng

Ironisk nok en ekstremt vag problemstilling. Er det i det hele tatt en sann problemstilling? Det er forskjell på å unngå være ærlig for at det ikke har en hensikt (å møte en kompis og fortelle han at skjorten hans ser jævlig ut er eksempel på ærlighet som ikke er konstruktiv), og aldri si hva man mener fordi man ikke vil eller ikke tørr.

Det foregår også mange subtile sosiale signaler som enkelte mennesker ikke merker, og de kan da føle at folk ikke er ærlige. Mens egentlig kommuniserer mennesker ikke-verbalt og man kan forstå hva en person mener utifra signalene den sender ut. I mange tilfeller er signalene nok til at den andre parten justerer sin adferd. Spesielt i Norge der folk er ekstram sosialt konforme og er ekstra oppmerksom på når de er potensielt til plage for andre.

Generelt er vi nok et litt konfliktsky folkeslag som er forsiktige med å si noe som kan føre til nettop konflikt med mindre det er nødvendig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...